Brennan durft nu elke uitdaging aan Musea moeten nadenken over afslanken en fuseren PZC Douwe Eisenga in documentaire Zangeres van Clannad treedt morgenavond solo op in Middelburg. Valentijn Byvanck gooit tijdens afscheidsspeech knuppel in hoenderhok. Bestel nu de 10 mooiste wijnen in onze webwinkel PZC Dinsdag 25 november 2008 I 29 door Harry de Jong MIDDELBURG - Zangeres Moya Bren nan, die morgenavond optreedt in Middelburg, was jarenlang het boegbeeld van Clannad, een groep die ze een slordige dertig jaar gele den samen met haar broers Ciaran en Pol en ooms Padraig en Noel Duggan oprichtte. Door de jaren heen werden wereldwijd miljoe nen albums weggezet en ook werd meermalen de internationale hit lijsten gehaald, onder andere met het liedje Harry's Game. Officieel is Clannad nooit opgehe ven, maar toch maakt de groep al jaren geen platen meer. Wel wor den" soms nog korte tournees on dernomen, maar die hebben meer het karakter van een reünie. Voor Brennan hoeft Clannad ook niet 'Het leven is veel te kort om je bezig te houden met dwaze vooroordelen' meer zo nodig, want ze heeft in middels een niet onverdienstelijke solocarrière opgebouwd. Ze maakt regelmatig nieuwe albums, compo neert filmmuziek en schreef een boek over haar leven. Haar solowerk verschilt niet eens zoveel van dat van Clannad, want ook zonder de hulp van haar fami lie zijn haar platen een new age-achtige interpretatie van Ierse folk: de ideale soundtrack voor een slentertocht over het Ierse plat teland. „Muziek die bij mij past", stelt Brennan. „Vijftien jaar gele den zou ik geen studio in hebben durven gaan zonder mijn ooms en broers. Maar ik heb inmiddels zo veel zelfvertrouwen gekregen dat ik niemand meer nodig heb." Ze weet wat ze waard is en hoe haar muziek moet klinken. „Ik durf nu elke uitdaging aan. Als ik morgen bijvoorbeeld door de Red Hot Chili Peppers gevraagd zou worden een duet met hen op te ne men, aarzel ik geen moment. Vroe ger zou ik zoiets voor geen goud hebben gedurfd." Hoewel Bren nan in haar muziek steeds onaf hankelijker wordt, blijft ze een nauwe band houden met haar broers en ooms. „Ik ben opge groeid in een huis vol liefde en mu ziek en dat neem ik de rest van mijn leven mee." „De verdeeldheid tussen protestan ten en katholieken en de haat te gen Engeland is godzijdank hele maal aan onze familie voorbijge gaan", vervolgt ze. „Mijn vader luisterde op zondagmiddag op een kleine transistorradio altijd naar cricketwedstrijden. Een typisch En gelse sport, maar niemand die er aan dacht hem daar op aan te val len. Gelukkig maar, want het leven is veel te kort om je met zulke dwa ze vooroordelen bezig te houden." We zouden ons in deze jachtige wereld veel meer rust moeten gun nen, vindt ze. „Aan het eind van elke dag zöu je eigenlijk tien minu ten moeten terugblikken op wat je allemaal gedaan hebt. Dat is een rustpunt dat je hectische leven weer een beetje in balans brengt. Dat doe ik zelf ook. Maar dat wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb. Er is nog zoveel dat ik moet leren. Ik probeer in ieder ge val een goed mens te zijn. Zo wil ik ook graag herinnerd worden als ik dood ben. Als een vrouw die nooit het leven van een ander ver pest heeft." Moya Brennan, morgenavond in de Stadsschouwburg in Middelburg. Aan vang: 20.00 uur. door Rolf Bosboom BRESKENS - Zeeuwse streekmusea moeten serieus nadenken over fu sie. Op die manier worden ze veel aantrekkelijker voor het publiek en kunnen ze werken aan een goed verzamelbeleid. Valentijn By vanck, scheidend directeur van het Zeeuws Museum in Middelburg, zei dat gisteren in Breskens tijdens een vergadering van de Vereniging van Zeeuwse Musea. Byvanck, die leiding gaat geven aan het Nationaal Historisch Mu seum, gooide in zijn 'afscheids speech' een flinke knuppel in het Zeeuwse hoenderhok. Hij vond dat vooral de kleine musea in de provincie zich moeten bezinnen op de toekomst, ook omdat de be zoekersaantallen in diverse geval len beperkt zijn. „Bij sommige mu sea krijg ik wel eens het gevoel dat ze alleen de groep bedienen die er werkt. Vrijwilligers doen de deur open, stoffen de objecten af, doen de boekhouding