Woningbouwcorporaties
Wm
Woningbouwverenigingen
m) Holland America Line
1 2 I Vrijdag 7 november 2008 PZC
In 1901 wordt de Woningwet ingevoerd, die de taken van
de woningbouwverenigingen vastlegt. Ze moeten hun geld
besteden aan sociale huisvesting. Aanvankelijk zijn de wo
ningbouwverenigingen (die al dateren uit de 19de eeuw)
sterk verzuild. Een wijdverbreid misverstand is dat ze door de
overheid zijn opgericht.
Vlak na de Tweede Wereldoorlog bezitten de verenigingen
niet meer dan 10 procent van het totale Nederlandse wo
ningbestand.
In de jaren '50 en '60 neemt het aantal woningen van de wo
ningbouwverenigingen snel toe doordat de regering de wo
ningnood met omvangrijke subsidies bestrijdt. Door de stads
vernieuwing die volgt, krijgen de corporaties grote leningen
van het Rijk om huizen te bouwen.
In 1995 vervalt de financiële relatie tussen overheid en corpo
raties door de zogeheten brutering: de toekomstige subsi
dies worden weggestreept tegen uitstaande schulden. Vanaf
dan moeten de corporaties zelf bloeden voor hun exploitatie
tekorten. De verenigingen komen op afstand van de overheid
te staan, maar moeten nog wel aan bepaalde maatschappelij
ke verplichtingen voldoen.
In 1997 wordt het takenpakket verbreed en krijgen de corpo
raties de doelstelling erbij om de leefbaarheid van wijken te
bevorderen.
In 2001 moeten de woningbouwverenigingen zich tevens
gaan inzetten voor huisvesting van ouderen, gehandicapten
en (andere) zorgbehoevenden.
In 2006 begint een aantal woningbouwcorporaties kantoren
en sportcomplexen te bouwen. Op die manier willen ze hun
bedrijfseconomische positie versterken. Volgens de woning
wet moet een woningcorporatie zich echter uitsluitend op
het gebied van de volkshuisvesting bewegen. De minister van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu verbiedt de
activiteiten dan ook.
De geschiedenis van de SS Rotterdam
1956-1959
Stoomschip (SS) Rotterdam,
Nederlands grootste passagiers
schip, gebouwd door de
Rotterdamsche Droogdok
Maatschappij (RDM) voor de
Holland-America Lijn (HAL).
13 september 1958 21 augustus 1959
Doop en tewaterlating
door koningin luliana.
Officiële proefvaart, in
aanwezigheid van koningin
Juliana, prins Bernhard en
prinses Margriet.
3 september 1959
Eerste transatlanti
sche overtocht naar
New York.
30sept. 1997 Dec. 1997-Sept. 2000
Aankomst in
Florida, einde
laatste reis
voorde HAL.
Gevaren voor rederij
Premier Cruises onder
de naam 'Rembrandt'
Sept. 2000
Uit de vaart
genomen.
2000-2004
Aan de ketting gelegd
in de Bahamas van
wege faillissement
Premier Cruises.
Mei 2003
Eigendom van S
Rotterdam BV
(onderdeel RDA
2000
Tussen
Dichtgetimmerde woningen
in Rotterdam Zuid.
Of het treurspel
rond de SS Rotter
dam (zie kader)
voortkomt uit de
verzelfstandiging
van de wooncor-
poraties tien jaar geleden? „Ja", be
aamt professor huisvestingssyste
men Peter Boelhouwer van de TU
Delft volmondig. „Maar het is ook
een incident", voegt hij er direct
aan toe. Andere van dit soort schan
dalen binnen wooncorporaties kent
Boelhouwer niet. „Ja", zegt ook een
woordvoerder van de brancheorga-
nisatiê van wooncorporaties Aedes.
„Maar de link mag je niet één op
één leggen."
De vroegere woningbouwverenigin
gen zitten sinds de jaren negentig
in een lastig parket: de subsi
diekraan van het Rijk die decennia
lang had gestroomd, werd dichtge
draaid en sindsdien moeten de cor
poraties hun eigen broek ophou
den. Daartoe stimuleerde het Rijk
hen commerciële (nevenactivitei
ten te ontplooien om op die ma
nier hun geld binnen te halen. Dat
geld, zo was de gedachte, kunnen
ze dan weer terugpompen in de
bouw van sociale huurwoningen.
De vraag is of ze door hun commer
ciële besognes niet te zeer hun aan
vankelijke taak en wettelijke ver
plichting - het bieden van goedko
pe Woningen aan 'arme' mensen -
uit het oog hebben verloren.
Er bestaat een voortdurend span
ningsveld tussen het sociale en com
merciële handelen van de corpora
ties, zegt Boelhouwer. „De scheids
lijn is moeilijk te trekken. Onder in
vloed van het beleid van minister
Vogelaar zijn de corporaties zich
sinds een jaar of drie uitdrukkelijk
met de leefbaarheid van de wijken
aan het bezighouden. In die 'Voge-
laarwijken' moeten ze dus meer
doen dan wat de maatschappij al
tijd van hen vroeg." Het plan om
de wijk Katendrecht leefbaarder te
maken door er de SS Rotterdam
neer te leggen en op te knappen, is
daar een goed voorbeeld van. „Op
zich geen slecht idee", vindt Boel
houwer. „Het probleem is echter,
dat het niet de 'core business' is van
een wooncorporatie."
Meer in het algemeen kennen
wooncorporaties niet 'de tucht van
de markt'. Boelhouwer: „Het zijn