Er is te hard voor de liefde geploeterd,
te stuurs andere kanten op gekeken,
om er helemaal gerust op te zijn
De leugen heerst. Dat is geen theo
rie, dat laat dit dubbelverhaal je duidelijk
voelen. Want de zaal is al verschillende
keren bij het spel betrokken geweest. Er
zijn ons vragen gesteld over keuzes. Dus
als die infame politicus een grafrede
houdt voor zijn door zelfmoord gestor
ven collega, weten we dat hij de feiten
verdraait. Hij heeft het zelfs over opstaan
tegen onrecht. En wij in de zaal, die we
ten dat er op datzelfde moment onrecht
PZC Maandag 17 november 2008 1 9
AGENDA
OP PAD
Handwerkmuseumcafé
Het is geen cursus, iedereen is welkom
onder voorwaarde dat je handwerkt. Het
is inspirerend eikaars werk te bekijken, el
kaar te adviseren en nieuwe ideeën op te
doen.
Goes, Historisch Museum De Bevelanden,
Singelstraat 13, 13.30-16.30 uur.
MUZIEK
Make that change
Groot dans- en muziekspektakel door
Nurses on Tour. Optredens van rappers
hiphoppers en streetdancers tot klassiek
ballet, African drums en pittige jazz. Van
kinderen, tieners, studenten tot volwas
sen.
Stichting Nurses on Tour wordt gerund
door 4 hbo-verpleegkunde studenten van
de Hogeschool Zeeland te Vlissingen die
tijdens hun stage in een ziekenhuis in het
noorden van Ghana, geconfronteerd zijn
met Malaria. Met deze benefietspecial za
melen ze geld in voor gezondheidsprojec
ten en muskietennetten. Kosten voor dit
benefietspecial is tien euro. Meer infor
matie vindt u op www.nursesontour.com.
Vlissingen, Arsenaaltheater, 19.00 uur.
THEATER
Komedie
Zwijg Kleine! Een volkse komedie over
het plechtige communiefeest van Eddy
Verplancke, vertolkt door Dirk van
Vooren. Het publiek wordt meegesleept
in een herkenbare gemoedelijke sfeer van
een feest waar af en toe 'oude koeien' uit
de sloot worden gehaald. Hoe meer
drank er vloeit, hoe meer de ware aard
van de genodigden naar boven komt en
hoe venijniger die 'oude koeien' worden.
Antwerpen, Zaal Elckerlyc, 20.15 uur.
meer agendanieuws op www.pzc.nl
FILM
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel, Bride Flight: 20.00 uur;
James Bond - Quantum of Solace: 20.00
uur;
Death Race: 20.00 uur;
El orfanato: 20.30 uur.
GOES
Merral, Bride Flight: 20.00 uur;
James Bond - Quantum of Solace: 19.00
en 20.30 uur;
Tropic Thunder: 20.15 uur.
MIDDELBURG
Schuttershof, Blind date: 20.00 uur.
TERNEUZEN
View, Eagle Eye: 20.15 uur;
James Bond - Quantum of Solace: 20.45
uur;
Bride Flight: 20.30 uur.
VLISSINGEN
CineCity, James Bond - Quantum of Sol- -
ace: 13.45,16.30, 19.15, 21.00 en 22.00
uur;
Radeloos: 13.45,16.15 en 19.00 uur;
Mamma Mia: 16.30 uur;
Anubis en het pad der zeven zonden:
13.45 en 16.15 uur;
Baby Mama: 18.45 uur;
Bride Flight: 16.00, 18.45 en 21.45 uur;
Burn after Reading: 16.30, 19.30 en
21.45 uur;
Brief voor de koning: 14.00 uur;
Eagle Eye: 22.00 uur;
By best friend's Girl: 19.30 uur;
Nights in Rodante: 19.30 en 22.00 uur;
Sinterklaas en het geheim van het grote
boek: 13.45 en 16.15 uur;
Space Shimps: 14.00 uur;
Wall-E: 14.00 uur.
