Wetenschap en het paranormale ïljk ig Antwerpen Bijna-doodervaringen, mediums, healings. Nederland is volgens de wetenschapsfilosofen Herman de Regt en Hans Dooremalen in de ban van een hype. Vandaag presenteren ze hun boek 'Wat een onzin! Wetenschap en het paranormale'. Een gesprek met Herman de Regt. 10 Woensdag 26 november 2008 PZC t 2 •r - èSi 11' «ag; a ■- door Joep Trommelen Nieuw aan te leggen Reconstructie de verbeelding is die op gang komt als je weer hersl Net zoiets als een droom. Die kunnen ook ontzette^ vendig zijn. Feiten zijn er niet. Dat Van Lommei datj claimt, is ronduit schandalig." Waarom slagen mediums als Char er in hele volksstamI aan de tv te kluisteren? Mensen zeggen weieens tegen ons: waarom doen ju zo moeilijk, zoiets biedt mensen toch troost? Maar hfi kan ook leiden tot allerlei excessen, de affaire rond Jqj da en Sylvia Millecam (die in 2001 overleed aan borl ker nadat ze hulp had gezocht bij alternatieve genez red.) is een goed voorbeeld. Tijdens healings treedt h stens een placebo-effect op. Patiënten leven soms he even op maar hun ziekte geneest niet. Dat mensen al. manda zeggen dat ze kunnen genezen is ook schand Hoeveel valse hoop kan een mens aan? Ik heb inde protesteerd tegen het KRO-programma Wie was ik. vrouw werd wijsgemaakt dat ze in een vorig leven 1 kind had vermoord in Schotland. Ze werd daar mee ioe genomen om de 'feiten' te checken en zat vertwijfeld te huilen aan de rand van een meer. Wat doe je zulke men sen als programmamakers aan?" GPD| Ri| bron BAM al. a m '450 miljoen euro aan consulten' Jan Willem Nienhuys, secretaris van stichting Skepsis, is blij met het boek 'Wat een onzin!1. „Maar de auteurs hadden voor een deel ook onze site kunnen overschrijven." Skepsis heeft 'als doel buitengewone beweringen aan kritisch onderzoek te onderwerpen'. Volgens Nienhuys gaan er in Nederland jaarlijks 'honderden miljoenen euro's' om in de alternatieve zorg. „Zo zijn er 1.250 artsen die ook alternatieve zorg bieden. Die hebben allen een leuk salaris. En vergeet niet al die middelen waarvan nooit is bewezen dat ze werken." Cees Renckens, voorzitter van de Vereniging tegen de Kwakzalverij, rekende in 2004 uit dat er op jaarbasis 800 miljoen euro gaat naar alternatieve zorg. „Dan heb je het over 450 miljoen aan consulten en 350 miljoen aan middelen, vooral homeopathische", zegt Renckens. „Het percentage Nederlanders dat een alternatieve genezer bezoekt ligt al jaren op 6 tot 7." ullie presenteren het boek met een goochelact. Waarom? I „Bij mediums als Char of Ogilvie zijn mensen geneigd 1 te geloven dat ze iets bijzonders zien waarvoor ze geen I verklaring hebben. Omdat een 'bovennatuurlijke' of'pa ranormale' verklaring het makkelijkst en snelst beschik baar is, komen ze tot die conclusie. Bij een goocheltruc zie je hetzelfde, maar wéét je dat het een goochelaar is. Char en Ogilvie goochelen zonder dat ze zeggen dat ze goochelaars zijn. Hans Klok en David Copperfield doen dat wel. En toch zie je ook bij hen dat het menselijk lichaam in eerste instantie reageert alsof er iets wonder baarlijks gebeurt. Dat zit in ons ingebakken. We poneren liefst zo snel mogelijk een oorzaak voor wat we zien. Drie, vier miljoen jaar geleden had dat ook evolutionaire voorde len. Mensen onthouden het beste de wonderbaarlijke din gen die ze zien. Drie, vier miljoen jaar geleden was het van belang de kenmerkende punten in het landschap te onthouden en te herkennen, om voldoende voedsel te kunnen verzamelen en te overleven. Om op bedreigingen te reageren, moet je ook snel oorzakelijke verbanden leg gen, ook al betekent dat dat je daarin soms fouten maakt." 