van een halfverdiept spoor?' Harley Geen biblioservicebus Reimerswaalse raad digitaal O Begin bouw Julianahof MODES Aanpassingen aan het spoor B PZC Donderdag 6 november 2008 127 PAPEGAAISTRAAT 17 GOES 25% KORTING op de hele collectie wegens verbouwing KRUININGEN - De vergaderingen van de Reimerswaalse gemeente raad zijn sinds deze week integraal terug te luisteren. Via de website http://reimerswaal.notubiz.nl is het mogelijk de hele vergadering te be luisteren of afzonderlijke agenda punten en/of sprekers te beluiste ren. De gemeente wil de komende maanden ervaring opdoen met het 'digitale verslag'. Taalproblemen Dyslexie? Foutloos lezen en schrijven een droom S.M. Bosch Docente Nederlands Remedial Teacher Master of Education Voor advies en begeleiding, bel vrijblijvend: (0113) 57 22 44 06 20 56 08 05 of mail: smbosch@zeelandnet.nl Meestal komt de spijt decennia la ter. Als schoolvoorbeeld noemt Ad miraal de Boston Artery, de in de jaren vijftig aangelegde snelweg die naar deze Amerikaanse stad leidt, maar inmiddels volledig is ge transformeerd in een tunnel (2003 open). „Je zag dat daar de overlast rond de interstate te groot werd, buurten verpauperden, het woon genot was weg. Het heeft miljar den gekost, maar je ziet nu wel dat het gebied weer floreert." In Boston is de optimale oplossing gekozen, waarbij veel partijen be trokken waren. Zonder iemand of iets te verwijten, dreigt in Goes een 'suboptimale oplossing' te worden gekozen. „Het probleem is dat de afwegingsmodellen en -structuren vaak niet stroken met termen als duurzaamheid en kli maatbestendigheid. Ik begrijp dat Prorail nu onderzoek laat doen door Haskoning, op verzoek van de gemeente. Prorail benadert het Rijopleidingen Lesprijs 33,50 voor 50 minuten Pakket vanaf 995,- incl. examens Ook 10-daagse en 8-weekse opleidingen Telefoon (0113)22 07 13 www.accent-rijopleidingen.nl probleem vanzelfsprekend vanuit een technische invalshoek. Goes vooral vanuit een infrastructureel en financieel gezichtspunt. Wat is de winst straks van van een half verdiepte bak? Je bereikt een stuk je geluidsreductie en door een tun nel spreid je je verkeersdruk een beetje. De vraag is nu: hoe belang rijk vindt de gemeente het ophef fen van de spoorse doorsnijding en wil ze een allesomvattende af weging maken?" Natuurlijk begrijpt Admi raal dat alles samenhangt met geld. „Bovendien is de situatie in Goes gecompliceerd. Het treinverkeer moet tijdens de bouw doorgaan en grondposities zijn in verschillende handen. Je kunt je als gemeente daarbij wel een andere rol aanmeten. Je hoeft niet alles zelf op te lossen. Ver klaar jezelf niet als hoofdverant woordelijke voor de financiering. Het probleem is je namelijk opge drongen. Treedt dus als een soort regisseur op van partijen die belan gen hebben. Kijk; het is toch gewel dig als een ondernemer een archi tect en vervolgens de BAM inscha kelt om een alternatief plan te ma ken. Dat is het begin van een com mitment, waarop je verder kunt bouwen. Je kunt het meest berei ken als je zoveel mogelijk partijen achter je doel weet te krijgen. Schep draagvlak en kijk samen hoe je een gat van zeventig tot honderd miljoen euro dicht. In die rol mag je aan de BAM vragen hoe ze een plan van 110 miljoen euro denken te financieren. Blijf echter kijken naar het optimum en zeg niet meteen: dat is onbetaalbaar. Wees creatief, verdiep je in finan cial engineering. Misschien heb je nog ergens grond liggen waar de BAM wat mag doen in ruil voor het oplossen van een deel van het spoorprobleem." WAARDE - Waarde krijgt geen bi blioservicebus. Het blijkt niet mo gelijk om een kortlopend contract af te sluiten voor die voorziening. Een biblioservicebus is een biblio theekbus met enkele extraatjes. Zo kan er onder meer worden gepind en er kunnen postzaken worden geregeld. Reimerswaal wilde, in af wachting van het plan Meerwaar de (een nieuw multifunctioneel centrum waarin ook een pinauto maat komt), bekijken of er tot die tijd een servicebus in het dorp kon worden