met alle schepen Vragen over fïetsnetwerk KUNSTSTOFKOZIJNEN www.fppoortvliet.nl Uit het leven gegrepen I Voorlopig geen geld voor windmolens in zee dakgoten met sierklossen luxe volledig kunststof tuinhuisjes dakkapellen - verbouwingen Kunststofmontagebedrijf F.P. POORTVLIET Kanttekeningen SGP bij gebrek aan volledige overzichtspanelen. VIER VRAGEN OVER ONDERWIJSSTAKING Zoektocht van bouwer C-Power levert tot nu toe geen financiers op. PZC Woensdag 19 november 2008 31 Dekkersweg 12, Nieuwdorp 0113-613395 06-42156967 land had een relatief groot deel van de beroepsbevolking met de scheepvaart te maken. De sche pen moesten gebouwd worden, getuigd, bewapend, bevoorraad, geladen, gelost. En niet te verge ten: bemand. Tienduizenden schepen werden te water gelaten, honderdduizenden gingen scheep. Afhankelijk van wind en getij duurden reizen over zee vaak maanden, jaren. Thuisblijvers en schepelingen probeerden met el kaar in contact te blijven. Een le vensteken van een geliefde, die ja ren van huis was, betekende veel. Andries Cornelisz Vertolen schreef in 1665 vanaf een schip voor West-Afrika: „Schrijft toch, allerliefste, met alle schepen, het- 1 "Vo«torvttr»k sij van Zeelant oft Rotterdam want als men noch tijdingh hoort, in dit verdomde lant, van gesondheijdt, soo gaet een mens sijn hert open." Er waren volop kapers, die het hadden voorzien op de handels schepen waarmee de post werd meegegeven. Als de brieven door Engelse kapers in beslag werden genomen, kwamen ze in het ar chief van de Engelse admiraliteit terecht. Erik van der Doe in Zierikzee is historicus en archivaris. Hij werkt bij het Nationaal Archief in Den Haag en is de laatste vier jaar verbonden aan Metamorfo- ze, een nationaal conserverings programma dat geld beschikbaar stelt voor het behoud van het pa pieren erfgoed. Hij was regelma tig in het archief in Kew, vlakbij Londen. Daar heeft hij gezien hoe de eeuwenoude Nederland se scheepspapieren en brieven liggen opgeslagen. De Engelse ar chiefbeheerders willen de collec tie onder geen beding uit han den geven. Nu wordt er in Neder land door Metamorfoze geld vrij gemaakt om de papieren te con serveren en digitaliseren. Het Sailing Letters Journaal I ver schijnt onder de titel 'De dominee met het stenen hart en andere overzeese briefgeheimen'; redac tie Erik van der Doe, Perry Moree en Dirk Tang, met medewerking van Peter de Bode Uitgeverij Wal burg Pers, 144 pag. plus dvd met hoge resolutie afbeeldingen van het originele materiaal, €19,95. 2 [fatxet Patroon van do solo van twijn voet. uw op dese, langhte drie p4«r mo&ige, en stercke schoenen te geheven laeten maecken. met een paer malen' 1. Voetomtrek. De tekening hoor de bij een uit Suriname afkomsti ge brief, waarin schoenen en kle ding in Nederland werden besteld. 2. Silhouet. De Duitse dominee Carl Ludwig Scheitz stuurde in 1780 vijf silhouetportretjes naar Cochin (India). Dit portretje is oma (met onderkin). 3. Scheepsjournaal met veren. Stuurman Reintje Hendriks van de Jonge Johannes sloeg het jour naal met de twee pennen dicht, toen het schip in 1746 door Engel se kapers in beslag werd genomen. 4. Touwtje. Met het touwtje gaf de briefschrijver de omtrek van zijn hoofd aan. 5. Acacia. De in Vlissingen gebo ren opperkoopman Jan Bekker Teerlink nam in 1803 plantenza- den mee uit Zuid-Afrika. Een deel van de zaadjes bleek bijna twee eeuwen later nog kiemkracht te hebben, en werd opgekweekt in de Millennium Seed Bank in West Sussex. Een van de zaadjes ontwik kelde zich tot een acacia. w.-, <yx 'oetje is de maat om wijjn s de ooeijde den hoede en maaken." 