wr* it
'Er is nu sprake van een acuut probleem dat vraagt om een snelle en flexibele
Leasebranche: langer
in dezelfde auto
Oplossing Leendert Remmelink, branche-manager van Nevat Holland Automotive
PZC Woensdag 19 november 2008 1 1
lijke Nedschroef
Helmond
plaatseiongeveer 1600 (wereldwijd)
it: productie van bevestigingsmiddelen als
i, schroeven en bouten voor de auto-industrie.
Inalfa Roof Systems
PlaatsVenray
Arbeidsplaatsen: circa 500
Activiteit: maakt schuifdaken en daksystemen
voor auto's en trucks voor onder meer BMW,
Citroen, Mercedes, Volkswagen en Volvo.
Corus
Plaats: IJmuiden
Arbeidsplaatsen: 11.300 (in Nederland)
Activiteit: productie, bewerking en
distributie van staal en aluminium. Zestien
procent is bestemd voor de auto-industrie.
General Electric Plastics
Plaat Bergen op Zoom
Arbeidsplaatsenongeveer 1450 (in Nederland)
Activiteit: levert hoogwaardige kunststoffen die
onder meer worden gebruikt voor dashboards en
bumpers.
Akzo Nobel
Plaats Amsterdam (hoofdkantoor)
Arbeidsplaatsen 4900 (in Nederland)
Activiteit: fabriceert verven, coatings en
specialistische chemicaliën.
Van Oerle Alberton
Plaats: Boxtel
Arbeidsplaatsen: 130
Activiteit: productie autogordels en airbags.
Promens
Plaats. Deventer, Rijen en Zevenaar
Arbeidsplaatsen: ongeveer 490
Activiteit: maakt onder meer brandstoftanks,
spatborden, daken en dashboards.
uwegein
iatsen: ongeveer 300 (in Nederland)
onder meer productie van lagers,
Hsgereedschappen en smeermiddelen.
Europa grote producent
Europa heeft dertien grote autofabrikanten zoals:
BMW, Porsche, Scania, Nedcar, General Motors
Europe, Renault, Volvo en Volkswagen.
Er worden elk jaar ruim 18,6 miljoen personenwa
gens, vrachtauto's en bussen geproduceerd in Eu
ropa. Dat is 27 procent van de wereldwijde pro
ductie in deze industrie.
Eenderde van alle personenwagens in de wereld
wordt in Europa gemaakt.
Meer dan twaalf miljoen Europese gezinnen zijn
afhankelijk van de auto-industrie. Het betreft 2,3
miljoen banen in de directe productie en tien mil
joen banen in de toeleverende industrie.
Bron: European Automobile Manufacturers Associa
tion
de crisis", zegt woordvoerder Paul
de Waal. „In Nederland doen we
het nog goed. Over het hele jaar ge
nomen zit de verkoop van nieuwe
personenwagens, waar de grootste
winstmarge op zit, op een klein
plusje van één procent. Achteraf
was oktober geen slechte maand.
De aanschaf van occasions blijft
vrij stabiel,"
De Bovag verwacht wel dat het
aantal verkopen van nieuwe auto's
in 2009 met 2,5 procent keldert.
„Maar zo'n inzinking valt, over
een periode van enkele jaren ge
zien, wel mee. Je kunt het zelfs
normaal noemen. Het is niet de
eerste storm die onze leden treft,
het zal niet de laatste zijn."
De storm waait over als de consu
menten blijven kopen of gaan ko
pen. Wat dat betreft wijst Remme
link op een probleem: „Het is nu
moeilijker kredieten te krijgen, ter
wijl de banken financiële steun
van de overheid hebben gekregen.
Ik hoop dat ze dat geld niet alleen
gaan gebruiken om hun balansen
op te poetsen maar ook voor het
verstrekken van leningen aan parti
culieren. Om het vertrouwen van
consumenten terug te krijgen,
moeten de banken daarmee ruim
hartiger worden."
In de autobranche wordt met ar
gusogen gevolgd of de Duitse rege
ring steun biedt aan Opel. „Een
aantal bedrijven is direct of indi
rect toeleverancier aan Opel", zegt
Remmelink. „Bijna alles wat door
Nederlandse bedrijven in de auto-
Auto-industrie
In de Nederlandse auto-industrie en
toeleveringsbedrijven zijn ca. 41.500
mensen werkzaam.
onderzoeken autofabrieken
ontwikkeling: (personenauto's,
3.500 vrachtwagen, bussen):
10.000
speciale
voertuigen en toeleveringsbedrijven
trailers: 4.000 auto-industrie: 24.000
infographic:JD
mobielsector wordt geproduceerd,
is bestemd voor de export. Er is
ook een aantal bedrijven dat zich
op de Amerikaanse markt richt.
Die merken de gevolgen van de
malaise ook, sommige bedrijven
gaan zelfs de hele maand decem
ber dicht."
Zullen Bovag-leden, die meer geld
verdienen met onderhoud van au
to's dan met de verkoop van nieu
we, juist voordeel hebben als meer
bestuurders langer met hun oude
auto doorrijden? „Dat zou zomaar
kunnen", zegt Paul de Waal. „Eén
nieuwe kans kun je het noemen,
maar we durven dat nog niet hard
op te denken. Wij van de Bovag
waren al van plan de consument
in campagnes meer te gaan wijzen
op het belang van regelmatig on
derhoud. Zeker nu voor bepaalde
auto's de apk minder vaak hoeft.
We gaan daar nog meer nadruk
op leggen, net als op ons net opge
richte pechhulp. Zeker nu het fi
nancieel moeilijker dreigt te wor
den, moeten automobilisten erop
worden gewezen dat ze het geld
van dure reparaties kunnen bespa
ren als ze op tijd onderhoud laten
plegen."
Autoleasebedrijven zouden met meer vertrou
wen de effecten van de financiële crisis tege
moet zien, als ze niet voortdurend in de wielen
worden gereden door de overheid, vindt Rena-
te Hemerik. „In hele korte tijd zijn er in Den
Haag vrij eenzijdig maatregelen aangekondigd
zoals de slurptax, de afbouw van bpm (belas
ting van personenauto's en motorrijwielen -
red.) en de C02-ombouw. Dat zet de lease
branche behoorlijk onder druk", zegt de direc
teur van de Vereniging van Nederlandse Auto
leasemaatschappijen (VNA).
Volgens Hemerik is er een duidelijke tendens
om leasecontracten te verlengen en met het wa
genpark langer door te rijden. „Dat is ook lo
gisch, bedrijven maken pas op de plaats."
Op de website van de VNA staat dat in het der
de kwartaal 9.647 lease-auto's minder zijn gere
gistreerd dan in dezelfde periode vorig jaar.
Maar de vloot groeide wel met 1,7 procent naar
673.500 leasecontracten, een duidelijk teken dat
er langer wordt doorgereden.
Hemerik signaleert nog een ander probleem
voor leasebedrijven: „Door een afwachtende
houding van consumenten zien ze ook dat hun
'oude' wagens pioeilijker worden doorver
kocht. Dat bezit keldert dus behoorlijk in waar
de."