ingezet. Dat kan dus Volgens Admiraal moet de ge meente nu niet overhaast te werk gaan, omdat ze al een bepaalde weg is ingeslagen. Projecten als een spoorverdieping duren door gaans lang en dan kan er nog best een jaartje bij. Goes is al zes jaar bezig, Delft heeft er tien jaar over gedaan. „Bij mijn weten is bijvoor beeld nooit berekend welk ontwik- kelingspotentieel het gebied op en rond de spoorlijn in Goes heeft als je het spoor totaal verdiept. Het lijkt me toch noodzakelijk om te weten wat je kunt terugverdienen. Stel je voor dat er geen spoor ligt, hoe kun je dat gebied dan uitnut- ten? Die vraag zou toch op zijn minst moeten worden beant woord." Professor Han Admiraal is tevens voorzitter van het comité onder gronds ruimtegebruik van de ITA, de International Tunneling and Un derground Space Association. niet, omdat alleen een contract voor vastgestelde periodes kan worden afgesloten „Langer dan vijf jaar", aldus wethouder Hans de Kunder. Meerwaarde is dan als het goed is al gereed en het is vol gens de gemeente zonde om dan ook nog de servicebus te laten rij den. Waarde houdt overigens een gewone bibliobus. In Oostdijk rijdt sinds kort Wel een biblioservi cebus. Ook Bath krijgt wellicht een bibliobus. Binnenkort worden de resultaten van een enquête on der inwoners bekend. Dental Goes B.V. Wij werken aan uw glimlach! Voor informatie of reparatie van uw kunstgebit. Van de Spiegelstraat 56 4461 LN Goes T +31 (0)113 231220 j F+31 (0)113 250335 wwv7.excenl.eu i .denlalgoes@excent.eu Helpende handen voor mooie tanden. WAARDE - In Waarde wordt van ochtend om 11.00 uur de eerste paal voor het inbreidingsproject Julianahof geslagen. P&S Project ontwikkeling uit 's-Gravenpolder bouwt dertien woningen, waarvan de helft inmiddels is verkocht. Het is voor het eerst sinds jaren dat het dorp er woningen bij krijgt. De eer ste ideeën voor het plan dateren al van meer dan vijfjaar geleden. IETS TE SCHENKEN SCHENKEN? TUURLIJK! MAAR WEET U WAT EEN GESCHENK TOT EEN GESCHENK MAAKT? SAMEN MET DE MENSEN VAN WIJNKOPERIJ VAN LEERZEM KOMT U ERUIT EEN BIJZONDERE FLES GEDISTILLEERD, EEN PASSENDE WIJN. NEE, NIET ZOMAAR IETS SCHENKEN: AANDACHT SCHENKEN! VAN EEN BESCHEIDEN ZAK TOT EEN WIJNKIST MET UW EIGEN LOGO. VAN EEN TOT EEN HELEBOEL Wynfarp e/üj Tm jfevuum. MOLENWATER 137 MIDDELBURG 0118 613338 gelijkvloerse kruising B. Ballotstraat halfverdiepte spoorbak Kloetingseweg 'P'egelsti PZC Rolant Quist, Donja Odijk illustratie Danker Jan Oreel bron Gemeente Goes, HB Architecten, BAM Op en om het spoor door Goes worden over enkele jaren maatregelen genomen om overlast door (goederen)treinen te verminderen. Huidig plan (rechts) Kosten: nog onbekend, streven is rond 40 miljoen euro. Totaal in kas: 38,5 min. Alternatief plan (onder)v^ J Kosten: nog onbekend, streven is rond 40 miljoen euro. Totaal in kas: 38,5 min. fiets-/voetgangerstunnel Kloetingseweg/Patijnweg -- j tunnel onder het spoor Van Hertumweg NS-station moeten worden verlaagd. Voetgangerstunnel- Circulatieplein zorgt voor vlotte doorstroming. tje maakt plaats voor een I overkapping. Tracé ligt grotendeels noordelijk van huidige spoorlijn. Tijdens de aanleg van de spoorbak, kan het treinverkeer gewoon doorgaan. Bij het station wordt een tijdelijk perron aangelegd op het rangeerterrein. Langs een deel van het spoor ontstaat ruimte voor de bouw van woningen en kantoorvilla's. wrm m m Stationspark Huidig rangeerspoor verdwijnt. Mogelijk bouw van kantoren. Nieuwe noord-zuidkruisingen zijn gemakkelijk te maken. Tweede ontsluiting van parkeerterrein Stationspark is mogelijk. O In deze variant zijn geen tunnels nodig aan de Van Hertumweg en Kloetingse weg (de fietsersovergang bij Ockenburgh). Autoverkeer rijdt vanaf de Kloetingseweg tot de overgang bij de Buijs Ballotstraat over het dak van de verdiepte spoorbak. Spoor wordt totaal verdiept vanaf Buijs Ballotstraat tot voorbij Van Hertumweg. Spoorbak 4 km. lang, inclusief toeritten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 75