Zeeland
Jeugd en
Gezin Sluis
krijgt vorm
Ambitieus Terneuzen
Pleidooi voor veerboot
Verbazing over verdwijnen van
de bushalte in Schapenbout
Wethouder Le Roy
gelooft niet in de
aanpak van Hulst.
Nostalgische verbinding
tussen Terneuzen en
Hoedekenskerke.
Deur
Vermandei: 'Deze
keuze is ideaal'
Wethouder ziet juist
voordeel in opheffen
bus door buurtschap.
26 I Donderdag 27 november 2008 PZC
door Frank van Cooten
SLUIS - Het Centrum Jeugd en Ge
zin in de gemeente Sluis krijgt
langzamerhand steeds meer vorm.
Het is de bedoeling dat deze voor
ziening voor ouders en hun kinde
ren in de loop van volgend jaar
van start gaat. De leden van de
raadscommissie Samenleving wor
den op 9 december geïnformeerd
door wethouder Maria le Roy over
de vervolgstappen.
„We moeten met elkaar nog een
aantal knoopjes doorhakken."
De gemeente Hulst wil met in
gang van januari al een Centrum
Jeugd en Gezin openen. Het colleg-
ge van burgemeester en wethou
ders wil daar een contract voor af
sluiten met onder meer het Alge
meen Maatschappelijk Werk, de
jeugdgezondheidszorg en het Bu
reau Jeugdzorg.
Dit centrum krijgt waarschijnlijk
een plaatsje in het Medisch Sociaal
Centrum aan de Tabakstraat in
Hulst. Het wordt een plek waar
ouders terechtkunnen voor infor
matie en praktische zaken rond de
1*^ Het Centrum Jeugd en Gezin in
de gemeente Sluis moet volgend
jaar van start gaan. Ouders kun
nen daar terecht met vragen
over de opvoeding.
door Eugène Verstraeten
terneuzen - Terneuzenaar Chris
Louwerse vraagt het gemeentebe
stuur te kijken naar de mogelijkhe
den voor een fiets-voetveer tussen
Terneuzen en Hoedekenskerke.
Als er op een aantal vaste passa
giers gerekend kan worden is dat fi
nancieel haalbaar, denkt Louwer
se, die onder meer de drie
Zeeuws-Vlaamse gemeenten vrij
willig helpt op het gebied van wan
delontwikkeling.
Hij wijst op het succes van de ver
binding Perkpolder-Hansweert.
Met een veerdienst tussen Terneu
zen en Hoedekenskerke zou er
weer een fiets- en wandelrondje
in Zeeland bij komen.
Volgens Louwerse kan de verbin
ding wellicht gekoppeld worden
aan een verblijf in Hoedekensker
ke, de stoomtreinverbinding naar
Goes of de snelbus van Con-
nexxion terug naar Terneuzen. Te
vens biedt het veertje verbinding
met de fietsknooppunten van
Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaan-
deren. De provincie is bezig een
wandelnetwerk op te zetten in de
zak van Zuid-Beveland. Het veer
tje zou volgens Louwerse de ideale
verbinding zijn met het wandelnet
werk dat ook in Zeeuws-Vlaande-
ren gerealiseerd wordt.
Onlangs belandde bij ons een rap
port op het bureau over de regiona
le volksgezondheid. Het stond blad
zijden vol met allerlei wetenswaar
digheden over ons welzijn in dit ge
west.
Daar moeten onderzoekers heel
wat uren in gestoken hebben.
Zo zijn enkele alinea's gewijd aan
ventilatie in woningen en scholen.
Tip? redactie@pzc.nl
En wat lezen we daar: „Voor een
goede ventilatie van de woning
moeten ventilatievoorzieningen
(zoals roosters of raampjes) in
woon- en slaapkamer altijd min of
meer open staan."
Gut, daar kijken we van op. Stop
de persen.
Of beter om in de sfeer te blijven:
Een echte open deur.
opvoeding van hun kinderen,
maar ook bijvoorbeeld voor een
ontmoeting met andere ouders.
