Prachtig ensemblewerk en mooie solo's bij Les Échos Goede mix van cynisme en sarcasme Ellen ten Damme met eigen theatershow in Ledeltheater Oostburg. PZC Maandag 24 november 2008 21 De Stichting Oude Muziek Incanto bestaat vijftien jaar. Incanto (betovering) heeft een trouw en vooral aandach tig publiek opgebouwd en zorgt al jaren voor bijzondere uitvoerin gen. De stichting is opgericht in 1993, nadat een aantal uitvoerin gen op het gebied van oude mu ziek wegvielen. Het hiaat is opge vuld, en hoe! Incanto haalt goede musici naar Middelburg die reci tals van hoge kwaliteit verzorgen. Vanwege het jubileum is er nu ook een website www.incantocon- certen.nl Les Échos is een ensemble van mu sici met een diepe liefde voor mu ziek. Dat is te horen en te voelen. LES ECHOS Jubileumconcert Incanto. Werken Bach en Handel. Gehoord: vr 21 nov., Doopsgezinde kerk, M'burg. door jeanette Vergouwen Er wordt niet alleen met plezier ge musiceerd, maar ook met inzicht in de uitvoeringspraktijk en de stijl. Het programma van het concert van vrijdagavond was knap samen gesteld: louter werken van de twee barokgrootheden Bach en Handel, met afwisseling tussen vocale en instrumentale muziek. Ook de be zetting was wisselend van solo tot en met het hele ensemble. Celliste Elske Tinbergen begon met de Prélude uit de tweede cellosuite van Bach, een mooi strak en juist gespeelde introductie tot het Han- delblok, dat begon met de cantate Mi palpita il cor. Sopraan Caroline Stam bezit een heldere stem en een mooie dictie. Zij bracht de reci tatieven en aria's met de juiste emotie. De tekst werd door de mu ziek (inclusief effecten en versierin gen) extra onderstreept. Ook de in breng van hoboïst Paul van der Linden was overtuigend. Als overgangen naar de vocale bij dragen speelde Vincent van Laar (klavecimbel/orgel) telkens een kort werkje op het kistorgel, soms een lieflijke, speelse melodie, dan weer een serene, stijlvolle composi tie. De cantate Pastorelle vagha bella, een werk met een licht optimis tisch karakter, bracht een afwisse ling van zonder vibrato gebrachte recitatieven en virtuoze aria's, met soms kleine cascades van nootjes. Opvallend hier was de schitte rende obligate klavecimbelpartij. Het deel na de pauze was geheel gewijd aan Bach. Violiste Elin Eriksson slaagde er in om de karak ters van de verschillende dansvor men in de sonate mooi over te la ten komen. De aria Erfüllet, ihr himmlischen göttlichen Flammen van Bach, nu eens met een tekst zonder tranen en verdoemenis, maar over hemelse vreugde, werd mooi vertolkt met een opgemerk te inbreng van de oboe da caccia en de pizzicatopartij van de cello. Interessant was daarna het Adagio (BWV527) dat oorspronkelijk ge schreven is voor orgel en nu door hobo, viool en cello werd vertolkt. De Sarabande (BWV1012) voor cel lo piccolo klonk intrigerend. Heer lijk om dit instrument te kunnen horen. Bach schreef slechts een tiental werken voor dit instru ment met vijf snaren. Het recital werd mooi afgesloten met de aria Mein glaubiges Herze. Ellen ten Damme is onlangs de thea ters ingegaan met 'Durf jij', een thea trale personalityshow met een roek- sound, maar zonder rockband. Don derdag treedt ze op in Oostburg. door Theo Hakkert OOSTBURG - Als kind schreef ze ver haaltjes uit het perspectief van een jongen. „Omdat ik zo gewend was dat de hele wereld werd bepaald door heren. En dat is eigenlijk nog altijd zo", vindt Ellen ten Damme. „Kijk naar de krant of televisie. De Wereld Draait Door, Pauw 8c Wit- teman. Je zit altijd naar een groep mannen te kijken. Heel soms is er één vrouw, ter opluistering." Vrouwen die de dienst uitmaken, dat wil ze. Nadat ze bekend was ge worden van de advocatenserie Plei dooi regende het aanbiedingen. „Maar dat was ook de leeftijd. Tus sen twintig en dertig maak je de meeste kans, dan zoeken regis seurs naar hun eigen sterren. Dan word je veel getest. Ik ken het nou wel. Ik ben vijftig keer verliefd ge weest, ik ben honderd keer dood gegaan. Het interesseert me eigen lijk niet zo veel meer." „Er gebeurt weinig verrassends", aldus