Zij kunnen niet meer Gezondheidszorg in Nederland is koploper binnen Europese Unie Zeeuwse toerisme krijgt nieuwe knauw Nederlanders gek op Nederlandse merken -k CBS: er zijn nog banen zat ZEVEN VRAGEN OVER rjMp?-m. - Groot aanbod van behandelmethoden en ruime dekking. Volkslievelingen zijn Hema, Blokker, AH, Kruidvat en Journaal. £afi!j£ 38 J Vrijdag 14 november 2008 PZC Er worden steeds meer winterhanden ver kocht. Tegelijkertijd wgrden de winters steeds zachter. Zijn die winterhanden nou wel echt nodig? Naam: Markus van Tol Leeftijd: 51 Woonplaats: Den Haag Beroep: woordvoerder ANWB door Ondine van der Vleuten Zitten er al winterhanden onder uw auto Zeker. In november gaan ze erop, in april eraf Winterhanden, zomerbanden... is dat nou echt nodig Vijfentwintig jaar geleden zijn de eerste winterhanden ontwikkeld. Ze ker de laatste jaren zijn ze sterk verbeterd. En dat geldt ook voor zomer banden. )e hebt dus twee heel verschillende typen banden gekregen, die ontworpen zijn voor de specifieke omstandigheden in zomer en winter. Wat is dan het verschil? De zomerband is zo ontworpen dat je ook bij nat weer goed grip op de weg houdt. Bij sneeuw gaat hij echter sneller glijden. Een helling met sneeuw of ijs wordt problematisch. De winterhand is van een zachtere rubbermelange gemaakt en blijft ook bij koude comfortabel rijden. Bij sneeuw en ijs is de remweg half zo lang als bij zomerbanden. Stel dat je geen zin hebt in dat gewissel. Wat dan? Het ligt een beetje aan je rijstijl en de rijomstandigheden. De winter- band zal bij sportief rijden in de zomer minder presteren en snel slijten. Rij je in de winter met een zomerband, dan gaat de band stuiteren als je over hobbels rijdt. Je kunt ook een all seasons of modder- en sneeuw- band nemen. Daarin worden eigenschappen van de zomer- en winter- band verenigd: grip op sneeuw en ijs - van de winterhand - en een goe de waterafvoer - van de zomerband. Een goed alternatief voor de Neder landse situatie. Maar zelf kiest u voor winterhanden. Ja, want die is het veiligste. Ze bieden ook zonder sneeuw en ijs onder de 7 graden enorm veel meer grip. Steeds meer leaseauto's rijden op winterhanden. Omdat gebleken is dat er dan minder schade wordt gere den. Ik zou iedereen die grote afstanden rijdt, winterhanden aanraden. En natuurlijk iedereen die wel eens in Duitsland of Oostenrijk komt. Toch alleen als het daar sneeuwt? Het is alleen verplicht als het daar sneeuwt, maar als je drie dagen naar Duitsland gaat, kun je niet voorspellen hoe het weer zich houdt. De Duitse politie is heel streng. Bij opstoppingen zullen ze je auto er zeker tussenuit halen, als die in de winter op zomerbandjes rijdt. Los van die weersomstandighden: er zijn in die landen veel meer hellingen en win terhanden bieden dan meer grip. Nu hoorde ik weer iets over energiezuinige banden. Weer iets nieuws? Bij energieverbruik heb je het over rolweerstand. Je band moet goed hard zijn. Ik zou zeggen: controleer elke maand je bandenspanning. Dat scheelt tussen de 7 en ro procent brandstofverbruik. Q voor testresultaten: www.anwb.nl DEN HAAG - Het Nederlandse ge zondheidsstelsel is binnen Europa het meest consumentvriendelijk. Vooral het grote aanbod van be handelmethoden en de ruime dek king door verzekeraars steekt gun stig af ten opzichte van omliggen de landen. Dat blijkt uit de Euro Health Con sumer Index, die gisteren in Brus sel werd gepresenteerd. Nederland voert daarin een lijst van 31 landen aan en eindigt vóór Denemarken en Oostenrijk. Naast lovende woorden staan in de rapport ook kritische noten over het Nederlandse stelsel. „Ons advies luidt: werk de wacht tijden weg en geef patiënten direct toegang tot specialisten. Dat ver groot hun keuzevrijheid", aldus Jo- han Hjertqvist, president van de Euro Health Consumer Index. Voor het laatste advies zijn in Ne derland niet veel voorstanders te vinden. De huisarts moet als er