Verbreding
dijk wankelt
Ik heb er met ambtenaren wel 's een borrel
naibi
ai
Bovenbouw superjacht arriveert
in Vlissingen voor de afbouw
Trekpaard Irene wint
Britannia
e^-~-
Amels jachtbouw heeft
volgens directeur geen
last van de kredietcrisis.
Raad van State kritisch
over plan dijken tussen
Nolle en Westduin.
Wethouders konden
niets betekenen
voor Britannia.
14 I Maandag 17 november 2008 PZC
W
It:
ft
i, miimi1,1
Op een ponton arriveert de aluminium bovenbouw van het nieuwe superjacht bij Vlissingen. Het is gemaakt op
een Poolse werf en wordt in Vlissingen samengevoegd met de stalen romp. foto Lex de Meester
door Emile Calon
VLISSINGEN - De opdrachtgever
voor de bouw van het nieuwe
jacht van Amels heeft zijn contract
niet geannuleerd. Misschien heeft:
hij of zij door de kredietcrisis wel
wat kapitaal verloren. Maar niet zo
danig dat de opdracht is ingetrok
ken, aldus commercieel directeur
Rob Luijendijk van Amels Vlissin
gen.
Gistermiddag arriveerde in de bui
tenhaven van Vlissingen vanuit Po
len de aluminium opbouw voor
dat nieuwe jacht. Het wordt in
Vlissingen op de stalen romp ge
plaatst en verder afgebouwd. Over
ruim twee jaar moet het klaar zijn
en vertrekt het naar de Middel
landse Zee.
Wie de eigenaar is van het nieuwe
jacht, daar zwijgt Luijendijk over.
Hij mag niet eens zeggen uit welk
werelddeel die koper komt. Wat
hij wel kwijt wil, is dat de bouw
van het jacht het grootste project
wordt dat door de jachtbouwdivi-
sie van Damen Shipyards wordt
uitgevoerd. Het gaat om een
Amels 212 Limited Edition, de gro
te broer van de al succesvolle
Amels 171, een jacht met een leng
te van 55 meter.
De opbouw van de Amels 212
meet 66 meter. Het interieur, zoals
het op de website van de jachten-
bouwer is afgebeeld, is overweldi
gend. Alleen al de slaaphut van de
eigenaar is enorm, groter dan me
nig luxe villa.
Volgens Kees Bimmel van Amels
zijn de tekeningen op de site al
leen maar suggesties die uitge
voerd kunnen worden. Het staat el
ke koper vrij om samen met een
architect zijn eigen ontwerp te ma
ken. Dus de omvang van de slaap
hut van de eigenaar kan per schip
enorm verschillen.
Hij weet dat een schip als de
Amels 212 zo'n vijftien beman
ningsleden nodig heeft. Dat zijn
deels nautische specialisten, deels
mensen die in de bediening wer
ken.
Ondanks de kredietcrisis zit de or
derportefeuille van Amels nog lek
ker vol, aldus Luijendijk. Er wordt
gewerkt aan vijf Amels 171 en ook
een tweede Amels 212 is in voorbe
reiding.
Volgens de directeur hoort Amels
samen met een andere Nederland
se jachtenbouwer, Feadship in
Kaag, en een Duitse werf tot de
wereldtop als het gaat om de
bouw van superjachten. Andere
werven proberen al lang door te
dringen tot die top, maar daar sla
gen ze-volgens hem nog steeds
niet in. Want superjachtenbouw is
volgens hem echt een vak apart.
„Alles moet perfect zijn."
Volgens Bimmel zijn jachten als
de Amels 212 superzeewaardig. Te
gelijkertijd geeft hij aan dat ze in
de praktijk maar weinig zeemijlen
maken. „Ze liggen meer in een ha
ven dan dat ze varen."
DEN HAAG - Als het tegenzit moet
de provincie de procedure voor de
verbreding van de dijk en duinen
tussen Nolle en Westduin in Vlis
singen overdoen, zo bleek bij de
Raad van State.
Een woordvoerster van de provin
cie deed tijdens de rechtszaak in
Den Haag een dringend beroep op
de Raad van State om het dijkver
sterkingplan 'ondanks een paar
schoonheidsfoutjes' toch goed te
keuren. „We willen zo snel moge
lijk in 2009 met de dijkversterking
werkzaamheden beginnen. Als de
procedure over moet, dan kost dat
maanden vertraging. Bovendien
zijn de bezwaren tegen het plan
niet tegen de dijkversterking op
zich gericht, maar tegen de aanleg
van een parkeerterrein, eventuele
horeca en de kap van bomen", zei
ze.
Staatsraden D. Slump en P. van
Buuren stelden toch een flink aan
tal kritische vragen. Zo is er moge
lijk een formeel probleem met de
ter inzage legging van het plan ge
weest waardoor niet iedereen in
staat is geweest bezwaar te maken.
Verder blijkt dat het parkeerter
rein op een andere manier wordt
aangelegd dan in het dijkverster
kingplan is aangegeven. Daardoor
klopt de kaart van het plan niet
meer. „De verplaatsing van het par
keerterrein is juist gedaan naar aan
leiding van bezwaren van de bewo
ners van het appartementencom
plex Martina. Ook is met de eige
naren van de appartementen afge
sproken dat er geen horeca in de
buurt van het parkeerterrein
komt", zei een woordvoerder van
de gemeente.
Toch hebben de Martina-eigena-
ren hun bezwaren niet ingetrok
ken. „De advocaat van de eigena
ren zei dat de Vereniging van Eige
naren Mdrtina alleen het beroep
wilde intrekken als de gemeente al
le proceskosten zou vergoeden.