'Nederland lijkt in de ban te zijn van het paranormale en het bovennatuurlijke', schrijven jullie in het begin van jullie boek. Hoe kan dat in een ontkerkelijkte en 'wetenschappelij ke' wereld? „Mensen gaan inderdaad niet meer zo vaak naar plaatsen om God te eren. Tegelijk komt er een wetenschap op die de wereld steeds verder onttovert en ontnuchtert. Dat is niet leuk, het maakt de wereld minder spannend. Voor mij is de wereld ook mét de evolutietheorie nog steeds prachtig en mooi. Maar het raadselachtige over het ont staan van het leven is wel weg. Er is sprake van een tegen reactie. Mensen willen niet leven in een lege, zinloze we reld. Daarom zijn ze van nature geïnteresseerd in het bo vennatuurlijke." Cardioloog Van Lommei krijgt er in het boek flink van langs over zijn theorie over bijna-doodervaringen (BDE). Maar hij heeft toch in hét wetenschappelijke tijdschrift The Lancet gestaan. Wat heeft hij verkeerd gedaan? „Mensen die op het laatste moment gereanimeerd wor den, rapporteren BDE's. Een van de dingen die ze rappor teren zijn buitenlichamelijke waarnemingen; ze menen uit hun lichaam te treden en zien zichzelf op de operatietafel liggen. Van Lommei heeft die voorvallen netjes geïnventa riseerd en opgestuurd naar The Lancet. De redactie heeft dat gepubliceerd, plüs een commentaar: 'uit deze inventari satie blijkt niet dat er dus ook werkelijk zulke ervaringen zijn zonder dat er hersenactiviteit is'. In het artikel sugge reert Van Lommei dat en in het boek dat hij vervolgens schreef, claimt hij dat zelfs. Tijdens experimenten zijn er in operatiekamers objecten geplaatst die alleen zichtbaar waren als je aan het plafond hing. Toch hebben mensen die uittraden die niet gezien. De enig mogelijke conclusie is dat buitenlichamelijke waarneming een constructie van Intelligent Design (ID) is oude wijn in nieuwe zakken, schrijven jullie. Welke wijn en hoe zien die zakken er uit? „ID claimt dat een intelligente ontwerper niet alleen met de vingers heeft geknipt om de wereld te scheppen, maar ook-dat God, want daar gaat het uiteindelijk om, nader hand nog ingegrepen heeft. Hele complexe biologische structuren en organismen zouden met Darwins theorie niet te verklaren zijn. Hét voorbeeld dat ID-aanhangers al tijd noemden was het oog. .Totdat er wél een evolutionaire verklaring voor het oog kwam! Het probleem is dat ze al tijd kunnen zeggen dat er ergens nog zo'n ingewikelde structuur is. Maar wetenschap laat altijd nieuwe vragen en mogelijkheden open. Tegelijkertijd verschrompelt de ID-theorie zo steeds verder. Naar het schijnt heeft Cees Dekker, dé ID-aanhanger van Nederland, pas nog gezegd dat de theorie toch niet zo goed is. Dat zou hem sieren, want Dekker is verder een hele goede wetenschapper." Jullie besteden ook een hoofdstuk aan de onwerkzaamheid van homeopathie. Maar er zijn toch ook onderzoeken die er op wijzen dat homeopathie wel werkt? „Nee, die zijn er niet. Het enige effect dat homeopathie soms lijkt te hebben, is dat van een placebo of suggestie. Middelen bieden dan enige verlichting. Maar na enige tijd keert de ziekte terug, tenzij die anders ook gewoon over zou zijn gegaan, zoals bij een gewone verkoudheid. Artsen die homeopathie toepassen blijven artsen: ze zouden be ter moeten weten. Dat nemen we hen dan ook zeer kwa lijk." Wat is de remedie tegen al die 'onzin'? „Over ons boek is gezegd dat het een mooie samenvatting is voor onze sympathisanten. Mensen die in onzin gelo ven, worden er niet op andere gedachten door gebracht. Maar wij hebben het boek geschreven voor de 'nieuwe ge neratie', al klinkt dat wel heel idealistisch. In onze colleges hebben we te maken met een nieuwe generatie 'jonge den kers', mensen die straks in onze maatschappij de beslissin gen gaan nemen. We willen dat zij góed zijn ingelicht. Het extreme liberale denken dat zijn oorsprong vindt in de ja ren zestig, toen de verbeelding aan de macht kwam, heeft ertoe geleid dat 'mensen mogen geloven wat ze willen ge loven'. Maar bij wie moet beslissen, moet de wetenschap aan de macht zijn." Komt het ooit nog goed? „Ja en nee. Nee, omdat we een hele sterke natuurlijke nei ging hebben onzin te geloven. Daar kunnen we niks aan doen. Ja, als we investeren in goed onderwijs, als we de volgende generatie duidelijk maken waar we wel en niet in moeten en kunnen geloven. We moeten mensen een handreiking geven om om te gaan met een wereld die nog steeds een regenboog heeft, maar waar die slechts de bre king van licht in waterdruppels is en geen bijbelse duiding heeft. We zijn nog steeds bezig met de emancipatie van het denken. In feite breken we in ons boek een lans voor de wetenschappelijke methode als de enige juiste."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 10