Economie Transporteurs rijden zich in het rood Iet vaart wel bij crisis Rente op staatsschuld hoger door bankensteun Introeuctiesuow 200i 11111108 vr. 14 en za. 15 november tot 3000,voordeel op nieuwe caravans Teruglopende economie leidt tot minder werk voor vervoerders. DELTA D-DAY DELTA III PZC Zaterdag 8 november 2008 1 7 -* DEN HAAC - De economie mag dan hevig te lijden hebben onder de kredietcrisis en de naderende reces sie, de ict-sector (informatie- en communicatietechnologie) spint daarentegen garen bij al het on heil. In veel andere bedrijfstakken wor den momenteel plannen voor ar beidstijdverkorting gesmeed om de komende moeilijke maanden zonder al te veel kleerscheuren door te kunnen komen. Maar niet in de ict-sector. „De signalen die we tot nu toe krijgen, is dat de or derportefeuilles redelijk tot goed gevuld zijn", zegt woordvoerder Ted van Hintum van brancheorga nisatie Ict-Office. Als de ict-sector al een probleem heeft, dan is het juist een schreeu wend tekort aan personeel. De relatieve ongevoeligheid van de sector voor de recessie heeft vol gens Van Hintum te maken met de rol die iet inmiddels in de mees te bedrijven speelt. „Iet is doorge drongen tot de kern van bijna alle organisaties en bedrijfsprocessen. Zonder iet werkt veel niet meer. We profiteren zelfs van de reces sie. Veel bedrijven moeten nu be zuinigen en kosten besparen en daar is vaak meer iet voor nodig." DEN HAAC - De Nederlandse staat betaalt een hoge prijs voor de mil jardeninjecties in zwalkende ban ken en verzekeraars. Minister Wou ter Bos (Financiën) betaalt sinds kort een fors hogere rente op de staatsschuld dan omliggende lan den. Dat duidt erop dat de interna tionale kapitaalmarkt minder ver trouwen heeft in de kredietwaar digheid van Nederland. Oorzaak van de renteopslag is de toegenomen zorg over de omvang rijke steun van de overheid aan fi nanciële instellingen. Nederland kocht voor 16,8 miljard ABN Am- ro en het Nederlandse deel van Fortis en trok tot nog toe dertien miljard euro uit voor steun aan ING en Aegon. Daarmee is Neder land zeer vergaande financiële ver plichtingen aangegaan. Nederland betaalt normaal circa 0,2 procent meer voor een lening dan Duitsland, dat in Europa tradi tioneel de gunstigste voorwaarden heeft. Nu is het verschil echter op gelopen tot o,6 procent in het na deel van Nederland. De hoge rente opslag is opvallend omdat Neder land - ondanks de forse uitgaven voor de banken en verzekeraars - naar Europese maatstaven nog al tijd een lage staatsschuld heeft. Bo vendien heeft Nederland een ap peltje voor de dorst in de vorm van aan de overheid gerelateerde pensioenfondsen ABP en PGGM. van 11.00 - 1 7.00 uuil. Een nieuwe maatstaf in dé premiumktasse Tegen inlevering van deze advertentie ontvangt u een leuke attentie! IMaam Officieel dealer van: HOMESTAR GASVUL- STANKSTATION Adres Gildeweg 35 4383 NJ Vlissmgen Tel.: 0118-440100 E-mail: info@kampeercentwmmechielsen.nl www.kampeercentrummechielsen.nl Woonplaats E-mail door Jan Trommelen DEN HAAC-Transportbedrijven rij den voor dumpprijzen. Door de kredietcrisis valt de hoeveelheid vracht tegen en beconcurreren de transporteurs elkaar weer volop. De internationale vervoerders dui ken dit jaar verder in het rood en komen gemiddeld uit op een ver lies van 2,6 procent van de omzet en dat is slechter dan in het beroer de jaar 2004. De bedrijven die in eigen land