eeland
Vlaanderen wil grotere
r
Zeeuwse folklore in een nieuw jasje
PZC
Auto's
ant 5 weken vo
I Is ^§1 4 1
I e* -
Zeeuws Museum zorgt
voor vertaalslag tussen
heden en verleden.
2 I Maandag 10 november 2008 PZC
WIM HOFMAN
De trein stond stil, vlak voor Goes, vlak naast de plek
waar men historische treinwagons en locomotieven
herstelt. Maar, zo bleek al snel, dat was niet de reden
dat we stopten.
Er passeerde aan de andere kant een zware locomotief die een
lange rij wagons met auto's trok. Het passeren duurde lang. Ik
kon niet nalaten te gaan tellen. Op elke wagon stonden twin
tig auto's. Ze waren spiksplinternieuw, ze hadden verschillen
de kleuren. Ik zag zelfs een paar oranje auto's. Ze blonken in
de zon.
Maar terwijl ik de auto's aan het tellen was begreep ik dat ik
vergeten was de wagons te tel-
Een schitterend lea Sommige van de wa8ons wa"
bcnitierenu ren roesti& zodat de spiksplinter-
gezicht, die zee nieuwheid van de auto's die er-
op gezet waren beter tot haar
van auto S recht kwam. Tot mijn verbazing
kwam er niet lang daarna weer
zo'n trein aan. En deze keer wilde ik me niet laten kennen en
telde niet alleen de auto's, maar ook de wagons. Het waren er
wel twintig. Ik besefte ook dat al die auto's toch maar mooi
door Goes getrokken worden en dat het voorbij rijden van die
treinen voor de Goesenaren een lust voor het oog moet zijn, al
zitten, zoals de traditie wil, geen knappe vrouwen op de mo
torkappen.
De auto's gaan allemaal naar de Sloehaven. Daar is een groot
terrein waar de auto's een tijdje netjes in rijtjes en blokken bij
elkaar gezet worden, geduldig wachtend op verder transport.
Een schitterend gezicht, die zee van auto's, zelfs in de nacht,
want dan worden ze door tientallen lampen beschenen. Later,
als ze vrijuit en wanordelijk mogen gaan rijden is er geen lol
meer aan. Het zijn dan gewoon van die ordinaire doordeweek
se auto's geworden, die je overal ziet. Een auto is maar heel
even nieuw en heel gauw oud.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
Records moeten worden
gebroken. Antwerpen wil
afspraken maken om
geregeld schepen tot een
lengte van 400 meter op de
Westerschelde toe te laten.
Kan 'ie wel of kan 'ie niet?
door Ben Jansen
Het blijft een boeiend ge
zicht: een groot contai
nerschip dat door de
Westerschelde slalomt
op weg naar Antwerpen. Contai
nerreuzen zijn al lang geen bijzon
derheid meer op de Schelde. De
Cosco Hellas en haar zustersche
pen doen op een lijndienst van
de China Ocean Shipping Compa
ny tussen Azië en Europa regelma
tig Antwerpen aan. Binnenkort
wordt een nieuw record verwacht:
de MSC Daniela (380 meter), aan
voerder van een nieuw peloton
schepen van deze in Zwitserland
gevestigde rederij, gaat dan naar
Antwerpen.
Sinds 2005 mogen schepen tot
360 meter lengte en 50 meter
breedte de Westerschelde op. Dat
is precies de maat van de Cosco
Hellas; Voor de komst van de Da
niela zijn speciale maatregelen no
dig.
Antwerpen wil dat de verschijning
dat dergelijke kloeke schepen niet
langer als een uitzondering wordt
beschouwd. In het kader van het
gemeenschappelijk nautisch be
heer, waarbij Nederland en Vlaan
deren samen scheepvaartkundige
vraagstukken bespreken, willen de
Vlamingen de op- en afvaartrege-
ling voor de Westerschelde zoda
nig aan te passen dat schepen tot
400 meter lengte eronder vallen.
Dat verzoek is vergezeld van de re
sultaten van een onderzoek dat
het waterloopkundig laboratorium
in het Vlaamse Borgerhout heeft
uitgevoerd. Conclusie van die stu
die: zulke lange schepen kunnen,
ook onder ongunstige omstandig
heden, Antwerpen veilig bereiken,
mits aan een aantal voorwaarden
wordt voldaan. Er zijn plekken in
de vaargeul - het Nauw van Bath
is een voor de hand liggend voor
beeld - waar grote schepen elkaar
niet mogen passeren en er moet
voldoende sleepboothulp beschik
baar zijn.
