k Schip SS Rotterdam molensteen om nek woningcorporatie 'Het Rijk is onbetrouwbaar, dat legt de corporaties telkens weer andere taken op.' De affaire rond de SS Rotterdam werpt de vraag op of wooncorporaties niet te ver zijn doorgeschoten in hun commerciële activiteiten die ze sinds de jaren negentig (mogen) ontplooien. Wat was er eigenlijk mis met het 'slechts' aanbieden van goedkope woningen aan mensen die niet meer kunnen betalen? iM woonbron I professor huisvestingssystemen Peter Boelhouwer PZC Vrijdag 7 november 2008 I 1 3 sociaal en commercieel door Joost Bosman fpto's ANP Woningbezit woningcorporaties Het totaal aantal woningen in Nederland bedraagt 6,8 miljoen. Aantal koopwoningen: 3,7 miljoen 'ISs® Aantal huurwoningen in prive-bezit: 0,7 miljoen Aantal huurwoningen U in bezit van woning corporaties: 2,4 miljoen Het aantal woningcorporaties is als gevolg van fusies sterk afgenomen, 7J. terwijl het totale woningbezit redelijk constant blijft |670 R'4 miljoen). 620 '579 1552 SLffggjj 577 508 492 474 .mi '98 '99 '00 '01 '02 '03 '04 'OS *06 zelfstandige bedrijven, maar ze hoe ven geen winst te maken. Ze heb ben zoveel reserves opgebouwd, dat ze die altijd kunnen aanwen den als het fout gaat. Dus hebben ze ook onvoldoende prikkels om commerciële projecten goed uit te voeren." Overigens is het volgens Boelhou wer een misverstand te denken dat de wooncorporaties ooit alleen maar zijn opgericht om goedkope huizen aan arme mensen te verhu ren. De gedachte erachter was veel- omvattender: de woningbouwver enigingen moest de burgers helpen zich 'te verheffen'. En met het bre dere maatschappelijke takenpakket dat ze de laatste jaren opgelegd heb ben gekregen, keren ze eigenlijk weer naar die oorspronkelijke doel stelling terug, stelt Boelhouwer. De hoogleraar vindt dat de verzelf standiging overwegend goed heeft uitgepakt. „Het was gewoon niet langer mogelijk al die lokale corpo- infographic: JD bron: CFV raties centraal vanuit de Rijksover heid aan te sturen. Ze waren uitein delijk niet meer dan een soort uit voeringskantoren van de subsidies. Nu zijn ze financieel onafhankelijk en hartstikke rijk geworden." Bovendien zijn ze nu veel minder afhankelijk van de politieke grillen, stelt Boelhouwer. En die zijn er nogal eens geweest, ten aanzien van de corporaties. „Het Rijk is on betrouwbaar, dat legt de corpora ties telkens weer andere taken op. Moet je nagaan: de toenmalige staatssecretaris Remkes van Volks huisvesting wilde de corporaties zelfs helemaal afschaffen!" Natuurlijk brengt het vrije onder nemerschap van de corporaties risi co's met zich mee. „Daarnaast is het het neo-liberale gedachtengoed een beetje voorbij en je ziet dat steeds meer Kamerfracties begin nen te roepen dat de verzelfstandi ging moet worden teruggedraaid." Boelhouwer acht dat niet nodig. Wel stelt hij dat het toezicht op het (commerciële) beleid van de corpo raties beter geregeld moet worden. Volgens hem is het daar in Rotter dam ook misgegaan. „Maar dat is niet iets wat je de minister kunt aanrekenen. De raad van bestuur had beter moeten opletten. De mi nister kan onmogelijk alle wooncor poraties in Nederland in de gaten houden." Boelhouwer denkt dat de corpora ties inmiddels voldoende expertise in huis hebben om marktgerichte activiteiten aan te kunnen. Maar hij geeft toe dat het spanningsveld tussen sociaal en commercieel blijft bestaan. „Het kan niet zo zijn dat corporaties sportcomplexen neerzetten en begraafplaatsen aan leggen. Ze zijn er