Zij kunnen niet meer
Gezondheidszorg in
Nederland is koploper
binnen Europese Unie
Zeeuwse toerisme
krijgt nieuwe knauw
Nederlanders gek op
Nederlandse merken
-k
CBS: er zijn
nog banen zat
ZEVEN VRAGEN OVER
rjMp?-m. -
Groot aanbod van
behandelmethoden
en ruime dekking.
Volkslievelingen zijn
Hema, Blokker, AH,
Kruidvat en Journaal.
£afi!j£
38 J Vrijdag 14 november 2008 PZC
Er worden steeds meer winterhanden ver
kocht. Tegelijkertijd wgrden de winters
steeds zachter. Zijn die winterhanden nou
wel echt nodig?
Naam: Markus van Tol
Leeftijd: 51
Woonplaats: Den Haag
Beroep: woordvoerder ANWB
door Ondine van der Vleuten
Zitten er al winterhanden onder uw auto
Zeker. In november gaan ze erop, in april eraf
Winterhanden, zomerbanden... is dat nou echt nodig
Vijfentwintig jaar geleden zijn de eerste winterhanden ontwikkeld. Ze
ker de laatste jaren zijn ze sterk verbeterd. En dat geldt ook voor zomer
banden. )e hebt dus twee heel verschillende typen banden gekregen, die
ontworpen zijn voor de specifieke omstandigheden in zomer en winter.
Wat is dan het verschil?
De zomerband is zo ontworpen dat je ook bij nat weer goed grip op de
weg houdt. Bij sneeuw gaat hij echter sneller glijden. Een helling met
sneeuw of ijs wordt problematisch. De winterhand is van een zachtere
rubbermelange gemaakt en blijft ook bij koude comfortabel rijden. Bij
sneeuw en ijs is de remweg half zo lang als bij zomerbanden.
Stel dat je geen zin hebt in dat gewissel. Wat dan?
Het ligt een beetje aan je rijstijl en de rijomstandigheden. De winter-
band zal bij sportief rijden in de zomer minder presteren en snel slijten.
Rij je in de winter met een zomerband, dan gaat de band stuiteren als je
over hobbels rijdt. Je kunt ook een all seasons of modder- en sneeuw-
band nemen. Daarin worden eigenschappen van de zomer- en winter-
band verenigd: grip op sneeuw en ijs - van de winterhand - en een goe
de waterafvoer - van de zomerband. Een goed alternatief voor de Neder
landse situatie.
Maar zelf kiest u voor winterhanden.
Ja, want die is het veiligste. Ze bieden ook zonder sneeuw en ijs onder
de 7 graden enorm veel meer grip. Steeds meer leaseauto's rijden op
winterhanden. Omdat gebleken is dat er dan minder schade wordt gere
den. Ik zou iedereen die grote afstanden rijdt, winterhanden aanraden.
En natuurlijk iedereen die wel eens in Duitsland of Oostenrijk komt.
Toch alleen als het daar sneeuwt?
Het is alleen verplicht als het daar sneeuwt, maar als je drie dagen naar
Duitsland gaat, kun je niet voorspellen hoe het weer zich houdt. De
Duitse politie is heel streng. Bij opstoppingen zullen ze je auto er zeker
tussenuit halen, als die in de winter op zomerbandjes rijdt. Los van die
weersomstandighden: er zijn in die landen veel meer hellingen en win
terhanden bieden dan meer grip.
Nu hoorde ik weer iets over energiezuinige banden. Weer iets nieuws?
Bij energieverbruik heb je het over rolweerstand. Je band moet goed
hard zijn. Ik zou zeggen: controleer elke maand je bandenspanning. Dat
scheelt tussen de 7 en ro procent brandstofverbruik.
Q voor testresultaten: www.anwb.nl
DEN HAAG - Het Nederlandse ge
zondheidsstelsel is binnen Europa
het meest consumentvriendelijk.
Vooral het grote aanbod van be
handelmethoden en de ruime dek
king door verzekeraars steekt gun
stig af ten opzichte van omliggen
de landen.
Dat blijkt uit de Euro Health Con
sumer Index, die gisteren in Brus
sel werd gepresenteerd.
Nederland voert daarin een lijst
van 31 landen aan en eindigt vóór
Denemarken en Oostenrijk.
Naast lovende woorden staan in
de rapport ook kritische noten
over het Nederlandse stelsel.
„Ons advies luidt: werk de wacht
tijden weg en geef patiënten direct
toegang tot specialisten. Dat ver
groot hun keuzevrijheid", aldus Jo-
han Hjertqvist, president van de
Euro Health Consumer Index.
