Woningbouwcorporaties Wm Woningbouwverenigingen m) Holland America Line 1 2 I Vrijdag 7 november 2008 PZC In 1901 wordt de Woningwet ingevoerd, die de taken van de woningbouwverenigingen vastlegt. Ze moeten hun geld besteden aan sociale huisvesting. Aanvankelijk zijn de wo ningbouwverenigingen (die al dateren uit de 19de eeuw) sterk verzuild. Een wijdverbreid misverstand is dat ze door de overheid zijn opgericht. Vlak na de Tweede Wereldoorlog bezitten de verenigingen niet meer dan 10 procent van het totale Nederlandse wo ningbestand. In de jaren '50 en '60 neemt het aantal woningen van de wo ningbouwverenigingen snel toe doordat de regering de wo ningnood met omvangrijke subsidies bestrijdt. Door de stads vernieuwing die volgt, krijgen de corporaties grote leningen van het Rijk om huizen te bouwen. In 1995 vervalt de financiële relatie tussen overheid en corpo raties door de zogeheten brutering: de toekomstige subsi dies worden weggestreept tegen uitstaande schulden. Vanaf dan moeten de corporaties zelf bloeden voor hun exploitatie tekorten. De verenigingen komen op afstand van de overheid te staan, maar moeten nog wel aan bepaalde maatschappelij ke verplichtingen voldoen. In 1997 wordt het takenpakket verbreed en krijgen de corpo raties de doelstelling erbij om de leefbaarheid van wijken te bevorderen. In 2001 moeten de woningbouwverenigingen zich tevens gaan inzetten voor huisvesting van ouderen, gehandicapten en (andere) zorgbehoevenden. In 2006 begint een aantal woningbouwcorporaties kantoren en sportcomplexen te bouwen. Op die manier willen ze hun bedrijfseconomische positie versterken. Volgens de woning wet moet een woningcorporatie zich echter uitsluitend op het gebied van de volkshuisvesting bewegen. De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu verbiedt de activiteiten dan ook. De geschiedenis van de SS Rotterdam 1956-1959 Stoomschip (SS) Rotterdam, Nederlands grootste passagiers schip, gebouwd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) voor de Holland-America Lijn (HAL). 13 september 1958 21 augustus 1959 Doop en tewaterlating door koningin luliana. Officiële proefvaart, in aanwezigheid van koningin Juliana, prins Bernhard en prinses Margriet. 3 september 1959 Eerste transatlanti sche overtocht naar New York. 30sept. 1997 Dec. 1997-Sept. 2000 Aankomst in Florida, einde laatste reis voorde HAL. Gevaren voor rederij Premier Cruises onder de naam 'Rembrandt' Sept. 2000 Uit de vaart genomen. 2000-2004 Aan de ketting gelegd in de Bahamas van wege faillissement Premier Cruises. Mei 2003 Eigendom van S Rotterdam BV (onderdeel RDA 2000 Tussen Dichtgetimmerde woningen in Rotterdam Zuid. Of het treurspel rond de SS Rotter dam (zie kader) voortkomt uit de verzelfstandiging van de wooncor- poraties tien jaar geleden? „Ja", be aamt professor huisvestingssyste men Peter Boelhouwer van de TU Delft volmondig. „Maar het is ook een incident", voegt hij er direct aan toe. Andere van dit soort schan dalen binnen wooncorporaties kent Boelhouwer niet. „Ja", zegt ook een woordvoerder van de brancheorga- nisatiê van wooncorporaties Aedes. „Maar de link mag je niet één op één leggen." De vroegere woningbouwverenigin gen zitten sinds de jaren negentig in een lastig parket: de subsi diekraan van het Rijk die decennia lang had gestroomd, werd dichtge draaid en sindsdien moeten de cor poraties hun eigen broek ophou den. Daartoe stimuleerde het Rijk hen commerciële (nevenactivitei ten te ontplooien om op die ma nier hun geld binnen te halen. Dat geld, zo was de gedachte, kunnen ze dan weer terugpompen in de bouw van sociale huurwoningen. De vraag is of ze door hun commer ciële besognes niet te zeer hun aan vankelijke taak en wettelijke ver plichting - het bieden van goedko pe Woningen aan 'arme' mensen - uit het oog hebben verloren. Er bestaat een voortdurend span ningsveld tussen het sociale en com merciële handelen van de corpora ties, zegt Boelhouwer. „De scheids lijn is moeilijk te trekken. Onder in vloed van het beleid van minister Vogelaar zijn de corporaties zich sinds een jaar of drie uitdrukkelijk met de leefbaarheid van de wijken aan het bezighouden. In die 'Voge- laarwijken' moeten ze dus meer doen dan wat de maatschappij al tijd van hen vroeg." Het plan om de wijk Katendrecht leefbaarder te maken door er de SS Rotterdam neer te leggen en op te knappen, is daar een goed voorbeeld van. „Op zich geen slecht idee", vindt Boel houwer. „Het probleem is echter, dat het niet de 'core business' is van een wooncorporatie." Meer in het algemeen kennen wooncorporaties niet 'de tucht van de markt'. Boelhouwer: „Het zijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12