Dat vindt Vlissingen veel te ver
gaan", zei de gemeentewoordvoer
der. Of dat de gemeente en provin
cie toch nog duur komt te staan,
zal duidelijk worden bij de uit
spraak. Verder behandelde de
Raad van State de bezwaren tegen
de kap van een groot aantal bo
men. De kap is nodig om de dijk
en duinen te kunnen verbreden.
Volgens de gemeentewoordvoer
der is dat noodzakelijk en worden
de bomen ruimschoots gecompen
seerd door herplant van acht hecta
ren bos.
Mocht de Raad van State het dijk
versterkingplan onderuit schoffe
len, dan kan het nog wel een jaar
langer duren voordat de werk
zaamheden kunnen beginnen.
Ook is het mogelijk dat de provin
cie de kans krijgt het plan te repa
reren terwijl de werkzaamheden
begin 2009 al mogen beginnen.
Uitspraak volgt over enkele weken.
W* Als het tegenzit kan de verbre-
ding van de dijk tussen Nolle en
Westduin bij Vlissingen flinke
vertraging oplopen. De raad van
State is namelijk kritisch.
GOES - Ruim zeventig trekpaarden
uit heel Zeeland gaven zaterdag ac
te de presence in de Zeelandhallen
in Goes bij de najaarskeuring.
Tijdens het evenement van de sa
menwerkende bonden van paar
denfokkers in Zeeland deed de hal
tegelijkertijd dienst als een enor
me stal.
Overal stonden dieren al dan niet
geduldig te wachten tot het hun
beurt was om een rondje voor de
jury te maken.
De juryleden letten onder meer
op de bouw van het dier en hoe
het liep.
Irene van 't Vredehof van F. Koster
uit Waarde werd bij de jonge mer
ries kampioen. Bij de oudere mer
ries ging Loesje van de Polderdijk
van P. Eversdijk uit Kapelle met de
eer strijken.
door Wendy van den Hurk
VLISSINGEN - Ze hebben het vol
gens projectontwikkelaar Loostad
allen gepredikt: „In mijn tijd zal
Britannia verrijzen." Maar voorals
nog heeft niet één Vlissingse wet
houder het voor elkaar gekregen.
In het begin van de ambtstermijn
van Henk de Haas was er nog niks
aan de hand. „Echt sjiek was het
hotel niet meer, maar het draaide
goed. Buijs wilde uitbreiden. Daar
wilden wij als gemeente wel aan
meewerken; wij vonden dat Vlis
singen wel wat toeristische impul
sen kon gebruiken."
„Met die dingen weet je: er zijn al
tijd mensen die het niks vinden.
Een aantal buren ging procederen.
Daar baalden we wel eens van,
maar ja, dat is nu eenmaal het
recht van burgers. Voor Buijs was
het wel erg vervelend. Toch pro
beerden wij hem te bemoedigen."
Tot Buijs de tent sloot. „Nog voor
de laatste uitspraak was gedaan.
Hij dacht dat het voor elkaar was.
Wij net zo goed, trouwens. Ik heb
er met ambtenaren nog wel eens
een borrel op gedronken. Maar het
duurde nog zo lang en het kostte
nog zoveel geld dat Buijs het niet
meer kon opbrengen. Hij was
murw geslagen. Wat wij deden?
Niks. Het enige dat wij konden
doen, was faciliteren en dat had
den we gedaan. Ook al duurde dat
soms lang. Hij had gewoon iets
meer geduld moeten hebben."
De namen achter de ontwikke
lingscombinatie, die Britannia wil
de overnemen, bood vertrouwen.
„Maar op een gegeven moment ge
loofde ik er niet meer in. Hoe ik er
nu over denk? Ik ga er nog steeds
vanuit dat Loostad er iets mee wil.
Al gaat het economisch nóg slech
ter. Ik weet het ook niet meer."
Schuldig voelt De Haas zich niet,
dat hij niet meer heeft kunnen be
tekenen. „Het enige dat je je achter
af kunt afvragen, is of we er niet
meer bovenop hadden moeten zit
ten. Maar ja, je kunt wel elke week
bellen; als Loostad geen nieuws
heeft, word je daar op den duur
ook aardig simpel van. Wij had
den ons werk gedaan."
Voor de volgende wethouder, Le-
ny Poppe, zat er niets meer in dan
een bouwvergunning af te geven.
„Ik dacht, dan zullen ze nu wel be
ginnen. Maar steeds stelde de ont
wikkelaar vragen als: moet er per
se een hotel komen, mogen het
niet wat kamers minder zijn? Dan
hadden ze een exploitant, dan
weer niet. Voor ons restte enkel af-
wachtendheid. En verbazing over
dat het maar niet lukte. Ik had de
stille hoop, toen ik vertrok, dat het
toch nog iets zou worden."
Haar opvolger Tineke Verhage wil
de meer doen. Exploitatie binnen
haar termijn leek haar direct al
een illusie, maar het moest toch
lukken het project vlot te trekken?
„Ik heb altijd als vertrekpunt ge
had: hoe kunnen we tot realisatie
komen. Waarom dat niet lukte?
Omdat het lastig was. Dat had ik
snel door. De zeewering werkt be
perkend, er is weinig parkeerruim
te en met vier of vijf sterren, heb
je ook faciliteiten als wellness no
dig. En daar was de kavel veel te
klein voor."
Zij praatte heus wel met kandi
daat-kopers. „Maar iedereen haak-