rijden, komen net bo ven de nullijn uit. Dat is de prog nose van het bureau NEA Trans- portonderzoek. Onderzoeksdirecteur Ad Rosen- brand: „De transporteurs hebben vorig jaar veel nieuwe trucks ge kocht, maar nu blijkt dat ze te opti mistisch zijn geweest. Het vervoer van bijvoorbeeld bloemen en bouwmateriaal is al afgenomen, net zoals de hoeveelheid zeecontai ners uit China." De grote containerrederijen heb ben schepen uit de vaart genomen en varen langzamer om stookolie te besparen. „Het is te rustig, ik heb 40 procent minder opdrach ten", zegt eigen rijder René Sloof, die containers van de Maasvlakte naar adressen in Nederland ver voert. „Dit moet geen maanden duren, want dan vallen de jongens die met een zware financiering zit ten bij bosjes om." Nieuwe trucks worden er fors min der besteld, melden truckdealers via hun branchevereniging Bovag. Na een aantal topjaren brengen al le Europese truckfabrikanten hun productiecapaciteit dan ook snel terug. Zo schrappen DAF in Eind hoven en Scania in Zwolle samen mogelijk vijftienhonderd banen. Dat gaat vooral ten koste van uit zendkrachten. Truckondernemin gen rijden al jaren tegen marginale of verliesgevende prijzen. Zij laten zich uitknijpen door hun op drachtgevers. Het tij leek gekeerd in 2006 en 2007, toen er schaarste was aan chauffeurs en wagens. De truckers konden eindelijk redelijke tarieven afdwingen. Maar dat is af gelopen. 'In het voorjaar nam de vraag af en pats boem, iedereen ging onderbieden' „Ik word soms doodziek van de branche. In het voorjaar nam de vraag af en pats boem, iedereen ging weer onderbieden", aldus FNV-bestuurder Jan Heilig. „De ondernemers doen wel hun best om de duurdere diesel door te be rekenen aan de klant, maar een loonsverhoging voor de chauffeurs willen ze niet doorberekenen." Di recteur Ruud Vat, van VAT Logis tics in Rotterdam: „Het klopt, we gunnen elkaar het verlies weer niet. Vorige zomer nog kon je geen auto met chauffeur meer in huren, ze waren er niet. Nu gaat dat weer makkelijk." Een pleister op de wonde is dat diesel sinds kort niet meer zo duur is. Maar volgens onderzoeker Ro- senbrand is dat voordeel alweer verdwenen: „De daling van de die- selkosten wordt nu gebruikt om te stunten met rittarieven. Maar dat is doih, de enige remedie is eert* deel van je wagenpark tijdelijk stil te zetten." Nu de economie minder bloeit, is er ook minder werk. Vorig jaar had de transportsector zo'n zeven duizend vacatures openstaan en wist men niet waar de chauffeurs vandaan konden worden gehaald. Het aantal vacatures is inmiddels geslonken tot drieduizend. 11 NOVEMBER ZAPPEN WE NAAR DE TOEKOMST Op 11 november maakt DELTA plaats op de kabel voor meer digitale diensten. Het gevolg? Er zal op die dag ruis op uw buis zijn. Wees gerust, uwtelevisie is niet defect. En die ruis weghalen is heel eenvoudig: met uw afstandsbediening uw tv opnieuw instellen volstaat. Pak alvast de hand leiding van uw tv. Dan hoeft u op 11 november geen seconde van uw favoriete tv-programma's te missen. Nog vragen? Op www.haalderuisvanjebuis.nl vindt u alle nodige D-DAY informatie. Of bel naar de D-DAY helplijn op 0800 222 26 62 (gratis) van maandag tot en met vrijdag van 08.00 u - 21.30 u en op zaterdag van 09.00 u -13.00 u. Zo zappen we op 11 november naar de toekomst. the multi-utility company www.haalderuisvanjebuis.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17