Voor het laatste advies zijn in Ne
derland niet veel voorstanders te
vinden. De huisarts moet als er
kend poortwachter juist voorko
men dat patiënten direct naar het
ziekenhuis stappen. Dat heeft een
dempende werking op de alsmaar
toenemende zorgkosten.
Ook de Nederlandse zorgverzeke
raars krijgen een pluim, in een on
derzoek van het Nivel en het Cen
trum Klantervaring Zorg. Niet één
zorgverzekeraar scoort wat dienst
verlening betreft lager dan 7, aldus
de onderzoekers.
Wel is het opvallend dat 30 pro
cent van de verzekerden te kennen
geeft niet te weten in hoeverre
hun polisvoorwaarden per r janua
ri veranderen. Daarnaast is er veel
onduidelijkheid over eigen bijdra
gen voor zorg.
Aan het onderzoek deden 7200
verzekerden mee.
Aquavitesse uit Bruinisse is
de winnaar van de
Innovatieprijs Toerisme
2008. Het bedrijf wil een
luxe stalling voor de kleinere
zeilbootjes beginnen.
door Nadia Berkelder
Ze staan nu meestal bij
mensen in de garage: of
ze staan op een aanhan
ger op de oprit. Dat
moet wel, want voor kleine zeil
bootjes is verder eigenlijk nergens
plaats. Dat bracht de eigenaar van
zeilschool en botenverhuurbedrijf
Aquavitesse uit Bruinisse op een
idee: een aantrekkelijke plaats
langs het water - aan de Grevelin-
gendam - waar mensen hun klei
ne bootjes kunnen achterlaten,
met een gelegenheid tot omkle
den, opslag en een strandtent
waar ze na het zeilen iets kunnen
eten. Dat alles moet het veel mak
kelijker maken om eens een dagje
te gaan zeilen. Mensen hoeven
niet langer hun boot op een trailer
te laden en op zoek te gaan naar
een goede plaats om hem te water
te laten.
„Voor kleine bootjes zijn de facili
teiten in Zeeland nu dramatisch",
zegt Richard Rot van Aquavitesse.
„Ie hebt wel veldjes waar je een
bootje kunt achterlaten, maar die
zijn vaak weggestopt achterin een
jachthaven, vaak zonder toiletten
en zonder mogelijkheid tot over
nachten. Jachthavens modernise
ren wel, maar die zijn volledig in
gericht op jachten." Zijn jollen-
veld, voor driehonderd boten,
moet pal aan de Grevelingendam
komen, zodat klanten zó het water
op kunnen. „Wat we hier van plan
zijn, heb ik eigenlijk nog nergens
anders gezien, alleen in Engeland."
Dat er vraag is naar zo'n comforta
bele stalling, weet Rot uit ervaring.
„Wij verkopen bootjes en we krij
gen vaak de vraag waar die bootjes
neergelegd kunnen worden." Hij
door Marcel Modde
Investeren en innoveren is bitte
re noodzaak. Stilstand is achter
uitgang. Twee open deuren,
maar wel van het soort waar Zee
land de afgelopen jaren regelmatig
mee te kampen heeft.
De toeristische sector heeft dit jaar
weer een gemene knauw gekre
gen. De voorlopige cijfers van het
Centraal Bureau voor de Statistiek
(CBS) tot en met augustus laten
een zeer negatief beeld zien, aldus
Margot Tempelman van het Ken
niscentrum Kusttoerisme in Zee
land. In vergelijking met 2007
scoort de provincie op alle punten
een min.
In dezelfde periode vorig jaar kwa
men er 1.374.300 gasten naar Zee
land. Dit jaar waren dat er
1.129.500, een daling van 18 pro
cent. Dat cijfer steekt schril af te
gen het landelijk resultaat, wat
blijft steken op 3 procent minder.
Ook het aantal overnachtingen in
Zeeland nam fors af (21 procent)
DEN HAAG - Ondanks de sombere
economische ontwikkelingen
staan er in Nederland nog veel ba
nen open. Eind september waren
er 252.000 vacatures, bijna net zo
veel als tijdens de piek in de con
junctuur in september 2007
(253.000). Per duizend banen zijn
er gemiddeld dertig vacatures en
dat is veel, aldus het CBS.
De bouw en de horeca spannen
de kroon met meer dan veertig on
vervulde banen per duizend. Het
personeelstekort is in die sectoren
wel afgenomen. In het najaar wa
ren er 12.000 vacatures meer dan
in de zomer. Dat komt deels door
dat de vacatures bij defensie
(7000) er nu bij zijn geteld.
De dynamiek in de arbeidsmarkt
schept vertrouwen, aldus het CBS.
van 7.082.700 naar 5.627.900. Over
heel het land noteert het CBS op
dat front een terugloop van 4 pro
cent. Volgens Tempelman is die da
ling iets groter, omdat vakanties
korter worden.