en vormen niet zelden ook het publiek van het museum." Op zich allemaal prima, maar daar mee is er volgens Byvanck eerder sprake van een buurthuis. Een mu seum is echter een openbare instel ling, met een collectie die ook bete kenis en waarde moet hebben voor anderen. Hij constateerde dat vrijwel geen enkel museum een duidelijk verzamelbeleid heeft. Me de daardoor is het probleem dat vaak veel te veel wordt bewaard en schenkingen niet of nauwelijks worden geweigerd. „Wilt u iets voor de toekomst doen, ruim dan eens op." Musea moeten alleen schenkingen accepteren als ze er ook voor zouden hebben betaald als het aangebodene te koop was. Byvanck drong er, ondanks alle ge voeligheden, erop aan dat musea nadenken over fuseren. „Als ik naar de Zeeuwse museumwereld kijk, zie ik dat er eindeloos wordt gepraat over samenwerking, maar wat we eigenlijk nodig hebben is afslanking en fusie." Een bredere visie en meer expertise leiden tot een beter verzamelbeleid. Voor toe risten en andere bezoekers is een groot museum met goede tentoon stellingen en betere dienstverle ning ook aantrekkelijker dan diver- Om aantrekkelijker te zijn voor bezoekers en een goed verzamel beleid op te zetten, moeten Zeeuwse musea fusie overwe gen, vindt Valentijn Byvanck. se kleine musea verspreid over de regio. Als voorbeeld noemde Byvanck de plannen in de gemeente Sluis, waar de zeven musea hun bedrijfs voering en marketing willen kop pelen" Een prima eerste stap, vond hij, maar nog niet genoeg. „Mijns inziens moeten de betreffende mu sea maar over één vraag naden ken: welke locatie moet het nieu we regionale museum, waarin alle zeven verzamelingen verantwoord en fraai kunnen worden gepresen teerd, krijgen?" Het pleidooi leidde vooral tot de fensieve reacties. „Dit is vloeken in de kerk", riep een vertegenwoordi ger van het Oosterscheldemuseum in Yerseke zelfs. Andere aanwezi gen wezen op het belang van de lo catie van hun museum en de bete kenis voor de lokale gemeenschap. Provinciaal museumconsulent Leo Adriaanse nam ook afstand van By vanck en pleitte voor kleinschalig heid. „Je hebt nu eenmaal grote en kleine musea." Dat een deel van de musea in de toekomst mogelijk ten onder gaat, noemde hij een pa- tuurlijk proces. „Ik ben niet zo van het vanzelf la ten gebeuren", reageerde Byvanck. „Het is goed om na te denken over de toekomst. En die toekomst is eerder dan over honderd jaar." MIDDELBURG - De Middelburgse componist Douwe Eisenga is een van de vijf mensen die worden ge portretteerd in de documentaire Deuren naar de Ziel van Elisabeth Rocha Salgado. Deze ging gisteren in première tijdens het Internatio nal Documentary Filmfestival Am sterdam (IDFA). Rocha Salgado is de winnares van de IDFA scenario workshop 2007. De film bevat portretten van men sen en hun zintuiglijke vermo gens. Het gaat, behalve om een componist, om een blinde man, een kok, een astronoom en een lij kenspeurder. Door hun ogen, oren, neus, mond en tastzintuig verkent de film hun passie, creati viteit en bezieling. Eisenga wordt gevolgd tijdens het schrijven van City Lines en tijdens een nieuwe opname van dat stuk. De documentaire istijdens het IDFA nog twee keer te zien: van daag om 12.45 uur (Munt 13) en morgen om 17.00 uur (openbare bi bliotheek). 1. Verleidelijke Chileense topwijnen van Vina Indomita. €4,50 2. Rode Chateau Naudonnet Bordeaux Superieur AOC. €5,95 3. Stijlvolle, karaktervolle, rode Haut Medoc Cru Bourgeois. 7,95 4. Schitterende Franse Chateau du Roy Grand Cru 2001. 9,95 5. Wijnpakket (6 flessen) zeldzame Saint Emilion Grand Cru. €59,95 6. Casa Safra Reserva. Rustieke houtgerijpte Spaanse rode wijn. 3,95 7. Karakteristieke rode wijn van Feudi Nigri Rosso - Salento IGT. 3,95 8. Skoonuitsig Cinsaut Pinotage. Rode wijn uit Zuid-Afrika. €3,50 9. Las Moras Malbec. Zachte en elegante rode wijn. 4,95 10. Pittige witte wijn van Feudi Nigri Malvasia (Italië)- Salento IGT. 3,95 1 ikbestelsnel op www.pzc.nl/webwinkel Prijzen excl. verzendkosten Moya Brennan: „Ik ben opgegroeid in een huis vol liefde en muziek en dat neem ik de rest van mijn leven mee.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 129