Ten Damme. „Vrouwenrol len zijn vaak beperkt. Of je bent een hoer, of je bent 'de vriendin van' en je staat erbij en kijkt er naar. Ik zou wel meer films met goede vrouwenrollen willen." Ooit lag ze voor lijk in Dalziel and Pas- coe, in de Amsterdamse aflevering van deze Engelse detectivereeks. „Lollig", zegt ze, „een BBC-serie." Dat wilde ze wel. „Ik maak totaal geen reclame voor mezelf in die branche. Ik sta ook nergens meer ingeschreven geloof ik." Het is allemaal muziek nu bij El len ten Damme (41). Haar nieuwe programma Duif jij bevat Neder landstalige liedjes waarvan de tek sten zijn geschreven door dichter en schrijver Ilja Leonard Pfeijffer. De samenwerking vloeide voort uit een project waarbij dichters aan rockmusici werden gekoppeld. Dat beviel van beide kanten zo goed, dat Pfeijffer sindsdien als Ten Dammes privédichter dienst doét. „Ik misbruik zijn teksten", zegt ze lachend. Maar wel op af stand. Pfeijffer zit in Italië. Ze heb ben elkaar drie keer ontmoet. „Voor mij is dit helemaal nieuw, Ellen ten Damme: „Ik ben eigenlijk een singer-songwriter, maar ik zie er niet zo uit." want voorheen schreef ik alles zelf Nu heb ik ontdekt dat een goede tekst mij inspireert. Daar wordt het misschien alleen maar beter van. Het brengt me naar andere muziek dan ik bij eigen woorden zou maken. Ik hoef niet op de woorden te zweten. Ik vind het 'Cabaret is hoempapa achter een piano. Prima, maar niets voor mij' leuker om muziekjes te maken, dus heb ik de goede manier van werken gevonden nu. Maken van melodieën, harmonieën en arran gementen blijk ik leuker te vinden dan teksten schrijven. Opeens vind ik dit helemaal ideaal. Het gaat iets moois opleveren." De zangeres kan zich vinden in zijn woorden, zegt ze. Het gevaar is niet denkbeeldig immers dat een tekstdichter het anders ver woordt dan zij het voelt. „Ja, maar dat is bij ons niet het geval. Ilja schrijft niet te wollig of onbegrijpe lijk. Cool, niet tuttig of truttig. Een goede mix van cynisme en sar casme, en dat ben ik eigenlijk ook." Grote glimlach. „Brutale tek sten ook, maar allemaal smaakvol. Niet banaal. Hij heeft het goed in balans." Lastiger is te formuleren wat Durf jij nu eigenlijk is. „Ik probeer een nieuw iets te maken, al is niks nieuw meer natuurlijk. Het is geen cabaret, dat klinkt nooit cool. Caba ret is hoempapa achter een piano. Prima, maar niets voor mij. Dan gaat het alleen om de tekst. Ik pro beer de sound belangrijk te ma ken. Het is een rare mix van The White Stripes en Boudewijn de Groot-achtige teksten, jenny Arean meets Jack White." „Ik ben zelf vrij theatraal. Ik wil ook teksten echt brengen. Het is niet alleen muziek. Het is ook geen popband die in het theater 'akoestisch gaat doen'. Ik probeer een show neer te zetten." Ze wordt begeleid door Jan van Eerd op vibrafoon, drums en per cussie. Hij speelde eerder bij Spin vis en Wende Snijders. Haar vaste gitarist Robin Berlijn is van de par tij. Hij bast ook. Ellen ten Damme zelf: zang, viool, piano en gitaar. „Zo kunnen we met z'n drieën heel afwisselend werken." Geen rockband meer dus. „Ik heb mijn hele leven in bands gezeten. Vrij overzichtelijk: een, twee, drie, vier - en inzetten maar met z'n allen. Bij pop- of rockconcerten gaat het om de energie. Iedereen danst. Het gaat meer om de sfeer die in de zaal hangt, om de vibe. Het is eendimensionaal. Leuk hoor, maar ik wil nu iets brengen waar mensen echt naar kunnen luisteren. Je kunt meer in detail tre den. Ik wil dat het ergens over gaat." „Wat ik uiteindelijk wil: een eigen show brengen", zegt Ellen ten Damme. „Een show a la - er zijn weinig voorbeelden - Mariene Dietrich, Billie Holiday, Bette Mid ler, dat soort types. Theatrale zang, die richting gaat het op. Maar dan met een pop/rocksound. Ik ben ei genlijk een singer-songwriter, maar ik zie er niet zo uit. Niet met houthakkersblouse en viezig haar. Een soort Madonna, maar dan met een heel andere smaak." Ellen ten Damme, donderdag 27 no vember in het Ledeltheater in Oost burg. Aanvang: 20.15 uur. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 63