Audi S4 weer ingetogen sportief
Honda DN-01: futuristische droom
Facelift voor de
bestsellers
250 stuks Panda Magie
Speciaal
Spectaculaire
Sinterklaasactie bij:
Auto Poppe...wie anders!
PZC Vrijdag 14 november 2008 17
Wanneer Audi met een
nieuwe A4 komt, kan de
bijbehorende sportversie S4
niet lang uitblijven. Dat
wordt half volgend jaar pas,
maar we hebben er al mee
gereden.
door Robbert Keegel
Standaardprocedure dus,
maar ditmaal toch met ver
rassingen. Niet dat de S4
van huis uit Audi's baan
brekende quattro-vierwielaandrij-
ving heeft, ook niet dat 'ie er inge
togen sportief uitziet, zonder wel
lustige spoilers en zo, evenmin
dat in het interieur de sportieve lat
óók weer een gaatje hoger is ge
legd. Maar wél dat er een drieliter
V6 in zit met een mechanische
compressor (een kleintje, past net
jes tussen de twee cilinderrijen)
die er 333 pk uitperst en een
maximumkoppel van een prettig
hoge 440 Nm.
Ook een verrassing is dat Audi een
achterdifferentieel heeft bedacht
om van overtollig onderstuur af te
komen. Voorwielaandrijvers lijden
daar altijd aan, ook al hebben ze
bij een Quattro steun van de even
eens aangedreven achterwielen.
Dit nieuwe differentieel is elektro
nisch gestuurd waardoor het al
kan reageren voordat er werkelijk
een wiel grip verliest. Het zorgt er
ook voor dat het buitenste achter
wiel in een bocht extra koppel
krijgt toebedeeld, waardoor het de
auto de bocht door helpt duwen.
Een geraffineerd zetje in de rug
dus. Het werkt uitmuntend.
We beproefden ook de standaard
zesbak, maar de optionele S tronie
De Audi S4 beschikt over een V6-motor met een mechanische compressor.
(elders beter bekend als DSG)
tweekoppelingsautomaat beviel
ons ook hier stukken beter. Maar
hoe je ook schakelt, of dat lekker
laat doen, het resultaat is in hoge
mate verheugend.
De V6 - interessant dat Audi hier
voor een mechanische compressor
kiest, terwijl Mercedes die
allemaal in de ban doet en terug
keert naar de turbo's - heeft geen
enkele moeite met de 1650 kilo
van de S4 en laat hem in 5,1 sec
naar de honderd sprinten. De
maar 35 kilo zwaardere S4 Avant,
die wel weer 60 procent van de
verkopen voor z'n rekening zal ne
men, doet er maar ééntiende tel
langzamer over. En dat gaat zó
moeiteloos, dat de akoestische in
genieurs waarschijnlijk heel veel
moeite hebben moeten doen om
er tóch een lekker uitlaatgeluid
aan te ontlokken.
De Audi S4 heeft een verbeterd on
derstel dat lager en steviger is ge
maakt en kreeg verder de gebruike
lijke tuningmaatregelen, die na
tuurlijk ook de remmen omvatten.
Over inrichting en afwerking hoe
ven we niets te zeggen.
Audi is wat dat betreft de
benchmark voor héél veel interi
eurverzorgers - en de elektrisch
verstelbare Recaro's zitten heerlijk.
Audi heeft van de S4 weer een
bloedsnelle sportauto gemaakt die
foto CPD
er aangenaam ingetogen uitziet.
Hij zal rond de zeventig mille kos
ten.
door Michiel Snik
Verbaasde blikken alom. Je
ziet ze denken. Wat is dat
voor een motor? Of is het
een scooter? Het kan ook een
ruimtesonde zijn. Ontsnapt uit
Star Wars. Het gaat om de Honda
DN-01.
De Honda DN-01 is een totaal
nieuw type motorfiets. Met een
luxe fauteuilhoogte van slechts 69
centimeter is hij extreem laag.
Schakelen hoeft niet dankzij de
Human Friendly Transmission
(HFT). Het stuur ver naar achte
ren, je voeten op de brede treeplan
ken. Luier dan lui cruisen.
