Economie
Transporteurs rijden zich in het rood
Iet vaart
wel bij
crisis
Rente op staatsschuld
hoger door bankensteun
Introeuctiesuow 200i
11111108
vr. 14 en za. 15 november
tot 3000,voordeel op nieuwe caravans
Teruglopende economie
leidt tot minder werk
voor vervoerders.
DELTA D-DAY
DELTA
III
PZC Zaterdag 8 november 2008 1 7
-*
DEN HAAC - De economie mag dan
hevig te lijden hebben onder de
kredietcrisis en de naderende reces
sie, de ict-sector (informatie- en
communicatietechnologie) spint
daarentegen garen bij al het on
heil.
In veel andere bedrijfstakken wor
den momenteel plannen voor ar
beidstijdverkorting gesmeed om
de komende moeilijke maanden
zonder al te veel kleerscheuren
door te kunnen komen. Maar niet
in de ict-sector. „De signalen die
we tot nu toe krijgen, is dat de or
derportefeuilles redelijk tot goed
gevuld zijn", zegt woordvoerder
Ted van Hintum van brancheorga
nisatie Ict-Office.
Als de ict-sector al een probleem
heeft, dan is het juist een schreeu
wend tekort aan personeel.
De relatieve ongevoeligheid van de
sector voor de recessie heeft vol
gens Van Hintum te maken met
de rol die iet inmiddels in de mees
te bedrijven speelt. „Iet is doorge
drongen tot de kern van bijna alle
organisaties en bedrijfsprocessen.
Zonder iet werkt veel niet meer.
We profiteren zelfs van de reces
sie. Veel bedrijven moeten nu be
zuinigen en kosten besparen en
daar is vaak meer iet voor nodig."
DEN HAAC - De Nederlandse staat
betaalt een hoge prijs voor de mil
jardeninjecties in zwalkende ban
ken en verzekeraars. Minister Wou
ter Bos (Financiën) betaalt sinds
kort een fors hogere rente op de
staatsschuld dan omliggende lan
den. Dat duidt erop dat de interna
tionale kapitaalmarkt minder ver
trouwen heeft in de kredietwaar
digheid van Nederland.
Oorzaak van de renteopslag is de
toegenomen zorg over de omvang
rijke steun van de overheid aan fi
nanciële instellingen. Nederland
kocht voor 16,8 miljard ABN Am-
ro en het Nederlandse deel van
Fortis en trok tot nog toe dertien
miljard euro uit voor steun aan
ING en Aegon. Daarmee is Neder
land zeer vergaande financiële ver
plichtingen aangegaan.
Nederland betaalt normaal circa
0,2 procent meer voor een lening
dan Duitsland, dat in Europa tradi
tioneel de gunstigste voorwaarden
heeft. Nu is het verschil echter op
gelopen tot o,6 procent in het na
deel van Nederland. De hoge rente
opslag is opvallend omdat Neder
land - ondanks de forse uitgaven
voor de banken en verzekeraars -
naar Europese maatstaven nog al
tijd een lage staatsschuld heeft. Bo
vendien heeft Nederland een ap
peltje voor de dorst in de vorm
van aan de overheid gerelateerde
pensioenfondsen ABP en PGGM.
van 11.00 - 1 7.00 uuil.
Een nieuwe maatstaf in dé premiumktasse
Tegen inlevering van deze advertentie
ontvangt u een leuke attentie!
IMaam
Officieel dealer
van:
HOMESTAR
GASVUL- STANKSTATION
Adres
Gildeweg 35 4383 NJ Vlissmgen
Tel.: 0118-440100
E-mail: info@kampeercentwmmechielsen.nl
www.kampeercentrummechielsen.nl
Woonplaats
E-mail
door Jan Trommelen
DEN HAAC-Transportbedrijven rij
den voor dumpprijzen. Door de
kredietcrisis valt de hoeveelheid
vracht tegen en beconcurreren de
transporteurs elkaar weer volop.
De internationale vervoerders dui
ken dit jaar verder in het rood en
komen gemiddeld uit op een ver
lies van 2,6 procent van de omzet
en dat is slechter dan in het beroer
de jaar 2004. De bedrijven die in
eigen land rijden, komen net bo
ven de nullijn uit. Dat is de prog
nose van het bureau NEA Trans-
portonderzoek.
