Goed nieuws! Scheldekraan Energie Ramen zemen Ontpoldering Bernhard Zeeuwse landbouw PZC Vrijdag 14 november 2008 1 1 LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl (max. 150 woorden) In de PZC van 6 en 7 november was te lezen dat de vorig jaar gede monteerde Scheldekraan in Vlis- singen niet gerestaureerd en opge bouwd wordt vanwege de hoge kosten. Dat de kosten voor herstel en restauratie hoog zouden zijn is geen verrassing. Maar is dat een be lemmering om de kraan via subsi dies van de Europese Unie toch proberen te redden? En zijn er werkelijk geen nieuwe functies te bedenken om de kraan na restauratie enigszins rendabel te maken? In Amsterdam staat een kraan langs een kade van waaruit je kunt bungeejumpen boven water. Iets dergelijks zou perfect langs een van de kades in Vlissingen kun nen. Verder heb je vanuit de kraan een prachtig uitzicht over Vlissin gen en veel verder. Misschien is daar ook wat mee te doen. (een snackbar op hoog niveau)? Het zou getuigen van durf als Vlis singen zich hard maakt om met creatieve oplossingen en met be hulp van het bedrijfsleven en sub sidies de kraan te restaureren. Peter Sneltjes Middelburgseweg 19, Buttinge Terwijl wij allemaal graag zouden zien dat het bekende kwartje van Kok terug moet komen, is er al een nieuw voorstel (PZC, 9 novem ber). De energie, en natuurlijk ook de benzine zou een euro omhoog moeten. Er zullen vast vele auto's stil staan, ook het transport, en alles wat daar mee samen gaat. Het komt er op neer dat dan echt alles naar de knoppen gaat. Of komt er dan echt openbaar vervoer dat altijd en overal naartoe rijdt? Nu zijn er nog gebieden waar ze nooit een bus zien. Het gaat om het bekende milieu, het is een pri ma zaak dat hier goed naar geke ken wordt. Een bladzijde terug in de krant staat iets over verkeers licht-irritatie. En inderdaad, daar wordt veel koolstofdioxide en fijn- stof achtergelaten, 's Nachts sta je net zo makkelijk op niets te wach ten! Dus milieuproblemen? Los ze op een goede verantwoordelijke manier op, we weten intussen wel dat het goed fout zit, maar bedenk dat als men deze rare praktijken toepast een andere ramp zich aan dient. Johan Izeboud Vroonstraat 6, Serooskerke Ik reageer op het artikel over het beslaan van ramen in een jarender- tigwoning. Ook in mijn straat beslaan alleen de ramen van mijn jarendertigwo- ning. Wat is er aan de hand? Wat ik als oorzaak van dichtbij meege maakt heb, wil ik nog melden om dat dat niet als oorzaak naar voren komt in het verhaal. Dit verhaal speelt zich af met een gaskachel in de kamer met heel erg beslagen ruiten. In dit geval was het zo dat mijn oma de ramen gewoon overdag meerdere malen probeerde droog te zemen. Dat lukte niet, omdat de ramen steeds weer besloegen. Na het vegen van de schoorsteen was het beslaan van de ruiten over. Gerard M. Nieuwenhuize Singelweg 11, Grijpskerke Volgens het 'Draaiboek voor de wetgeving' treden bilaterale verdra gen meestal in werking nadat bei de staten elkaar over en weer heb ben laten weten dat aan de grond wettelijke eisen is voldaan. Met de Scheldeverdragen tussen ons Ko ninkrijk en het Vlaams Gewest, waarin 'ontpoldering' voorkomt, is het nog niet zover. Het is aan de regering om daarover te beslissen. Zij is echter niet verplicht om over te gaan tot binding van het Ko ninkrijk aan de door de Staten Ge neraal goedgekeurde verdragen. Met verbazing kan men constate ren, dat Rijk en provincie, al dan niet tezamen, reeds activiteiten hebben ontplooid die 'ontpolde ring' tot gevolg hebben, met dien overeenkomstige enorme kosten. Ondergetekende meent dat de re gering door de geschetste gang van zaken geen serieuze afweging met betrekking tot de Scheldeverdra gen meer kan maken. Voorts wordt met het gevoel in een bana nenrepubliek te leven, getwijfeld of tot de reeds gedane uitgaven werd gemachtigd op grond van de compatibiliteitswet. Herman Bijl Caustraat 65, Zierikzee Documenten van de geboorteacte (gedateerd 30 juni 1911) staan-afge beeld op de eerste bladzijde van het boek '50 gouden huwelijksja ren' door drs. A.H. Hazenkamp (1986), waaruit blijkt dat prins Bernhard geboren is op 28 juni 1911. Het documentnummer is: 596 Op 27 oktober 1911 werden er twee correcties bijgeschreven. De correcties betreft de verandering van achternaam en verwisseling van voornamen. Zie ook boek 'Greet Hofmans, occult licht op een koninklijke affaire', door A. Bredenhoff ).T. Offringa. (1996). In september 1936 werd de 'foutieve' datum al vermeld. Ik reageer op Uw artikel: Prins ja rig op 'verkeerde' dag, (PZC 12 no vember). Dat wordt bevestigd door twee documenten afkomstig uit zijn geboortestad ]ena, die his toricus Cees Fasseur opduikelde in het Koninklijk Huisarchief C. Vervaet St. Maartenlaan 8, Axel Ik kan het niet vaak genoeg zeg gen. Als je in je eigen land eten kunt verbouwen dan ben je geze gend. Maar de politiek schijnt dat niet door te hebben. Nu Brussel weer. Binnenkort mag niet meer gespoten worden met gewasbeschermingsmiddelen. Uien, fruit, tomaten, aardappelen et cetera kunnen dan niet meer rendabel verbouwd worden. De boer stopt daar dan noodge dwongen mee. Brussel regelt alles naar de ratsmodee. Wat is het eventuele gevolg? In Zeeland vijftienhonderd banen op de tocht. En wij kopen dan ons voedsel van landen die alle regels aan de laars lappen en DDT gebruiken tegen luisjes en ander ongedierte. Nee dan zijn we gezond bezig nietwaar Brussel? B. Meijs Kinderstraat 1. Zierikzee Van Oeveren-Vervaet Vestiging Goes Albert Plesmanweg 2, 4462 GC Goes, tel. 0113-21 27 30. Ster IN MOBILITEIT Vestiging Terneuzen Productiestraat 4, 4538 BX Terneuzen, tel. 0115 - 62 04 00. www.vanoeveren-vervaet.nl,info@vanoeveren-vervaet.nl Fr* r;&i ..A;:,", -. - De Mercedes-Benz A-Klasse is al verkrijgbaar vanaf 18.450,-1 Daarnaast bieden wij u nu extra voordeel op verschillende uitrustingspakketten. Wij vertellen u er graag meer over. Tot ziens in onze showroom. U rijdt al een Mercedes-Benz A-Klasse vanaf 18.450,-, exclusief verwijderingsbijdrage en kosten rijklaar maken. Leasetarief vanaf 399,- p.mnd. o.b.v. Operationele Service Lease, 48 mnd. 20.000 km p.j. Verbruik: 5,8 - 8,1 I/100 km, 17,2 - 12,4 km/1. C02-uitstoot: 128 - 192 g/km. ^UOT^H Qtv - WKW VAN v „wij Mö£fÉM Óck fat Hoofp Bom WAT&K HPO&ÊM.,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11