ge h a U spaart vast bij ING Musical The Sound of Music verlengd Originele vorm en gedurfde actualisering blijkt in veel gevallen achteraf toch goedkope flauwekul ING Ui) Maar lichtflits! Ineens besefik door dit ongelukkig toeval - teruggaan naar een vergeten voorstelling en weer enthou siast worden voor een paar van dezelfde vormvondsten - dat originele vorm en ge durfde actualisering in veel gevallen ach teraf toch gewoon goedkope flauwekul zijn. In ieder geval in deze 'Gijsbreght'. Een i4e-eeuwse legende in i7e-eeuwse kijk op menselijk drama koppelen aan 2ie-eeuwse politieke kwesties als de isla misering en het fighting for peace-dilem ma, overtuigt mij uiteindelijk niet. Met of zonder willekeurige filmfragmenten. PZC Maandag 10 november 2008 1 9 OP PAD Nederland Klassiek Verbond Prof. dr. V.R. van Tilburg geeft een lezing over verkeersbeleid ten tijde van het Ro meinse Rijk. Middelburg, Zeeuwse Bibliotheek, 19.30 uur. FILM IBIS THEATER Van der Wal Jan Jaap van der Wal brengt zijn cabaret programma Zonder Band. Middelburg, Stadsschouwburg, 20.00 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Bride Flight: 20.00 uur; Quantum of Solace: 20.00 uur; Death Race: 20.00 uur; Happy-go-lucky: 20.30 uur; GOES Merral, Bride Flight: 20.00 uur; Quantum of Solace: 19.00 en 20.30 uur; Tropic Thunder: 20.15 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Estomago: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Aanrijding in Moscou: 20.00 uur; TERNEUZEN View, Quantum of Solace: 20.45 uur; Bri de Flight: 20.30 uur; Anubis: 20.15 uur; VLISSINGEN CineCity, Quantum of Solace: 13.45,16.30, 19.15, 21.00 en 22.00 uur; Radeloos: 13.45,16.15 en 19.00 uur; Eag le Eye: 19.00 uur; Mamma Mia: 16.15 uur; Max Payne: 21.45 uur; Bride Flight: 16.00, 18.45 en 21.30 uur; Burn after Reading: 16.30,19.30 en 21.45 uur; Brief voorde koning: 14.00 uur; Anubis: 13.45 en 16.00 uur; Baby Mama: 18.45 uur; Sinterklaas en het geheim van het grote boek: 13.45 en 16.15 uur; Space Chimps: 14.00 uur; My best Friend's Girl: 19.00 en 22.00 uur; Wall-E: 14.00 uur. 1 jaars-déposito. Het rentepercentage geldt per 30 oktober 2008. ING geeft spaarders de zekerheid van een aantrekkelijke vaste rente Meer dan ooit vraagt u om financiële producten waarop u kunt vertrouwen. ING geeft u die zekerheid. Of u nu wilt sparen voor de lange of de korte termijn. Zo heeft u met het 1 jaars-deposito de zekerheid van 5,0% rente gedurende de hele looptijd. Iedereen is welkom U leunt direct een deposito of spaarrekening openen op een ING Bank kantoor bij u in de buurt. Of kijk op www.ing.nl. Bel 0800 7011 NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen KAATSHEUVEL - De musical The Sound of Music in Theater de Efte- ling speelt in elk geval door tot half april volgend jaar. Dat hebben producenten V&V En tertainment en Efteling Theater producties gisteren bekendge maakt. In zes weken tijd zijn er meer dan honderdduizend kaarten voor de voorstelling verkocht. The Sound of Music vertelt het op waarheid gebaseerde verhaal van non Maria, die in de jaren dertig van de vorige eeuw haar hart ver liest aan de norse kapitein Von Trapp en zijn zeven kinderen. Het stuk bevat onvergetelijke num mers als Do-re-mi, Edelweiss en My Favorite Things. De hoofdrollen in de nieuwe Ne derlandse versie worden vertolkt door Wieneke Remmers, Rein Kol- pa en Jackie van Oppen. Scène uit Cijsbreght van Aemstel door Theater Nomade. vergeten worden. Filmfragmenten waren ook al een onmisbaar onderdeel van Raaf, een