Zchtye /.creo/e 'Loesje mag brutaal zijn, maar altijd ludiek en positief GENIET NOOIT MET MATE LEVEN IS MEERVOUD VAN LEF WIE MET BEIDE BENEN OP DE GROND BLIJFT STAAN KOMT NIET VER NEDERLAND WAAR DE LANDINGSBANEN BREDER ZIJN DAN DE MAATSCHAPPELIJKE DISCUSSIES Zo heel piep is ze niet meer. Vijfentwintig jaar geleden zag Loesje in Arnhem het levenslicht. Dochter van 'mensen uit het actiewezen'. Sindsdien bestookt ze Nederland met haar kritische maar doorgaans vrolijke posters. z aco/e Lotte PZC Dinsdag 18 november 2008 1 1 POSTBUS 1045 6801 BA ARNHEM GIRO 3254768 POSTBUS 1045 6801 BA ARNHEM GIRO 3254768 25 JAAR BLIJVEN PLAKKEN doorJoepT rommelen Een affiche uit 1988 geeft treffend aan waar het Loesje om gaat: 'n beetje plakker schudt de hele wereld wakker! Waar haar naam vandaan komt, is niet meer te achterhalen. Er gaan allerlei verhalen: het zou de naam van een van de oprichters zijn, of een meis je uit de kroeg dat de man nen in dat gezelschap be koorde. „Loesje is lief én brutaal, vlot én spontaan", zegt Lot te, die net als Loesje geen achternaam wil hebben. Lot te is een van de vijf betaalde krachten van Loesje, die van uit een kantoor in de Arn hemse binnenstad de 700 le den bedienen en Loesje-arti- kelen verkopen. Op 24 november is Loesjes echte verjaardag. Haar 'ouders', krakers, milieu- en anti-kernwapenactivisten, vonden dat de actiewereld veel te negatief was. Lotte: „Er werd vooral geprotes teerd, alles was slecht. Zij dachten dat een positievere aanpak mensen op een ande re manier kon laten kijken en dat er op die manier veel meer bereikt kon worden." „Loesje wil dat mensen kri tisch blijven kijken, niet al les geloven wat de reclame ons bijvoorbeeld voorscho telt. Dat ze zelf blijven na denken, niet alleen zeggen wat slecht is maar zelf oplos singen zoeken. Dat is in 25 jaar niet veranderd." Dr. Ivar Vermeulen houdt zich aan de Vrije Universi teit Amsterdam onder ande re bezig met 'persuasieve communicatie', het overtui gen van mensen door mid del van communiceren. Vol gens hem is het geheim van Loesjes succes dat ze haar 'linkse boodschap' op een hele slimme manier aan de man brengt. „Als je zelf niet progressief bent, verwerp je een op een directe manier gebrachte linkse boodschap,"..stelt Ver meulen. „De logische reactie is dan dat mensen zich reali seren waarom ze ook alweer ergens tegen of voor waren. Dan bevestigen ze hun ei gen mening en worden te genstellingen alleen maar sterker. Dat zie je bijvoor beeld gebeuren in al die tv-discussieprogramma's, waar mensen er echt niet op uit zijn van mening te veran deren. Integendeel: ze gaan nóg stelliger van hun eigen gelijk overtuigd naar huis." Loesje pakt het anders aan, legt Vermeulen uit. „Of ze het nu over de rat-race in on ze haastige maatschappij heeft of over de financiële crisis; Loesje relativeert al tijd wat mensen als 'de norm' zien. Dat is leuk. Je kunt mensen op een directe manier proberen te overtui gen van hoe iets is. Of je kunt een kwestie relativeren door er iets snedigs over te zeggen of een onverwachte invalshoek te kiezen. Dan gaan mensen twijfelen aan de maatschappelijke norm en worden ze teruggewor pen op hun eigen gedach ten. Op die manier bereikt Loesje toch haar doel." Loesje neemt volgens Ver meulen nooit duidelijk stel ling. „Relativeren vinden mensen prettig. De teksten zijn humoristisch, goed ge schreven. Loesje zit esthe tisch goed in elkaar. Daarom willen mensen graag lezen wat er op de affiches staat." Lotte: „Wij zullen nooit op zettelijk mensen kwetsen of alleen schoppen. Loesje mag brutaal zijn, maar altijd lu diek en positief" Eens per maand discussiëren zeven veelal oudgedienden die het 'Loesje-gen' in zich dragen, over de 'maandposters'. Zij bewaken de formule, scha ven hun teksten en beoorde len die van anderen. Want honderden scribenten leve ren teksten aan. Vermeulen denkt dat er bij Loesje 'hele slimme men sen' aan de touwtjes trek ken. „Met op z'n minst een heel goed intuïtief gevoel voor marketing. Ze weten heel goed waar ze mee bezig zijn. Ik denk dat die goede marketing echt uit de men sen van Loesje zelf ontstaat. Je kunt dat soort dingen ook aanvoelen. Ze weten in ieder geval heel goed wat hun doelgroep is." Met de verkoop van agen da's, T-shirts en andere Loes- je-artikelen snijdt het mes volgens hem aan twee kan ten. „Je kunt de contributie voor de leden laag houden en je versterkt de bood schap." Loesje moet er wel mee uit kijken, waarschuwt hij. „Als MARKSIZMAS MIRÈ ISNAUD0JIMAS GYVU0JA komst van internet zonder moeite overleefd. Lotte: „We hadden al snel een eigen website. We zijn zo sneller bereikbaar. Alles gaat veel sneller, we doen nog maar weinig brieven meer op de post. Alleen de posters en de ledenbulletins blijven van papier. Je ziet ze ook op duiken op allerlei privé-web- sites en blogs. Prima, hoe meer ze verspreid worden, I'M A PEACE VETERAN deze wijze posters verspreid. En Loesje heeft een ijzer- sterk beeldmerk: altijd de zelfde poster met die zwart-witte letters. Je ziet in één klap wat het is. Een schoolvoorbeeld van wat je met een merk moet doen." Of Loesje de wereld verbe terd heeft, weet Lotte niet. „We hebben in ieder geval veel kleine dingen teweegge bracht. Er is ooit een buurt- P0URQU0I PR0DUIRE DES DÉCHETS SI ON D0IT LES JETER Loesje is bok buiten Nederland te vinden. Hier affiches uit Litouwen, de Verenigde Staten en Frankrijk. mensen Loesje echt als com mercieel gaan zien, kan dat Loesje uithollen. Maar ook dit doet Loesje heel slim. Ar tikelen als een agenda of een T-shirt geven kopers de kans hun identiteit te laten zien. Dat zien mensen niet als 'fout' commercieel." Loesje is in het papieren tijd perk geboren maar heeft de hoe beter. Internet draagt daar zeker aan bij." Volgens Ivar Vermeulen hoeft Loesje niet te vrezen voor de toekomst vanwege de 'uniekheid van het con cept'. „Ook op het internet wordt actie gevoerd. Maar het internet is zó groot, daar val je niet zomaar op. Maar er is geen andere club die op huis behouden gebleven om dat jongeren samen met ons actie voerden. We krijgen ook veel felicitaties en be dankjes. Loesje geeft men sen kracht. Veel mensen be ginnen de dag met een glim lach door ons. Dat is een eer ste stap. En zolang de we reld Loesje nodig heeft, zal Loesje blijven bestaan."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11