ge h a
U spaart
vast
bij ING
Musical The Sound of Music verlengd
Originele vorm en gedurfde
actualisering blijkt in veel gevallen
achteraf toch goedkope flauwekul
ING Ui)
Maar lichtflits! Ineens besefik door
dit ongelukkig toeval - teruggaan naar
een vergeten voorstelling en weer enthou
siast worden voor een paar van dezelfde
vormvondsten - dat originele vorm en ge
durfde actualisering in veel gevallen ach
teraf toch gewoon goedkope flauwekul
zijn. In ieder geval in deze 'Gijsbreght'.
Een i4e-eeuwse legende in i7e-eeuwse
kijk op menselijk drama koppelen aan
2ie-eeuwse politieke kwesties als de isla
misering en het fighting for peace-dilem
ma, overtuigt mij uiteindelijk niet. Met of
zonder willekeurige filmfragmenten.
PZC Maandag 10 november 2008 1 9
OP PAD
Nederland Klassiek Verbond
Prof. dr. V.R. van Tilburg geeft een lezing
over verkeersbeleid ten tijde van het Ro
meinse Rijk.
Middelburg, Zeeuwse Bibliotheek, 19.30
uur.
FILM
IBIS
THEATER
Van der Wal
Jan Jaap van der Wal brengt zijn cabaret
programma Zonder Band.
Middelburg, Stadsschouwburg, 20.00 uur.
meer agendanieuws op www.pzc.nl
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel, Bride Flight: 20.00 uur;
Quantum of Solace: 20.00 uur;
Death Race: 20.00 uur; Happy-go-lucky:
20.30 uur;
GOES
Merral, Bride Flight: 20.00 uur; Quantum
of Solace: 19.00 en 20.30 uur; Tropic
Thunder: 20.15 uur;
MIDDELBURG
Schuttershof, Estomago: 20.00 uur;
OOSTBURG
Ledeltheater, Aanrijding in Moscou:
20.00 uur;
TERNEUZEN
View, Quantum of Solace: 20.45 uur; Bri
de Flight: 20.30 uur; Anubis: 20.15 uur;
VLISSINGEN
CineCity, Quantum of Solace:
13.45,16.30, 19.15, 21.00 en 22.00 uur;
Radeloos: 13.45,16.15 en 19.00 uur; Eag
le Eye: 19.00 uur; Mamma Mia: 16.15
uur; Max Payne: 21.45 uur; Bride Flight:
16.00, 18.45 en 21.30 uur; Burn after
Reading: 16.30,19.30 en 21.45 uur; Brief
voorde koning: 14.00 uur; Anubis: 13.45
en 16.00 uur;
Baby Mama: 18.45 uur; Sinterklaas en
het geheim van het grote boek: 13.45 en
16.15 uur; Space Chimps: 14.00 uur; My
best Friend's Girl: 19.00 en 22.00 uur;
Wall-E: 14.00 uur.
1 jaars-déposito. Het rentepercentage
geldt per 30 oktober 2008.
ING geeft spaarders de zekerheid
van een aantrekkelijke vaste rente
Meer dan ooit vraagt u om financiële
producten waarop u kunt vertrouwen.
ING geeft u die zekerheid. Of u nu wilt sparen
voor de lange of de korte termijn. Zo heeft
u met het 1 jaars-deposito de zekerheid van
5,0% rente gedurende de hele looptijd.
Iedereen is welkom
U leunt direct een deposito of spaarrekening
openen op een ING Bank kantoor bij u in de
buurt. Of kijk op www.ing.nl.
Bel 0800 7011
NADER BESCHOUWD
door Willem Nijssen
KAATSHEUVEL - De musical The
Sound of Music in Theater de Efte-
ling speelt in elk geval door tot
half april volgend jaar.
Dat hebben producenten V&V En
tertainment en Efteling Theater
producties gisteren bekendge
maakt.
In zes weken tijd zijn er meer dan
honderdduizend kaarten voor de
voorstelling verkocht.
The Sound of Music vertelt het op
waarheid gebaseerde verhaal van
non Maria, die in de jaren dertig
van de vorige eeuw haar hart ver
liest aan de norse kapitein Von
Trapp en zijn zeven kinderen. Het
stuk bevat onvergetelijke num
mers als Do-re-mi, Edelweiss en My
Favorite Things.