„Klopt", zegt Guide van Rooij van
het Nederlands Loodswezen. „Het
zijn schepen die maar enkele tien
tallen meters langer zijn dan de
grootste waar loodsen ervaring
mee hebben. Dat is te doen. Een
voorwaarde onzerzijds is dat de
loodsen op deze supergrote sche
pen goed getraind moeten zijn."
Een aanpassing van de op- en af-
vaartregeling is een zaak van de
Nederlands-Vlaamse Permanente
Commissie van Toezicht op de
Scheldevaart. Die praat er volgen
de maand over. Volgens secretaris
Aat de Jong is het niet zeker dat al
een beslissing valt. „Er zal behalve
naar nautische aspecten toch ook
gekeken moeten worden naar de
veiligheid. Op het water, maar ze
ker ook naar gevolgen van calami
teiten op het water voor de omge
ving."
Initiatiefnemers van containerpro
jecten in Vlissingen-Oost plaatsen
kanttekeningen tegen aanpassing
van de regels om schepen van een
maatje groter de Westerschelde te
laten bevaren. Hans van der Hart
van Zeeland Seaports en pleitbe
zorger voor de Westerschelde Con
tainer Terminal: „Die hele grote
schepen moeten vooral hard door
blijven varen. Wachten op het juis
te tij, zes uur naar Antwerpen en
zes uur terug, kost een heleboel
geld."
Martin Verbrugge, die de Verbrug-
ge Container Terminal wil aanleg
gen, heeft twijfels over de uitkom
sten van de Borgerhout-studie. „Ik
heb gehoord dat het echt niet kan.
Als het wel kan en mag, hebben
wij er een concurrent bij. We heb
ben tot nu toe alleen maar reke
ning gehouden met Zeebrugge."
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118-43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 31, 4460 AA Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5769
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111- 45 4651
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie, Onroerend Goed
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 0800- 8060
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 0800-0231 231
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over LezersExtra
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
lezersservice@pzc.nl
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging,
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende Kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
■»]i
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Naam
voorletters
m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
•Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van
Rekeningnummer
mijn rekening af te schrijven.
Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere Informatie
rWfê
feu;
ff,: 'L
Containerreuzen zijn al lang geen bijzonderheid meer op de Schelde.
foto Peter Nicolai
door Tineke Smits
MIDDELBURG - In het depot van het
Zeeuws Museum liggen originele
beuken, waarvan sommigen nog
uit i860 stammen. Ze zijn kleur
rijk versierd met kraaltjes, knoop
jes en pailletten. „De Franse mo
de, eind 19e eeuw, beïnvloedde de
streekdracht. Vanaf die tijd fleur
den de vrouwen hun beuken op
met kraaltjes. Je ziet dat er veel tijd
in zit," vertelt Karina Leijnse, sty
list in dienst van het Zeeuws Mu
seum. „De beuk - borstlap - zat op
een zichtbare plek, de versieringen
hadden de functie die sieraden nu
hebben." En zo maakte je er een
heel persoonlijke kledingstuk van.
Het was niet ongewoon dat een
versierde beuk van moeder op
dochter overging. Er zaten soms
hele kunstwerkjes bij.
Leijnse: „Het is een oude hand
werktechniek, maar je ziet het
weer terug op tassen of shirtjes: er
worden knoopjes en pailletten op-
geborduurd. Het Zeeuws Museum
maakt graag de vertaalslag tussen
vroeger en nu samen met de be
zoekers." Daarom wordt er vrijdag
14 november een rondleiding gege
ven door het museum.' Streek-
drachtdeskundige Han van den
Broeke geeft uitleg over streek
dracht en weet er'mooie verhalen
over te vertellen. Het vervolg is
twee weken later, 22 november.
Dan geeft het museum een work
shop aan volwassenen. Die mogen
aan de slag met naald en draad. Ze
leren de techniek van het beukver-
sieren of borduren op een strookje
kant een armband. Het museum
zorgt voor de knutselspullen.
Het Zeeuws Museum werkt sa
men met mode- en kunststuden
ten uit het hele land. Leijnse:
„Langzaam komen ze er achter dat
we niet alleen een museum zijn,
maar ook een inspiratiebron." De
modeafdeling van het museum
zijn ook een mix tussen folklore
en modern.
Aanmelden voor de rondleiding
en/of de workshop kan via de web
site of door te bellen met het mu
seum. De rondleiding vrijdag
duurt van 19.30 tot 20.00 uur en is
gratis. De workshop op zaterdag
kost twintig euro en duurt van
13.00 tot 16.00 uur