Verbreding dijk wankelt Ik heb er met ambtenaren wel 's een borrel naibi ai Bovenbouw superjacht arriveert in Vlissingen voor de afbouw Trekpaard Irene wint Britannia e^-~- Amels jachtbouw heeft volgens directeur geen last van de kredietcrisis. Raad van State kritisch over plan dijken tussen Nolle en Westduin. Wethouders konden niets betekenen voor Britannia. 14 I Maandag 17 november 2008 PZC W It: ft i, miimi1,1 Op een ponton arriveert de aluminium bovenbouw van het nieuwe superjacht bij Vlissingen. Het is gemaakt op een Poolse werf en wordt in Vlissingen samengevoegd met de stalen romp. foto Lex de Meester door Emile Calon VLISSINGEN - De opdrachtgever voor de bouw van het nieuwe jacht van Amels heeft zijn contract niet geannuleerd. Misschien heeft: hij of zij door de kredietcrisis wel wat kapitaal verloren. Maar niet zo danig dat de opdracht is ingetrok ken, aldus commercieel directeur Rob Luijendijk van Amels Vlissin gen. Gistermiddag arriveerde in de bui tenhaven van Vlissingen vanuit Po len de aluminium opbouw voor dat nieuwe jacht. Het wordt in Vlissingen op de stalen romp ge plaatst en verder afgebouwd. Over ruim twee jaar moet het klaar zijn en vertrekt het naar de Middel landse Zee. Wie de eigenaar is van het nieuwe jacht, daar zwijgt Luijendijk over. Hij mag niet eens zeggen uit welk werelddeel die koper komt. Wat hij wel kwijt wil, is dat de bouw van het jacht het grootste project wordt dat door de jachtbouwdivi- sie van Damen Shipyards wordt uitgevoerd. Het gaat om een Amels 212 Limited Edition, de gro te broer van de al succesvolle Amels 171, een jacht met een leng te van 55 meter. De opbouw van de Amels 212 meet 66 meter. Het interieur, zoals het op de website van de jachten- bouwer is afgebeeld, is overweldi gend. Alleen al de slaaphut van de eigenaar is enorm, groter dan me nig luxe villa. Volgens Kees Bimmel van Amels zijn de tekeningen op de site al leen maar suggesties die uitge voerd kunnen worden. Het staat el ke koper vrij om samen met een architect zijn eigen ontwerp te ma ken. Dus de omvang van de slaap hut van de eigenaar kan per schip enorm verschillen. Hij weet dat een schip als de Amels 212 zo'n vijftien beman ningsleden nodig heeft. Dat zijn deels nautische specialisten, deels mensen die in de bediening wer ken. Ondanks de kredietcrisis zit de or derportefeuille van Amels nog lek ker vol, aldus Luijendijk. Er wordt gewerkt aan vijf Amels 171 en ook een tweede Amels 212 is in voorbe reiding. Volgens de directeur hoort Amels samen met een andere Nederland se jachtenbouwer, Feadship in Kaag, en een Duitse werf tot de wereldtop als het gaat om de bouw van superjachten. Andere werven proberen al lang door te dringen tot die top, maar daar sla gen ze-volgens hem nog steeds niet in. Want superjachtenbouw is volgens hem echt een vak apart. „Alles moet perfect zijn." Volgens Bimmel zijn jachten als de Amels 212 superzeewaardig. Te gelijkertijd geeft hij aan dat ze in de praktijk maar weinig zeemijlen maken. „Ze liggen meer in een ha ven dan dat ze varen." DEN HAAG - Als het tegenzit moet de provincie de procedure voor de verbreding van de dijk en duinen tussen Nolle en Westduin in Vlis singen overdoen, zo bleek bij de Raad van State. Een woordvoerster van de provin cie deed tijdens de rechtszaak in Den Haag een dringend beroep op de Raad van State om het dijkver sterkingplan 'ondanks een paar schoonheidsfoutjes' toch goed te keuren. „We willen zo snel moge lijk in 2009 met de dijkversterking werkzaamheden beginnen. Als de procedure over moet, dan kost dat maanden vertraging. Bovendien zijn de bezwaren tegen het plan niet tegen de dijkversterking op zich gericht, maar tegen de aanleg van een parkeerterrein, eventuele horeca en de kap van bomen", zei ze. Staatsraden D. Slump en P. van Buuren stelden toch een flink aan tal kritische vragen. Zo is er moge lijk een formeel probleem met de ter inzage legging van het plan ge weest waardoor niet iedereen in staat is geweest bezwaar te maken. Verder blijkt dat het parkeerter rein op een andere manier wordt aangelegd dan in het dijkverster kingplan is aangegeven. Daardoor klopt de kaart van het plan niet meer. „De verplaatsing van het par keerterrein is juist gedaan naar aan leiding van bezwaren van de bewo ners van het appartementencom plex Martina. Ook is met de eige naren van de appartementen afge sproken dat er geen horeca in de buurt van het parkeerterrein komt", zei een woordvoerder van de gemeente. Toch hebben de Martina-eigena- ren hun bezwaren niet ingetrok ken. „De advocaat van de eigena ren zei dat de Vereniging van Eige naren Mdrtina alleen het