Provincie handhaaft tracé rondweg VprVpprQV61 lip
Meer plaats voor fiets en auto
Leden van Zeeuwse bodekring
even terug in de schoolbanken
Goedereede vraagt om rotondes
CDA bezorgd
over problemen
bij RAVZ
Route blijft vlak
langs Scharendijkse
campings lopen.
Hardrijders zijn een
hardnekkig probleem
op de Bogerdweg.
26 I D.onderdag 20 november 2008 PZC
S
Route hliift vlak pings en bedrijven langs de Eiker- de prullenbak verwezen, omdat 7
door Martijn de Koning
SCHARENDIJKE - Het tracé van de
rondweg Scharendijke staat vast.
Dat betekent dat de provincie kiest
voor tracé t en niet voor het zoge
noemde waterlooptracé. Pogingen
van de gemeente Schouwen-Dui
veland om dat alsnog te verande
ren, zijn op niets uitgelopen.
Het dorp Scharendijke is blij met
de komst van een rondweg, maar
er is discussie over de loop ervan.
Gedeputeerde Toine Poppelaars
stelde vorig jaar op een informatie
bijeenkomst tracé 1 voor. Die
loopt van de voet van de Brouwers-
dam zuidwaarts net langs de cam
pings aan de Elkerzeeseweg om
aan te sluiten op de Weelweg. Een
meerderheid van de aanwezigen
kon daarmee instemmen, maar
een paar maanden later gaf de
dorpsraad Scharendijke aan meer
te zien in het waterlooptracé, dat
verder van het dorp af loopt. De
dorpsraad mobiliseerde verschil
lende gemeenteraadspartijen, die
wethouder Wijnand Renden (te
gen zijn zin) terugstuurden naar
Poppelaars voor overleg.
Volgens de bezwaarmakers komt
de geplande route te dicht- bij cam
pings en bedrijven langs de Elker
zeeseweg te liggen. Verder zou ze
toekomstige uitbreiding van het
dorp dwarsbomen.
Naar nu blijkt waren er ten tijde
van het bezwaar plannen van ver
schillende partijen voor forse hui
zenbouw ten westen van Scharen
dijke, op de plek van het geplande
tracé 1. Dit plan, met de naam De
Balans, voorzag in de komst van
onder meer 112 huizen voor per
manente bewoning. Het idee is
door de provincie inmiddels naar
Rondweg
SCHARENDIJKE
PZC Felix Binicewicz
BURCH-HAAMSTEDE - De Zeeuwse
bodekring is zaterdag 22 november
te gast op Schouwen-Duiveland.
Het gezelschap wordt ontvangen
op het gemeentehuis door burge
meester Jack Asselbergs van Schou
wen-Duiveland en vervolgens toe
gesproken door Bodekring-voorzit
ter J. Moerdijk. Aansluitend volgt
een rondleiding door het gemeen
tehuis in Zierikzee. Rond 15.30 uur
vertrekt het gezelschap naar
Burgh-Haamstede voor - als het
weer het toestaat - een bezoek aan
de onlangs deels in oude glorie te
ruggebrachte Karolingische
burcht. Voor de wandeling wor
den twintig minuten uitgetrok
ken. Het volgende programma
punt is een bezoek aan museum
de Burghse Schoole, vlakbij de Ka
rolingische burcht. Daar krijgen de
gasten een rondleiding én een de
monstratie schoonschrijven voor
geschoteld. Daarna nemen de da
mes en heren bodes plaats in de -
antieke - schoolbanken om te luis
teren naar de uitleg van 'juf Janet
Timofei van de Burghse Schoole.
De dag wordt afgesloten met een
buffet in restaurant de Molenberg
aan de Burghseweg. De Zeeuwse
Bodekring telt veertig leden. Het is
de derde keer dat de gemeente
Schouwen-Duiveland als gastheer
optreedt van de Zeeuwse bodes.
COEDEREEDE - Goedereede zit
Rijkswaterstaat achter de broek.
