5 spectrum Maestro Peter RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE wegwerkers Marjan Berk PZC Zaterdag 15 november 2008 Vanmiddag reed ik in Almere door een to taal nieuwe wijk. Mijn zoon woont in het Kick Wilstraplantsoen, de zijstraten hebben namen als Tante Pollewopstraat en Kuifjestraat. Wanneer hier geen volwassen hui zen zouden staan zou je denken dat het hier een buurt is, waar uitsluitend striplezende kinderen wonen. Omdat er één straat was afgesloten reed ik plotseling door de Peter van Straatenstraat. Peter van Straaten. In 1971 ontmoette ik hem voor het eerst. Hij woonde toen nog in Giethoorn, ter wijl mijn huidige woonhuis in het waterdorp Ka- lenberg in die jaren nog ons tweede vakantiehuis was. Peter was daar komen wonen in gezelschap van een aantal Amsterdamse schrijvers en kunste naars. Die hele Amsterdamse club was daar neerge streken door de enthousiaste verhalen van acteur Rijk de Gooyer, wiens schoonzuster, de actrice Andrea Domburg, met Bert Haanstra een van de echte Nederlandse fdmklassiekers 'Fanfare' had ge maakt. Andrea was verrukt van de streek, die toen nog aardig onbedorven en onontdekt was. De populai re film Fanfare bracht daar grondig verandering in en het bescheiden Giethoorn groeide uit tot een einddoel voor bussen vol enthousiaste toeristen. Maar de kenners wisten nog genoeg plekjes aan de achterkant van het populaire dorp te vinden waar een idyllische oude boerderij te koop stond, de prijzen waren laag genoeg voor de vermoeide 'wes terlingen' zoals de stedelingen uit de randstad wer den genoemd om een tweede huis aan te schaffen en zo streken daar niet alleen Andrea Domburg en haar man neer, maar o.a. ook Herman Pieter de Boer, schrijver en journalist Eelke de )ong en Peter van Straaten. Het rustige buitenleven was bedoeld om de steed se dorst te dempen... dat is niet helemaal gelukt, naar ik vernam. Ik woonde tien kilometer verder op, in het eveneens nog totaal onbedorven Kalen- berg, het dorp waar pas in 1959 een autoweg naar toe leidde. En al die jaren, dag in dag uit, onafgebroken, op een paar weken in de zomer na, tekent Peter van Straaten zijn meesterlijke tekeningen, zijn mini- drama's, zijn milde en soms gemene observaties van het menselijk bedrijf. Waar haalt hij het van daan! En omdat ik vanmiddag door die spiksplin ternieuwe straat met zijn naam reed, pak ik maar weer eens het laatste boek van zijn hand en blader het giechelend door. 'Zo zijn we niet getrouwd', is de titel en de omslag is veelbetekenend: een echtpaar, dat knorrig op flinke afstand van elkaar in een groot bed ligt te slapen, tussen hen een dikke poes! De prent roept ogenblikkelijk de associatie op met het liefdevolle geschilderde en overbekende schil derij van Toulouse Lautrec, waarbij twee mensen in een identiek bed liggen, met de hoofden ver liefd naar elkaar toegewend. Het is schrijnend en tegelijk grappig, laten wij toch heel goed kijken naar wat Peter van Straaten ons laat zien. Dage lijks. En altijd met die ene duidende zin onder de tekening, dat is literatuur op een postzegel. Ééntje vertel ik hier: de knorrige vent, die tegen zijn gre tig in een etalage koekeloerende vrouw zegt: 'Ja, gaan we nou boodschappen doen of gaan we win kelen?!' Dodelijk. Menselijk. Veel gehoord. Het is dat ik de ze bundel al bezit. Anders vroeg ik hem in mijn schoen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 95