Auto Skoda voegt verfijning toe Perfect gerestaureerd bij de fietsenmaker PZC Vrijdag 7 november 2008 1 5 De nieuwe Skoda Superb steekt neef VW Passat naar de kroon. Dat Skoda met de Superb een buitengewoon ruime middenklasser aanbiedt, is geen nieuws. Wél dat de nieuwe editie daar een enorm brok verfijning aan toevoegt. door Robbert Keegel Het verbaast veel auto kenners al jaren dat Sko da juist met het topmo del Superb zo veel mag van moederbedrijf Volkswagen. Op basis van hun eigen succes nummer Passat, laten de Wolfsbur- gers hun Tsjechische concerngeno ten al jaren een auto bouwen die alleen qua ruimte al zo veel meer de bieden heeft, dat ronduit van een klassenverschil gesproken mag worden. Het prijsverschil ten gun ste van de Superb was hoogstens te verklaren uit het wat vale interi eur, dat nog het goedkeuringsstem- pel van een Politburo uit somber der tijden leek te dragen. De nieuwe Superb rekent daar su biet mee af Hij staat minimaal op het niveau van de vorige Passat, die zelf weer een stukje richting Audi is opgeschoven omdat de adem van de Ford Mondeo in de nek wel érg heet werd. En doordat de nieuwe Superb zijn VW-kracht- bronnen nu dwars voorin heeft zit ten (en niet meer in de lengterich ting) is de toch al zo riante binnen ruimte alleen nog maar toegeno men, terwijl de maat daafvoor, de wielbasis, juist van 2,80 naar 2,76 m is gekrompen. Op de accessoire- lijst van Skoda prijken nu zelfs voe tenbankjes voor achterin de top per, om mensen van een ander dan basketbalformaat een beetje steun te geven. Die heb je in een S-Klasse niet eens nodig. Spectaculair toegenomen is de ba gageruimte, achter die riante ach terbank kunnen er spullen tot een volume van 565 liter. Gaat de bank plat, dan verstouwen we daar tot 1670 liter, een waarde waar menige stationcar z'n pet voor afneemt. Dat je niet veel meer Superbs als taxi ziet, is merkwaardig. Uniek is de toegang tot dat laad ruim, want de achterklep is tweele dig: voor grote stukken kan het he le luik tot boven de achterruit open, voor kleinere boodschappen kan dat gesloten blijven en be dient men zich van een kofferdek sel. De Passat blijft wel mogelijk als commonrail diesel, terwijl Sko da het nog steeds met de echt ach terhaalde pompverstuivers van VW moet stellen. Het hele con cern gaat daar van afstappen, maar kennelijk liggen de magazijnen nog zo vol ambachtelijk ingewik kelde stukjes loodgieterswerk, dat de lager in de pikorde geplaatste merken ze eerst helemaal op moe ten maken. Dat houdt in dat de tweeliter die sel die we in 'onze' Superb had den er ook qua geluid wel voor uit wil komen dat 'ie op olie rijdt. Ver der geen klagen, hoor. Het is een 170 pk sterk beest van een motor die de 1490 kilo wegende Tsjech in negen tellen rond naar de hon derd trekt - en hem een hoofdzake lijk theoretische top van 220 km/h laat bereiken. Het officiële ver bruik van deze tweeliter diesel is 6,7 liter gemiddeld, maar er is ook een 1,9 D die wat trager en zuini ger is. Instapmotor is een 1,4-1 ben zine met turbo, met zijn 125 pk hét downsizing-voorbeeld van het moment en absoluut geen straf Om de zaak nog wat leuker te ma ken, was de dikke diesel bij ons ge koppeld aan VW's onvolprezen DSG tweekoppelingsautomaat, ■een van de beste bakken van het moment. Zelfs Porsche omarmt die tweekoppelingstechniek. We hebben er hier in Holland voorna melijk door triest regenweer mee gereden, maar bij de introductie deze zomer nabij Salzburg hebben we op droge kronkelweggetjes de Superb de sporen kunnen geven - en dat heeft 'ie graag. Er is op het weggedrag helemaal niets aan te merken en de stevige