Mijlpaal op pad naar schonere diesel Jeepje Vitara mag SUV heten Nissan presenteert 370 Z in Los Angeles Bedrijfsauto Peugeot: 4007 Commercial Porsche 911 Turbo met één wielmoer 'S.0Y842Ö PZC Vrijdag 7 november 2008 1 7 Mercedes-Benz heeft weer een belangrijke stap gezet in het offensief om zijn dieselmotoren zindelijk te krijgen: er is een compleet nieuwe generatie dieselmotoren klaar. door Robbert Keegel Vorige week beleefden we de wereldpremière van de C 250 CDI Blue Effi ciency, die de eerste van de nieuwe diesels aan boord heeft. Het zijn viercilinders, die in het ka der van de ook hier toegeslagen 'downsizing' het karakter en de prestaties van een zescilinder eve naren. Ze hebben de vierde generatie common-railtechniek, die met een inspuitdruk tot 2000 bar werkt en piëzo-elektrische injectoren heeft, terwijl al naar gelang de uitvoe ring één variabele of twee getrapte turbo's de ademhaling oppeppen. De nieuwe viercilinders meten 2143 kubieke centimeters en ko men er voorlopig in drie varian ten: 200 CDI met 136 pk en 330 Nm, 220 CDI met 170 pk en 400 Nm en 250 CDI met 204 pk en 500 Nm. Ze zijn zodanig geconstrueerd dat ze zowel dwars als in lengterich ting kunnen worden ingebouwd en zijn bestemd voor véél Merce- dessen: nu eerst de C-Klasse, vol gend voorjaar de nieuwe E-Klasse, maar ook de A en B, terwijl ook montage in bedrijfsauto's is voor zien. Ook de aangekondigde S-Klasse dieselhybride zal een nieuwe CDI krijgen, anders dan het prototype waarin we deze zo mer nog reden. Een belangrijke krachtbron dus, die de ruggengraat zal vormen van Mercedes' BlueTec-strategie voor eerst de Amerikaanse en vanaf 2009 ook de Europese markten. De nieuwe CDI's beantwoorden nu al aan de Euro V norm, maar zijn klaar voor Euro VI dat in 2013 van kracht wordt. De Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEfficiency. Voor de introductie van de nieu we diesels heeft Mercedes-Benz een speciale uitvoering van de C-Klasse bedacht, de BlueEfficien cy Prime Edition, die tot juni 2009 als enige met de nieuwe techniek in ons land te koop is. Standaard kost de BlueEfficiency, die banden met lage rolweerstand, een aërodynamisch gunstige vlak ke wagenbodem en speciaal ge stroomlijnde buitenspiegels heeft, alsmede een lichtgewicht voorruit, 44.523 euro. De extra's van de Pri me Edition (speciale metallic lak, 17-inch lichtmetaal en nog een he le waslijst snuisterijen) komen op €5843. Een zesbak is standaard, la ter komt er ook een zeventraps au tomaat. Bij het rijden vallen twee dingen vooral op: nogmaals dat de huidi ge C-Klasse weer helemaal op het vertrouwde Mercedes-topniveau terug is en ten tweede dat de sou plesse overweldigend is. 500 Nm vinden we bij de concurrentie ook wel, maar niet zó moeiteloos tot ontplooiing komend, al vanaf een veel lager toerental dan de 2000 omwentelingen per minuut waar bij het maximaal is. Wat een verrukkelijke auto. Zoveel rijplezier, een top van 250 km/h, 0-100 in zeven tellen rond en dan een gemiddeld verbruik van 5,2 liter en een C02-uitstoot van 138 gkm, dus een B-label. Een mooier gedenkteken voor de 150e geboortedag van Rudolf Diesel hadden ze je niet kunnen beden ken. Negentien november 2008 wordt een dag met veel autonieuws. Dat is namelijk de.openingsdag van de Los Angeles Motor Show, die zich steeds meer op de voorgrond dringt ten koste van 'Detroit'. Ook in LA uiteraard veel aandacht voor alternatieve aandrijving, maar daar naast debuteert er ook een klas siek aangedreven sportauto: de nieuwe Nissan 370 Z, de eerste gedaanteverwisseling van de 350 Z sinds diens wederopstanding in 2003. Ook in ons land zal de nieu weling medio 2009 in de show rooms staan - en de Autorai zal 'ie misschien ook wel halen. Acht maanden na de lancering van z'n eerste SUV introduceert Peugeot de bedrijfsautovariant daarvan, de 4007 Commercial. Ui teraard is ook dit een iets vermom de Mitsubishi Outlander, maar dan deels geblindeerd. Dat wil zeg gen dat de twee achterzijruiten en het raam van het linkerachterpor- tier worden vervangen door 'glas- slook' blindeerpanelen. Het raam in het rechterachterportier wordt in verband met de verkeersveilig heid (dode hoek) niet geblindeerd. De laadruimte is toegankelijk via de beide achterportieren en de gro te achterklep, waarvan het onder ste deel neergeklapt kan worden. Schuifdeuren heeft de 4007 niet en voor de fiscus was het niet no dig om het dak te verhogen. De vanafprijs is 26.860 euro, excl. btw en bpm, altijd met een 156 pk die sel met roetfilter. Exclusief voor de 911 Turbo levert Porsche de buitengemeen 'racy' wielen van de bolide Spyder. Deze 19 inch lichtmetalen schoonheden hebben één centrale wielmoer, zo als dat in de top van de racewe reld, zoals bij de Formule 1 en in de Le Mans-series gebruikelijk is. Schijn bedriegt echter, want de en kele moer is in wezen een centrale vergrendeling voor een normaal setje van vijf wielbouten dat erach ter schuilgaat. Maar het staat wel erg stoer. door Peter Lodewijks Suzuki kennen we vooral van die leuke jeepjes, waarmee ze nog jaarlijks op een spe ciale dag door de blubber modde ren. Het waren eigenlijk SUV'jes avant la lettre. Met name vrouwen vonden het stoer om in zo'n jeep- je rond te rijden. Tegenwoordig stappen ze liever in een grote dik ke SUV. Hoe groter hoe beter. Maar Suzuki is ook niet gek en heeft het jeepje van weleer mee la ten groeien met de trend van dik ker en groter. De 5-deurs Grand Vitara is momenteel de grootste die de Japanners in de aanbieding hebben. Hij is pas geleden wat bij geschaafd en misstaat bepaald niet in SUV-land. De Grand Vitara is best een stevige auto om te zien, met mooie strakke vormen en een leuk voorkomen, stoere dikke wie len en een (mooi verpakt) reserve wiel prominent achterop. De Grand Vitara is volledig terrein waardig, maar rekening houdend met het comfort heeft Suzuki een bevredigend compromis gevon- Mooie strakke vormen en een verpakt reservewiel prominent achterop. foto Jordy Lodewijks den. Over het algemeen maakt hij een degelijke, stabiele indruk. Stu ren gaat licht en direct, ondanks de stevige banden. Jammer alleen dat het meubilair wat aan de vlak ke kant is. De 5-deurs Grand Vitara begint bij 26.799 euro voor de 2.0 liter Com fort. Er zijn ook twee nieuwe mo toren beschikbaar: een 2.4 liter 4-cilinder benzinemotor met-169 pk (vanaf 31 mille) en een 3.2 liter V6 die goed is voor 233 pk (vanaf 40 mille). Dieselen gaat vanaf 32.799 euro. Er is ook een 3-deurs Grand Vit ara, die een halve meter minder 'Grand' is en vanaf 23 mille kost. foto CPD De nieuwe compacte, zuinige en 'schone' Mercedes-diesel OM 651

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17