3 ScfatapgotmaaL imM ventn door Ben Jansen MIDDELBURG - De SGP in de Staten van Zeeland is ontevreden over het fietsroutenetwerk in Zeeland. Te weinig fietsknooppunten bie den een goed overzicht van het fietsgebied. Dat fnuikt het streven Zeeland als fietsprovincie te pro moten. Zeeland telt ongeveer 450 fiets knooppunten. Bij 120 ervan zijn overzichtspanelen geplaatst, waar op het hele gebied in beeld is ge bracht. De andere 380 hebben al leen een bord met een uitsnede van de gebiedskaart. Daardoor kan de fietser zich onderweg soms on voldoende oriënteren. Volgens de SGP zijn fietsers daar door bijna verplicht een papieren overzichtskaart te kopen. Kosten: vijf euro. Zeeland is opgedeeld in vijf regio's. Iemand die de hele pro vincie fietsend wil verkennen, is 25 euro kwijt. De SGP wil van het dagelijks pro vinciebestuur weten welke criteria gelden voor de overzichtsborden van het fietsroutenetwerk en of die. borden afwijken van wat in an dere provincies gebruikelijk is. El ders in Nederland zijn fietsroute- kaarten digitaal te downloaden. De SGP vraagt of dat ook in Zee land kan. Bovendien informeert de fractie naar de kosten van de kaarten op papier. De onderhandelingen over een nieuwe CAO voor het voortgezet onderwijs zijn mis lukt. Yoke Stevens van de vakbond AÓB ver telt over de staking die vandaag plaatsvindt. Naam: Yoke Stevens Woonplaats: Middelburg Leeftijd: 49 jaar Functie: docent economie bij SSG Nehalennia Middelburg en regiocontactpersoon bij de AOB door Tineke Smits Het is de vakbonden niet gelukt de onderhandelingen met de Voortgezet On derwijsraad tot een goed einde te brengen. Wat gaat er nu gebeuren? Morgen gaan er bussen met leerkrachten naar Utrecht. De leerkrachten kunnen zich opgeven via de website van de Algemene Onderwijs Bond, www.aob.nl. In Zeeland zijn drie registratiepunten, namelijk Terneuzen, Middelburg en Goes. Daarvandaan vertrekt morgen een bus. In Utrecht zijn sprekers en de gang van zaken wordt nog eens toegelicht. Zijn er al veel aanmeldingen vanuit Zeeland? Ik weet de aantallen niet, maar ik geloof wel dat er veel animo voor is. Niet iedereen zal mee gaan staken, maar de actie wordt wel breed ge steund. Staken is toch het uiterste middel dat je gebruikt. Waarom wordt er vandaag dan gestaakt? Kort gezegd, omdat we geen CAO hebben! Het lukt ons niet om over eenstemming te bereiken met de VO-Raad. We vinden allemaal dat de werkdruk te hoog is, maar de wijze van aanpakken is een knelpunt. Er werd gezegd dat het aantal contacturen (lesuren) verminderd zou wor den, maar het zijn vooral de extra taken voor de leerkrachten die het zwaar maken. En het loon moet omhoog. Ook voor de onderwijsonder- steuners, de conciërge, de mensen in de aula. Die zijn heel belangrijk. Vallen er vandaag lessen uit op de Zeeuwse middelbare scholen? Dat willen we zoveel mogelijk voorkomen. Maar dit is zo'n rigoureuze actie, ik denk dat er wel wat tussenuren zullen zijn, vandaag. door Wout Bareman KNOKKE-HEIST - De eerste zes wind molens op de Thorntonbank in de Noordzee, voor de Vlaamse kust, leveren de komende weken de eer ste stroom, maar het is de vraag of de overige vierentwintig molens snel zullen volgen. Bouwer C-Po- wer krijgt, door de kredietcrisis, nergens meer geld los voor de voortzetting van het project. C-Power heeft 850 miljoen euro nodig voor het hele project. Daar van is 150 miljoen geïnvesteerd in de bouw van de eerste zes turbi nes, maar nu hebben alle poten tiële financiers de kraan dichtge draaid. Volgens de directie van het bedrijf moet uiterlijk in april vol gend jaar duidelijk zijn of er als nog banken bereid zijn te investe ren. Zo niet,-dan wordt het project voor onbepaalde tijd stilgelegd. C-Power heeft nu alle hoop geves tigd op een fikse bijdrage uit het zogenoemde Synatom-fonds. Dit is de spaarpot waaruit de ontman teling van de zes kerncentrales in Doel en Tihange en de langdurige opslag van radio-actief afval uit die centrales worden bekostigd. In dat fonds zit momenteel 5,2 miljard euro. Tot nu toe mocht alleen ener gieproducent Electrabel uit het fonds putten. Topman Filip Martens van C-Po wer ziet financiering via het fonds wel zitten. De Belgische overheid werkt op die manier mee aan de verwezenlijking van alternatieve energiebronnen, die op termijn kernenergie kunnen vervangen én tegelijkertijd, worden de broeikas gassen teruggedrongen. Het project op de Thorntonbank voorziet niet alleen in dertig turbi nes van C-Power, maar ook in der tig van andere exploitanten. Tegen 2012 moeten vanuit de Noordzee 600.000 mensen van elektriciteit worden voorzien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 63