Crisis autobranche
Autofabrikanten in
Duitsland, Amerika en
Italië hopen op steun
van de overheid om de
economische malaise
door te komen. Steun
aan een bedrijf als
Opel is ook belangrijk
voor Nederland, want
veel bedrijven zijn
toeleverancier voor de
auto-industrie. „Bijna
alles wat hier wordt
geproduceerd is
bestemd voor de
export."
Nederlandse toeleveringsbedrijven
1 0 Woensdag 19 november 2008 PZC
door Joost Sijtsma en John Jas
Kon
Plaal
Arbf
Acti'
In de kreukels
erst was er de crisis
rond de Amerikaan
se hypotheken,
daarna ging de aan
dacht naar banken
in nood en nu staat
de auto-industrie
bij overheden voor
de deur. Alle belangrijke onderde
len van het economisch leven lij
ken om de beurt in de problemen
te komen. En dat gaat gepaard met
een dringend beroep op de over
heid om te helpen. De Duitse rege
ring buigt zich over steun aan het
noodlijdende Opel en de Amerika
nen steggelen over hulp aan grote
autoproducenten als Ford en Gene
ral Motors. De Fiat-groep wil Euro
pese steun en in Nederland hoopt
de auto-industrie op werktijdver
korting. Het personeel kan dan tij
delijk (gedeeltelijk) thuis blijven
met behoud van salaris.
De autosector is als industrietak
van cruciaal belang, ook in Neder
land. Er werken zo'n 41.500 men
sen in de Nederlandse 'automoti
ve', het geheel van (vracht-)auto's
producerende bedrijven en de toe
leveranciers.
De omzet van die bedrijven be
draagt twaalf miljard euro. Dat het
in die industrie slecht gaat werd
gisteren weer duidelijk. Inalfa
Roof Systems in Venray, dat dak
systemen maakt voor onder meer
personenauto's, maakte bekend
dat er bij het bedrijf negentig ba
nen verdwijnen. Voor veertig men
sen dreigt daarbij gedwongen ont-
GM-vestigingen in Duitsland
Medewerkers General Motors
waaronder Duitsland
slag. Inalfa wordt getroffen door
de sterk teruglopende vraag naar
schuifdaken in de autosector.
Er zijn veel meer toeleverende be
drijven die worden geraakt door
de malaise in de auto-industrie, be
vestigt Leendert Remmelink. Hij
is branche-manager van Nevat Hol
land Automotive, de branchevere-
Duitse GM-vestigingen Adam Opel AG
Aantal medewerkers en productietype per vestiging
Rüsselsheim
Bochum
Eisenach
Kaiserslautern
15.500
5.000
1.800
3.350
Vectra, Signum
Astra, Zafira
Corso
Onderdelen
DUITSLAND
Bochum
Eisenach
Rüsselsheim
Kaiserslautern
infographic: ANP bron: AFP
niging van toeleveranciers. Het
probleem is volgens hem dat de
crisis nu zowel de fabrikanten van
personenwagens als de vrachtwa
genindustrie treft. Remmelink:
„Vroeger was dat gescheiden, als
het met de personenwagens slecht
ging werd dat wel opgevangen
door de productie van vrachtwa
gens en andersom. Dat is nu niet
het geval. Er zijn al bedrijven die
afscheid hebben moeten nemen
van de flexwerkers, die schil is
weg. Daar is alleen de kern van
vast personeel overgebleven."
Remmelink heeft het gevoei dat
de malaise tijdelijk van aard is en
dat de verkopen begin volgend
jaar weer gaan toenemen. Daarom
hoopt hij dat de dip met werktijd
verkorting kan worden overbrugd.
„We voeren de druk op. Als bedrij
ven in de problemen komen, advi
seren wij ze een brief naar het mi
nisterie te sturen met het verzoek
om werktijdverkorting. Er is nu
sprake van een acuut probleem,
dat vraagt om een snelle en flexibe
le oplossing.
Werktijdverkorting wordt inge
steld bij calamiteiten. En in de au
to-industrie is sprake van een cala
miteit, want sinds september zak
ken de verkopen als een baksteen.
Vooral in Spanje en Groot-Brittan-
nië dalen de verkopen heel sterk.
In Nederland valt het nog mee
door de premies op de groene la
bels."
Het dilemma is volgens Remme
link dat er in de auto-industrie nu
mensen overschieten, terwijl er in
het algemeen een'grote vraag is
naar technisch geschoold perso
neel. Remmelink onderstreept
daarbij het nut van werktijdverkor
ting: „Het is een slechte zaak als
een bedrijf personeel moet ont
slaan, want daarmee gaat veel ken
nis en ervaring verloren. En het is
maar de vraag of ze weer bij het
bedrijf willen terugkomen als de si
tuatie is verbeterd."
Nederlandse autobedrijven ken
den al het structurele probleem
van een teveel aan nieuwe auto's
die verkocht moeten worden, stelt
brancheorganisatie Bovag (11.000
leden). De kredietcrisis zou die
problemen weieens flink groter
kunnen maken. Toch is de Bovag
nog niet pessimistisch. „Als je
kijkt naar Spanje, Engeland en Ier
land, daar ging het al slecht vóór
Philips
Plaats: Eindhoven
Arbeidsplaatsen: circa 25.000 (in Nederland)
Activiteit productie van onder meer
verlichting en elektronische systemen voor
de auto-industrie.
SKF
Plaats: I
Arbeids
Activite
onderhi
De Nederlandse toeleveringsbedrijven voor de auto-industrie waren tot 2007 goed voor
een omzet van zes miljard euro per jaar. Negentig procent van de Nederlandse productie
in auto-onderdelen wordt geëxporteerd. In dit overzicht enkele voorbeelden van de
Nederlandse inbreng in de automobielindustrie.
Mapro
Plaats: Den Bosch
Arbeidsplaatsen: 75
Activiteit: produceert metalen onderdelen voor airbags
en ruitenwissers, levert ondermeer aan Opel.
Tomtom en Tele Atlas
Plaats: Amsterdam en Den Bosch
Arbeidsplaatsen: 5000 (wereldwijd)
Activiteit: marktleider in navigatieapparatuuren
elektronische kaarten.
Groeneveld
Plaats: Gorinchem
Arbeidsplaatsen: ongeveer 150 (in Nederland)
i Activiteit maakt onder meer automatische
vetsmeersystemen.
Brabant Alucast
Plaats Oss
Arbeidsplaatsen 420
Activiteit: giet aluminium en magnesium chassis- en
motoronderdelen voor vrijwel alle Europese en Japanse
automerken, levert ook aan vrachtwagenbouwers.
Van Doorne's Transmissie
Plaats: Tilburg
Arbeidsplaatsen 920
Activiteit: produceert{iuwbanden voor de continu
variabele transmissie (CVT). De CVT is de opvolger van
de Vari'omatic, het pientere pookje van de Daf-
personenauto's.