Onderzoeksdirecteur Ad Rosen-
brand: „De transporteurs hebben
vorig jaar veel nieuwe trucks ge
kocht, maar nu blijkt dat ze te opti
mistisch zijn geweest. Het vervoer
van bijvoorbeeld bloemen en
bouwmateriaal is al afgenomen,
net zoals de hoeveelheid zeecontai
ners uit China."
De grote containerrederijen heb
ben schepen uit de vaart genomen
en varen langzamer om stookolie
te besparen. „Het is te rustig, ik
heb 40 procent minder opdrach
ten", zegt eigen rijder René Sloof,
die containers van de Maasvlakte
naar adressen in Nederland ver
voert. „Dit moet geen maanden
duren, want dan vallen de jongens
die met een zware financiering zit
ten bij bosjes om."
Nieuwe trucks worden er fors min
der besteld, melden truckdealers
via hun branchevereniging Bovag.
Na een aantal topjaren brengen al
le Europese truckfabrikanten hun
productiecapaciteit dan ook snel
terug. Zo schrappen DAF in Eind
hoven en Scania in Zwolle samen
mogelijk vijftienhonderd banen.
Dat gaat vooral ten koste van uit
zendkrachten. Truckondernemin
gen rijden al jaren tegen marginale
of verliesgevende prijzen. Zij laten
zich uitknijpen door hun op
drachtgevers. Het tij leek gekeerd
in 2006 en 2007, toen er schaarste
was aan chauffeurs en wagens. De
truckers konden eindelijk redelijke
tarieven afdwingen. Maar dat is af
gelopen.
'In het voorjaar nam de
vraag af en pats boem,
iedereen ging onderbieden'
„Ik word soms doodziek van de
branche. In het voorjaar nam de
vraag af en pats boem, iedereen
ging weer onderbieden", aldus
FNV-bestuurder Jan Heilig. „De
ondernemers doen wel hun best
om de duurdere diesel door te be
rekenen aan de klant, maar een
loonsverhoging voor de chauffeurs
willen ze niet doorberekenen." Di
recteur Ruud Vat, van VAT Logis
tics in Rotterdam: „Het klopt, we
gunnen elkaar het verlies weer
niet. Vorige zomer nog kon je
geen auto met chauffeur meer in
huren, ze waren er niet. Nu gaat
dat weer makkelijk."
Een pleister op de wonde is dat
diesel sinds kort niet meer zo duur
is. Maar volgens onderzoeker Ro-
senbrand is dat voordeel alweer
verdwenen: „De daling van de die-
selkosten wordt nu gebruikt om te
stunten met rittarieven. Maar dat
is doih, de enige remedie is eert*
deel van je wagenpark tijdelijk stil
te zetten."
Nu de economie minder bloeit, is
er ook minder werk. Vorig jaar
had de transportsector zo'n zeven
duizend vacatures openstaan en
wist men niet waar de chauffeurs
vandaan konden worden gehaald.
Het aantal vacatures is inmiddels
geslonken tot drieduizend.
11 NOVEMBER ZAPPEN
WE NAAR DE TOEKOMST
Op 11 november maakt DELTA plaats op de kabel voor meer digitale diensten. Het gevolg? Er zal op die dag ruis op uw
buis zijn. Wees gerust, uwtelevisie is niet defect. En die ruis weghalen is heel eenvoudig: met uw afstandsbediening
uw tv opnieuw instellen volstaat. Pak alvast de hand leiding van uw tv. Dan hoeft u op 11 november geen seconde van uw
favoriete tv-programma's te missen. Nog vragen? Op www.haalderuisvanjebuis.nl vindt u alle nodige D-DAY informatie.
Of bel naar de D-DAY helplijn op 0800 222 26 62 (gratis) van maandag tot en met vrijdag van 08.00 u - 21.30 u en op
zaterdag van 09.00 u -13.00 u. Zo zappen we op 11 november naar de toekomst.
the multi-utility company
www.haalderuisvanjebuis.nl