'Films over het legioen
Te veel geluid
voor huizen
Buitenweg
'Geen voorrang fietsers'
Hulst wil burgers beter betrekken
bij maken van nieuwe plannen
2 2 Dinsdag 25 november 2008 PZC
Onthutsend relaas van
legionair Harry Luyckx
eindelijk te boek.
Gemeente legt zich neer
bij geluidshinder voor
Axelse nieuwbouwwijk.
Ongelukken rotondes te
voorkomen door fietser
geen voorrang te geven.
Slaaptrein
College zet de bakens
uit voor 'interactieve
beleidsvorming'.
Z
door Ronald Verstraten
BRESKENS - Onmiddellijk brak de
hel los. Ik zag dat de schimmen
ook vuurden, wat erop duidde dat
het wel degelijk rebellen waren.(..)
Mensen en kamelen werden neer-
gemaaid. Het vuurgevecht duurde
ruim een uur en toen was het stil.
Doodstil."
Het is een fragment uit Légion
d'Honneur van Harry Luyckx. Het
boek, over zijn tijd in het Vreemde
lingenlegioen, leest als één groot
avontuur. Dat was het ook. En wat
bovendien mooi meegenomen is:
Luyckx kan nog goed schrijven
ook. Het gevecht dat hij hierboven
beschrijft vindt plaats in de Alge
rijnse woestijn. Wanneer Antwer
penaar Luyckx er op een nacht de
wacht houdt, wordt zijn eskadron
aangevallen door vrijheidsstrij
ders. Doordat hij hen op tijd op
merkt, blijft de schade bij de legio
nairs beperkt: twee doden en drie
gewonden. De vijand komt er min
der goed vanaf „Zevenenveertig
dode en dertig gewonde rebellen,
en twaalf bange krijgsgevange
nen." Het begon allemaal even on
verwacht als dat het eindigde. Ant
werpenaar Luyckx zat begin jaren
vijftig in het Belgische leger. Maar
toen hij eens op de brommer van
een vriend had gereden, kreeg hij
een brief van de 'gendarmerie,
want het ding bleek gestolen.
„Ik wist daar niets van, maar ik
'Ik wist daar helemaal
niets van, maar ik moest
naar de kraigsrot'
moest naar de 'kraigsrot' (krijgs
raad)." Die wachtte hij niet af Hij
besloot te deserteren en vluchtte
naar Frankrijk. Zo kwam hij in
Marseille aan, met de bedoeling
op een Zweeds koopvaardijschip
aan te monsteren. Dat lukte niet
meteen en het boek beschrijft de
toevallige ontmoeting met de Joe
goslaaf Mirko. Al slenterend door
de havenstad liepen ze het Fort
Saint Nicolas binnen, de verzame-
Het boek Légion d'Honneur van Harry Luyckx.
foto Peter Nicolai
door Eugène Verstraeten
AXEL - Een aantal woningen in de
toekomstige nieuwe Axelse woon
wijk Buitenweg krijgt te maken
met een te hoge geluidsbelasting
aan de gevels. Dat blijkt uit een
akoestisch onderzoek in het kader
van het opstellen van het nieuwe
bestemmingsplan.
Zowel aan de westzijde als aan de
zuidzijde wordt de voorkeurswaar-
de van 48 decibel overschreden.
Aan de westzijden van het nieuwe
plan krijgen straks twee huizen en
zes appartementen een te hoge ge
luidsbelasting van zo'n 57 decibel.
Dat betekent dat er maatregelen
nodfg zijn om het geluid terug te
dringen. De maximumsnelheid op
de Buitenweg zou verlaagd kun
nen worden, maar omdat het een
gebiedsdontsluitingsweg is, kan
dit volgens de gemeente niet. De
aanleg van asfalt dat een groter ge-
luidsreducerend vermogen heeft
dan het huidige asfalt stuit op fi
nanciële bezwaren. Geluidsarm as
falt om alleen de gevelbelasting
van de woningen aan de Buiten-
Woningen in de toekomstige
wijk Buitenweg krijgen een te
hoge geluidsbelasting op gevels.
