Goed nieuws!
Scheldekraan
Energie
Ramen zemen
Ontpoldering
Bernhard
Zeeuwse landbouw
PZC Vrijdag 14 november 2008 1 1
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
(max. 150 woorden)
In de PZC van 6 en 7 november
was te lezen dat de vorig jaar gede
monteerde Scheldekraan in Vlis-
singen niet gerestaureerd en opge
bouwd wordt vanwege de hoge
kosten. Dat de kosten voor herstel
en restauratie hoog zouden zijn is
geen verrassing. Maar is dat een be
lemmering om de kraan via subsi
dies van de Europese Unie toch
proberen te redden?
En zijn er werkelijk geen nieuwe
functies te bedenken om de kraan
na restauratie enigszins rendabel
te maken?
In Amsterdam staat een kraan
langs een kade van waaruit je kunt
bungeejumpen boven water. Iets
dergelijks zou perfect langs een
van de kades in Vlissingen kun
nen. Verder heb je vanuit de kraan
een prachtig uitzicht over Vlissin
gen en veel verder. Misschien is
daar ook wat mee te doen. (een
snackbar op hoog niveau)?
Het zou getuigen van durf als Vlis
singen zich hard maakt om met
creatieve oplossingen en met be
hulp van het bedrijfsleven en sub
sidies de kraan te restaureren.
Peter Sneltjes
Middelburgseweg 19, Buttinge
Terwijl wij allemaal graag zouden
zien dat het bekende kwartje van
Kok terug moet komen, is er al
een nieuw voorstel (PZC, 9 novem
ber). De energie, en natuurlijk ook
de benzine zou een euro omhoog
moeten.
Er zullen vast vele auto's stil staan,
ook het transport, en alles wat
daar mee samen gaat. Het komt er
op neer dat dan echt alles naar de
knoppen gaat. Of komt er dan
echt openbaar vervoer dat altijd
en overal naartoe rijdt?
Nu zijn er nog gebieden waar ze
nooit een bus zien. Het gaat om
het bekende milieu, het is een pri
ma zaak dat hier goed naar geke
ken wordt. Een bladzijde terug in
de krant staat iets over verkeers
licht-irritatie. En inderdaad, daar
wordt veel koolstofdioxide en fijn-
stof achtergelaten, 's Nachts sta je
net zo makkelijk op niets te wach
ten! Dus milieuproblemen? Los ze
op een goede verantwoordelijke
manier op, we weten intussen wel
dat het goed fout zit, maar bedenk
dat als men deze rare praktijken
toepast een andere ramp zich aan
dient.
Johan Izeboud
Vroonstraat 6, Serooskerke
Ik reageer op het artikel over het
beslaan van ramen in een jarender-
tigwoning.
Ook in mijn straat beslaan alleen
de ramen van mijn jarendertigwo-
ning. Wat is er aan de hand? Wat
ik als oorzaak van dichtbij meege
maakt heb, wil ik nog melden om
dat dat niet als oorzaak naar voren
komt in het verhaal.
Dit verhaal speelt zich af met een
gaskachel in de kamer met heel
erg beslagen ruiten. In dit geval
was het zo dat mijn oma de ramen
gewoon overdag meerdere malen
probeerde droog te zemen. Dat
lukte niet, omdat de ramen steeds
weer besloegen. Na het vegen van
de schoorsteen was het beslaan
van de ruiten over.
Gerard M. Nieuwenhuize
Singelweg 11, Grijpskerke
Volgens het 'Draaiboek voor de
wetgeving' treden bilaterale verdra
gen meestal in werking nadat bei
de staten elkaar over en weer heb
ben laten weten dat aan de grond
wettelijke eisen is voldaan. Met de
Scheldeverdragen tussen ons Ko
ninkrijk en het Vlaams Gewest,
waarin 'ontpoldering' voorkomt,
is het nog niet zover. Het is aan de
regering om daarover te beslissen.
Zij is echter niet verplicht om over
te gaan tot binding van het Ko
ninkrijk aan de door de Staten Ge
neraal goedgekeurde verdragen.
