Zeelan 'Publiek compenseert 'De dag ziet er dan heel Rederij Vroon rukt op in de Quote Vaderinstinct euro PZC i m Z?nij DAG DePerè Trouw metr© Magazine presenteert de rijksten van vóór het begin van de crisis. 2 Vrijdag 7 november 2008 PZC ONDINE VAN DER VLEUTEN Ergens op zolder ligt een mottig beertje uit mijn kinder tijd. Ik weet nog precies wanneer ik hem kreeg. We lie pen in een groot warenhuis in Parijs. Mijn moeder had een fotootje in haar hand van een pruilende, rondborstige da me met hoog opgestoken, blonde haren. „Kijk", zei zij. „Dit is nu een seksbom. Ze heet Brigitte Bardot." Ik luisterde niet. Mijn aandacht was getrokken door een klein, bruin beertje, dat op een van de planken onderuitgezakt lag te wachten op een koper. Het was liefde op het eerste gezicht tus sen mij en Pitou. Ook mijn dochter had meer met knuffels dan met poppen. En net als ik, helemaal niets met au to's, blokken en ander technisch speelgoed. Nu heb ik dan een zoon. Van jongs af aan is hij gefascineerd door typische mannendingen, zoals daar zijn: voetbal, bouwma terialen, snelle auto's, elektrische dingen en alles wat ontman teld kan worden of heel veel geluid produceert. Ik heb geprobeerd iets roldoorbrekends te doen. Dat was geen succes. Vorige week heb ik de de hoofdjes van Ken en Barbie in de prullenbak gegooid. De rest was zoek. Toen kwam er een verrassende wending. We liepen in de Etos. „Kijk", zei ik, en wees naar iets knuffeligs. Wolf keek niet. Hij staarde gebiologeerd naar een fles badschuim in de vorm van een plastic robot. Het was liefde op het eerste ge zicht. Gisteren heb ik Wolf geassisteerd in de badkamer, waar Wall-E (zo heet de fles badschuim) gebaad is en gepoederd. Met Zwitsal, zodat hij lekker ruikt. Zelfs zijn denkbeeldige oor tjes werden schoongemaakt. „Beetje smeerolie?", suggereerde ik nog. Oké. Het is geen pop. Maar met dat vaderinstinct zit het wel goed, geloof ik. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns „Kijk", zei zij. „Dit is nu een seksbom. Ze heet Brigitte Bardot." COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118-43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 31, 4460 AA Goes T: 0113-31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5769 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4651 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118-43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: Personeelsadvertenties: 0800- 8060 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? www.pzc.nl/lezersservice of bel: 0800-0231 231 Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over LezersExtra Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.Ö0 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal D een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,.4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) voorletters Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van Rekeningnummer mijn rekening af te schrijven. Handtekening T»rrp De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie De aard van het nieuws kan het verschil maken tussen een doorlopend geweldig gevoel of een pesthumeur. Een reden voor meer goed nieuws in de media? door Joeri Wisse Mediapsycholoog Jaap van Ginneken had af gelopen woensdag een uitstekende dag. „Het nieuws dat Obama de verkie zingen had gewonnen, werkte op mij euforiserend." Hij weet hoe belangrijk positiviteit voor de mensheid is. „Uit onder zoek blijkt dat een overgrote meer derheid van de mensen ziekelijk optimistisch is. Hun wereldbeeld komt totaal niet overeen met de werkelijkheid." Uit hetzelfde onderzoek bleek vol gens van Ginneken dat mensen die lijden aan een depressie wél een wereldbeeld hebben dat over eenkomt met de realiteit. „Die be seffen dat ze nietig zijn en dat er vanalles in de wereld verkeerd gaat, waar ze machteloos tegen over staan. Maar gewone mensen zijn blijkbaar uitgerust met een kleine mentale afwijking waar door ze alles positiever zien dan het is. Misschien zijn juist de men sen die niet zo'n afwijking hadden wel uitgestorven, omdat je anders niet kunt overleven." Zorgt een goed nieuwsdag voor een realistischer nieuwsaanbod, zo als de initiatiefnemer veronder stelt? Van Ginneken denkt van niet. „Zo'n dag kan natuurlijk geen kwaad. Als je er maar niet te veel in gelooft", waarschuwt hij. Ondanks het feit dat mensen zelf het nieuws positief bijstellen, doen media wel hun best om meer goed nieuws te brengen, con stateert de psycholoog. „Het jour naal eindigt vaak met een positief item, omdat ze de kijkers niet met een rotgevoel willen achterlaten." Ook andere media zoals De Volks krant zijn er gevoelig voor. „Vorig jaar