Crisis autobranche Autofabrikanten in Duitsland, Amerika en Italië hopen op steun van de overheid om de economische malaise door te komen. Steun aan een bedrijf als Opel is ook belangrijk voor Nederland, want veel bedrijven zijn toeleverancier voor de auto-industrie. „Bijna alles wat hier wordt geproduceerd is bestemd voor de export." Nederlandse toeleveringsbedrijven 1 0 Woensdag 19 november 2008 PZC door Joost Sijtsma en John Jas Kon Plaal Arbf Acti' In de kreukels erst was er de crisis rond de Amerikaan se hypotheken, daarna ging de aan dacht naar banken in nood en nu staat de auto-industrie bij overheden voor de deur. Alle belangrijke onderde len van het economisch leven lij ken om de beurt in de problemen te komen. En dat gaat gepaard met een dringend beroep op de over heid om te helpen. De Duitse rege ring buigt zich over steun aan het noodlijdende Opel en de Amerika nen steggelen over hulp aan grote autoproducenten als Ford en Gene ral Motors. De Fiat-groep wil Euro pese steun en in Nederland hoopt de auto-industrie op werktijdver korting. Het personeel kan dan tij delijk (gedeeltelijk) thuis blijven met behoud van salaris. De autosector is als industrietak van cruciaal belang, ook in Neder land. Er werken zo'n 41.500 men sen in de Nederlandse 'automoti ve', het geheel van (vracht-)auto's producerende bedrijven en de toe leveranciers. De omzet van die bedrijven be draagt twaalf miljard euro. Dat het in die industrie slecht gaat werd gisteren weer duidelijk. Inalfa Roof Systems in Venray, dat dak systemen maakt voor onder meer personenauto's, maakte bekend dat er bij het bedrijf negentig ba nen verdwijnen. Voor veertig men sen dreigt daarbij gedwongen ont- GM-vestigingen in Duitsland Medewerkers General Motors waaronder Duitsland slag. Inalfa wordt getroffen door de sterk teruglopende vraag naar schuifdaken in de autosector. Er zijn veel meer toeleverende be drijven die worden geraakt door de malaise in de auto-industrie, be vestigt Leendert Remmelink. Hij is branche-manager van Nevat Hol land Automotive, de branchevere- Duitse GM-vestigingen Adam Opel AG Aantal medewerkers en productietype per vestiging Rüsselsheim Bochum Eisenach Kaiserslautern 15.500 5.000 1.800 3.350 Vectra, Signum Astra, Zafira Corso Onderdelen DUITSLAND Bochum Eisenach Rüsselsheim Kaiserslautern infographic: ANP bron: AFP niging van toeleveranciers. Het probleem is volgens hem dat de crisis nu zowel de fabrikanten van personenwagens als de vrachtwa genindustrie treft. Remmelink: „Vroeger was dat gescheiden, als het met de personenwagens slecht ging werd dat wel opgevangen door de productie van vrachtwa gens en andersom. Dat is nu niet het geval. Er zijn al bedrijven die afscheid hebben moeten nemen van de flexwerkers, die schil is weg. Daar is alleen de kern van vast personeel overgebleven." Remmelink heeft het gevoei dat de malaise tijdelijk van aard is en dat de verkopen begin volgend jaar weer gaan toenemen. Daarom hoopt hij dat de dip met werktijd verkorting kan worden overbrugd. „We voeren de druk op. Als bedrij ven in de problemen komen, advi seren wij ze een brief naar het mi nisterie te sturen met het verzoek om werktijdverkorting. Er is nu sprake van een acuut probleem, dat vraagt om een snelle en flexibe le oplossing. Werktijdverkorting wordt inge steld bij calamiteiten. En in de au to-industrie is sprake van een cala miteit, want sinds september zak ken de verkopen als een baksteen. Vooral in Spanje en Groot-Brittan- nië dalen de verkopen heel sterk. In Nederland valt het nog mee door de premies op de groene la bels." Het dilemma is volgens Remme link dat er in de auto-industrie nu mensen overschieten, terwijl er in het algemeen een'grote vraag is naar technisch geschoold perso neel. Remmelink onderstreept daarbij het nut van werktijdverkor ting: „Het is een slechte zaak als een bedrijf personeel moet ont slaan, want daarmee gaat veel ken nis en ervaring verloren. En het is maar de vraag of ze weer bij het bedrijf willen terugkomen als de si tuatie is verbeterd." Nederlandse autobedrijven ken den al het structurele probleem van een teveel aan nieuwe auto's die verkocht moeten worden, stelt brancheorganisatie Bovag (11.000 leden). De kredietcrisis zou die problemen weieens flink groter kunnen maken. Toch is de Bovag nog niet pessimistisch. „Als je kijkt naar Spanje, Engeland en Ier land, daar ging het al slecht vóór Philips Plaats: Eindhoven Arbeidsplaatsen: circa 25.000 (in Nederland) Activiteit productie van onder meer verlichting en elektronische systemen voor de auto-industrie. SKF Plaats: I Arbeids Activite onderhi De Nederlandse toeleveringsbedrijven voor de auto-industrie waren tot 2007 goed voor een omzet van zes miljard euro per jaar. Negentig procent van de Nederlandse productie in auto-onderdelen wordt geëxporteerd. In dit overzicht enkele voorbeelden van de Nederlandse inbreng in de automobielindustrie. Mapro Plaats: Den Bosch Arbeidsplaatsen: 75 Activiteit: produceert metalen onderdelen voor airbags en ruitenwissers, levert ondermeer aan Opel. Tomtom en Tele Atlas Plaats: Amsterdam en Den Bosch Arbeidsplaatsen: 5000 (wereldwijd) Activiteit: marktleider in navigatieapparatuuren elektronische kaarten. Groeneveld Plaats: Gorinchem Arbeidsplaatsen: ongeveer 150 (in Nederland) i Activiteit maakt onder meer automatische vetsmeersystemen. Brabant Alucast Plaats Oss Arbeidsplaatsen 420 Activiteit: giet aluminium en magnesium chassis- en motoronderdelen voor vrijwel alle Europese en Japanse automerken, levert ook aan vrachtwagenbouwers. Van Doorne's Transmissie Plaats: Tilburg Arbeidsplaatsen 920 Activiteit: produceert{iuwbanden voor de continu variabele transmissie (CVT). De CVT is de opvolger van de Vari'omatic, het pientere pookje van de Daf- personenauto's.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 10