Met verbazing kan men constate
ren, dat Rijk en provincie, al dan
niet tezamen, reeds activiteiten
hebben ontplooid die 'ontpolde
ring' tot gevolg hebben, met dien
overeenkomstige enorme kosten.
Ondergetekende meent dat de re
gering door de geschetste gang van
zaken geen serieuze afweging met
betrekking tot de Scheldeverdra
gen meer kan maken. Voorts
wordt met het gevoel in een bana
nenrepubliek te leven, getwijfeld
of tot de reeds gedane uitgaven
werd gemachtigd op grond van de
compatibiliteitswet.
Herman Bijl
Caustraat 65, Zierikzee
Documenten van de geboorteacte
(gedateerd 30 juni 1911) staan-afge
beeld op de eerste bladzijde van
het boek '50 gouden huwelijksja
ren' door drs. A.H. Hazenkamp
(1986), waaruit blijkt dat prins
Bernhard geboren is op 28 juni
1911. Het documentnummer is:
596 Op 27 oktober 1911 werden er
twee correcties bijgeschreven. De
correcties betreft de verandering
van achternaam en verwisseling
van voornamen. Zie ook boek
'Greet Hofmans, occult licht op
een koninklijke affaire', door
A. Bredenhoff ).T. Offringa.
(1996). In september 1936 werd de
'foutieve' datum al vermeld.
Ik reageer op Uw artikel: Prins ja
rig op 'verkeerde' dag, (PZC 12 no
vember). Dat wordt bevestigd
door twee documenten afkomstig
uit zijn geboortestad ]ena, die his
toricus Cees Fasseur opduikelde in
het Koninklijk Huisarchief
C. Vervaet
St. Maartenlaan 8, Axel
Ik kan het niet vaak genoeg zeg
gen. Als je in je eigen land eten
kunt verbouwen dan ben je geze
gend.
Maar de politiek schijnt dat niet
door te hebben.
Nu Brussel weer. Binnenkort mag
niet meer gespoten worden met
gewasbeschermingsmiddelen.
Uien, fruit, tomaten, aardappelen
et cetera kunnen dan niet meer
rendabel verbouwd worden.
De boer stopt daar dan noodge
dwongen mee. Brussel regelt alles
naar de ratsmodee.
Wat is het eventuele gevolg? In
Zeeland vijftienhonderd banen op
de tocht.
En wij kopen dan ons voedsel van
landen die alle regels aan de laars
lappen en DDT gebruiken tegen
luisjes en ander ongedierte. Nee
dan zijn we gezond bezig nietwaar
Brussel?
B. Meijs
Kinderstraat 1. Zierikzee
Van Oeveren-Vervaet Vestiging Goes Albert Plesmanweg 2, 4462 GC Goes, tel. 0113-21 27 30.
Ster IN MOBILITEIT Vestiging Terneuzen Productiestraat 4, 4538 BX Terneuzen, tel. 0115 - 62 04 00.
www.vanoeveren-vervaet.nl,info@vanoeveren-vervaet.nl
Fr* r;&i
..A;:,", -. -
De Mercedes-Benz A-Klasse is al verkrijgbaar vanaf 18.450,-1 Daarnaast bieden wij u
nu extra voordeel op verschillende uitrustingspakketten. Wij vertellen u er graag meer over.
Tot ziens in onze showroom.
U rijdt al een Mercedes-Benz A-Klasse vanaf 18.450,-, exclusief verwijderingsbijdrage en kosten rijklaar maken.
Leasetarief vanaf 399,- p.mnd. o.b.v. Operationele Service Lease, 48 mnd. 20.000 km p.j. Verbruik: 5,8 - 8,1
I/100 km, 17,2 - 12,4 km/1. C02-uitstoot: 128 - 192 g/km.
^UOT^H Qtv - WKW VAN
v
„wij Mö£fÉM Óck
fat Hoofp Bom
WAT&K HPO&ÊM.,