kend poortwachter juist voorko men dat patiënten direct naar het ziekenhuis stappen. Dat heeft een dempende werking op de alsmaar toenemende zorgkosten. Ook de Nederlandse zorgverzeke raars krijgen een pluim, in een on derzoek van het Nivel en het Cen trum Klantervaring Zorg. Niet één zorgverzekeraar scoort wat dienst verlening betreft lager dan 7, aldus de onderzoekers. Wel is het opvallend dat 30 pro cent van de verzekerden te kennen geeft niet te weten in hoeverre hun polisvoorwaarden per r janua ri veranderen. Daarnaast is er veel onduidelijkheid over eigen bijdra gen voor zorg. Aan het onderzoek deden 7200 verzekerden mee. Aquavitesse uit Bruinisse is de winnaar van de Innovatieprijs Toerisme 2008. Het bedrijf wil een luxe stalling voor de kleinere zeilbootjes beginnen. door Nadia Berkelder Ze staan nu meestal bij mensen in de garage: of ze staan op een aanhan ger op de oprit. Dat moet wel, want voor kleine zeil bootjes is verder eigenlijk nergens plaats. Dat bracht de eigenaar van zeilschool en botenverhuurbedrijf Aquavitesse uit Bruinisse op een idee: een aantrekkelijke plaats langs het water - aan de Grevelin- gendam - waar mensen hun klei ne bootjes kunnen achterlaten, met een gelegenheid tot omkle den, opslag en een strandtent waar ze na het zeilen iets kunnen eten. Dat alles moet het veel mak kelijker maken om eens een dagje te gaan zeilen. Mensen hoeven niet langer hun boot op een trailer te laden en op zoek te gaan naar een goede plaats om hem te water te laten. „Voor kleine bootjes zijn de facili teiten in Zeeland nu dramatisch", zegt Richard Rot van Aquavitesse. „Ie hebt wel veldjes waar je een bootje kunt achterlaten, maar die zijn vaak weggestopt achterin een jachthaven, vaak zonder toiletten en zonder mogelijkheid tot over nachten. Jachthavens modernise ren wel, maar die zijn volledig in gericht op jachten." Zijn jollen- veld, voor driehonderd boten, moet pal aan de Grevelingendam komen, zodat klanten zó het water op kunnen. „Wat we hier van plan zijn, heb ik eigenlijk nog nergens anders gezien, alleen in Engeland." Dat er vraag is naar zo'n comforta bele stalling, weet Rot uit ervaring. „Wij verkopen bootjes en we krij gen vaak de vraag waar die bootjes neergelegd kunnen worden." Hij door Marcel Modde Investeren en innoveren is bitte re noodzaak. Stilstand is achter uitgang. Twee open deuren, maar wel van het soort waar Zee land de afgelopen jaren regelmatig mee te kampen heeft. De toeristische sector heeft dit jaar weer een gemene knauw gekre gen. De voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) tot en met augustus laten een zeer negatief beeld zien, aldus Margot Tempelman van het Ken niscentrum Kusttoerisme in Zee land. In vergelijking met 2007 scoort de provincie op alle punten een min. In dezelfde periode vorig jaar kwa men er 1.374.300 gasten naar Zee land. Dit jaar waren dat er 1.129.500, een daling van 18 pro cent. Dat cijfer steekt schril af te gen het landelijk resultaat, wat blijft steken op 3 procent minder. Ook het aantal overnachtingen in Zeeland nam fors af (21 procent) DEN HAAG - Ondanks de sombere economische ontwikkelingen staan er in Nederland nog veel ba nen open. Eind september waren er 252.000 vacatures, bijna net zo veel als tijdens de piek in de con junctuur in september 2007 (253.000). Per duizend banen zijn er gemiddeld dertig vacatures en dat is veel, aldus het CBS. De bouw en de horeca spannen de kroon met meer dan veertig on vervulde banen per duizend. Het personeelstekort is in die sectoren wel afgenomen. In het najaar wa ren er 12.000 vacatures meer dan in de zomer. Dat komt deels door dat de vacatures bij defensie (7000) er nu bij zijn geteld. De dynamiek in de arbeidsmarkt schept vertrouwen, aldus het CBS. van 7.082.700 naar 5.627.900. Over heel het land noteert het CBS op dat front een terugloop van 4 pro cent. Volgens Tempelman is die da ling iets groter, omdat