eeland Vlaanderen wil grotere r Zeeuwse folklore in een nieuw jasje PZC Auto's ant 5 weken vo I Is ^§1 4 1 I e* - Zeeuws Museum zorgt voor vertaalslag tussen heden en verleden. 2 I Maandag 10 november 2008 PZC WIM HOFMAN De trein stond stil, vlak voor Goes, vlak naast de plek waar men historische treinwagons en locomotieven herstelt. Maar, zo bleek al snel, dat was niet de reden dat we stopten. Er passeerde aan de andere kant een zware locomotief die een lange rij wagons met auto's trok. Het passeren duurde lang. Ik kon niet nalaten te gaan tellen. Op elke wagon stonden twin tig auto's. Ze waren spiksplinternieuw, ze hadden verschillen de kleuren. Ik zag zelfs een paar oranje auto's. Ze blonken in de zon. Maar terwijl ik de auto's aan het tellen was begreep ik dat ik vergeten was de wagons te tel- Een schitterend lea Sommige van de wa8ons wa" bcnitierenu ren roesti& zodat de spiksplinter- gezicht, die zee nieuwheid van de auto's die er- op gezet waren beter tot haar van auto S recht kwam. Tot mijn verbazing kwam er niet lang daarna weer zo'n trein aan. En deze keer wilde ik me niet laten kennen en telde niet alleen de auto's, maar ook de wagons. Het waren er wel twintig. Ik besefte ook dat al die auto's toch maar mooi door Goes getrokken worden en dat het voorbij rijden van die treinen voor de Goesenaren een lust voor het oog moet zijn, al zitten, zoals de traditie wil, geen knappe vrouwen op de mo torkappen. De auto's gaan allemaal naar de Sloehaven. Daar is een groot terrein waar de auto's een tijdje netjes in rijtjes en blokken bij elkaar gezet worden, geduldig wachtend op verder transport. Een schitterend gezicht, die zee van auto's, zelfs in de nacht, want dan worden ze door tientallen lampen beschenen. Later, als ze vrijuit en wanordelijk mogen gaan rijden is er geen lol meer aan. Het zijn dan gewoon van die ordinaire doordeweek se auto's geworden, die je overal ziet. Een auto is maar heel even nieuw en heel gauw oud. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns Records moeten worden gebroken. Antwerpen wil afspraken maken om geregeld schepen tot een lengte van 400 meter op de Westerschelde toe te laten. Kan 'ie wel of kan 'ie niet? door Ben Jansen Het blijft een boeiend ge zicht: een groot contai nerschip dat door de Westerschelde slalomt op weg naar Antwerpen. Contai nerreuzen zijn al lang geen bijzon derheid meer op de Schelde. De Cosco Hellas en haar zustersche pen doen op een lijndienst van de China Ocean Shipping Compa ny tussen Azië en Europa regelma tig Antwerpen aan. Binnenkort wordt een nieuw record verwacht: de MSC Daniela (380 meter), aan voerder van een nieuw peloton schepen van deze in Zwitserland gevestigde rederij, gaat dan naar Antwerpen. Sinds 2005 mogen schepen tot 360 meter lengte en 50 meter breedte de Westerschelde op. Dat is precies de maat van de Cosco Hellas; Voor de komst van de Da niela zijn speciale maatregelen no dig. Antwerpen wil dat de verschijning dat dergelijke kloeke schepen niet langer als een uitzondering wordt beschouwd. In het kader van het gemeenschappelijk nautisch be heer, waarbij Nederland en Vlaan deren samen scheepvaartkundige vraagstukken bespreken, willen de Vlamingen de op- en afvaartrege- ling voor de Westerschelde zoda nig aan te passen dat schepen tot 400 meter lengte eronder vallen. Dat verzoek is vergezeld van de re sultaten van een onderzoek dat het waterloopkundig laboratorium in het Vlaamse Borgerhout heeft uitgevoerd. Conclusie van die stu die: zulke lange schepen kunnen, ook onder ongunstige omstandig heden, Antwerpen veilig bereiken, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Er zijn plekken in de vaargeul - het Nauw van Bath is een voor de hand liggend voor beeld - waar grote schepen elkaar niet mogen passeren en er moet voldoende sleepboothulp beschik baar zijn. „Klopt", zegt Guide van Rooij van het Nederlands Loodswezen. „Het zijn schepen die maar enkele tien tallen meters langer zijn dan de grootste waar loodsen ervaring mee hebben. Dat is te doen. Een voorwaarde onzerzijds is dat de loodsen op deze supergrote sche pen goed getraind moeten zijn." Een aanpassing