beroep wilde intrekken als de gemeente al le proceskosten zou vergoeden. Dat vindt Vlissingen veel te ver gaan", zei de gemeentewoordvoer der. Of dat de gemeente en provin cie toch nog duur komt te staan, zal duidelijk worden bij de uit spraak. Verder behandelde de Raad van State de bezwaren tegen de kap van een groot aantal bo men. De kap is nodig om de dijk en duinen te kunnen verbreden. Volgens de gemeentewoordvoer der is dat noodzakelijk en worden de bomen ruimschoots gecompen seerd door herplant van acht hecta ren bos. Mocht de Raad van State het dijk versterkingplan onderuit schoffe len, dan kan het nog wel een jaar langer duren voordat de werk zaamheden kunnen beginnen. Ook is het mogelijk dat de provin cie de kans krijgt het plan te repa reren terwijl de werkzaamheden begin 2009 al mogen beginnen. Uitspraak volgt over enkele weken. W* Als het tegenzit kan de verbre- ding van de dijk tussen Nolle en Westduin bij Vlissingen flinke vertraging oplopen. De raad van State is namelijk kritisch. GOES - Ruim zeventig trekpaarden uit heel Zeeland gaven zaterdag ac te de presence in de Zeelandhallen in Goes bij de najaarskeuring. Tijdens het evenement van de sa menwerkende bonden van paar denfokkers in Zeeland deed de hal tegelijkertijd dienst als een enor me stal. Overal stonden dieren al dan niet geduldig te wachten tot het hun beurt was om een rondje voor de jury te maken. De juryleden letten onder meer op de bouw van het dier en hoe het liep. Irene van 't Vredehof van F. Koster uit Waarde werd bij de jonge mer ries kampioen. Bij de oudere mer ries ging Loesje van de Polderdijk van P. Eversdijk uit Kapelle met de eer strijken. door Wendy van den Hurk VLISSINGEN - Ze hebben het vol gens projectontwikkelaar Loostad allen gepredikt: „In mijn tijd zal Britannia verrijzen." Maar voorals nog heeft niet één Vlissingse wet houder het voor elkaar gekregen. In het begin van de ambtstermijn van Henk de Haas was er nog niks aan de hand. „Echt sjiek was het hotel niet meer, maar het draaide goed. Buijs wilde uitbreiden. Daar wilden wij als gemeente wel aan meewerken; wij vonden dat Vlis singen wel wat toeristische impul sen kon gebruiken." „Met die dingen weet je: er zijn al tijd mensen die het niks vinden. Een aantal buren ging procederen. Daar baalden we wel eens van, maar ja, dat is nu eenmaal het recht van burgers. Voor Buijs was het wel erg vervelend. Toch pro beerden wij hem te bemoedigen." Tot Buijs de tent sloot. „Nog voor de laatste uitspraak was gedaan. Hij dacht dat het voor elkaar was. Wij net zo goed, trouwens. Ik heb er met ambtenaren nog wel eens een borrel op gedronken. Maar het duurde nog zo lang en het kostte nog zoveel geld dat Buijs het niet meer kon opbrengen. Hij was murw geslagen. Wat wij deden? Niks. Het enige dat wij konden doen, was faciliteren en dat had den we gedaan. Ook al duurde dat soms lang. Hij had gewoon iets meer geduld moeten hebben." De namen achter de ontwikke lingscombinatie, die Britannia wil de overnemen, bood vertrouwen. „Maar op een gegeven moment ge loofde ik er niet meer in. Hoe ik er nu over denk? Ik ga er nog steeds vanuit dat Loostad er iets mee wil. Al gaat het economisch nóg slech ter. Ik weet het ook niet meer." Schuldig voelt De Haas zich niet, dat hij niet meer heeft kunnen be tekenen. „Het enige dat je je achter af kunt afvragen, is of we er niet meer bovenop hadden moeten zit ten. Maar ja, je kunt wel elke week bellen; als Loostad geen nieuws heeft, word je daar op den duur ook aardig simpel van. Wij had den ons werk gedaan." Voor de volgende wethouder, Le- ny Poppe, zat er niets meer in dan een bouwvergunning af te geven. „Ik dacht, dan zullen ze nu wel be ginnen. Maar steeds stelde de ont wikkelaar vragen als: moet er per se een hotel komen, mogen het niet wat kamers minder zijn? Dan hadden ze een exploitant, dan weer niet. Voor ons restte enkel af- wachtendheid. En verbazing over dat het maar niet lukte. Ik had de stille hoop, toen ik vertrok, dat het toch nog iets zou worden." Haar opvolger Tineke Verhage wil de meer doen. Exploitatie binnen haar termijn leek haar direct al een illusie, maar het moest toch lukken het project vlot te trekken? „Ik heb altijd als vertrekpunt ge had: hoe kunnen we tot realisatie komen. Waarom dat niet lukte? Omdat het lastig was. Dat had ik snel door. De zeewering werkt be perkend, er is weinig parkeerruim te en met vier of vijf sterren, heb je ook faciliteiten als wellness no dig. En daar was de kavel veel te klein voor." Zij praatte heus wel met kandi daat-kopers. „Maar iedereen haak-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 16