vakanties korter worden. Het Kenniscentrum stelt vast dat de verminderde belangstelling voor een verblijf in Zeeland zowel onder Nederlandse als buitenland se gasten opgeld doet. Van het to taal koos 21 procent van de Neder landers een andere bestemming, 14 procent van de Duitsers en 3 procent van de Belgen. Wanneer de specifieke accommo daties langs de meetlat worden ge legd, blijkt dat hotels dit jaar 9 pro cent minder (landelijk 1 procent) gasten hebben gehad. Die terug loop komt volledig op het conto van de Nederlander, want de boe kingen door Duitsers en Belgen na men met respectievelijk 3 en 9 pro cent toe. De klap bij campings en bungalowparken was nog groter. Tot dusver daalde het aantal boe kingen in die hoek met 23 procent. denkt dan ook dat er markt is voor zijn idee, vooral omdat er veel mensen met kleinere zeilboten zijn. „En als alles goed gaat, ko men er door ons initiatief meer mensen naar Zeeland. Niet alleen om recreatief te zeilen, maar ook voor wedstrijden. Inderdaad, de boten die je bij de Olympische Spelen ziet, zijn ook allemaal klei ne bootjes. En als je ziet hoe goed Nederland daar presteert, is het toch van de zotte dat er zo weinig faciliteiten zijn?" Rot is tien jaar geleden eigenaar ge worden van zeilschool Aquavites se, die al sinds 1978 bestaat. Hij hoopt dat de innovatieprijs hem helpt bij het realiseren van zijn plannen. „We hebben nu in ieder geval wat subsidie voor de kosten die we moeten maken. En we krij gen publiciteit: de instanties kun nen niet meer zeggen dat het een raar plan is als je zo'n prijs hebt ge wonnen." Rot hoopt dat de Grevelingendam - in navolging van de Brouwers- dam - binnenkort ook een impuls krijgt. „De haven van Bruinisse is al aan het uitbreiden, in Bruinisse zelf gebeurt ook het één en ander. Het zou supermooi zijn als de hele Grevelingendam ook tot ontwikke ling komt." Wanneer zijn jollenveld klaar is voor gebruik, durft Rot niet te zeg gen. „Het gaat toch allemaal een beetje ambtelijk. We zijn nu bezig met de beeldvorming: hoe komt al les eruit te zien. Eind dit jaar of be gin volgend jaar moet er een be sluit worden genomen. Wanneer we open gaan? Ons eerste idee was in april 2010,-maar daar zetten we nu voor de zekerheid maar een jaartje bij." Uit de 33 inzendingen koos de ju ry zeven projecten. De andere ge nomineerden waren: Vakantiepark De Pluimpot in Sint-Maartensdijk: samenbrengen van recreatie, zorg en wellness. Camping Westhove in Aagteker- ke: een badhuis in Griekse stijl. •-Promotie Zeeland Delta: website over Zeeland op maat. Van Dommelen watersport in Tholen: zeilen voor mensen met een handicap. Strandpark de Zeeuwse kust in Renesse: het opleiden van studen ten in de recreatiesector. Recron Junior Club: het ontwik kelen van het vakantiepark van morgen. ROTTERDAM - Nederlanders staan niet alleen en masse achter het Ne derlands elftal, zij zijn ook gek op typisch Nederlandse merken. Zij moeten er dan ook niet aan den ken dat die merken verdwijnen. Volkslieveling nummer een is He- ma, zo blijkt uit onderzoek van het European Institute for Brand Management (Eurib) onder ruim duizend consumenten. Na de Hema (81 procent) houden we erg van Blokker (77 procent) en Kruidvat (74 procent). Opmerkelijk genoeg wordt de vier de plaats ingenomen door het NOS Journaal. „Bij de ondervraag de mannen kwam dit merk zelfs op de eerste plaats", zegt een woordvoerder. De.top vijf wordt af gesloten door Albert Heijn. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat consumenten helemaal niet blij zijn met het verdwijnen van de Postbank, die opgaat in ING, en de postkantoren. De post kantoren nemen op de lijst van meer dan 1300 merken een achtste plaats in. Bijna 70 procent van de mensen wil de postkantoren niet kwijt. De Postbank staat op de der tigste plaats; ING is met een posi tie op 342 een stuk minder geliefd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 40