Provincie handhaaft tracé rondweg VprVpprQV61 lip Meer plaats voor fiets en auto Leden van Zeeuwse bodekring even terug in de schoolbanken Goedereede vraagt om rotondes CDA bezorgd over problemen bij RAVZ Route blijft vlak langs Scharendijkse campings lopen. Hardrijders zijn een hardnekkig probleem op de Bogerdweg. 26 I D.onderdag 20 november 2008 PZC S Route hliift vlak pings en bedrijven langs de Eiker- de prullenbak verwezen, omdat 7 door Martijn de Koning SCHARENDIJKE - Het tracé van de rondweg Scharendijke staat vast. Dat betekent dat de provincie kiest voor tracé t en niet voor het zoge noemde waterlooptracé. Pogingen van de gemeente Schouwen-Dui veland om dat alsnog te verande ren, zijn op niets uitgelopen. Het dorp Scharendijke is blij met de komst van een rondweg, maar er is discussie over de loop ervan. Gedeputeerde Toine Poppelaars stelde vorig jaar op een informatie bijeenkomst tracé 1 voor. Die loopt van de voet van de Brouwers- dam zuidwaarts net langs de cam pings aan de Elkerzeeseweg om aan te sluiten op de Weelweg. Een meerderheid van de aanwezigen kon daarmee instemmen, maar een paar maanden later gaf de dorpsraad Scharendijke aan meer te zien in het waterlooptracé, dat verder van het dorp af loopt. De dorpsraad mobiliseerde verschil lende gemeenteraadspartijen, die wethouder Wijnand Renden (te gen zijn zin) terugstuurden naar Poppelaars voor overleg. Volgens de bezwaarmakers komt de geplande route te dicht- bij cam pings en bedrijven langs de Elker zeeseweg te liggen. Verder zou ze toekomstige uitbreiding van het dorp dwarsbomen. Naar nu blijkt waren er ten tijde van het bezwaar plannen van ver schillende partijen voor forse hui zenbouw ten westen van Scharen dijke, op de plek van het geplande tracé 1. Dit plan, met de naam De Balans, voorzag in de komst van onder meer 112 huizen voor per manente bewoning. Het idee is door de provincie inmiddels naar Rondweg SCHARENDIJKE PZC Felix Binicewicz BURCH-HAAMSTEDE - De Zeeuwse bodekring is zaterdag 22 november te gast op Schouwen-Duiveland. Het gezelschap wordt ontvangen op het gemeentehuis door burge meester Jack Asselbergs van Schou wen-Duiveland en vervolgens toe gesproken door Bodekring-voorzit ter J. Moerdijk. Aansluitend volgt een rondleiding door het gemeen tehuis in Zierikzee. Rond 15.30 uur vertrekt het gezelschap naar Burgh-Haamstede voor - als het weer het toestaat - een bezoek aan de onlangs deels in oude glorie te ruggebrachte Karolingische burcht. Voor de wandeling wor den twintig minuten uitgetrok ken. Het volgende programma punt is een bezoek aan museum de Burghse Schoole, vlakbij de Ka rolingische burcht. Daar krijgen de gasten een rondleiding én een de monstratie schoonschrijven voor geschoteld. Daarna nemen de da mes en heren bodes plaats in de - antieke - schoolbanken om te luis teren naar de uitleg van 'juf Janet Timofei van de Burghse Schoole. De dag wordt afgesloten met een buffet in restaurant de Molenberg aan de Burghseweg. De Zeeuwse Bodekring telt veertig leden. Het is de derde keer dat de gemeente Schouwen-Duiveland als gastheer optreedt van de Zeeuwse bodes. COEDEREEDE - Goedereede zit Rijkswaterstaat achter de broek. De Goereese gemeente vraagt het Rijk al een poosje om drie roton des in de N57, die van de Brou- wersdam via Goedereede naar de Haringvlietdam loopt. Burgemees ter en wethouders van Goede reede maken zich 'ernstige zorgen' over de veiligheid op die weg. Bo vendien zorgen de verkeerslichten, die nu op twee punten staan, voor opstoppingen. Rijkswaterstaat be loofde eerder om een rotonde aan te leggen bij Ouddorp, maar het is nog onduidelijk wanneer. de prullenbak verwezen, omdat Scharendijke volgens de woning- bouwplanningslijst de komende ja ren met maar enkele woningen mag groeien. Volgens dorpsraadvoorzitter Her man Bomer waren die plannen niet de directe aanleiding voor de dorpsraad om bezwaar te maken. „Ik kende die alleen van geruch ten. Maar als ze de rondweg daar leggen, dwarsboomt dat alle plan nen voor dat gebied, groot of klein. Vandaar ons bezwaar." Me de doordat het plan niet doorgaat, slaagde wethouder Renden er niet in de provincie om te praten, ver telt hij. „Het waterlooptracé is een stukje langer. Men is bang dat ver keer daardoor toch nog voor een route door het dorp zou kiezen. Bovendien is die route duurder, en dat ziet de provincie niet zitten." Overigens gaat de eerste spade voor de rondweg voorlopig nog niet de grond in. De route moet straks het derde deel vormen van de Recreatieverdeelweg. De aanleg van het tweede deel daarvan, tus sen Renesse en de voet van de Brouwersdam, is echter fors ver traagd door tijdrovende onteige ningsprocedures. Poppelaars liet vorige week al weten dat fase 2 vóór fase 3 moet worden aange legd. Dat betekent dat de rondweg er niet eerder dan 2014 ligt. ZIERIKZEE - De Schouwen-Duive- landse CDA-fractie is bezorgd over de financiële problemen bij de Zeeuwse ambulancedienst RAVZ. Daarom wil