uiteindelijk niet om de financiële problemen van de gemeenten op te lossen." De woordvoerder van de brancheorganisatie van wooncorpo raties Aedes stipt nog een andere kwestie aan waarmee de corpora ties kampen: de regering wil het geld dat ze verdienen met hun com merciële activeiten gaan belasten. „Dat geld wordt dus niet gebruikt voor sociale woningbouw, want het verdwijnt rechtstreeks in de schatkist. Politiek Den Haag behan delt de corporaties maar zoals het ze in de kraam te pas komt: komt het uit dan zijn we commercieel, komt het niet uit dan zijn we in eens weer een staatsinstelling." Volgens Aedes zou meer helder heid in de wetgeving over de (fisca le) positie van maatschappelijke on dernemers (zoals wooncorporaties en scholen) al veel oplossen. „Wooncorporaties kampen nu een- maal met hardnekkige beeldvor ming: ze zijn rijk, ze zitten op hun geld en hebben directeuren die te veel verdienen. De waarheid is ech ter dat alles wat ze verdienen, wordt teruggestoken in sociale wo ningbouw en leefbaarheid." De Rotterdamse woningcorporatie Woonbron is in financiële problemen geraakt door de aankoop en verbouw van het cruiseschip SS Rotterdam. De kosten zijn opgelopen tot bijna 200 miljoen euro. Voor het eind van het jaar moet de corporatie minstens 80 procent van het schip verkocht hebben. Ook minister Ella Vogelaar (Wonen, PvdA) is onder vuur komen liggen. Vrijwel de hele Kamer was de afgelopen tijd zeer kritisch over de activiteiten van de corporatie en het toezicht daarop door Vogelaar. Woonbron kwam helemaal alleen te staan voor de verbouw van het schip nadat een andere investeerder was afgehaakt. De voormalige oceaanstomer moet een congres- en hotelschip worden en ligt sinds kort weer aan de kade in Rotterdam. Door de oplopende kosten kwam Woonbron zo krap bij kas te zitten dat ze geld moest gaan lenen. Bovendien bleken de investeringen in geen verhouding meer te staan tot de kerntaken van de corporatie. Daarom mag Woonbron na verkoop nog hoogstens 20 procent van de SS Rotterdam in bezit hebben. Vogelaar stelt vast dat de corporatie verzuimd heeft formeel instemming met het project te vragen bij het ministerie van VROM. Ook is nooit aangegeven of de omvang van de investering wel strookte met de eigenlijke taken van de corporatie. Daarom gaat Vogelaar deze procedures aanscherpen. Het management van Woonbron bij dit project was niet in orde, vindt de minister, waardoor ook het toezicht door de raad van commissarissen erbij in schoot. Vanaf het moment dat het echt mis dreigde te gaan bij Woonbron, hebben alle betrokken instanties wel goed ingegrepen, oordeelt Vogelaar, inclusief haar eigen ministerie. Vanaf 1 juli 2005 Na faillissement RDM eigendom van Rederij De Rotterdam BV, dochter van Rotter damse Woningcorpo ratie Woonbron. 27febr.-24aug.2006 Verblijf in Gdansk voor opknapbeurt. Poolse autoriteiten geven geen toestemming voor lossen asbesthoudend afval. Vanaf 2 september 2006 In Wilhelmshaven, Duitsland, voor renovatie, o.a. verwijde ren asbesthoudend afval. Aanvankelijke begroting van 30 miljoen euro loopt op tot bijna 200 miljoen euro. 4 augustus 2008 Schip komt aan in Rotterdam. Ligplaats: kade Derde Katen- drechtse Hoofd. Schip wordt verder verbouwd tot hotel, restaurant, theater, congres ruimte en opleidingsinstituut. 1 denkt durft doet 30 oktober 2008 Rotterdamse Woning corporatie Woonbron in financiële problemen door SS Rotterdam. '03 '04 '05 '06 '07 '08 '09

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13