Zeeland Jeugd en Gezin Sluis krijgt vorm Ambitieus Terneuzen Pleidooi voor veerboot Verbazing over verdwijnen van de bushalte in Schapenbout Wethouder Le Roy gelooft niet in de aanpak van Hulst. Nostalgische verbinding tussen Terneuzen en Hoedekenskerke. Deur Vermandei: 'Deze keuze is ideaal' Wethouder ziet juist voordeel in opheffen bus door buurtschap. 26 I Donderdag 27 november 2008 PZC door Frank van Cooten SLUIS - Het Centrum Jeugd en Ge zin in de gemeente Sluis krijgt langzamerhand steeds meer vorm. Het is de bedoeling dat deze voor ziening voor ouders en hun kinde ren in de loop van volgend jaar van start gaat. De leden van de raadscommissie Samenleving wor den op 9 december geïnformeerd door wethouder Maria le Roy over de vervolgstappen. „We moeten met elkaar nog een aantal knoopjes doorhakken." De gemeente Hulst wil met in gang van januari al een Centrum Jeugd en Gezin openen. Het colleg- ge van burgemeester en wethou ders wil daar een contract voor af sluiten met onder meer het Alge meen Maatschappelijk Werk, de jeugdgezondheidszorg en het Bu reau Jeugdzorg. Dit centrum krijgt waarschijnlijk een plaatsje in het Medisch Sociaal Centrum aan de Tabakstraat in Hulst. Het wordt een plek waar ouders terechtkunnen voor infor matie en praktische zaken rond de 1*^ Het Centrum Jeugd en Gezin in de gemeente Sluis moet volgend jaar van start gaan. Ouders kun nen daar terecht met vragen over de opvoeding. door Eugène Verstraeten terneuzen - Terneuzenaar Chris Louwerse vraagt het gemeentebe stuur te kijken naar de mogelijkhe den voor een fiets-voetveer tussen Terneuzen en Hoedekenskerke. Als er op een aantal vaste passa giers gerekend kan worden is dat fi nancieel haalbaar, denkt Louwer se, die onder meer de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten vrij willig helpt op het gebied van wan delontwikkeling. Hij wijst op het succes van de ver binding Perkpolder-Hansweert. Met een veerdienst tussen Terneu zen en Hoedekenskerke zou er weer een fiets- en wandelrondje in Zeeland bij komen. Volgens Louwerse kan de verbin ding wellicht gekoppeld worden aan een verblijf in Hoedekensker ke, de stoomtreinverbinding naar Goes of de snelbus van Con- nexxion terug naar Terneuzen. Te vens biedt het veertje verbinding met de fietsknooppunten van Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaan- deren. De provincie is bezig een wandelnetwerk op te zetten in de zak van Zuid-Beveland. Het veer tje zou volgens Louwerse de ideale verbinding zijn met het wandelnet werk dat ook in Zeeuws-Vlaande- ren gerealiseerd wordt. Onlangs belandde bij ons een rap port op het bureau over de regiona le volksgezondheid. Het stond blad zijden vol met allerlei wetenswaar digheden over ons welzijn in dit ge west. Daar moeten onderzoekers heel wat uren in gestoken hebben. Zo zijn enkele alinea's gewijd aan ventilatie in woningen en scholen. Tip? redactie@pzc.nl En wat lezen we daar: „Voor een goede ventilatie van de woning moeten ventilatievoorzieningen (zoals roosters of raampjes) in woon- en slaapkamer altijd min of meer open staan." Gut, daar kijken we van op. Stop de persen. Of beter om in de sfeer te blijven: Een echte open deur. opvoeding van hun kinderen, maar ook bijvoorbeeld voor een ontmoeting met andere ouders. Le Roy gelooft niet in de aanpak van Hulst„Ik denk niet dat men sen er zin in hebben om naar een dergelijke locatie toe te gaan. Er zijn immers al instellingen genoeg waar mensen terecht kunnen met vragen over jeugd en gezin. Ik ge loof ook niet dat ouders erop zit ten te wachten in contact te ko men met andere ouders. Een voor ziening als het Centrum Jeugd en Gezin moet zo laagdrempelig mo gelijk zijn." Sluis kiest bewust niet voor het op tuigen van 'weer een bureautje met een mannetje of vrouwtje ach ter de computer'. Sluis opteert daarom voor een objectief verdeel station van waaruit mensen met vragen worden doorverwezen naar de juiste instellingen. Een der gelijk verdeelstation kan gehuis vest zijn in het gemeentehuis. Vragen kunnen gaan over onder wijs, maar ook over pubers die niet meer begrepen worden, of schooluitval, of pestgedrag of drank en drugs. „De vragen zijn zeer divers van aard. Daarom kie zen wij er bewust niet voor het centrum onder te brengen bij een reeds bestaande instelling of in stantie." Sluis is lid van 'De Bende van Bart', een team van bestuurders dat brainstormt over het meest ge wenste Centrum Jeugd en Gezin. Musea in de gemeente Terneuzen krijgen een forse kwaliteitsimpuls. Het ambitieuze plan vergt een investering van ruim 8,5 miljoen euro. door Eugène Verstraeten en Peter Oggel Streekmuseum Het Land van Axel moet de komende ja ren uitgroeien tot het histori sche streekmuseum van de hele ge meente Terneuzen. Het wordt hét representatieve centrum op het ter rein van landschaps- en bewo- ningsgeschiedenis in Zeeuws- Vlaanderen en de gemeente Ter neuzen in het bijzonder, stellen burgemeester en wethouders zich voor. De huidige huisvesting in de Noordstraat is te krap en er zijn ook problemen met het klimaat. Het museum verhuist naar het mo numentale pand Antheunis op de Markt in Axel. Dat staat nu te ver pauperen en dus slaat de gemeen te meerdere vliegen in één klap. 