Cultuur liefde ingezet als pressiemiddel Cl A-thriller eigenlijk alleen geslaagd als staaltje vlot Hollywood-amusement Film over RAF laat veel vragen onbeantwoord BAAOER-MEINHOF KOMPL. PZC Donderdag 20 november 2008 39 Film. Regie: Uli Edel. Met: Martina Gedeck, Moritz Beibtreu. Te zien in Vlissingen door Hetty van Rooij In de jaren zeventig werd Duits land geterroriseerd door de Ro te Armee Fraktion, een uiterst gewelddadige groepering die zich, geheel in lijn met de tijdgeest, ver zette tegen imperialisme en kapita lisme. De film van Uli Edel zet de kijker recht in de vuurlinie: het lijkt of hij geen explosie, geen aan slag, geen vuurgevecht en geen exe cutie overslaat. En zo er bij ie mand nog een restje sympathie be stond voor de revolutionaire bewe ging van dertig jaar geleden, dan is - die na het zien van Der Baader MeinhofKomplex wel verdwenen. Ulrike Meinhof (Martine Gedeck) en Andreas Baader (Moritz Bleib- treu) vormden de kérn van de link se militante groepering, die con tact zocht met de PLO en voor de 'stadsguerrilla' werd getraind in de woestijn. Na de eerste acties, een golf aan publiciteit en een hetze in de 'rechtse' pers, ontwikkelde de RAF zich van een groep met een gericht doel, tot een wraakzuchti ge moordenaarsbende. Wie zijn die mensen, waar kwam hun blinde haat vandaan. Hoe hiel den ze na hun arrestatie hun ver zet vol, tijdens een proces dat twee jaar duurde en eindigde met hun dood in de cel? De enige die zich in de film verdiept in de motieven van de RAF-leden, is een Duitse politiechef, maar regisseur Uli Edel is er niet zo mee bezig. Hij concentreert zich op de actie, in to meloze vaart en dicht op de huid gefilmd, en is niet zo geïnteres seerd in de historische analyse. Die keuze maakt Der Baader Mein- hofKomplex niet tot een slechte film. Het is, na Die Untergang (over de laatste dagen van Hitier) en Das Leben Der Anderen (Over de Oost-Duitse geheime dienst), opnieuw een poging tot afreke ning met een brok onverwerkt Duits verleden. Edel brengt over tuigend de'geest van de jaren ze ventig tot leven, maar er blijven veel vragen onbeantwoord. Donor van Jeugdtheatergroep De Drang met rechts Roald Jansen als Vincent. Repetitiescène voor de voorstelling De een tafeltje met een laptop. Hij is bereid zijn levensverhaal én zijn bloed te delen. In aanwezigheid van zijn vader, zijn jeugdliefde Hannah, een verpleegster en een dominee vertelt hij een huivering wekkend verhaal. „Het gaat niet alleen over zelfdo ding, maar ook over een va- der-zoon conflict en over niet kun nen loslaten. De vader in dit stuk is een realist en de zoon is een ro manticus. Dat maakt het moeilijk elkaar te rijmen." Het duurde even voor de definitie ve cast was gevormd. „We zijn wel drie keer van hoofdrolspeler gewis seld. Gelukkig gaf Roald Jansen toen aan dat hij nog wel beschik baar was, ondanks dat hij inmid dels in Breda studeert. Hij speelde eerder bij De Drang en heeft wat regie betreft aan een half woord ge noeg", aldus Postema. Schot heeft als auteur van het stuk aan het begin van het repetitiepro ces 'het kindje' bewust uit handen gegeven. Volgens hem kun je als schrijver een regisseur beter niet voor de voeten lopen. Kortgeleden was hij voor het eerst bij een repetitie. „Ik was er hele maal confuus van. Het is heel bij zonder als je een eigen tekst dan plotseling tot leven gebracht ziet worden", zegt Schot. Vooral de in vulling van de hoofdpersoon ver raste hem. Ik had een heel intro vert personage in mijn hoofd, maar dan blijkt dat hij zich soms heel explosief uit. Dat is spannend om te ervaren." foto Willem Mieras Postema (39) maakt, naast zijn werk in het onderwijs en als ac teur bij Theater Kwark, graag tijd voor producties met De Drang. „Het is fijn zelf iets te creëren met deze groep. Bovendien heb ik nog steeds meer aansluiting met jonge ren dan met volwassenen." De Donor, wo. 26(try-out), do. 27 en vrij. 28 nov., Goes, Podium 't Beest; vrij. 12 dec. Vlissingen, De Piek, vrij. 19 dec., Middelburg, De Spot, 20.30 uur. In de thriller Body of lies be schikt de CIA over fenomenale apparatuur. Vanuit de lucht ontvangen spionagebonzen in de VS opnamen van hun agent in Irak, zodat ze hem praktisch in de ogen kunnen kijken terwijl hij met hen staat te bellen. Een spio nagedienst met zulke geweldige precisiecamera's had terroristenlei der Osama bin Laden allang eens moeten vinden, zou je denken. Maar in Body of lies zetten agent Roger Ferris (Leonardo DiCaprio) en zijn cynische baas Ed Hoffman (Russel Crowe) de jacht in op een kleinere speler, die in de naam van Allah bomaanslagen pleegt in Eu ropa. BODY OF LIES Film. Regie: Ridley Scott. Met: Leonardo DiCaprio, Russell Crowe. Te zien in Vlissingen. door Fritz de Jong Zo zien we op journaalbeelden hoe de Amsterdamse Noorder- markt verandert in een ravage. Van de Jordaan gaat het naar Jorda nië. Daar probeert Ferris de nieu we terroristenleider uit te roken met behulp van de plaatselijke vei ligheidsdienst, die geleid wordt door een nietsontziende charmeur (Mark Strong). De relatie tussen de Amerikanen en Jordaniërs ken merkt zich door een diep weder zijds wantrouwen. De CIA is zelf ook niet fris: rasbureaucraat Hoff man levert zijn pion Ferris enkele lelijke streken. In een wereld die wordt bevolkt door religieuze fanaten, onbe trouwbare spionnen en onbehou wen yankees, vindt Ferris zowaar iets puurs in de liefde voor een Iraanse verpleegster. De intercultu rele romance is al net zo ongeloof waardig als de onrealistische ont knoping. Body of lies is eigenlijk al leen geslaagd als een staaltje vlot Hollywood-amusement: mooifil- mer Ridley Scott grossiert in fraaie plaatjes. En al zijn de intriges af en toe onnavolgbaar, als kijker blijf je toch op het puntje van je stoel ge plakt, in de hoop dat je er nog wat van zult snappen. Dat is best, zolang je maar niet ver wacht dat de film iets wezenlijks te melden heeft over de Ameri kaanse inmenging in Midden-Oos terse aangelegenheden. W 1 M Russell Crowe en Leonardo DiCaprio in Body of lies.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 41