voorstelling die als multime diaal was aangekondigd. Gefilmde frag menten die nauwkeurig en naadloos - met precies dezelfde kleren, kapsels en at tributen - overlopen in toneel, écht spec taculair is dat niet. Het maakt het wel ge makkelijker om een verhaal te vertellen dat breder is dan het podium. Om te ver duidelijken dat de boze wereld eigenlijk toch wel wat groter is dan die kartonnen doos op het dak van een verlaten parkeer garage. Het verhaal van twee 'verwilderde' jon gens en een naïef en zonderling meisje speelt zich daar op dat dak af. Afgezien van het onthutsende einde is het geen groots verhaal - de conversaties en uitbars tingen zijn zelfs banaal. Smakelijk banaal. Wat dit verhaal bijzonder maakt, is dat je het zelf aan het maken bent. Omdat er een tweede laag is die je zelf nét iets eer der doorhebt dan hij duidelijk wordt. Een zelfschrijvend verhaal dus, over de verma kelijke tragiek van een autistische jongen. Nogmaals, op zich niet indrukwekkend, maar er ontstaat wel een sterke betrok kenheid, omdat je 'meeschrijft'. Mis schien ook niet nieuw, maar wellicht echt iets voor deze tijd. Deze week komt het Noord Nederlands Toneel met De vrouw met de baard naar Middelburg (vrijdag). Het is Koos Terpstra's afscheid van NNT, en volgens velen is dit zijn bes te stuk, als schrijver én als regisseur. Er be staan zelfs twee versies. Dit keer is het de grote-zaalproductie, maar ik beloof u plechtig dat ik elders ook nog naar de in tieme toneel-op-toneelversie zal kijken. B Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl Een 'Gijsbreght' in (woestijn)aziati- sche dracht, daar zou ik misschien wel enthousiast voor kunnen wor den. Een middeleeuws, Amster dams nonnenklooster zien, en de Arabi sche klanken van de oproep tot gebed hó ren, daar zou ik misschien wel over kun nen juichen. Misschien wel. Ik zou het waarschijnlijk gedaan hebben, als ik niet eerst even gebladerd had in het Verzameld theaterwerk van Ab Gietelink. Daarin vind je de neerslag van 22 jaar Theater Noma de, het persoonlijke project van die gedre ven theatermaker. Deze Gijsbreght van Aemstel is een reprise. Theater Nomade heeft de klassieker al eer der op het programma gehad, in 2003, en was toen te zien in de Sint Jacobskerk in Vlissingen. Ik was erbij, kennelijk. Want in dat 'Verzameld theaterwerk' is een re censie van mijn hand opgenomen. Maar ik kan me van die voorstelling totaal niets meer herinneren. Nu kan ik mij natuur lijk niet alle 2000 voorstellingen die ik ooit gezien heb, nog voor de geest halen. Maar als er woorden vallen als 'bijzonder geslaagd' en 'ijzersterk', dan mag je toch wel iets verwachten van je geheugen. Maar nee. Geen seconde, geen woord, geen enkel beeld komt terug boven. Overi gens was ik toen - en ook nu weer - niet onverdeeld blij met de 'Gijsbreght'. Even duidelijk als destijds vind ik de taal van Vondel wel mooi, maar onverstaan baar. Toen gaf ik de galm van de kerk daarvan de schuld. Nu besefik dat Ab Gietelink beter zijn energie in een goede modernisering van de tekst had gestopt. Zonder zoveel te schrappen. En dat hij zijn wereldbeschouwing (nog altijd links, kritisch en levendig, denk ik te begrijpen, en daar prijs ik hem voor) liever niet moet proberen op te dringen aan een klassiek erfstuk. Maar ik was toen - en zou het nü weer kunnen zijn - wel en- thousiast over een aantal treffende experi menten met vorm. Mijn geheugen is eerlijker dan mijn recen sentenverstand. Dit mag (opnieuw)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 41