De gemeente verhoogt de norm,
zodat maatregels niet nodig zijn.
door René Hoonhorst
SLUIS - Om het aantal ongelukken
op rotondes sterk te verminderen,
moeten fietsers niet langer voor
rang krijgen op verkeerspleinen.
Gemeenten mogen nu zelf bepa
len of wielrijders al dan niet voor
rang hebben en dat leidt tot ver
warring, weet de kritische Sluise
raadsvolger Francois Babijn.
Babijn (actief voor een eigen lijst
en diverse onafhankelijke lokale,
provinciale en landelijke groepe
ringen) sloeg de onderzoeksresulta
ten er op na. De Stichting Weten-
Ze is jong en heeft een tomeloze
energie. Zegt ze. Slapen? Geen tijd
voor. „Dat doe ik wel in de trein",
roept ze regelmatig. Zo ook die
avond, toen ze de laatste trein
naar huis nam. Na een 'klein dut-'
je' kwam ze langzaam bij haar po
sitieven. 'Hmmm...het is donker. Er
zijn geen mensen', drong het tot
haar door.
weg 11 en 13 te verminderen kost
47.500 euro. Maatregelen in de
vorm van een grondwal of geluids
scherm zijn volgens de gemeente
niet mogelijk. Bovendien, zo
wordt gesteld, wordt een belang
rijk deel van het geluidwerende ef
fect tenietgedaan omdat het
scherm moet worden onderbro
ken voor huisaansluitingen. Het
vergroten van de afstand tussen de
woningen en de Buitenweg vin
den de gemeente en de ontwikke
laar uit ruimtelijke en stedenbouw
kundige overwegingen niet ge
wenst. Er moet gebouwd worden
in de rooilijn.
Omdat allerlei maatregelen stuiten
op bezwaren en omdat de uiterste
grenswaarde van 63 decibel niet
wordt overschreden, mogen burge
meester en wethouders een hoge
re grenswaarde vaststellen en ze
hebben dat ook gedaan. Er moet
wel aandacht besteed worden aan
het geluidsniveau binnenshuis.
Dat mag de waarde van 33 decibel
niet overstijgen.
Voor een aantal woningen aan de
zuidzijde geldt grotendeels hetzelf
de verhaal. Gezien de manier waar
op gebouwd zal worden, verwacht
de gemeente dat de bebouwing
daar in voldoende afscherming zal
voorzien en dat de geluidsbelas
ting binnenshuis aanvaardbaar zal
zijn.
Het ontwerp-bestemmingsplan
Buitenweg ligt tot en met 31 de
cember ter inzage.
schappelijk Onderzoek Verkeers
veiligheid komt tot de 'heldere con
clusie' dat er twee keer zoveel on
gelukken gebeuren op verkeersplei
nen waar fietsers voorrang heb
ben. Genoeg reden om in heel het
land, liever nog heel Europa, de re
gel in te voeren dat wielrijders
moeten wachten bij rotondes, stelt
Babijn. Hij vraagt de Onafhankelij
ke Senaatsfractie, de partner voor
de Partij voor Zeeland op landelijk
niveau, om de voorrangskwestie
in de Eerste Kamer aanhangig te
maken. Babijn hoopt dat de se
naatsfractie er ook in slaagt om
voorrang voor snel verkeer op ro
tondes aan te kaarten bij minister
Camiel Eurlings van Verkeer en
Waterstaat.
Tip? redactie@pzc.nl
Naar buiten kijkend zag ze geen
lichtjes, maar grote witte borstels
op haar af komen. „Hee, jij bent
blond. Normaal vind ik alleen
zwervers op het rangeerterrein",
zei de vrolijke conducteur, die haar
even later weer naar het station
bracht.
Sinterklaas gaf haar dat jaar twee
reiswekkers. Voor het geval dat.
door Harold de Puysseleijr
HULST - De gemeente yulst wil de
burgers beter gaan betrekken bij
het maken van nieuw beleid.
Het college van burgemeester en
wethouders schetst de verschillen
de mogelijkheden daarvoor in de
kadernota Wijken Waarderen en
de Handleiding Interactief Werken.
