Mijlpaal op pad naar schonere diesel
Jeepje Vitara
mag SUV heten
Nissan presenteert 370 Z
in Los Angeles
Bedrijfsauto Peugeot:
4007 Commercial
Porsche 911 Turbo
met één wielmoer
'S.0Y842Ö
PZC Vrijdag 7 november 2008 1 7
Mercedes-Benz heeft weer
een belangrijke stap gezet in
het offensief om zijn
dieselmotoren zindelijk te
krijgen: er is een compleet
nieuwe generatie
dieselmotoren klaar.
door Robbert Keegel
Vorige week beleefden we
de wereldpremière van
de C 250 CDI Blue Effi
ciency, die de eerste van
de nieuwe diesels aan boord heeft.
Het zijn viercilinders, die in het ka
der van de ook hier toegeslagen
'downsizing' het karakter en de
prestaties van een zescilinder eve
naren.
Ze hebben de vierde generatie
common-railtechniek, die met een
inspuitdruk tot 2000 bar werkt en
piëzo-elektrische injectoren heeft,
terwijl al naar gelang de uitvoe
ring één variabele of twee getrapte
turbo's de ademhaling oppeppen.
De nieuwe viercilinders meten
2143 kubieke centimeters en ko
men er voorlopig in drie varian
ten: 200 CDI met 136 pk en 330
Nm, 220 CDI met 170 pk en 400
Nm en 250 CDI met 204 pk en
500 Nm.
Ze zijn zodanig geconstrueerd dat
ze zowel dwars als in lengterich
ting kunnen worden ingebouwd
en zijn bestemd voor véél Merce-
dessen: nu eerst de C-Klasse, vol
gend voorjaar de nieuwe E-Klasse,
maar ook de A en B, terwijl ook
montage in bedrijfsauto's is voor
zien. Ook de aangekondigde
S-Klasse dieselhybride zal een
nieuwe CDI krijgen, anders dan
het prototype waarin we deze zo
mer nog reden.
Een belangrijke krachtbron dus,
die de ruggengraat zal vormen van
Mercedes' BlueTec-strategie voor
eerst de Amerikaanse en vanaf
2009 ook de Europese markten.
De nieuwe CDI's beantwoorden
nu al aan de Euro V norm, maar
zijn klaar voor Euro VI dat in 2013
van kracht wordt.
De Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEfficiency.
Voor de introductie van de nieu
we diesels heeft Mercedes-Benz
een speciale uitvoering van de
C-Klasse bedacht, de BlueEfficien
cy Prime Edition, die tot juni 2009
als enige met de nieuwe techniek
in ons land te koop is.
Standaard kost de BlueEfficiency,
die banden met lage rolweerstand,
een aërodynamisch gunstige vlak
ke wagenbodem en speciaal ge
stroomlijnde buitenspiegels heeft,
alsmede een lichtgewicht voorruit,
44.523 euro. De extra's van de Pri
me Edition (speciale metallic lak,
17-inch lichtmetaal en nog een he
le waslijst snuisterijen) komen op
€5843. Een zesbak is standaard, la
ter komt er ook een zeventraps au
tomaat.
Bij het rijden vallen twee dingen
vooral op: nogmaals dat de huidi
ge C-Klasse weer helemaal op het
vertrouwde Mercedes-topniveau
terug is en ten tweede dat de sou
plesse overweldigend is. 500 Nm
vinden we bij de concurrentie ook
wel, maar niet zó moeiteloos tot
ontplooiing komend, al vanaf een
veel lager toerental dan de 2000
omwentelingen per minuut waar
bij het maximaal is.
Wat een verrukkelijke auto.
Zoveel rijplezier, een top van 250
km/h, 0-100 in zeven tellen rond
en dan een gemiddeld verbruik
van 5,2 liter en een C02-uitstoot
van 138 gkm, dus een B-label. Een
mooier gedenkteken voor de 150e
geboortedag van Rudolf Diesel
hadden ze je niet kunnen beden
ken.
