'Films over het legioen Te veel geluid voor huizen Buitenweg 'Geen voorrang fietsers' Hulst wil burgers beter betrekken bij maken van nieuwe plannen 2 2 Dinsdag 25 november 2008 PZC Onthutsend relaas van legionair Harry Luyckx eindelijk te boek. Gemeente legt zich neer bij geluidshinder voor Axelse nieuwbouwwijk. Ongelukken rotondes te voorkomen door fietser geen voorrang te geven. Slaaptrein College zet de bakens uit voor 'interactieve beleidsvorming'. Z door Ronald Verstraten BRESKENS - Onmiddellijk brak de hel los. Ik zag dat de schimmen ook vuurden, wat erop duidde dat het wel degelijk rebellen waren.(..) Mensen en kamelen werden neer- gemaaid. Het vuurgevecht duurde ruim een uur en toen was het stil. Doodstil." Het is een fragment uit Légion d'Honneur van Harry Luyckx. Het boek, over zijn tijd in het Vreemde lingenlegioen, leest als één groot avontuur. Dat was het ook. En wat bovendien mooi meegenomen is: Luyckx kan nog goed schrijven ook. Het gevecht dat hij hierboven beschrijft vindt plaats in de Alge rijnse woestijn. Wanneer Antwer penaar Luyckx er op een nacht de wacht houdt, wordt zijn eskadron aangevallen door vrijheidsstrij ders. Doordat hij hen op tijd op merkt, blijft de schade bij de legio nairs beperkt: twee doden en drie gewonden. De vijand komt er min der goed vanaf „Zevenenveertig dode en dertig gewonde rebellen, en twaalf bange krijgsgevange nen." Het begon allemaal even on verwacht als dat het eindigde. Ant werpenaar Luyckx zat begin jaren vijftig in het Belgische leger. Maar toen hij eens op de brommer van een vriend had gereden, kreeg hij een brief van de 'gendarmerie, want het ding bleek gestolen. „Ik wist daar niets van, maar ik 'Ik wist daar helemaal niets van, maar ik moest naar de kraigsrot' moest naar de 'kraigsrot' (krijgs raad)." Die wachtte hij niet af Hij besloot te deserteren en vluchtte naar Frankrijk. Zo kwam hij in Marseille aan, met de bedoeling op een Zweeds koopvaardijschip aan te monsteren. Dat lukte niet meteen en het boek beschrijft de toevallige ontmoeting met de Joe goslaaf Mirko. Al slenterend door de havenstad liepen ze het Fort Saint Nicolas binnen, de verzame- Het boek Légion d'Honneur van Harry Luyckx. foto Peter Nicolai door Eugène Verstraeten AXEL - Een aantal woningen in de toekomstige nieuwe Axelse woon wijk Buitenweg krijgt te maken met een te hoge geluidsbelasting aan de gevels. Dat blijkt uit een akoestisch onderzoek in het kader van het opstellen van het nieuwe bestemmingsplan. Zowel aan de westzijde als aan de zuidzijde wordt de voorkeurswaar- de van 48 decibel overschreden. Aan de westzijden van het nieuwe plan krijgen straks twee huizen en zes appartementen een te hoge ge luidsbelasting van zo'n 57 decibel. Dat betekent dat er maatregelen nodfg zijn om het geluid terug te dringen. De maximumsnelheid op de Buitenweg zou verlaagd kun nen worden, maar omdat het een gebiedsdontsluitingsweg is, kan dit volgens de gemeente niet. De aanleg van asfalt dat een groter ge- luidsreducerend vermogen heeft dan het huidige asfalt stuit op fi nanciële bezwaren. Geluidsarm as falt om alleen de gevelbelasting van de woningen aan de Buiten- Woningen in de toekomstige wijk Buitenweg krijgen een te hoge geluidsbelasting op gevels. De gemeente verhoogt de norm, zodat maatregels niet nodig zijn. door René Hoonhorst SLUIS - Om het aantal ongelukken op rotondes sterk te verminderen, moeten fietsers niet langer voor rang krijgen op verkeerspleinen. Gemeenten mogen nu zelf bepa len of wielrijders al dan niet voor rang hebben en dat leidt tot ver warring, weet de kritische Sluise raadsvolger Francois Babijn. Babijn (actief voor een eigen lijst en diverse onafhankelijke lokale, provinciale en landelijke groepe ringen) sloeg de onderzoeksresulta ten er op na. De Stichting Weten- Ze is jong en heeft een tomeloze energie. Zegt ze. Slapen? Geen tijd voor. „Dat doe ik wel in de trein", roept ze regelmatig. Zo ook die avond, toen ze de laatste trein naar huis nam. Na een 'klein dut-' je' kwam ze langzaam bij haar po sitieven. 'Hmmm...het is donker. Er zijn geen mensen', drong het tot haar door. weg 11 en 13 te verminderen kost 47.500 euro. Maatregelen in de vorm van een grondwal of geluids scherm zijn volgens de gemeente niet mogelijk. Bovendien, zo wordt gesteld, wordt een belang rijk deel van het geluidwerende ef fect tenietgedaan omdat het scherm moet worden onderbro ken voor huisaansluitingen. Het vergroten van de afstand tussen de woningen en de Buitenweg vin den de gemeente en de ontwikke laar uit ruimtelijke en stedenbouw kundige overwegingen niet ge wenst. Er moet gebouwd worden in de rooilijn. Omdat allerlei maatregelen stuiten op bezwaren en omdat de uiterste grenswaarde van 63 decibel niet wordt overschreden, mogen burge meester en wethouders een hoge re grenswaarde vaststellen en ze hebben dat ook gedaan. Er moet wel aandacht besteed worden aan het geluidsniveau binnenshuis. Dat mag de waarde van 33 decibel niet overstijgen. Voor een aantal woningen aan de zuidzijde geldt grotendeels hetzelf de verhaal. Gezien de