Keano kijkt't liefst naar links
SPECIALIST: FYSIOTHERAPEUT
Als kinderfysiotherapeut is
Marianne Dagevos specialist in
het bewegend functioneren van
kinderen tussen 0 en 18 jaar.
Elke dag ontvangt zij rond de
veertien patiënten in haar
ruime, kleurrijke
behandelkamer. Een aantal van
hen heeft extra oefening nodig
om zich zintuiglijk of motorisch
goed te kunnen ontwikkelen.
Anderen leren te leven met hun
fysieke beperking.
Marianne Dagevos, werkzaam bij fysiotherapieprak-
tijk De Clavers in Goes, heeft heel bewust gekozen
voor kinderfysiotherapie. „Met de juiste therapie kan
ik mijn patiëntjes een heel eind op weg helpen. Kinde
ren met een aangeboren afwijking begeleid ik gedu
rende langere tijd om tot een goed functioneren te
komen. Anderen zie ik soms maar een paar keer.
Toch kan ik ook dan veel voor ze betekenen. In princi
pe leert iedereen in zijn kinderjaren bewegen. De zin
tuiglijke en motorische ontwikkeling voltrekt zich
meestal spelenderwijs. Bij sommige kinderen duurt
die ontwikkeling langer, of verloopt hij anders. Bij
voorbeeld door een aandoening aan de zintuigen, or
ganen, het zenuwstelsel of het bewegingsapparaat.
Deze kinderen hebben meer oefening nodig. Soms
hebben kinderen een beperking die blijvend is, maar
waarmee ze wel zo goed mogelijk kunnen leren om
gaan. De kinderfysiotherapeut kan daarbij helpen."
UFO
Mariannes behandelkamer hangt en staat vol met al
lerlei kleurige speeltoestellen, matten, een minitram-
poline, klimrekken, ballen van klein tot groot, even-
wichtstoestellen en zo verder. Een aantrekkelijk plek,
en zo hoort dat ook, zegt Marianne. „Interessante en
fleurige materialen maken het oefenen leuker en dat
is voor kinderen heel belangrijk, anders haken ze af."
Ze haalt een intrigerende houten schijf tevoorschijn,
een soort UFO met aan de onderkant een bolling. Op
de schijf staat links en rechts een voetje getekend.
Daartussenin bevindt zich een uitgefreesd labyrint.
Marianne legt een balletje in het midden van de
schijf. Door op de schijf te gaan staan en die alle kan
ten op te bewegen gaat het balletje aan de rol. Het is
de kunst het balletje door de paden van het labyrint
te laten rollen, tot aan de finish. Van binnen naar bui
ten valt nog mee, andersom vergt heel wat meer voe
tenwerk. „En dat is precies de bedoeling", legt Ma
rianne uit. „Met dit spel zetje de spieren in de voeten
en onderbenen flink aan het werk, zodat ze sterker
worden. Met alle materialen in deze ruimte kan ik
voor een hele waaier van klachten oefenmogelijkhe
den creëren die leuk én effectief zijn."
Op de grond ligt een dikke mat, met daarop baby
Keano, dertien weken oud. Zijn moeder en Marianne
zitten op hun knieën bij hem. Keano kijkt het liefst
naar links en dat is te zien; de linkerkant van zijn
hoofdje is aanmerkelijk platter dan de rechter. Marian
ne onderzoekt zijn nekje, schoudertjes en heupjes en
stimuleert hem zijn lijfje naar links en naar rechts te
draaien. Met een blije lach om zijn tandeloze mondje
volgt hij het clowntje-met-muziek dat Marianne bo-
Foto Paula Koster
ven zijn gezicht heen en weer beweegt. Het is duide
lijk dat Keano's linker nek- en schouderspieren sterker
zijn dan zijn rechter. De therapie zal er daarom op ge
richt zijn de rechterkant sterker te maken. Daarbij spe
len zijn ouders een belangrijke rol; door middel van
hanterings- en speladviezen kunnen zij het beweging
spatroon van hun kindje helpen verbeteren.
Buiten de boot
De kinderfysiotherapeut is er voor kinderen tot 18
jaar. Jonge kinderen die een verkeerde houding of
motoriek aanleren kunnen daar veel last van hebben -
lichamelijk, maar ook sociaal. Wie niet goed mee kan
komen met spelen wil nog wel eens buiten de boot
vallen. Marianne: „Bij het aanleren van motorische
vaardigheden of het optimaal leren omgaan met een
beperking is een steuntje in de rug van de kinderfysio
therapeut heel handig. Het spreekwoord 'Jong ge
leerd is oud gedaan' gaat zeker op."
Marianne geeft ook voorbeelden van oudere patiënt
jes. „Ze kunnen motorisch onhandig zijn, bang zijn
om te bewegen, grote moeite hebben met stilzitten
of ze kunnen het tempo van de klas niet bijbenen.
Door middel van een intakegesprek, onderzoek en
tests krijg ik een volledig beeld van de motoriek van
een kind. Ook de informatie van ouders en leerkrach
ten, de huisarts en anderen is van belang. Zij maken
het kind immers onder allerlei verschillende omstan
digheden mee. Het algehele motorische plaatje
vormt de basis voor het behandelplan. Hoelang een
behandeling bij de kinderfysiotherapeut duurt hangt
af van de klacht of de hulpvraag."
Paula Koster