Negentien november 2008 wordt
een dag met veel autonieuws. Dat
is namelijk de.openingsdag van de
Los Angeles Motor Show, die zich
steeds meer op de voorgrond
dringt ten koste van 'Detroit'. Ook
in LA uiteraard veel aandacht voor
alternatieve aandrijving, maar daar
naast debuteert er ook een klas
siek aangedreven sportauto: de
nieuwe Nissan 370 Z, de eerste
gedaanteverwisseling van de 350 Z
sinds diens wederopstanding in
2003. Ook in ons land zal de nieu
weling medio 2009 in de show
rooms staan - en de Autorai zal 'ie
misschien ook wel halen.
Acht maanden na de lancering
van z'n eerste SUV introduceert
Peugeot de bedrijfsautovariant
daarvan, de 4007 Commercial. Ui
teraard is ook dit een iets vermom
de Mitsubishi Outlander, maar
dan deels geblindeerd. Dat wil zeg
gen dat de twee achterzijruiten en
het raam van het linkerachterpor-
tier worden vervangen door 'glas-
slook' blindeerpanelen. Het raam
in het rechterachterportier wordt
in verband met de verkeersveilig
heid (dode hoek) niet geblindeerd.
De laadruimte is toegankelijk via
de beide achterportieren en de gro
te achterklep, waarvan het onder
ste deel neergeklapt kan worden.
Schuifdeuren heeft de 4007 niet
en voor de fiscus was het niet no
dig om het dak te verhogen. De
vanafprijs is 26.860 euro, excl. btw
en bpm, altijd met een 156 pk die
sel met roetfilter.
Exclusief voor de 911 Turbo levert
Porsche de buitengemeen 'racy'
wielen van de bolide Spyder. Deze
19 inch lichtmetalen schoonheden
hebben één centrale wielmoer, zo
als dat in de top van de racewe
reld, zoals bij de Formule 1 en in
de Le Mans-series gebruikelijk is.
Schijn bedriegt echter, want de en
kele moer is in wezen een centrale
vergrendeling voor een normaal
setje van vijf wielbouten dat erach
ter schuilgaat. Maar het staat wel
erg stoer.
door Peter Lodewijks
Suzuki kennen we vooral van
die leuke jeepjes, waarmee
ze nog jaarlijks op een spe
ciale dag door de blubber modde
ren. Het waren eigenlijk SUV'jes
avant la lettre. Met name vrouwen
vonden het stoer om in zo'n jeep-
je rond te rijden. Tegenwoordig
stappen ze liever in een grote dik
ke SUV. Hoe groter hoe beter.
Maar Suzuki is ook niet gek en
heeft het jeepje van weleer mee la
ten groeien met de trend van dik
ker en groter. De 5-deurs Grand
Vitara is momenteel de grootste
die de Japanners in de aanbieding
hebben. Hij is pas geleden wat bij
geschaafd en misstaat bepaald niet
in SUV-land. De Grand Vitara is
best een stevige auto om te zien,
met mooie strakke vormen en een
leuk voorkomen, stoere dikke wie
len en een (mooi verpakt) reserve
wiel prominent achterop.
De Grand Vitara is volledig terrein
waardig, maar rekening houdend
met het comfort heeft Suzuki een
bevredigend compromis gevon-
Mooie strakke vormen en een verpakt reservewiel prominent achterop.
foto Jordy Lodewijks
den. Over het algemeen maakt hij
een degelijke, stabiele indruk. Stu
ren gaat licht en direct, ondanks
de stevige banden. Jammer alleen
dat het meubilair wat aan de vlak
ke kant is.
De 5-deurs Grand Vitara begint bij
26.799 euro voor de 2.0 liter Com
fort. Er zijn ook twee nieuwe mo
toren beschikbaar: een 2.4 liter
4-cilinder benzinemotor met-169
pk (vanaf 31 mille) en een 3.2 liter
V6 die goed is voor 233 pk (vanaf
40 mille). Dieselen gaat vanaf
32.799 euro.
Er is ook een 3-deurs Grand Vit
ara, die een halve meter minder
'Grand' is en vanaf 23 mille kost.
foto CPD
De nieuwe compacte, zuinige en 'schone' Mercedes-diesel OM 651