De Goereese gemeente vraagt het
Rijk al een poosje om drie roton
des in de N57, die van de Brou-
wersdam via Goedereede naar de
Haringvlietdam loopt. Burgemees
ter en wethouders van Goede
reede maken zich 'ernstige zorgen'
over de veiligheid op die weg. Bo
vendien zorgen de verkeerslichten,
die nu op twee punten staan, voor
opstoppingen. Rijkswaterstaat be
loofde eerder om een rotonde aan
te leggen bij Ouddorp, maar het is
nog onduidelijk wanneer.
de prullenbak verwezen, omdat
Scharendijke volgens de woning-
bouwplanningslijst de komende ja
ren met maar enkele woningen
mag groeien.
Volgens dorpsraadvoorzitter Her
man Bomer waren die plannen
niet de directe aanleiding voor de
dorpsraad om bezwaar te maken.
„Ik kende die alleen van geruch
ten. Maar als ze de rondweg daar
leggen, dwarsboomt dat alle plan
nen voor dat gebied, groot of
klein. Vandaar ons bezwaar." Me
de doordat het plan niet doorgaat,
slaagde wethouder Renden er niet
in de provincie om te praten, ver
telt hij. „Het waterlooptracé is een
stukje langer. Men is bang dat ver
keer daardoor toch nog voor een
route door het dorp zou kiezen.
Bovendien is die route duurder, en
dat ziet de provincie niet zitten."
Overigens gaat de eerste spade
voor de rondweg voorlopig nog
niet de grond in. De route moet
straks het derde deel vormen van
de Recreatieverdeelweg. De aanleg
van het tweede deel daarvan, tus
sen Renesse en de voet van de
Brouwersdam, is echter fors ver
traagd door tijdrovende onteige
ningsprocedures. Poppelaars liet
vorige week al weten dat fase 2
vóór fase 3 moet worden aange
legd. Dat betekent dat de rondweg
er niet eerder dan 2014 ligt.
ZIERIKZEE - De Schouwen-Duive-
landse CDA-fractie is bezorgd over
de financiële problemen bij de
Zeeuwse ambulancedienst RAVZ.
Daarom wil zij opheldering van
wethouder Gilles Houtekamer, die
namens de gemeente in de raad
van toezicht van de RAVZ zit.
De christendemocraten willen we
ten hoe het komt dat de ambulan
cedienst bijna failliet is en of er
een noodscenario van kracht is.
Ook vraagt het CDA er specifiek
naar wat het college zelf gaat doen
om de belangen van de inwoners
van Schouwen-Duiveland in dit
opzicht zo goed mogelijk te die
nen.
Wethouder Houtekamer buigt
zich de komende tijd over de vra
gen.
door Piet Kleemans
DREISCHOR - Zij hebben van alles
geprobeerd - T-shirts, aanplakbil
jetten, acties - maar niets lijkt te
helpen. Het hardrijden op de Bo
gerdweg in Dreischor is een hard
nekkig probleem. Uit metingen is
gebleken dat 75 procent van de
weggebruikers de maximumsnel
heid van 30 kilometer per uur aan
de laars lapt.
In veel gevallen gaat het om kleine
overschrijdingen. Veertig procent
van- de weggebruikers werd ge
klokt op een snelheid tussen de 30
en 40 kilometer per uur.
De gemiddelde snelheid is vastge
steld op 37 kilometer per uur en
dat is volgens verkeersambtenaar
van de gemeente Schouwen-Dui
veland Peter de Winter een reëel
getal. „Het klopt dat bij de metin
gen ook fietsers werden geregis
treerd, maar daar is bij het vaststel
len van de gemiddelde snelheid
op de Bogerdweg rekening mee ge
houden."
Vijftien procent van de automobi
listen rijdt op de Bogerdweg snel
ler dan 48 kilometer per uur. Daar
zitten ook extreme gevallen tus
sen. Eén automobilist werd ge
klokt op 107 kilometer per uur. Ne
gentien anderen lieten snelheden
tussen 82 en genoemde 107 kilome
ter per uur noteren. Cijfers waar
De Winter van geschrokken is:
„Dit soort snelheden had ik eerlijk
gezegd niet verwacht.