'Blij! Heel blij', is Bennie Verman dei, de voorzitter van de werk groep Industrieel Museum in Sas van Gent. „Deze keuze is ideaal", noemt hij de suikerloods (1912) op het terrein van de voormalige Sui kerunie. „Een geweldige locatie, een industrieel museum is thuis in een fabrieksloods. Bovendien: prachtig metselwerk, mooie span ten." Vermandei beseft ook dat er de komende jaren bergen werk te verzetten zijn. Het Industrieel Mu seum moet in de ogen van de pro vincie een boven-regionale functie krijgen. Dat verplicht, concludeert Vermandel. „De keuze is logisch. De Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone, Sas van Gent vooral, markeert het begin van de industriële ontwikke lingen in Zeeland. Wij moeten van een plaatselijk naar een provin ciaal niveau. Dat betekent dat we als museum min of meer opnieuw moeten beginnen. Dat beschou wen we als een uitdaging." Straks de ingang van het Schoolmu seum. foto Peter Nicolai „We restaureren het pand en de oude huisjes die er omheen staan worden gesloopt en geven het ge biedje meer aantrekkingskracht", zegt wethouder Jaap Bos over het ambitieuze plan. In Sas van Gent wil de gemeente zo snel mogelijk de antieke stoomgenerator die nu nog bij Heros staat overbrengen naar de voormalige suikerloods op het Cargillterrein. Daarin wordt de komende jaren het Industrieel mu seum ondergebracht. De generator is eigendom van het Gentse Miat museum maar mag 'tot in lengte van dagen' in Sas van Gent blij ven, zo is beloofd. De gemeente koopt het Cargillterrein en bouwt er ook een nieuwe kazerne voor de brandweer. Bij Dow is een gro te loods op de kop getikt. Die staat nu nog op de Mosselbanken, maar verhuist naar het Cargillterrein en wordt onderkomen voor de Sasse carnavalsgroepen. De huidige silo .wordt gesloopt en de gemeente wil de witte villa verkopen. Het schoolmuseum krijgt onder dak in het voormalige bankge bouw aan de Nieuwstraat in Ter neuzen. „Een mooi pand en voor al binnen schitterend om te zien", zegt Bos. Het museum komt op de begane grond. De rest van het mo numentale gebouw wordt inge richt als expositieruimte. Vanaf volgend jaar komt er een re gelmatig overleg tussen de negen Terneuzense musea. Dat draagt volgens de gemeente bij aan de kwaliteitsverbetering, door de ont wikkeling van gezamenlijke projec ten en activiteiten op het gebied van bijvoorbeeld promotie en edu catie. Gedacht wordt aan een geza menlijke folder of website en een universeel beeldmerk bij de entree van de musea voor een betere her kenbaarheid. Voor gezamenlijke initiatieven stelt de gemeente jaar lijks 10.000 euro beschikbaar. Er is niet geprobeerd om de collec ties van de zes kleinere musea ook in de nieuwe huisvestingen onder te brengen. „Het zijn particuliere collecties en we willen ze niet dwingen", zegt Bos. Hij wijst er op dat de eigenaren van die musea wel steeds ouder worden. „Ik hoop dus dat er bij het gezamen lijk overleg toch gesproken wordt over hoe het straks verder moet. Want er moet voorkomen worden dat die collecties verloren gaan." Bennie Vermandei: ...een schitterende locatie... foto Peter Nicolai door Raymond de Frel SCHAPENBOUT - De bewoners van Schapenbout voelen zich gedu peerd door vervoersmaatschappij Veolia, omdat deze week de bus halte op de buurtschap is verval len. Wethouder Co van Schaik maant de bewoners tot kalmte, omdat zij er per saldo juist op vooruit kunnen gaan. Bewoner Levien de Groote spreekt in een brief aan Van Schaik na mens alle bewoners ongenoegen uit over het verdwijnen van de hal te. „Ik heb van derden gehoord dat 14 december de einddatum van de halte was, maar omdat er weg werkzaamheden op Schapenbout worden uitgevoerd, hebben ze dit al per direct gedaan. Al met al dus zes weken geen bus volgens de planning", foetert De Groote. Van Schaik voelde de bui al gerui me tijd aankomen. „Veolia en de provincie Zeeland heffen de halte nog later op dan ik had gedacht. Het plan was namelijk dit al per 1 juli te doen. Veolia en de provincie hebben ons cijfers voorgelegd, waaruit bleek dat het in stand hou den van de lijn niet rendabel was. Er was een gemiddelde opstapfre- quentie van een persoon per maand", aldus Van Schaik. Toch denkt hij dat de bewoners niet moeten mopperen. „Schapenbout komt nu in een zo genoemde witte vlek te liggen. Dan heb je als bewoner recht op een collectieve taxiregeling, waar mee je voor één euro per zone kan reizen. Ik denk dus dat het nog lang niet zo slecht is dat deze bus halte verdwijnt. De busrit door Schapenbout was overigens ook een heel bijzondere. Ik geloof dat de buurtschap inmiddels driehon derd jaar bestaat, maar er had tot een paar jaar geleden nog nooit een bus gereden." Bij Veolia was niemand bereikbaar voor commentaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 40