Er is te hard voor de liefde geploeterd, te stuurs andere kanten op gekeken, om er helemaal gerust op te zijn De leugen heerst. Dat is geen theo rie, dat laat dit dubbelverhaal je duidelijk voelen. Want de zaal is al verschillende keren bij het spel betrokken geweest. Er zijn ons vragen gesteld over keuzes. Dus als die infame politicus een grafrede houdt voor zijn door zelfmoord gestor ven collega, weten we dat hij de feiten verdraait. Hij heeft het zelfs over opstaan tegen onrecht. En wij in de zaal, die we ten dat er op datzelfde moment onrecht PZC Maandag 17 november 2008 1 9 AGENDA OP PAD Handwerkmuseumcafé Het is geen cursus, iedereen is welkom onder voorwaarde dat je handwerkt. Het is inspirerend eikaars werk te bekijken, el kaar te adviseren en nieuwe ideeën op te doen. Goes, Historisch Museum De Bevelanden, Singelstraat 13, 13.30-16.30 uur. MUZIEK Make that change Groot dans- en muziekspektakel door Nurses on Tour. Optredens van rappers hiphoppers en streetdancers tot klassiek ballet, African drums en pittige jazz. Van kinderen, tieners, studenten tot volwas sen. Stichting Nurses on Tour wordt gerund door 4 hbo-verpleegkunde studenten van de Hogeschool Zeeland te Vlissingen die tijdens hun stage in een ziekenhuis in het noorden van Ghana, geconfronteerd zijn met Malaria. Met deze benefietspecial za melen ze geld in voor gezondheidsprojec ten en muskietennetten. Kosten voor dit benefietspecial is tien euro. Meer infor matie vindt u op www.nursesontour.com. Vlissingen, Arsenaaltheater, 19.00 uur. THEATER Komedie Zwijg Kleine! Een volkse komedie over het plechtige communiefeest van Eddy Verplancke, vertolkt door Dirk van Vooren. Het publiek wordt meegesleept in een herkenbare gemoedelijke sfeer van een feest waar af en toe 'oude koeien' uit de sloot worden gehaald. Hoe meer drank er vloeit, hoe meer de ware aard van de genodigden naar boven komt en hoe venijniger die 'oude koeien' worden. Antwerpen, Zaal Elckerlyc, 20.15 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Bride Flight: 20.00 uur; James Bond - Quantum of Solace: 20.00 uur; Death Race: 20.00 uur; El orfanato: 20.30 uur. GOES Merral, Bride Flight: 20.00 uur; James Bond - Quantum of Solace: 19.00 en 20.30 uur; Tropic Thunder: 20.15 uur. MIDDELBURG Schuttershof, Blind date: 20.00 uur. TERNEUZEN View, Eagle Eye: 20.15 uur; James Bond - Quantum of Solace: 20.45 uur; Bride Flight: 20.30 uur. VLISSINGEN CineCity, James Bond - Quantum of Sol- - ace: 13.45,16.30, 19.15, 21.00 en 22.00 uur; Radeloos: 13.45,16.15 en 19.00 uur; Mamma Mia: 16.30 uur; Anubis en het pad der zeven zonden: 13.45 en 16.15 uur; Baby Mama: 18.45 uur; Bride Flight: 16.00, 18.45 en 21.45 uur; Burn after Reading: 16.30, 19.30 en 21.45 uur; Brief voor de koning: 14.00 uur; Eagle Eye: 22.00 uur; By best friend's Girl: 19.30 uur; Nights in Rodante: 19.30 en 22.00 uur; Sinterklaas en het geheim van het grote boek: 13.45 en 16.15 uur; Space Shimps: 14.00 uur; Wall-E: 14.00 uur. Tina Fey (links) en Amy Poehler in de film Baby Mamma. foto GPD NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Ik heb altijd al een zwak gehad voor het Noord Nederlands Toneel. Ze ma ken daar in het hoge noorden (Gro ningen is de thuisbasis) vaak heel mooi (repertoire)toneel, en ze willen of kunnen daarmee nog reizen naar verre uithoeken als Middelburg. Dat verdient wel een applausje. De vrouw met de baard is dan nog wel geen