manier waar op gebouwd zal worden, verwacht de gemeente dat de bebouwing daar in voldoende afscherming zal voorzien en dat de geluidsbelas ting binnenshuis aanvaardbaar zal zijn. Het ontwerp-bestemmingsplan Buitenweg ligt tot en met 31 de cember ter inzage. schappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid komt tot de 'heldere con clusie' dat er twee keer zoveel on gelukken gebeuren op verkeersplei nen waar fietsers voorrang heb ben. Genoeg reden om in heel het land, liever nog heel Europa, de re gel in te voeren dat wielrijders moeten wachten bij rotondes, stelt Babijn. Hij vraagt de Onafhankelij ke Senaatsfractie, de partner voor de Partij voor Zeeland op landelijk niveau, om de voorrangskwestie in de Eerste Kamer aanhangig te maken. Babijn hoopt dat de se naatsfractie er ook in slaagt om voorrang voor snel verkeer op ro tondes aan te kaarten bij minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Tip? redactie@pzc.nl Naar buiten kijkend zag ze geen lichtjes, maar grote witte borstels op haar af komen. „Hee, jij bent blond. Normaal vind ik alleen zwervers op het rangeerterrein", zei de vrolijke conducteur, die haar even later weer naar het station bracht. Sinterklaas gaf haar dat jaar twee reiswekkers. Voor het geval dat. door Harold de Puysseleijr HULST - De gemeente yulst wil de burgers beter gaan betrekken bij het maken van nieuw beleid. Het college van burgemeester en wethouders schetst de verschillen de mogelijkheden daarvoor in de kadernota Wijken Waarderen en de Handleiding Interactief Werken. De nieuwe aanpak vindt zijn oor sprong in de kritiek van de wijk en dorpsraden dat het contact met het gemeentebestuur te wensen over laat. Zo zeer zelfs, dat sommi ge wijk- en dorpsraden in het ver leden dreigden het bijltje er maar bij neer te gooien, omdat ze zich niet serieus genomen voelden door de gemeente. De Rekenkamercommissie stelde naar aanleiding van de kritiek vo rig jaar een onderzoek in en kwam met een aantal aanbevelin gen om het contact tussen de wijk- en dorpsraden te verbeteren. Nieuwe regelingen om dat te berei ken zijn in de maak. Waar mogelijk spreekt het college in voorstellen die nu aan de ge meenteraad worden voorgelegd al vast de intentie uit om de burgers in zijn algemeenheid beter te be trekken bij de ontwikkelingen van laars voor vrijwilligers van het Vreemdelingenlegioen. „Ik vond dat geen slecht idee. Ik ging ervan uit dat we te allen tijde onze bie zen zouden kunnen pakken. En waar moest ik anders heen?" Luyckx verstopte slim zijn papie ren in een bloembak en verzweeg dat hij in België werd gezocht we gens desertie. Hij nam ter plekke een nieuwe naam aan: Lucky Mali- cien. Door die voornaam leek hij wel een voorschotje te nemen op zijn tijd bij de legionairs. Want op wat kleine littekens na - door gra naatscherven en kogels - zou hij ongeschonden uit de strijd in Afri ka komen. Dat hij daar terecht zou komen wist hij toen nog niet. Maar het werd snel duidelijk: hij moest naar Oran. „Het was de eerste keer van mijn leven dat ik van die plaats hoorde." Het was in Algerije en dat hij daar naartoe werd ge stuurd, was geen toeval. Eind 1954 was de opstand uitgebro ken tegen de Fransen. Luyckx liet zich afbeulen onder de brandende zon, raakte acht keer gewond, zag zijn kameraad sneuvelen en dood de zelf een aantal rebellen. Hij werd diverse keren bevorderd en kwam op zeker moment in aan merking voor de 'Legion d'Hon neur', het Legioen van Eer, de hoogste onderscheiding in het Franse leger. Die kreeg hij uiteinde lijk niet, omdat hij had geweigerd een bevel uit te voeren. Een krijgs gevangen vrouw was naakt aan een boomtak opgehesen en die moest hij ondervragen. Met zijn weigering riskeerde hij het vuurpe loton. Maar hij was weer 'lucky' en alleen zijn contract werd vroeg tijdig ontbonden. Terug in België besloot de 'kraigs- rot'dat hij al genoeg was gestraft en gaf hem alleen vier maanden voorwaardelijk. Hij zat later in de koopvaardij, trouwde met Mokum- se Willemijntje („in het begin ver stonden we elkaar nauwelijks"), werkte daarna bij de Antwerpse scheepswerf Mercantil en werd tenslotte industrieel 'paipfitter', wat hem tot in Saoedi-Arabië en de Filipijnen bracht. Met zijn vrouw woonde hij lang in Putte, totdat zij hulpbehoevend werd en naar een verzorgingstehuis moest. Zo kwamen ze in in Breskens te recht, waar ook hun dochter woont. Het boek is al dertig jaar klaar. Luyckx ging er tal van Neder- nieuwe plannen en beleid. Afhan kelijk van het onderwerp denkt het college er voor de advisering aan gebruik te maken van instru menten als het burgerpanel, het ge meentedebat of ronde tafelge sprek. De gemeentelijke commissie Sa menleving buigt zich woensdag 3 december over de kadernota en de handleiding. Na de vaststelling in de gemeenteraadsvergadering van december laat het college de door de raad gemaakte keuzes uitwer ken. De raad krijgt dan in het voor jaar van 2009 een nieuwe inspraak verordening en een nieuwe rege ling voor de wijk- en dorpsraden voorgelegd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 96