bleek uit onderzoek dat ze de negatiefste krant zijn. Sindsdien doen ze meer hun best leukig, lol lig, kort en entertainend te zijn." Volgens Vafi Ginneken doen me dia dat niet om mensen een betere dag te bezorgen. „Het is gewoon een marketingstrategie." Nieuws heeft niet alleen een effect op de nieuwsconsument. Ook be drijven en instellingen die onder werp zijn van nieuws hebben alle De PZC brengt vandaag extra veel goed nieuws Vandaag is uitgeroepen tot Nationale Goed Nieuwsdag. Het initiatief voor de dag komt van Robbert Zoon, beheerder van de site www.zinfo.nl. Meer dan twintig landelijke en regionale media doen mee aan de dag. Een greep uit de deelnemers: dagbladen Trouw en Metro, NOS Headlines, pu blieke omroep Hink, persbureau Novum en radiozenders 3FM en FunX. Landelijk zijn vandaag ook een aantal speciale positieve activiteiten. In Gouda staat een complimentenlijn en via sms kunnen mensen op Schip hol goed nieuws verspreiden over metershoge digitale schermen. Doel van de dag, die vandaag voor de tweede keer wordt gehouden, is om tot een evenwichtiger en realistischer nieuwsaanbod te komen. belang bij de aard van het bericht. Wendy Westerlaken, senior com municatieadviseur bij Lievens Communicatie, weet hoe belang rijk de media zijn voor een imago. „Wat een onafhankelijke zegt, heeft veel meer invloed op het pu bliek dan wat organisaties recht streeks communiceren." Om als be drijf goed in het nieuws te komen, is het volgens Westerlaken vooral zaak om bij slecht nieuws open en eerlijk te zijn. „Wij verzorgden de communicatie rond de treinloze maand. Daarin benadrukten we de oplossingen." Dezelfde tactiek werd toegepast bij de vrouwendag van de Westerscheldetunnel. „Doel was vrouwen zekerder te maken in de tunnel. Door de dag te combineren met leuke vrouwen- dingen én ze onder meer rijlessen aan te bieden, trokken we veel me dia-aandacht. Ook van Nova en Hart van Nederland. De nadruk lag daarbij op de oplossingen." Goed nieuws in de landelijke dagbladen Het inmiddels opgeheven dagblad Dag had bij een steekproef vorig jaar het meeste goede nieuws in zijn kolommen. Een op de vier berichten was positief. De Volkskrant bracht vooral slecht nieuws; slechts een op de tien berichten was positief. 2>e @ekgn&«f nrc next Nederlands Dagblad «le\ol l<*ki*aiit j 24,2% PZC Donja Odijk bron Zinfo.nl door Tineke Smits Het beste nieuws dat me vrouw Van Belzen uit Mid delburg hoorde was in 2006, toen haar man genezen werd verklaard van kanker. Voor Tonnie Dieleman, ook uit Middel burg, was dat toen hij hoorde dat zijn vrouw zwanger was. „Allebei de keren", lacht hij. Voor Nellie uit Middelburg is het beste nieuws nog altijd dat ze een kind van God is. „En van de zomer waren we in Frankrijk op vakantie en toen hoorden we dat onze kleindochter was geboren! Ik dacht, geef me een helikopter, dan vlieg ik er heen!" Dieleman noemt de overwinnig van Barack Obama ook voor hem persoonlijk goed nieuws. Hij wijst naar de button op de jas van zijn dochter in de buggy: 'Obama for president!' Middelburger Kees vindt de zege van Obama in het al gemeen ook goed nieuws. „Hij heeft een heel nieuw elan. Hope lijk heeft hij de kracht om op deze puinhopen iets goeds te bouwen," zegt hij. Verder vindt hij dat er een goed evenwicht in de krant moet zijn tussen goed en slecht nieuws. „Ik door Jan van Damme MIDDELBURG - Puissant rijk is onge twijfeld ook na een onstuitbare koersval op de beurzen nog steeds erg vermogend. Maar Quote, het blad dat jaarlijks rond deze tijd een lijstje van de vijfhonderd rijk ste Nederlanders presenteert, heeft natuurlijk last van de krediet crisis, die zich de afgelopen maan den openbaarde. De peildatum van de lijst is 1 augustus. Toen was er nog betrekkelijk weinig aan de hand. Dat is de vette voetnoot, die de samenstellers van de Quote 500 meteen aan het begin van hun glossy plaatsen. De lijst van Zeeuwse rijken wordt traditiegetrouw aangevoerd door de reders Piet en Frans Vroon uit Breskens. Met een geschat vermo gen van 880 miljoen euro stijgen ze op de nationale lijst van de 34ste naar de 25ste plaats. Kees Meijer van aardappelgigant Lamb Weston Meijer stijgt van plaats 163 naar 146 en wordt op 220 miljoen euro geschat. De op Schou wen-Duiveland bivakkerende va der en zoon Voerman doen het in de Randstad goed in het vastgoed: plaats 198, vermogen 150 miljoen. Het havenbedrijf van de vier broers Kloosterboer heeft vestigin gen in Vlissingen, Rotterdam en IJ- muiden. Ze staan op 207, met een geraamd vermogen van 140 mil joen euro. Recreatie-ondernemer Henk van Koeveringe bezet met 59 miljoen euro plaats 467.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2