Le Roy gelooft niet in de aanpak
van Hulst„Ik denk niet dat men
sen er zin in hebben om naar een
dergelijke locatie toe te gaan. Er
zijn immers al instellingen genoeg
waar mensen terecht kunnen met
vragen over jeugd en gezin. Ik ge
loof ook niet dat ouders erop zit
ten te wachten in contact te ko
men met andere ouders. Een voor
ziening als het Centrum Jeugd en
Gezin moet zo laagdrempelig mo
gelijk zijn."
Sluis kiest bewust niet voor het op
tuigen van 'weer een bureautje
met een mannetje of vrouwtje ach
ter de computer'. Sluis opteert
daarom voor een objectief verdeel
station van waaruit mensen met
vragen worden doorverwezen
naar de juiste instellingen. Een der
gelijk verdeelstation kan gehuis
vest zijn in het gemeentehuis.
Vragen kunnen gaan over onder
wijs, maar ook over pubers die
niet meer begrepen worden, of
schooluitval, of pestgedrag of
drank en drugs. „De vragen zijn
zeer divers van aard. Daarom kie
zen wij er bewust niet voor het
centrum onder te brengen bij een
reeds bestaande instelling of in
stantie."
Sluis is lid van 'De Bende van
Bart', een team van bestuurders
dat brainstormt over het meest ge
wenste Centrum Jeugd en Gezin.
Musea in de gemeente
Terneuzen krijgen een forse
kwaliteitsimpuls. Het
ambitieuze plan vergt een
investering van ruim 8,5
miljoen euro.
door Eugène Verstraeten
en Peter Oggel
Streekmuseum Het Land van
Axel moet de komende ja
ren uitgroeien tot het histori
sche streekmuseum van de hele ge
meente Terneuzen. Het wordt hét
representatieve centrum op het ter
rein van landschaps- en bewo-
ningsgeschiedenis in Zeeuws-
Vlaanderen en de gemeente Ter
neuzen in het bijzonder, stellen
burgemeester en wethouders zich
voor.
De huidige huisvesting in de
Noordstraat is te krap en er zijn
ook problemen met het klimaat.
Het museum verhuist naar het mo
numentale pand Antheunis op de
Markt in Axel. Dat staat nu te ver
pauperen en dus slaat de gemeen
te meerdere vliegen in één klap.
'Blij! Heel blij', is Bennie Verman
dei, de voorzitter van de werk
groep Industrieel Museum in Sas
van Gent. „Deze keuze is ideaal",
noemt hij de suikerloods (1912) op
het terrein van de voormalige Sui
kerunie. „Een geweldige locatie,
een industrieel museum is thuis in
een fabrieksloods. Bovendien:
prachtig metselwerk, mooie span
ten." Vermandei beseft ook dat er
de komende jaren bergen werk te
verzetten zijn. Het Industrieel Mu
seum moet in de ogen van de pro
vincie een boven-regionale functie
krijgen. Dat verplicht, concludeert
Vermandel. „De keuze is logisch.
De Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone,
Sas van Gent vooral, markeert het
begin van de industriële ontwikke
lingen in Zeeland. Wij moeten
van een plaatselijk naar een provin
ciaal niveau. Dat betekent dat we
als museum min of meer opnieuw
moeten beginnen. Dat beschou
wen we als een uitdaging."
Straks de ingang van het Schoolmu
seum. foto Peter Nicolai
„We restaureren het pand en de
oude huisjes die er omheen staan
worden gesloopt en geven het ge
biedje meer aantrekkingskracht",
zegt wethouder Jaap Bos over het
ambitieuze plan. In Sas van Gent
wil de gemeente zo snel mogelijk
de antieke stoomgenerator die nu
nog bij Heros staat overbrengen
naar de voormalige suikerloods op
het Cargillterrein. Daarin wordt de
komende jaren het Industrieel mu
seum ondergebracht. De generator
is eigendom van het Gentse Miat
museum maar mag 'tot in lengte
van dagen' in Sas van Gent blij
ven, zo is beloofd. De gemeente
koopt het Cargillterrein en bouwt
er ook een nieuwe kazerne voor
de brandweer. Bij Dow is een gro
te loods op de kop getikt. Die staat
nu nog op de Mosselbanken, maar
verhuist naar het Cargillterrein en
wordt onderkomen voor de Sasse
carnavalsgroepen. De huidige silo
.wordt gesloopt en de gemeente
wil de witte villa verkopen.