De nieuwe aanpak vindt zijn oor
sprong in de kritiek van de wijk
en dorpsraden dat het contact met
het gemeentebestuur te wensen
over laat. Zo zeer zelfs, dat sommi
ge wijk- en dorpsraden in het ver
leden dreigden het bijltje er maar
bij neer te gooien, omdat ze zich
niet serieus genomen voelden
door de gemeente.
De Rekenkamercommissie stelde
naar aanleiding van de kritiek vo
rig jaar een onderzoek in en
kwam met een aantal aanbevelin
gen om het contact tussen de
wijk- en dorpsraden te verbeteren.
Nieuwe regelingen om dat te berei
ken zijn in de maak.
Waar mogelijk spreekt het college
in voorstellen die nu aan de ge
meenteraad worden voorgelegd al
vast de intentie uit om de burgers
in zijn algemeenheid beter te be
trekken bij de ontwikkelingen van
laars voor vrijwilligers van het
Vreemdelingenlegioen. „Ik vond
dat geen slecht idee. Ik ging ervan
uit dat we te allen tijde onze bie
zen zouden kunnen pakken. En
waar moest ik anders heen?"
Luyckx verstopte slim zijn papie
ren in een bloembak en verzweeg
dat hij in België werd gezocht we
gens desertie. Hij nam ter plekke
een nieuwe naam aan: Lucky Mali-
cien. Door die voornaam leek hij
wel een voorschotje te nemen op
zijn tijd bij de legionairs. Want op
wat kleine littekens na - door gra
naatscherven en kogels - zou hij
ongeschonden uit de strijd in Afri
ka komen.
Dat hij daar terecht zou komen
wist hij toen nog niet. Maar het
werd snel duidelijk: hij moest naar
Oran. „Het was de eerste keer van
mijn leven dat ik van die plaats
hoorde." Het was in Algerije en
dat hij daar naartoe werd ge
stuurd, was geen toeval.
Eind 1954 was de opstand uitgebro
ken tegen de Fransen. Luyckx liet
zich afbeulen onder de brandende
zon, raakte acht keer gewond, zag
zijn kameraad sneuvelen en dood
de zelf een aantal rebellen. Hij
werd diverse keren bevorderd en
kwam op zeker moment in aan
merking voor de 'Legion d'Hon
neur', het Legioen van Eer, de
hoogste onderscheiding in het
Franse leger. Die kreeg hij uiteinde
lijk niet, omdat hij had geweigerd
een bevel uit te voeren. Een krijgs
gevangen vrouw was naakt aan
een boomtak opgehesen en die
moest hij ondervragen. Met zijn
weigering riskeerde hij het vuurpe
loton. Maar hij was weer 'lucky'
en alleen zijn contract werd vroeg
tijdig ontbonden.
Terug in België besloot de 'kraigs-
rot'dat hij al genoeg was gestraft
en gaf hem alleen vier maanden
voorwaardelijk. Hij zat later in de
koopvaardij, trouwde met Mokum-
se Willemijntje („in het begin ver
stonden we elkaar nauwelijks"),
werkte daarna bij de Antwerpse
scheepswerf Mercantil en werd
tenslotte industrieel 'paipfitter',
wat hem tot in Saoedi-Arabië en
de Filipijnen bracht. Met zijn
vrouw woonde hij lang in Putte,
totdat zij hulpbehoevend werd en
naar een verzorgingstehuis moest.
Zo kwamen ze in in Breskens te
recht, waar ook hun dochter
woont. Het boek is al dertig jaar
klaar. Luyckx ging er tal van Neder-
nieuwe plannen en beleid. Afhan
kelijk van het onderwerp denkt
het college er voor de advisering
aan gebruik te maken van instru
menten als het burgerpanel, het ge
meentedebat of ronde tafelge
sprek.
De gemeentelijke commissie Sa
menleving buigt zich woensdag 3
december over de kadernota en de
handleiding. Na de vaststelling in
de gemeenteraadsvergadering van
december laat het college de door
de raad gemaakte keuzes uitwer
ken. De raad krijgt dan in het voor
jaar van 2009 een nieuwe inspraak
verordening en een nieuwe rege
ling voor de wijk- en dorpsraden
voorgelegd.