repertoiretoneel, want kersvers geschreven door Koos Terpstra, maar het heeft alles om dat met tertijd misschien wel te worden. De vrouw met de baard gaat over 'een cir cusvrouw die ooit afstand nam van een allesverzengende liefde. Haar wereld staat in fel contrast met het politieke leven van de tweede hoofdpersoon. Hij heeft de top bereikt. Niets kan hem nog raken. Tot dat zijn eerste en grote liefde hem con fronteert met zijn oorspronkelijke idea len'. Ik ben blij dat te kunnen citeren, want het is niet eenvoudig om zo'n ge fragmenteerde en gefantaseerde voorstel ling simpel te omschrijven. De scènes van die twee verhalen (en ook de rollen) lopen kriskras door elkaar. Daardoor, en door het decor (met aan de zijkant toch centraal een schitterende zweefmolen) en bepaalde gebeurtenissen (een vliegtuig dat liefdesbrieven en bloemblaadjes parachuteert), krijgt alles een surrealistisch kantje. Het verhaal van de 'circusvrouw' blijft al die tijd myste rieus, zonder veel uitleg en zonder veel tempo. Maar het andere verhaal, dat van de politicus, moet eerst wel even op gang komen, maar loopt dan langs glasheldere lijnen en in volle vaart. Het is een verhaal van leugen en verraad. Omdat je eigenlijk zelf die lijnen moet op pakken, en met lichte vertraging het ver haal begint te doorgronden, zelf verant woordelijk blijft voor de juiste interpreta tie van snippers informatie, kijk je dubbel zo dwars door die politicus heen, en zie je hoe vals en rot hij (hoe rot het politiek bedrijf, hoe rot de wereld, als je zo ver durft denken) wel is. Ik stel het eigenogig met meer schrik en ontzag vast, dan wan neer mooie klassiek-Griekse of Shakespea- reaanse woorden het zelf heel dramatisch voorgezegd zouden hebben. Scène uit De vrouw met de baard. wordt gedaan, en die ook weten dat we eerder mochten meepraten, wij zwijgen. Ik ook. Het scheelde niet veel... Is er eigen lijk nooit iets uit de zaal geroepen op dat onthutsende moment? Het zou moeten eigenlijk! Een sterk, een echt dramatisch moment was dat. Een voorval waarbij je op het punt staat om zélf., maar dan toch net niet... Er waren nog van die ogenblikken. Op zeker moment gaat het even over 'din gen overdoen' en ze dan anders doen. De sleutelscène waarin de ene politicus de andere uit berekening verraadt, wordt heel precies overgespeeld. Zin na zin, woord na woord hoop je dat het anders zal gaan, op het puntje van je stoel hoop je het... (Maar neen...) De leugen heerst. En de liefde lijkt te ver liezen. De liefde is de andere helft van het verhaal. Die met duizend goochel trucs moet worden verleid om tóch zijn foto Karei Zwaneveld plaats onder de mensen in te nemen. Het slot biedt dan toch twee geliefden in eikaars armen. Maar er is te hard voor ge ploeterd, te stuurs andere kanten op geke ken, om er helemaal gerust op te zijn. Er bestaat nog een tweede versie van dit stuk, de intieme toneel-op-toneelvariant. Ik zal die op 26 november in Breda (Chas- sé-theater) voor u gaan bekijken. Deze week is er heel veel Kaandorp in Middelburg. Een mooie voorstelling, waar ik al eerder over schreef Misschien heb ik donderdag toch de moed om naar De Flat van Jet (Ar senaaltheater) te gaan, maar ik heb een beetje kluchtvrees. Maar zaterdag ga ik zonder twijfelen naar het Ledeltheater. Daar speelt Hans Dorrestijn. Ruïnes is mis schien wel zijn laatste cabaret. Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 81