Het schoolmuseum krijgt onder
dak in het voormalige bankge
bouw aan de Nieuwstraat in Ter
neuzen. „Een mooi pand en voor
al binnen schitterend om te zien",
zegt Bos. Het museum komt op de
begane grond. De rest van het mo
numentale gebouw wordt inge
richt als expositieruimte.
Vanaf volgend jaar komt er een re
gelmatig overleg tussen de negen
Terneuzense musea. Dat draagt
volgens de gemeente bij aan de
kwaliteitsverbetering, door de ont
wikkeling van gezamenlijke projec
ten en activiteiten op het gebied
van bijvoorbeeld promotie en edu
catie. Gedacht wordt aan een geza
menlijke folder of website en een
universeel beeldmerk bij de entree
van de musea voor een betere her
kenbaarheid. Voor gezamenlijke
initiatieven stelt de gemeente jaar
lijks 10.000 euro beschikbaar.
Er is niet geprobeerd om de collec
ties van de zes kleinere musea ook
in de nieuwe huisvestingen onder
te brengen. „Het zijn particuliere
collecties en we willen ze niet
dwingen", zegt Bos. Hij wijst er op
dat de eigenaren van die musea
wel steeds ouder worden. „Ik
hoop dus dat er bij het gezamen
lijk overleg toch gesproken wordt
over hoe het straks verder moet.
Want er moet voorkomen worden
dat die collecties verloren gaan."
Bennie Vermandei: ...een schitterende locatie...
foto Peter Nicolai
door Raymond de Frel
SCHAPENBOUT - De bewoners van
Schapenbout voelen zich gedu
peerd door vervoersmaatschappij
Veolia, omdat deze week de bus
halte op de buurtschap is verval
len. Wethouder Co van Schaik
maant de bewoners tot kalmte,
omdat zij er per saldo juist op
vooruit kunnen gaan.
Bewoner Levien de Groote spreekt
in een brief aan Van Schaik na
mens alle bewoners ongenoegen
uit over het verdwijnen van de hal
te. „Ik heb van derden gehoord dat
14 december de einddatum van de
halte was, maar omdat er weg
werkzaamheden op Schapenbout
worden uitgevoerd, hebben ze dit
al per direct gedaan. Al met al dus
zes weken geen bus volgens de
planning", foetert De Groote.
Van Schaik voelde de bui al gerui
me tijd aankomen. „Veolia en de
provincie Zeeland heffen de halte
nog later op dan ik had gedacht.
Het plan was namelijk dit al per 1
juli te doen. Veolia en de provincie
hebben ons cijfers voorgelegd,
waaruit bleek dat het in stand hou
den van de lijn niet rendabel was.
Er was een gemiddelde opstapfre-
quentie van een persoon per
maand", aldus Van Schaik. Toch
denkt hij dat de bewoners niet
moeten mopperen.
„Schapenbout komt nu in een zo
genoemde witte vlek te liggen.
Dan heb je als bewoner recht op
een collectieve taxiregeling, waar
mee je voor één euro per zone kan
reizen. Ik denk dus dat het nog
lang niet zo slecht is dat deze bus
halte verdwijnt. De busrit door
Schapenbout was overigens ook
een heel bijzondere. Ik geloof dat
de buurtschap inmiddels driehon
derd jaar bestaat, maar er had tot
een paar jaar geleden nog nooit
een bus gereden."
Bij Veolia was niemand bereikbaar
voor commentaar