wr* it 'Er is nu sprake van een acuut probleem dat vraagt om een snelle en flexibele Leasebranche: langer in dezelfde auto Oplossing Leendert Remmelink, branche-manager van Nevat Holland Automotive PZC Woensdag 19 november 2008 1 1 lijke Nedschroef Helmond plaatseiongeveer 1600 (wereldwijd) it: productie van bevestigingsmiddelen als i, schroeven en bouten voor de auto-industrie. Inalfa Roof Systems PlaatsVenray Arbeidsplaatsen: circa 500 Activiteit: maakt schuifdaken en daksystemen voor auto's en trucks voor onder meer BMW, Citroen, Mercedes, Volkswagen en Volvo. Corus Plaats: IJmuiden Arbeidsplaatsen: 11.300 (in Nederland) Activiteit: productie, bewerking en distributie van staal en aluminium. Zestien procent is bestemd voor de auto-industrie. General Electric Plastics Plaat Bergen op Zoom Arbeidsplaatsenongeveer 1450 (in Nederland) Activiteit: levert hoogwaardige kunststoffen die onder meer worden gebruikt voor dashboards en bumpers. Akzo Nobel Plaats Amsterdam (hoofdkantoor) Arbeidsplaatsen 4900 (in Nederland) Activiteit: fabriceert verven, coatings en specialistische chemicaliën. Van Oerle Alberton Plaats: Boxtel Arbeidsplaatsen: 130 Activiteit: productie autogordels en airbags. Promens Plaats. Deventer, Rijen en Zevenaar Arbeidsplaatsen: ongeveer 490 Activiteit: maakt onder meer brandstoftanks, spatborden, daken en dashboards. uwegein iatsen: ongeveer 300 (in Nederland) onder meer productie van lagers, Hsgereedschappen en smeermiddelen. Europa grote producent Europa heeft dertien grote autofabrikanten zoals: BMW, Porsche, Scania, Nedcar, General Motors Europe, Renault, Volvo en Volkswagen. Er worden elk jaar ruim 18,6 miljoen personenwa gens, vrachtauto's en bussen geproduceerd in Eu ropa. Dat is 27 procent van de wereldwijde pro ductie in deze industrie. Eenderde van alle personenwagens in de wereld wordt in Europa gemaakt. Meer dan twaalf miljoen Europese gezinnen zijn afhankelijk van de auto-industrie. Het betreft 2,3 miljoen banen in de directe productie en tien mil joen banen in de toeleverende industrie. Bron: European Automobile Manufacturers Associa tion de crisis", zegt woordvoerder Paul de Waal. „In Nederland doen we het nog goed. Over het hele jaar ge nomen zit de verkoop van nieuwe personenwagens, waar de grootste winstmarge op zit, op een klein plusje van één procent. Achteraf was oktober geen slechte maand. De aanschaf van occasions blijft vrij stabiel," De Bovag verwacht wel dat het aantal verkopen van nieuwe auto's in 2009 met 2,5 procent keldert. „Maar zo'n inzinking valt, over een periode van enkele jaren ge zien, wel mee. Je kunt het zelfs normaal noemen. Het is niet de eerste storm die onze leden treft, het zal niet de laatste zijn." De storm waait over als de consu menten blijven kopen of gaan ko pen. Wat dat betreft wijst Remme link op een probleem: „Het is nu moeilijker kredieten te krijgen, ter wijl de banken financiële steun van de overheid hebben gekregen. Ik hoop dat ze dat geld niet alleen gaan gebruiken om hun balansen op te poetsen maar ook voor het verstrekken van leningen aan parti culieren. Om het vertrouwen van consumenten terug te krijgen, moeten de banken daarmee ruim hartiger worden." In de autobranche wordt met ar gusogen gevolgd of de Duitse rege ring steun biedt aan Opel. „Een aantal bedrijven is direct of indi rect toeleverancier aan Opel", zegt Remmelink. „Bijna alles wat door Nederlandse bedrijven in de auto- Auto-industrie In de Nederlandse auto-industrie en toeleveringsbedrijven zijn ca. 41.500 mensen werkzaam. onderzoeken autofabrieken ontwikkeling: (personenauto's, 3.500 vrachtwagen, bussen): 10.000 speciale voertuigen en toeleveringsbedrijven trailers: 4.000 auto-industrie: 24.000 infographic:JD mobielsector wordt geproduceerd, is bestemd voor de export. Er is ook een aantal bedrijven dat zich op de Amerikaanse markt richt. Die merken de gevolgen van de malaise ook, sommige bedrijven gaan zelfs de hele maand decem ber dicht." Zullen Bovag-leden, die meer geld verdienen met onderhoud van au to's dan met de verkoop van nieu we, juist voordeel hebben als meer bestuurders langer met hun oude auto doorrijden? „Dat zou zomaar kunnen", zegt Paul de Waal. „Eén nieuwe kans kun je het noemen, maar we durven dat nog niet hard op te denken. Wij van de Bovag waren al van plan de consument in campagnes meer te gaan wijzen op het belang van regelmatig on derhoud. Zeker nu voor bepaalde auto's de apk minder vaak hoeft. We gaan daar nog meer nadruk op leggen, net als op ons net opge richte pechhulp. Zeker nu het fi nancieel moeilijker dreigt te wor den, moeten automobilisten erop worden gewezen dat ze het geld van dure reparaties kunnen bespa ren als ze op tijd onderhoud laten plegen." Autoleasebedrijven zouden met meer vertrou wen de effecten van de financiële crisis tege moet zien, als ze niet voortdurend in de wielen worden gereden door de overheid, vindt Rena- te Hemerik. „In hele korte tijd zijn er in Den Haag vrij eenzijdig maatregelen aangekondigd zoals de slurptax, de afbouw van bpm (belas ting van personenauto's en motorrijwielen - red.) en de C02-ombouw. Dat zet de lease branche behoorlijk onder druk", zegt de direc teur van de Vereniging van Nederlandse Auto leasemaatschappijen (VNA). Volgens Hemerik is er een duidelijke tendens om leasecontracten te verlengen en met het wa genpark langer door te rijden. „Dat is ook lo gisch, bedrijven maken pas op de plaats." Op de website van de VNA staat dat in het der de kwartaal 9.647 lease-auto's minder zijn gere gistreerd dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar de vloot groeide wel met 1,7 procent naar 673.500 leasecontracten, een duidelijk teken dat er langer wordt doorgereden. Hemerik signaleert nog een ander probleem voor leasebedrijven: „Door een afwachtende houding van consumenten zien ze ook dat hun 'oude' wagens pioeilijker worden doorver kocht. Dat bezit keldert dus behoorlijk in waar de."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11