Voor de inwoners van het ring-
dorp zijn de uitkomsten van de
snelheidsmetingen des te meer re
den om te blijven strijden voor
een verkeersveilig Dreischor. In
het kader van het project Dromen
in Dreischor zoeken zij naar oplos
singen voor de Bogerdweg. De
Droomprojectgroep verkeer doet
de suggestie om aanvullend op de
bestaande versmallingen op strate-
Drie droomprojecten
Het droomtraject is bedacht door Moveo Training Advies uit Lamswaar-
de. In Lamswaarde, Vogelwaarde en Clinge zijn projecten uitgevoerd.
Op Schouwen-Duiveland lopen droomtrajecten in Oosterland, Ellemeet
en Dreischor.
In Dreischor is gekozen voor drie thema's: Jeugd, wonen en woonomge
ving, verkeersveiligheid en vervoer.
gische plaatsen bloembakken neer
te zetten om automobilisten zo te
dwingen gas terug te nemen. De
bestaande versmallingen van de rij
baan blijken in de praktijk niet af
doende te zijn.
De gemeente Schouwen-Duive
land is bezig met het opstellen van
een verkeersplan voor Dreischor
en ook daar wordt ingegaan op de
situatie aan de Bogerdweg.
Het verkeersplan ziet naar ver
wachting binnen enkele weken
het levenslicht. Peter de Winter
wil nog niet op de inhoud vooruit
lopen, maar hij stelt wel dat het bij
zonder lastig is om oplossingen te
vinden voor de Bogerdweg waar ie
dereen mee kan leven.
„Natuurlijk is er vah alles moge
lijk. Je kunt bijvoorbeeld de knip
in de weg maken, maar dat bete
kent dat ook inwoners van
'Dit soort snelheden
had ik eerlijk gezegd
niet verwacht'
Dreischor dan om moeten rijden."
Éénrichtingsverkeer is een optie.
Al wijst de praktijk uit dat wegge
bruikers dan eerder harder dan
minder hard gaan rijden.
In het gemeentelijk verkeersplan
draait het niet alleen om de hard
rijders op de Bogerdweg, maar
wordt de schijnwerper eveneens
gericht op andere verkeersknelpun
ten in Dreischor.
Ook de droomprojectgroep ver
keer kijkt verder. Parkeren is een
aandachtspunt, net als de snelheid
op de Stoofweg. Een heet hangij
zer is groot en zwaar verkeer in
het ringdorp. De projectgroep Ver
keer bepleit een verbod op zwaar
verkeer in Dreischor. Om dat te
kunnen realiseren moeten alterna
tieve routes worden aangeboden
en de bewegwijzering aangepast.
De definitieve plannen van de pro
jectgroep worden zaterdag 13 de
cember gepresenteerd.
BRUINISSE - De weg is één grote
modderpoel. In het plantsoen staat
een graafmachine. Stukje bij beetje
worden alle wortels uit de grond ge
haald. In een hoekje van het terrein
liggen nog een paar in stukken ge
zaagde boomstammen. De laatste
resten van weelderig groen.
Het werk bij de bushalte van Bruinis-
se gaat niet onopgemerkt voorbij.
De halte wordt flink opgeknapt. Er
komen parkeerplaatsen en ook de
fietsenstalling wordt uitgebreid.
Geen overbodige luxe, gezien de
hoeveelheid fietsen die her en der
in de struiken liggen.
De bushalte wordt ook veiliger ge
maakt. Al te hoog groen wordt weg
gehaald zodat er vanaf de weg een
beter zicht is op de halte. De bushal
te aan de parallelweg van de N59 is
is de enige halte die het dorp rijk is.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Bruidshuis Ellen (Oostburg) en Van Westen Mannenmode (Zaamslag)
bestel snel kaarten 12,50) 0117-454861 of via www.vanwesten.com/modeshow