Tina Fey (links) en Amy Poehler in de film Baby Mamma.
foto GPD
NADER BESCHOUWD
door Willem Nijssen
Ik heb altijd al een zwak gehad voor
het Noord Nederlands Toneel. Ze ma
ken daar in het hoge noorden (Gro
ningen is de thuisbasis) vaak heel
mooi (repertoire)toneel, en ze willen of
kunnen daarmee nog reizen naar verre
uithoeken als Middelburg. Dat verdient
wel een applausje. De vrouw met de baard
is dan nog wel geen repertoiretoneel,
want kersvers geschreven door Koos
Terpstra, maar het heeft alles om dat met
tertijd misschien wel te worden.
De vrouw met de baard gaat over 'een cir
cusvrouw die ooit afstand nam van een
allesverzengende liefde. Haar wereld staat
in fel contrast met het politieke leven van
de tweede hoofdpersoon. Hij heeft de
top bereikt. Niets kan hem nog raken. Tot
dat zijn eerste en grote liefde hem con
fronteert met zijn oorspronkelijke idea
len'. Ik ben blij dat te kunnen citeren,
want het is niet eenvoudig om zo'n ge
fragmenteerde en gefantaseerde voorstel
ling simpel te omschrijven.
De scènes van die twee verhalen (en ook
de rollen) lopen kriskras door elkaar.
Daardoor, en door het decor (met aan de
zijkant toch centraal een schitterende
zweefmolen) en bepaalde gebeurtenissen
(een vliegtuig dat liefdesbrieven en
bloemblaadjes parachuteert), krijgt alles
een surrealistisch kantje. Het verhaal van
de 'circusvrouw' blijft al die tijd myste
rieus, zonder veel uitleg en zonder veel
tempo. Maar het andere verhaal, dat van
de politicus, moet eerst wel even op gang
komen, maar loopt dan langs glasheldere
lijnen en in volle vaart. Het is een verhaal
van leugen en verraad.
Omdat je eigenlijk zelf die lijnen moet op
pakken, en met lichte vertraging het ver
haal begint te doorgronden, zelf verant
woordelijk blijft voor de juiste interpreta
tie van snippers informatie, kijk je dubbel
zo dwars door die politicus heen, en zie
je hoe vals en rot hij (hoe rot het politiek
bedrijf, hoe rot de wereld, als je zo ver
durft denken) wel is. Ik stel het eigenogig
met meer schrik en ontzag vast, dan wan
neer mooie klassiek-Griekse of Shakespea-
reaanse woorden het zelf heel dramatisch
voorgezegd zouden hebben.
Scène uit De vrouw met de baard.
wordt gedaan, en die ook weten dat we
eerder mochten meepraten, wij zwijgen.
Ik ook. Het scheelde niet veel... Is er eigen
lijk nooit iets uit de zaal geroepen op dat
onthutsende moment? Het zou moeten
eigenlijk!
Een sterk, een echt dramatisch moment
was dat. Een voorval waarbij je op het
punt staat om zélf., maar dan toch net
niet... Er waren nog van die ogenblikken.
Op zeker moment gaat het even over 'din
gen overdoen' en ze dan anders doen. De
sleutelscène waarin de ene politicus de
andere uit berekening verraadt, wordt
heel precies overgespeeld. Zin na zin,
woord na woord hoop je dat het anders
zal gaan, op het puntje van je stoel hoop
je het... (Maar neen...)
De leugen heerst. En de liefde lijkt te ver
liezen. De liefde is de andere helft van
het verhaal. Die met duizend goochel
trucs moet worden verleid om tóch zijn
foto Karei Zwaneveld
plaats onder de mensen in te nemen. Het
slot biedt dan toch twee geliefden in
eikaars armen. Maar er is te hard voor ge
ploeterd, te stuurs andere kanten op geke
ken, om er helemaal gerust op te zijn.
Er bestaat nog een tweede versie van dit
stuk, de intieme toneel-op-toneelvariant.
Ik zal die op 26 november in Breda (Chas-
sé-theater) voor u gaan bekijken.
Deze week
is er heel veel Kaandorp in Middelburg.
Een mooie voorstelling, waar ik al eerder
over schreef Misschien heb ik donderdag
toch de moed om naar De Flat van Jet (Ar
senaaltheater) te gaan, maar ik heb een
beetje kluchtvrees. Maar zaterdag ga ik
zonder twijfelen naar het Ledeltheater.
Daar speelt Hans Dorrestijn. Ruïnes is mis
schien wel zijn laatste cabaret.
Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl