Auto
Skoda voegt verfijning toe
Perfect gerestaureerd bij de fietsenmaker
PZC Vrijdag 7 november 2008 1 5
De nieuwe Skoda Superb steekt neef VW Passat naar de kroon.
Dat Skoda met de Superb
een buitengewoon ruime
middenklasser aanbiedt, is
geen nieuws. Wél dat de
nieuwe editie daar een
enorm brok verfijning aan
toevoegt.
door Robbert Keegel
Het verbaast veel auto
kenners al jaren dat Sko
da juist met het topmo
del Superb zo veel mag
van moederbedrijf Volkswagen.
Op basis van hun eigen succes
nummer Passat, laten de Wolfsbur-
gers hun Tsjechische concerngeno
ten al jaren een auto bouwen die
alleen qua ruimte al zo veel meer
de bieden heeft, dat ronduit van
een klassenverschil gesproken mag
worden. Het prijsverschil ten gun
ste van de Superb was hoogstens
te verklaren uit het wat vale interi
eur, dat nog het goedkeuringsstem-
pel van een Politburo uit somber
der tijden leek te dragen.
De nieuwe Superb rekent daar su
biet mee af Hij staat minimaal op
het niveau van de vorige Passat,
die zelf weer een stukje richting
Audi is opgeschoven omdat de
adem van de Ford Mondeo in de
nek wel érg heet werd. En doordat
de nieuwe Superb zijn VW-kracht-
bronnen nu dwars voorin heeft zit
ten (en niet meer in de lengterich
ting) is de toch al zo riante binnen
ruimte alleen nog maar toegeno
men, terwijl de maat daafvoor, de
wielbasis, juist van 2,80 naar 2,76
m is gekrompen. Op de accessoire-
lijst van Skoda prijken nu zelfs voe
tenbankjes voor achterin de top
per, om mensen van een ander
dan basketbalformaat een beetje
steun te geven. Die heb je in een
S-Klasse niet eens nodig.
Spectaculair toegenomen is de ba
gageruimte, achter die riante ach
terbank kunnen er spullen tot een
volume van 565 liter. Gaat de bank
plat, dan verstouwen we daar tot
1670 liter, een waarde waar menige
stationcar z'n pet voor afneemt.
Dat je niet veel meer Superbs als
taxi ziet, is merkwaardig.
Uniek is de toegang tot dat laad
ruim, want de achterklep is tweele
dig: voor grote stukken kan het he
le luik tot boven de achterruit
open, voor kleinere boodschappen
kan dat gesloten blijven en be
dient men zich van een kofferdek
sel. De Passat blijft wel mogelijk
als commonrail diesel, terwijl Sko
da het nog steeds met de echt ach
terhaalde pompverstuivers van
VW moet stellen. Het hele con
cern gaat daar van afstappen, maar
kennelijk liggen de magazijnen
nog zo vol ambachtelijk ingewik
kelde stukjes loodgieterswerk, dat
de lager in de pikorde geplaatste
merken ze eerst helemaal op moe
ten maken.
Dat houdt in dat de tweeliter die
sel die we in 'onze' Superb had
den er ook qua geluid wel voor uit
wil komen dat 'ie op olie rijdt. Ver
der geen klagen, hoor. Het is een
170 pk sterk beest van een motor
die de 1490 kilo wegende Tsjech in
negen tellen rond naar de hon
derd trekt - en hem een hoofdzake
lijk theoretische top van 220 km/h
laat bereiken. Het officiële ver
bruik van deze tweeliter diesel is
6,7 liter gemiddeld, maar er is ook
een 1,9 D die wat trager en zuini
ger is. Instapmotor is een 1,4-1 ben
zine met turbo, met zijn 125 pk
hét downsizing-voorbeeld van het
moment en absoluut geen straf
Om de zaak nog wat leuker te ma
ken, was de dikke diesel bij ons ge
koppeld aan VW's onvolprezen
DSG tweekoppelingsautomaat,
■een van de beste bakken van het
moment. Zelfs Porsche omarmt
die tweekoppelingstechniek. We
hebben er hier in Holland voorna
melijk door triest regenweer mee
gereden, maar bij de introductie
deze zomer nabij Salzburg hebben
we op droge kronkelweggetjes de
Superb de sporen kunnen geven -
en dat heeft 'ie graag. Er is op het
weggedrag helemaal niets aan te
merken en de stevige vering doet
geen enkele afbreuk aan het com
fort.