vering doet geen enkele afbreuk aan het com fort. Maar al die luxe aan boord doet het altijd zo vrolijke prijskaartje van een Skoda wel versomberen: er is wel al een Skoda Superb voor 26.190 euro (die met dat 1,4-tje), maar onze tweeliter diesel met DSG en wat al niet meer kwam toch op €46.700. Wat je daar an ders voor kunt kopen? Niet zó veel auto. Concurrenten Citroen C5, nieuw design maakt de zeer ruime C5 hoogst aantrekke lijk, want de prijs is laag. De sta- tioncar Tourer is terecht populair. Bagage 471-1315 1., gewicht 1469 kg. Benzine 1,8 tot 3,0 1,117-210 pk die sel 1,6 tot 2,7 1,110-204 pk. Vanaf 26.290, diesel €29.590. Plus: design, interieur, ruimte, prijs, Tourer. Min: afwerking. Ford Mondeo, bestseller, is dit seg ment eigenlijk een maat ont groeid. Bagage 550-1370 1. Gewicht 1567 kg. Benzine 1,6 tot 2,5 1,125-* 220 pk diesel 2,0 1,125-140 pk. Van af €26.725, diesel €31.125. Plus: rijge drag, keuze, prijs, afwerking. Min: 1,6-motor te zwak. Volkswagen Passat, van troon ge stoten door Mondeo. Variant zeer in trek, ook als vierdeurs coupé CC. Bagage 565 1. Gewicht 1464 kg. Benzine 1,4 tot 3,6 1,102-250 pk diesel 1,9 tot 2,0 1,105-170 pk. Van af €27.890, diesel €30.350. Plus: kwaliteit, afwerking, motorkeuze, inruil. Min: zelfs prijs niet meer. door Joeri Wisse Zijn ogen glunderen als hij over Fords van de jaren dertig vertelt. „Ford heeft de wereld op wielen gezet, zeg gen ze wel eens. Hij maakte een auto voor de gewone man bereik baar," zegt Pieter Allewijn. Al zo'n veertig jaar is de Krabbendij- kenaar verslingerd aan de A-Ford. Die is in 1929 geïntroduceerd als opvolger van de T-Ford. „Het was een echte omwenteling omdat er drie versnellingen en een achter uit op zaten", weet Allewijn. Hij bezit verschillende exemplaren van de A-Ford en diens opvolger, de B-Ford. Daardoor kan hij de evolutie van het model goed la ten zien. „Kijk, dit is verchroomd koper", wijst hij naar een donker groen model Coupé uit 1931. „Daarvoor gebruikten ze nikkel. Maar dat blijft lang niet zo mooi." De hobby van Allewijn begon in de jaren zestig. „Ik was fruithan delaar en kwam geregeld bij Ko van Weele om benzine. Op een dag liet hij mij een A-Ford zien die hij net had gekocht. In de ja ren dertig, toen Van Weele naast de fietsenhandel ook nog taxi reed, had hij ook zo'n Ford ge had. Hij heeft die auto's altijd bij zonder blijven vinden en had er het opgeknapt. Dat zijn ontzet tend handige mensen. Ik heb zelf twee linkerhanden, maar ik sleep te altijd alle onderdelen aan. Te genwoordig kun je die makkelij ker vinden, maar vroeger was dat niet zo eenvoudig." Na de gele cabrio kwamen nog meer oldtimers in diverse uitvoe ringen. „Op één na waren ze alle- maal rot. In een oude fietsenma kerswerkplaats zijn ze prachtig ge restaureerd." Van Weele en zijn zoons zijn altijd betrokken geble ken bij de hobby. „Als we een rit maken, mogen zij als eerste een auto uitkiezen om mee te rijden." Kroon op het werk was de verkie zing van een van de auto's tot mooiste Ford, ter ere van het vijf- tig jarig jubileum van de Neder landse club. „Uitgekozen door een Amerikaanse jury. En dat voor een auto die gerestaureerd is in een fietsenmakerswerkplaats."/ daarom één teruggekocht." Pieter Allewijn was eveneens verkocht. „Toen Van Weele op een dag in de Telegraaf een advertentie voor een een Ford had zien staan, ben ik er op afgegaan." De gele A-Ford die Allewijn aantrof in En schede was in erbarmelijke staat. „Hele stukken waren rot. Van Weele en zijn jongens hebben De eerste A-Ford van Pieter Allewijn (77) stamt uit 1930. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15