Hoe hot is preventie? ZORGVERZEKERAARS AAN HET WOORD We hebben onze mond vol van 'preventie'. Op tal van terreinen heeft de overheid het zelfs tot speerpunt no. 1 gemaakt. Hoog tijd dus om de proef eens op de som te nemen en te checken hoe 'hot' preventie in de gezondheidssector is. Drie grote zorgverzekeraars - Zilveren Kruis Achmea, ONVZ en UVIT (Univé-VGZ-IZA-Trias) - waren zo sportief deze uitdaging aan te gaan. H Om met de deur in huis te vallen: is preventie een issue bij u? Allen Absoluut! Achmea Preventie maakt al bijna tien jaar onderdeel uit van ons beleid. UVIT Wij kunnen ons prima vinden in het rapport van CVZ (College voor zorgverzekeringen) Van preventie verze kerd. ONVZ Zorgen voor de gezondheid van mensen is onze be langrijkste motivatie; preventie hoort daar absoluut bij. Waarom wordt er juist nü flink op preventie ingezet? ONVZ De aandacht voor preventie is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Denk maar aan de toenemende aandacht voor overgewicht (en de financiering van be wezen afvalmethodes) en het anti-rookbeleid (en de fi nanciering van bewezen Stoppen met Roken-pro- gramma's). Achmea Gezondheid is een kostbaar goed. Maar ook de zorg loopt behoorlijk in de papieren. Reden voor ons om verder in te zetten op ziektepreventie. Hiervoor trek ken we veel geld uit. We kunnen dat doen, omdat we meestal ook kunnen besparen als onze klanten gezon der blijven. We zoeken gericht naar initiatieven die echt zoden aan de dijk zetten. Ons motto luidt; Voor komen is beter dan genezen. Kenschets het beleid eens in een paar zinnen. ONVZ Ons beleid is erop gericht klanten te ondersteunen bij het bevorderen van een gezonde levensstijl. Via een telefonische helpdesk (de ONVZ ZorgConsuient) heeft de verzekerde toegang tot diverse preventie programma's. Daarnaast willen we graag de eigen ver antwoordelijkheid stimuleren. Hiervoor is o.a. de site www.hetbestezorgidee.nl in het leven geroepen. UVIT Wij onderscheiden preventie in drie soorten: primair (het voorkomen van aandoeningen), secundair (voor komen van verergering) en tertiair (zelfstandigheid chronische patiënten verhogen). Ons beleid is erop gericht om door middel van preventie zoveel moge lijk verzekerden uit de curatieve en chronische zorg te houden. Enkele jaren geleden zijn we dan ook gestart met het ontwikkelen van op maat gemaakte doel groeppolissen voor jongeren, gezinnen en ouderen. Misschien een goed moment om de theorie los te la ten en in de praktijk te duiken. Geef eens voorbeel den waaruit uw betrokkenheid blijkt. Achmea Voor iedereen die bewust bezig is met gezondheid bieden wij health klantvoordeel. Een unieke service die helpt de gezondheid te verbeteren en een gezon de levensstijl te ontwikkelen. En dat op een manier die bij het individu past. Denk aan: korting op verschil lende cursussen zoals Stoppen met Roken, korting op het Vital4Life programma, of sporten in een van onze Achmea health Centers etc. Maar ook beweegpro- gramma's voor mensen met een chronische aandoe ning. Want iedereen kan zich vitaler voelen. UVIT Wij stimuleren 'bewegen' op tal van manieren. We zijn sponsor van verschillende loopevenementen door het hele land. Daarnaast bieden wij kortingen op sportscholen. We besteden veel aandacht aan gezon de voeding. Zo krijgen gezinnen al jaren een tege moetkoming bij de aankoop van cholesterol verlagen de Becel producten. ONVZ Wij bieden onze verzekerden informatiepakketten aan over gezond leven, voeding en bewegen. Er wor den adviezen aangeboden van een diëtist of (sport)arts en er is een algemeen sport- of beweegad- vies mogelijk. Daarnaast worden diverse breed geac cepteerde preventieve programma's (mede-)gefinan- cierd. Samen met onze ZorgConsuient streven we Illustratie Fabiënne de Lange naar maatwerk zolang dit de gezondheid van de cliënt ten goede komt. Om één groep specifiek eruit te pakken: cijfers wij zen uit dat de jeugd steeds dikker wordt. Als nu niet wordt ingegrepen kan dat later leiden tot ge zondheidsproblemen en dus 'vet' betalen! Wat heeft u deze groep te bieden? UVIT We kunnen met een flinke opsomming komen, maar laten we volstaan met het Fitkids programma. Het door ons betaalde programma is erop gericht om een gezonde beweegstijl te bevorderen. De kinderen trai nen in groepsverband, gericht op 'samen' het plezier in bewegen weer te ontdekken. Het heeft als doel om de veel duurdere curatieve zorg te verminderen. Achmea Wij steken een aanzienlijk deel van ons preventiebud get in schoolprojecten. Daar is niet zozeer gezond heid het thema, als wel het feit dat bewegen leuk is om te doen. Ook zijn we partner van FitKids, een fit ness- en oefenprogramma dat speciaal voor kinderen met een chronische ziekte en/of beperking is ontwik keld. We ondersteunen daarnaast eveneens de 'Dikke Vrienden Club'. Meer info: www.zilverenkruis.nl www.onvz.nl www.uvit.nl Wiljan Broeders

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 99