Maar al die luxe aan boord doet
het altijd zo vrolijke prijskaartje
van een Skoda wel versomberen:
er is wel al een Skoda Superb voor
26.190 euro (die met dat 1,4-tje),
maar onze tweeliter diesel met
DSG en wat al niet meer kwam
toch op €46.700. Wat je daar an
ders voor kunt kopen? Niet zó
veel auto.
Concurrenten
Citroen C5, nieuw design maakt
de zeer ruime C5 hoogst aantrekke
lijk, want de prijs is laag. De sta-
tioncar Tourer is terecht populair.
Bagage 471-1315 1., gewicht 1469 kg.
Benzine 1,8 tot 3,0 1,117-210 pk die
sel 1,6 tot 2,7 1,110-204 pk. Vanaf
26.290, diesel €29.590. Plus: design,
interieur, ruimte, prijs, Tourer.
Min: afwerking.
Ford Mondeo, bestseller, is dit seg
ment eigenlijk een maat ont
groeid. Bagage 550-1370 1. Gewicht
1567 kg. Benzine 1,6 tot 2,5 1,125-*
220 pk diesel 2,0 1,125-140 pk. Van
af €26.725, diesel €31.125. Plus: rijge
drag, keuze, prijs, afwerking. Min:
1,6-motor te zwak.
Volkswagen Passat, van troon ge
stoten door Mondeo. Variant zeer
in trek, ook als vierdeurs coupé
CC. Bagage 565 1. Gewicht 1464 kg.
Benzine 1,4 tot 3,6 1,102-250 pk
diesel 1,9 tot 2,0 1,105-170 pk. Van
af €27.890, diesel €30.350. Plus:
kwaliteit, afwerking, motorkeuze,
inruil. Min: zelfs prijs niet meer.
door Joeri Wisse
Zijn ogen glunderen als hij
over Fords van de jaren
dertig vertelt. „Ford heeft
de wereld op wielen gezet, zeg
gen ze wel eens. Hij maakte een
auto voor de gewone man bereik
baar," zegt Pieter Allewijn. Al
zo'n veertig jaar is de Krabbendij-
kenaar verslingerd aan de A-Ford.
Die is in 1929 geïntroduceerd als
opvolger van de T-Ford. „Het was
een echte omwenteling omdat er
drie versnellingen en een achter
uit op zaten", weet Allewijn. Hij
bezit verschillende exemplaren
van de A-Ford en diens opvolger,
de B-Ford. Daardoor kan hij de
evolutie van het model goed la
ten zien. „Kijk, dit is verchroomd
koper", wijst hij naar een donker
groen model Coupé uit 1931.
„Daarvoor gebruikten ze nikkel.
Maar dat blijft lang niet zo mooi."
De hobby van Allewijn begon in
de jaren zestig. „Ik was fruithan
delaar en kwam geregeld bij Ko
van Weele om benzine. Op een
dag liet hij mij een A-Ford zien
die hij net had gekocht. In de ja
ren dertig, toen Van Weele naast
de fietsenhandel ook nog taxi
reed, had hij ook zo'n Ford ge
had. Hij heeft die auto's altijd bij
zonder blijven vinden en had er
het opgeknapt. Dat zijn ontzet
tend handige mensen. Ik heb zelf
twee linkerhanden, maar ik sleep
te altijd alle onderdelen aan. Te
genwoordig kun je die makkelij
ker vinden, maar vroeger was dat
niet zo eenvoudig."
Na de gele cabrio kwamen nog
meer oldtimers in diverse uitvoe
ringen. „Op één na waren ze alle-
maal rot. In een oude fietsenma
kerswerkplaats zijn ze prachtig ge
restaureerd." Van Weele en zijn
zoons zijn altijd betrokken geble
ken bij de hobby. „Als we een rit
maken, mogen zij als eerste een
auto uitkiezen om mee te rijden."
Kroon op het werk was de verkie
zing van een van de auto's tot
mooiste Ford, ter ere van het vijf-
tig jarig jubileum van de Neder
landse club. „Uitgekozen door
een Amerikaanse jury. En dat
voor een auto die gerestaureerd is
in een fietsenmakerswerkplaats."/
daarom één teruggekocht." Pieter
Allewijn was eveneens verkocht.
„Toen Van Weele op een dag in
de Telegraaf een advertentie voor
een een Ford had zien staan, ben
ik er op afgegaan." De gele
A-Ford die Allewijn aantrof in En
schede was in erbarmelijke staat.
„Hele stukken waren rot. Van
Weele en zijn jongens hebben
De eerste A-Ford van Pieter Allewijn (77) stamt uit 1930. foto Willem Mieras