De hoofdrollen in de nieuwe Ne
derlandse versie worden vertolkt
door Wieneke Remmers, Rein Kol-
pa en Jackie van Oppen.
Scène uit Cijsbreght van Aemstel door Theater Nomade.
vergeten worden. Filmfragmenten waren
ook al een onmisbaar onderdeel van
Raaf, een voorstelling die als multime
diaal was aangekondigd. Gefilmde frag
menten die nauwkeurig en naadloos -
met precies dezelfde kleren, kapsels en at
tributen - overlopen in toneel, écht spec
taculair is dat niet. Het maakt het wel ge
makkelijker om een verhaal te vertellen
dat breder is dan het podium. Om te ver
duidelijken dat de boze wereld eigenlijk
toch wel wat groter is dan die kartonnen
doos op het dak van een verlaten parkeer
garage.
Het verhaal van twee 'verwilderde' jon
gens en een naïef en zonderling meisje
speelt zich daar op dat dak af. Afgezien
van het onthutsende einde is het geen
groots verhaal - de conversaties en uitbars
tingen zijn zelfs banaal. Smakelijk banaal.
Wat dit verhaal bijzonder maakt, is dat je
het zelf aan het maken bent. Omdat er
een tweede laag is die je zelf nét iets eer
der doorhebt dan hij duidelijk wordt. Een
zelfschrijvend verhaal dus, over de verma
kelijke tragiek van een autistische jongen.
Nogmaals, op zich niet indrukwekkend,
maar er ontstaat wel een sterke betrok
kenheid, omdat je 'meeschrijft'. Mis
schien ook niet nieuw, maar wellicht echt
iets voor deze tijd.
Deze week
komt het Noord Nederlands Toneel met
De vrouw met de baard naar Middelburg
(vrijdag). Het is Koos Terpstra's afscheid
van NNT, en volgens velen is dit zijn bes
te stuk, als schrijver én als regisseur. Er be
staan zelfs twee versies. Dit keer is het de
grote-zaalproductie, maar ik beloof u
plechtig dat ik elders ook nog naar de in
tieme toneel-op-toneelversie zal kijken.
B Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl
Een 'Gijsbreght' in (woestijn)aziati-
sche dracht, daar zou ik misschien
wel enthousiast voor kunnen wor
den. Een middeleeuws, Amster
dams nonnenklooster zien, en de Arabi
sche klanken van de oproep tot gebed hó
ren, daar zou ik misschien wel over kun
nen juichen. Misschien wel. Ik zou het
waarschijnlijk gedaan hebben, als ik niet
eerst even gebladerd had in het Verzameld
theaterwerk van Ab Gietelink. Daarin vind
je de neerslag van 22 jaar Theater Noma
de, het persoonlijke project van die gedre
ven theatermaker.
Deze Gijsbreght van Aemstel is een reprise.
Theater Nomade heeft de klassieker al eer
der op het programma gehad, in 2003, en
was toen te zien in de Sint Jacobskerk in
Vlissingen. Ik was erbij, kennelijk. Want
in dat 'Verzameld theaterwerk' is een re
censie van mijn hand opgenomen. Maar
ik kan me van die voorstelling totaal niets
meer herinneren. Nu kan ik mij natuur
lijk niet alle 2000 voorstellingen die ik
ooit gezien heb, nog voor de geest halen.
Maar als er woorden vallen als 'bijzonder
geslaagd' en 'ijzersterk', dan mag je toch
wel iets verwachten van je geheugen.
Maar nee. Geen seconde, geen woord,
geen enkel beeld komt terug boven. Overi
gens was ik toen - en ook nu weer - niet
onverdeeld blij met de 'Gijsbreght'.
Even duidelijk als destijds vind ik de taal
van Vondel wel mooi, maar onverstaan
baar. Toen gaf ik de galm van de kerk
daarvan de schuld. Nu besefik dat Ab
Gietelink beter zijn energie in een goede
modernisering van de tekst had gestopt.
Zonder zoveel te schrappen. En dat hij
zijn wereldbeschouwing (nog altijd links,
kritisch en levendig, denk ik te begrijpen,
en daar prijs ik hem voor) liever niet
moet proberen op te dringen aan een
klassiek erfstuk. Maar ik was toen - en
zou het nü weer kunnen zijn - wel en-
thousiast over een aantal treffende experi
menten met vorm.
Mijn geheugen is eerlijker dan mijn recen
sentenverstand. Dit mag (opnieuw)