Het Kenniscentrum stelt vast dat
de verminderde belangstelling
voor een verblijf in Zeeland zowel
onder Nederlandse als buitenland
se gasten opgeld doet. Van het to
taal koos 21 procent van de Neder
landers een andere bestemming,
14 procent van de Duitsers en 3
procent van de Belgen.
Wanneer de specifieke accommo
daties langs de meetlat worden ge
legd, blijkt dat hotels dit jaar 9 pro
cent minder (landelijk 1 procent)
gasten hebben gehad. Die terug
loop komt volledig op het conto
van de Nederlander, want de boe
kingen door Duitsers en Belgen na
men met respectievelijk 3 en 9 pro
cent toe. De klap bij campings en
bungalowparken was nog groter.
Tot dusver daalde het aantal boe
kingen in die hoek met 23 procent.
denkt dan ook dat er markt is voor
zijn idee, vooral omdat er veel
mensen met kleinere zeilboten
zijn. „En als alles goed gaat, ko
men er door ons initiatief meer
mensen naar Zeeland. Niet alleen
om recreatief te zeilen, maar ook
voor wedstrijden. Inderdaad, de
boten die je bij de Olympische
Spelen ziet, zijn ook allemaal klei
ne bootjes. En als je ziet hoe goed
Nederland daar presteert, is het
toch van de zotte dat er zo weinig
faciliteiten zijn?"
Rot is tien jaar geleden eigenaar ge
worden van zeilschool Aquavites
se, die al sinds 1978 bestaat. Hij
hoopt dat de innovatieprijs hem
helpt bij het realiseren van zijn
plannen. „We hebben nu in ieder
geval wat subsidie voor de kosten
die we moeten maken. En we krij
gen publiciteit: de instanties kun
nen niet meer zeggen dat het een
raar plan is als je zo'n prijs hebt ge
wonnen."
Rot hoopt dat de Grevelingendam
- in navolging van de Brouwers-
dam - binnenkort ook een impuls
krijgt. „De haven van Bruinisse is
al aan het uitbreiden, in Bruinisse
zelf gebeurt ook het één en ander.
Het zou supermooi zijn als de hele
Grevelingendam ook tot ontwikke
ling komt."
Wanneer zijn jollenveld klaar is
voor gebruik, durft Rot niet te zeg
gen. „Het gaat toch allemaal een
beetje ambtelijk. We zijn nu bezig
met de beeldvorming: hoe komt al
les eruit te zien. Eind dit jaar of be
gin volgend jaar moet er een be
sluit worden genomen. Wanneer
we open gaan? Ons eerste idee
was in april 2010,-maar daar zetten
we nu voor de zekerheid maar een
jaartje bij."
Uit de 33 inzendingen koos de ju
ry zeven projecten. De andere ge
nomineerden waren:
Vakantiepark De Pluimpot in
Sint-Maartensdijk: samenbrengen
van recreatie, zorg en wellness.
Camping Westhove in Aagteker-
ke: een badhuis in Griekse stijl.
•-Promotie Zeeland Delta: website
over Zeeland op maat.
Van Dommelen watersport in
Tholen: zeilen voor mensen met
een handicap.
Strandpark de Zeeuwse kust in
Renesse: het opleiden van studen
ten in de recreatiesector.
Recron Junior Club: het ontwik
kelen van het vakantiepark van
morgen.
ROTTERDAM - Nederlanders staan
niet alleen en masse achter het Ne
derlands elftal, zij zijn ook gek op
typisch Nederlandse merken. Zij
moeten er dan ook niet aan den
ken dat die merken verdwijnen.
Volkslieveling nummer een is He-
ma, zo blijkt uit onderzoek van
het European Institute for Brand
Management (Eurib) onder ruim
duizend consumenten.
Na de Hema (81 procent) houden
we erg van Blokker (77 procent)
en Kruidvat (74 procent).
Opmerkelijk genoeg wordt de vier
de plaats ingenomen door het
NOS Journaal. „Bij de ondervraag
de mannen kwam dit merk zelfs
op de eerste plaats", zegt een
woordvoerder. De.top vijf wordt af
gesloten door Albert Heijn.
Uit het onderzoek komt ook naar
voren dat consumenten helemaal
niet blij zijn met het verdwijnen
van de Postbank, die opgaat in
ING, en de postkantoren. De post
kantoren nemen op de lijst van
meer dan 1300 merken een achtste
plaats in. Bijna 70 procent van de
mensen wil de postkantoren niet
kwijt. De Postbank staat op de der
tigste plaats; ING is met een posi
tie op 342 een stuk minder geliefd.