zij opheldering van wethouder Gilles Houtekamer, die namens de gemeente in de raad van toezicht van de RAVZ zit. De christendemocraten willen we ten hoe het komt dat de ambulan cedienst bijna failliet is en of er een noodscenario van kracht is. Ook vraagt het CDA er specifiek naar wat het college zelf gaat doen om de belangen van de inwoners van Schouwen-Duiveland in dit opzicht zo goed mogelijk te die nen. Wethouder Houtekamer buigt zich de komende tijd over de vra gen. door Piet Kleemans DREISCHOR - Zij hebben van alles geprobeerd - T-shirts, aanplakbil jetten, acties - maar niets lijkt te helpen. Het hardrijden op de Bo gerdweg in Dreischor is een hard nekkig probleem. Uit metingen is gebleken dat 75 procent van de weggebruikers de maximumsnel heid van 30 kilometer per uur aan de laars lapt. In veel gevallen gaat het om kleine overschrijdingen. Veertig procent van- de weggebruikers werd ge klokt op een snelheid tussen de 30 en 40 kilometer per uur. De gemiddelde snelheid is vastge steld op 37 kilometer per uur en dat is volgens verkeersambtenaar van de gemeente Schouwen-Dui veland Peter de Winter een reëel getal. „Het klopt dat bij de metin gen ook fietsers werden geregis treerd, maar daar is bij het vaststel len van de gemiddelde snelheid op de Bogerdweg rekening mee ge houden." Vijftien procent van de automobi listen rijdt op de Bogerdweg snel ler dan 48 kilometer per uur. Daar zitten ook extreme gevallen tus sen. Eén automobilist werd ge klokt op 107 kilometer per uur. Ne gentien anderen lieten snelheden tussen 82 en genoemde 107 kilome ter per uur noteren. Cijfers waar De Winter van geschrokken is: „Dit soort snelheden had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Voor de inwoners van het ring- dorp zijn de uitkomsten van de snelheidsmetingen des te meer re den om te blijven strijden voor een verkeersveilig Dreischor. In het kader van het project Dromen in Dreischor zoeken zij naar oplos singen voor de Bogerdweg. De Droomprojectgroep verkeer doet de suggestie om aanvullend op de bestaande versmallingen op strate- Drie droomprojecten Het droomtraject is bedacht door Moveo Training Advies uit Lamswaar- de. In Lamswaarde, Vogelwaarde en Clinge zijn projecten uitgevoerd. Op Schouwen-Duiveland lopen droomtrajecten in Oosterland, Ellemeet en Dreischor. In Dreischor is gekozen voor drie thema's: Jeugd, wonen en woonomge ving, verkeersveiligheid en vervoer. gische plaatsen bloembakken neer te zetten om automobilisten zo te dwingen gas terug te nemen. De bestaande versmallingen van de rij baan blijken in de praktijk niet af doende te zijn. De gemeente Schouwen-Duive land is bezig met het opstellen van een verkeersplan voor Dreischor en ook daar wordt ingegaan op de situatie aan de Bogerdweg. Het verkeersplan ziet naar ver wachting binnen enkele weken het levenslicht. Peter de Winter wil nog niet op de inhoud vooruit lopen, maar hij stelt wel dat het bij zonder lastig is om oplossingen te vinden voor de Bogerdweg waar ie dereen mee kan leven. „Natuurlijk is er vah alles moge lijk. Je kunt bijvoorbeeld de knip in de weg maken, maar dat bete kent dat ook inwoners van 'Dit soort snelheden had ik eerlijk gezegd niet verwacht' Dreischor dan om moeten rijden." Éénrichtingsverkeer is een optie. Al wijst de praktijk uit dat wegge bruikers dan eerder harder dan minder hard gaan rijden. In het gemeentelijk verkeersplan draait het niet alleen om de hard rijders op de Bogerdweg, maar wordt de schijnwerper eveneens gericht op andere verkeersknelpun ten in Dreischor. Ook de droomprojectgroep ver keer kijkt verder. Parkeren is een aandachtspunt, net als de snelheid op de Stoofweg. Een heet hangij zer is groot en zwaar verkeer in het ringdorp. De projectgroep Ver keer bepleit een verbod op zwaar verkeer in Dreischor. Om dat te kunnen realiseren moeten alterna tieve routes worden aangeboden en de bewegwijzering aangepast. De definitieve plannen van de pro jectgroep worden zaterdag 13 de cember gepresenteerd. BRUINISSE - De weg is één grote modderpoel. In het plantsoen staat een graafmachine. Stukje bij beetje worden alle wortels uit de grond ge haald. In een hoekje van het terrein liggen nog een paar in stukken ge zaagde boomstammen. De laatste resten van weelderig groen. Het werk bij de bushalte van Bruinis- se gaat niet onopgemerkt voorbij. De halte wordt flink opgeknapt. Er komen parkeerplaatsen en ook de fietsenstalling wordt uitgebreid. Geen overbodige luxe, gezien de hoeveelheid fietsen die her en der in de struiken liggen. De bushalte wordt ook veiliger ge maakt. Al te hoog groen wordt weg gehaald zodat er vanaf de weg een beter zicht is op de halte. De bushal te aan de parallelweg van de N59 is is de enige halte die het dorp rijk is. foto Dirk-Jan Gjeltema Bruidshuis Ellen (Oostburg) en Van Westen Mannenmode (Zaamslag) bestel snel kaarten 12,50) 0117-454861 of via www.vanwesten.com/modeshow

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 62