Audi S4 weer ingetogen sportief Honda DN-01: futuristische droom Facelift voor de bestsellers 250 stuks Panda Magie Speciaal Spectaculaire Sinterklaasactie bij: Auto Poppe...wie anders! PZC Vrijdag 14 november 2008 17 Wanneer Audi met een nieuwe A4 komt, kan de bijbehorende sportversie S4 niet lang uitblijven. Dat wordt half volgend jaar pas, maar we hebben er al mee gereden. door Robbert Keegel Standaardprocedure dus, maar ditmaal toch met ver rassingen. Niet dat de S4 van huis uit Audi's baan brekende quattro-vierwielaandrij- ving heeft, ook niet dat 'ie er inge togen sportief uitziet, zonder wel lustige spoilers en zo, evenmin dat in het interieur de sportieve lat óók weer een gaatje hoger is ge legd. Maar wél dat er een drieliter V6 in zit met een mechanische compressor (een kleintje, past net jes tussen de twee cilinderrijen) die er 333 pk uitperst en een maximumkoppel van een prettig hoge 440 Nm. Ook een verrassing is dat Audi een achterdifferentieel heeft bedacht om van overtollig onderstuur af te komen. Voorwielaandrijvers lijden daar altijd aan, ook al hebben ze bij een Quattro steun van de even eens aangedreven achterwielen. Dit nieuwe differentieel is elektro nisch gestuurd waardoor het al kan reageren voordat er werkelijk een wiel grip verliest. Het zorgt er ook voor dat het buitenste achter wiel in een bocht extra koppel krijgt toebedeeld, waardoor het de auto de bocht door helpt duwen. Een geraffineerd zetje in de rug dus. Het werkt uitmuntend. We beproefden ook de standaard zesbak, maar de optionele S tronie De Audi S4 beschikt over een V6-motor met een mechanische compressor. (elders beter bekend als DSG) tweekoppelingsautomaat beviel ons ook hier stukken beter. Maar hoe je ook schakelt, of dat lekker laat doen, het resultaat is in hoge mate verheugend. De V6 - interessant dat Audi hier voor een mechanische compressor kiest, terwijl Mercedes die allemaal in de ban doet en terug keert naar de turbo's - heeft geen enkele moeite met de 1650 kilo van de S4 en laat hem in 5,1 sec naar de honderd sprinten. De maar 35 kilo zwaardere S4 Avant, die wel weer 60 procent van de verkopen voor z'n rekening zal ne men, doet er maar ééntiende tel langzamer over. En dat gaat zó moeiteloos, dat de akoestische in genieurs waarschijnlijk heel veel moeite hebben moeten doen om er tóch een lekker uitlaatgeluid aan te ontlokken. De Audi S4 heeft een verbeterd on derstel dat lager en steviger is ge maakt en kreeg verder de gebruike lijke tuningmaatregelen, die na tuurlijk ook de remmen omvatten. Over inrichting en afwerking hoe ven we niets te zeggen. Audi is wat dat betreft de benchmark voor héél veel interi eurverzorgers - en de elektrisch verstelbare Recaro's zitten heerlijk. Audi heeft van de S4 weer een bloedsnelle sportauto gemaakt die foto CPD er aangenaam ingetogen uitziet. Hij zal rond de zeventig mille kos ten. door Michiel Snik Verbaasde blikken alom. Je ziet ze denken. Wat is dat voor een motor? Of is het een scooter? Het kan ook een ruimtesonde zijn. Ontsnapt uit Star Wars. Het gaat om de Honda DN-01. De Honda DN-01 is een totaal nieuw type motorfiets. Met een luxe fauteuilhoogte van slechts 69 centimeter is hij extreem laag. Schakelen hoeft niet dankzij de Human Friendly Transmission (HFT). Het stuur ver naar achte ren, je voeten op de brede treeplan ken. Luier dan lui cruisen. DN-01 staat voor Dream New. Nieuwe droom dus. En 01 voor de eerste serie. Het is een compleet nieuw concept. Een mix tussen een motorscooter en een zware cruiser. Het gemak van de scooter en de zithouding van de cruiser. De voorkant heeft onmiskenbaar iets weg van een haai. Onder het lage ruitje gaat een fraai digitaal dashboard schuil. Helaas geheel on zichtbaar voor mensen langer dan 1.90 meter. Want die kijken op het ondoorzichtige ruitje. Nadeel van het dashboard is ook dat het zo ver naar voren zit, dat het tijdens het rijden onbereikbaar is als je bij voorbeeld even de tripmeter wilt instellen. De tweecilinder komt van de Honda Deauville. Dat blok blinkt niet uit door kracht, maar wel door souplesse. Knap dat ze uit een dergelijk 'braaf blok vol doende power weten te halen om de maar liefst 270 kilo zware 'droom' vlot genoeg van zijn plek te krijgen om de meeste auto's het nakijken te geven. Na een druk op de startknop komt de Honda bedeesd tot leven. De schakelaar op het stuur zet je vervolgens in de (D)rive. Gas ge ven en de zaak rolt. Hoe meer gas, hoe sneller het gaat. Daarnaast kun je ook nog met knopjes hand matig schakelen. Op de wegligging is niets aan te merken. De rechtuit- stabiliteit is zelfs erg goed. De mo tor stuurt prima, vooral in ruim ere bochten. De forse wielbasis maakt direct duidelijk dat de mo tor ook niet bedoeld is voor hele krappe hoekjes. Als je erg plat door de bocht gaat, loop je de kans met de treeplan ken de grond te raken. Bij het rij den door de file moet je ook op passen, want de Honda is door zijn prima spiegels wel wat breed. Voor bagage is geen plek. Honda heeft het motorrijden met de DN-01 erg gemakkelijk ge maakt. Misschien wel te lui of saai. Veel motorrijders zoeken toch naar wat meer sportiviteit dan al leen zitten en gas geven. Als echt ontspannen rijden wel je droom is, moet je snel zijn. Want Honda Nederland heeft er slechts tien be schikbaar. De meest verkochte auto in ons land die door het leven gaat als Toyota Aygo, Citroen Cl of Peu geot 107, krijgt een facelift waar door de drie verschijningsvormen nóg meer van elkaar af zullen wij ken. Het is vooral de neuspartij die de gemeenschappelijk afstamming (Toyota) moet verhullen. Ook van binnen wordt een en ander gemo derniseerd. De meest populaire motor van het drietal, de 1,0-liter van 68 pk, wordt nog iets zuiniger (4,5 1 gemiddeld) en is vanwege zijn 106 gkm uitstoot uiteraard goed voor een mooi groen label. De 107 krijgt een nieuwe vanaf- prijs van 8940 euro, de Aygo komt op 9090 euro. Van de Citroen is de prijs nog niet bekend. Voor de Nederlandse markt intro duceert Fiat een tot 250 exempla ren beperkte speciale oplage van de Panda, die de naam 'Magie' draagt. Deze naam dankt de auto deels aan zijn kleur: 'magic purple'. Deels, omdat deze uitvoering van de Fiat Panda ook in wit leverbaar is. De Panda Magie heeft als extra's airconditioning, centrale vergren deling met afstandsbediening, elek trische raambediening, in hoogte verstelbaar leren stuurtje en mist lampen. De Panda Magie kost 715 euro min der dan de basisprijs plus al die extra's bij elkaar opgeteld: 9695 eu ro. 250 stuks rijden er straks in Nederland: de Fiat Panda Magie. foto CPD Vlissingen Terneuzen Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333 MITO POPPE Kortingen tot 2.000,-! De Honda DN-01 foto Michiel Snik Hcmagic

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17