van de op- en af- vaartregeling is een zaak van de Nederlands-Vlaamse Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart. Die praat er volgen de maand over. Volgens secretaris Aat de Jong is het niet zeker dat al een beslissing valt. „Er zal behalve naar nautische aspecten toch ook gekeken moeten worden naar de veiligheid. Op het water, maar ze ker ook naar gevolgen van calami teiten op het water voor de omge ving." Initiatiefnemers van containerpro jecten in Vlissingen-Oost plaatsen kanttekeningen tegen aanpassing van de regels om schepen van een maatje groter de Westerschelde te laten bevaren. Hans van der Hart van Zeeland Seaports en pleitbe zorger voor de Westerschelde Con tainer Terminal: „Die hele grote schepen moeten vooral hard door blijven varen. Wachten op het juis te tij, zes uur naar Antwerpen en zes uur terug, kost een heleboel geld." Martin Verbrugge, die de Verbrug- ge Container Terminal wil aanleg gen, heeft twijfels over de uitkom sten van de Borgerhout-studie. „Ik heb gehoord dat het echt niet kan. Als het wel kan en mag, hebben wij er een concurrent bij. We heb ben tot nu toe alleen maar reke ning gehouden met Zeebrugge." COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 31, 4460 AA Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5769 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111- 45 4651 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie, Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 0800- 8060 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? www.pzc.nl/lezersservice of bel: 0800-0231 231 Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over LezersExtra Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging, Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende Kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl ■»]i Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer •Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van Rekeningnummer mijn rekening af te schrijven. Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere Informatie rWfê feu; ff,: 'L Containerreuzen zijn al lang geen bijzonderheid meer op de Schelde. foto Peter Nicolai door Tineke Smits MIDDELBURG - In het depot van het Zeeuws Museum liggen originele beuken, waarvan sommigen nog uit i860 stammen. Ze zijn kleur rijk versierd met kraaltjes, knoop jes en pailletten. „De Franse mo de, eind 19e eeuw, beïnvloedde de streekdracht. Vanaf die tijd fleur den de vrouwen hun beuken op met kraaltjes. Je ziet dat er veel tijd in zit," vertelt Karina Leijnse, sty list in dienst van het Zeeuws Mu seum. „De beuk - borstlap - zat op een zichtbare plek, de versieringen hadden de functie die sieraden nu hebben." En zo maakte je er een heel persoonlijke kledingstuk van. Het was niet ongewoon dat een versierde beuk van moeder op dochter overging. Er zaten soms hele kunstwerkjes bij. Leijnse: „Het is een oude hand werktechniek, maar je ziet het weer terug op tassen of shirtjes: er worden knoopjes en pailletten op- geborduurd. Het Zeeuws Museum maakt graag de vertaalslag tussen vroeger en nu samen met de be zoekers." Daarom wordt er vrijdag 14 november een rondleiding gege ven door het museum.' Streek- drachtdeskundige Han van den Broeke geeft uitleg over streek dracht en weet er'mooie verhalen over te vertellen. Het vervolg is twee weken later, 22 november. Dan geeft het museum een work shop aan volwassenen. Die mogen aan de slag met naald en draad. Ze leren de techniek van het beukver- sieren of borduren op een strookje kant een armband. Het museum zorgt voor de knutselspullen. Het Zeeuws Museum werkt sa men met mode- en kunststuden ten uit het hele land. Leijnse: „Langzaam komen ze er achter dat we niet alleen een museum zijn, maar ook een inspiratiebron." De modeafdeling van het museum zijn ook een mix tussen folklore en modern. Aanmelden voor de rondleiding en/of de workshop kan via de web site of door te bellen met het mu seum. De rondleiding vrijdag duurt van 19.30 tot 20.00 uur en is gratis. De workshop op zaterdag kost twintig euro en duurt van 13.00 tot 16.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2