DN-01 staat voor Dream New.
Nieuwe droom dus. En 01 voor de
eerste serie. Het is een compleet
nieuw concept. Een mix tussen
een motorscooter en een zware
cruiser. Het gemak van de scooter
en de zithouding van de cruiser.
De voorkant heeft onmiskenbaar
iets weg van een haai. Onder het
lage ruitje gaat een fraai digitaal
dashboard schuil. Helaas geheel on
zichtbaar voor mensen langer dan
1.90 meter. Want die kijken op het
ondoorzichtige ruitje. Nadeel van
het dashboard is ook dat het zo
ver naar voren zit, dat het tijdens
het rijden onbereikbaar is als je bij
voorbeeld even de tripmeter wilt
instellen. De tweecilinder komt
van de Honda Deauville. Dat blok
blinkt niet uit door kracht, maar
wel door souplesse. Knap dat ze
uit een dergelijk 'braaf blok vol
doende power weten te halen om
de maar liefst 270 kilo zware
'droom' vlot genoeg van zijn plek
te krijgen om de meeste auto's het
nakijken te geven.
Na een druk op de startknop
komt de Honda bedeesd tot leven.
De schakelaar op het stuur zet je
vervolgens in de (D)rive. Gas ge
ven en de zaak rolt. Hoe meer gas,
hoe sneller het gaat. Daarnaast
kun je ook nog met knopjes hand
matig schakelen. Op de wegligging
is niets aan te merken. De rechtuit-
stabiliteit is zelfs erg goed. De mo
tor stuurt prima, vooral in ruim
ere bochten. De forse wielbasis
maakt direct duidelijk dat de mo
tor ook niet bedoeld is voor hele
krappe hoekjes.
Als je erg plat door de bocht gaat,
loop je de kans met de treeplan
ken de grond te raken. Bij het rij
den door de file moet je ook op
passen, want de Honda is door
zijn prima spiegels wel wat breed.
Voor bagage is geen plek.
Honda heeft het motorrijden met
de DN-01 erg gemakkelijk ge
maakt. Misschien wel te lui of saai.
Veel motorrijders zoeken toch
naar wat meer sportiviteit dan al
leen zitten en gas geven. Als echt
ontspannen rijden wel je droom
is, moet je snel zijn. Want Honda
Nederland heeft er slechts tien be
schikbaar.
De meest verkochte auto in ons
land die door het leven gaat als
Toyota Aygo, Citroen Cl of Peu
geot 107, krijgt een facelift waar
door de drie verschijningsvormen
nóg meer van elkaar af zullen wij
ken. Het is vooral de neuspartij die
de gemeenschappelijk afstamming
(Toyota) moet verhullen. Ook van
binnen wordt een en ander gemo
derniseerd. De meest populaire
motor van het drietal, de 1,0-liter
van 68 pk, wordt nog iets zuiniger
(4,5 1 gemiddeld) en is vanwege
zijn 106 gkm uitstoot uiteraard
goed voor een mooi groen label.
De 107 krijgt een nieuwe vanaf-
prijs van 8940 euro, de Aygo komt
op 9090 euro. Van de Citroen is de
prijs nog niet bekend.
Voor de Nederlandse markt intro
duceert Fiat een tot 250 exempla
ren beperkte speciale oplage van
de Panda, die de naam 'Magie'
draagt.
Deze naam dankt de auto deels
aan zijn kleur: 'magic purple'.
Deels, omdat deze uitvoering van
de Fiat Panda ook in wit leverbaar
is.
De Panda Magie heeft als extra's
airconditioning, centrale vergren
deling met afstandsbediening, elek
trische raambediening, in hoogte
verstelbaar leren stuurtje en mist
lampen.
De Panda Magie kost 715 euro min
der dan de basisprijs plus al die
extra's bij elkaar opgeteld: 9695 eu
ro.
250 stuks rijden er straks in Nederland: de Fiat Panda Magie. foto CPD
Vlissingen Terneuzen
Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333
MITO POPPE
Kortingen tot 2.000,-!
De Honda DN-01
foto Michiel Snik
Hcmagic