van een halfverdiept spoor?'
Harley
Geen biblioservicebus
Reimerswaalse
raad digitaal
O
Begin bouw
Julianahof
MODES
Aanpassingen aan het spoor
B PZC Donderdag 6 november 2008 127
PAPEGAAISTRAAT 17 GOES
25% KORTING op de hele
collectie wegens verbouwing
KRUININGEN - De vergaderingen
van de Reimerswaalse gemeente
raad zijn sinds deze week integraal
terug te luisteren. Via de website
http://reimerswaal.notubiz.nl is het
mogelijk de hele vergadering te be
luisteren of afzonderlijke agenda
punten en/of sprekers te beluiste
ren. De gemeente wil de komende
maanden ervaring opdoen met
het 'digitale verslag'.
Taalproblemen Dyslexie?
Foutloos lezen en schrijven een droom
S.M. Bosch
Docente Nederlands
Remedial Teacher
Master of Education
Voor advies en begeleiding, bel vrijblijvend:
(0113) 57 22 44 06 20 56 08 05
of mail: smbosch@zeelandnet.nl
Meestal komt de spijt decennia la
ter. Als schoolvoorbeeld noemt Ad
miraal de Boston Artery, de in de
jaren vijftig aangelegde snelweg
die naar deze Amerikaanse stad
leidt, maar inmiddels volledig is ge
transformeerd in een tunnel (2003
open). „Je zag dat daar de overlast
rond de interstate te groot werd,
buurten verpauperden, het woon
genot was weg. Het heeft miljar
den gekost, maar je ziet nu wel dat
het gebied weer floreert."
In Boston is de optimale oplossing
gekozen, waarbij veel partijen be
trokken waren. Zonder iemand of
iets te verwijten, dreigt in Goes
een 'suboptimale oplossing' te
worden gekozen. „Het probleem is
dat de afwegingsmodellen en
-structuren vaak niet stroken met
termen als duurzaamheid en kli
maatbestendigheid. Ik begrijp dat
Prorail nu onderzoek laat doen
door Haskoning, op verzoek van
de gemeente. Prorail benadert het
Rijopleidingen
Lesprijs 33,50
voor 50 minuten
Pakket vanaf 995,-
incl. examens
Ook 10-daagse en
8-weekse opleidingen
Telefoon (0113)22 07 13
www.accent-rijopleidingen.nl
probleem vanzelfsprekend vanuit
een technische invalshoek. Goes
vooral vanuit een infrastructureel
en financieel gezichtspunt. Wat is
de winst straks van van een half
verdiepte bak? Je bereikt een stuk
je geluidsreductie en door een tun
nel spreid je je verkeersdruk een
beetje. De vraag is nu: hoe belang
rijk vindt de gemeente het ophef
fen van de spoorse doorsnijding
en wil ze een allesomvattende af
weging maken?"
Natuurlijk begrijpt Admi
raal dat alles samenhangt
met geld. „Bovendien is
de situatie in Goes gecompliceerd.
Het treinverkeer moet tijdens de
bouw doorgaan en grondposities
zijn in verschillende handen. Je
kunt je als gemeente daarbij wel
een andere rol aanmeten. Je hoeft
niet alles zelf op te lossen. Ver
klaar jezelf niet als hoofdverant
woordelijke voor de financiering.
Het probleem is je namelijk opge
drongen. Treedt dus als een soort
regisseur op van partijen die belan
gen hebben. Kijk; het is toch gewel
dig als een ondernemer een archi
tect en vervolgens de BAM inscha
kelt om een alternatief plan te ma
ken. Dat is het begin van een com
mitment, waarop je verder kunt
bouwen. Je kunt het meest berei
ken als je zoveel mogelijk partijen
achter je doel weet te krijgen.
Schep draagvlak en kijk samen
hoe je een gat van zeventig tot
honderd miljoen euro dicht. In die
rol mag je aan de BAM vragen hoe
ze een plan van 110 miljoen euro
denken te financieren. Blijf echter
kijken naar het optimum en zeg
niet meteen: dat is onbetaalbaar.
Wees creatief, verdiep je in finan
cial engineering. Misschien heb je
nog ergens grond liggen waar de
BAM wat mag doen in ruil voor
het oplossen van een deel van het
spoorprobleem."
WAARDE - Waarde krijgt geen bi
blioservicebus. Het blijkt niet mo
gelijk om een kortlopend contract
af te sluiten voor die voorziening.
Een biblioservicebus is een biblio
theekbus met enkele extraatjes. Zo
kan er onder meer worden gepind
en er kunnen postzaken worden
geregeld. Reimerswaal wilde, in af
wachting van het plan Meerwaar
de (een nieuw multifunctioneel
centrum waarin ook een pinauto
maat komt), bekijken of er tot die
tijd een servicebus in het dorp
kon worden ingezet. Dat kan dus
Volgens Admiraal moet de ge
meente nu niet overhaast te werk
gaan, omdat ze al een bepaalde
weg is ingeslagen. Projecten als
een spoorverdieping duren door
gaans lang en dan kan er nog best
een jaartje bij. Goes is al zes jaar
bezig, Delft heeft er tien jaar over
gedaan. „Bij mijn weten is bijvoor
beeld nooit berekend welk ontwik-
kelingspotentieel het gebied op en
rond de spoorlijn in Goes heeft als
je het spoor totaal verdiept. Het
lijkt me toch noodzakelijk om te
weten wat je kunt terugverdienen.
Stel je voor dat er geen spoor ligt,
hoe kun je dat gebied dan uitnut-
ten? Die vraag zou toch op zijn
minst moeten worden beant
woord."
Professor Han Admiraal is tevens
voorzitter van het comité onder
gronds ruimtegebruik van de ITA,
de International Tunneling and Un
derground Space Association.
niet, omdat alleen een contract
voor vastgestelde periodes kan
worden afgesloten „Langer dan
vijf jaar", aldus wethouder Hans
de Kunder. Meerwaarde is dan als
het goed is al gereed en het is vol
gens de gemeente zonde om dan
ook nog de servicebus te laten rij
den. Waarde houdt overigens een
gewone bibliobus. In Oostdijk
rijdt sinds kort Wel een biblioservi
cebus. Ook Bath krijgt wellicht
een bibliobus. Binnenkort worden
de resultaten van een enquête on
der inwoners bekend.
Dental Goes B.V.
Wij werken aan
uw glimlach!
Voor informatie
of reparatie van
uw kunstgebit.
Van de Spiegelstraat 56
4461 LN Goes
T +31 (0)113 231220
j F+31 (0)113 250335
wwv7.excenl.eu
i .denlalgoes@excent.eu
Helpende handen voor mooie tanden.
WAARDE - In Waarde wordt van
ochtend om 11.00 uur de eerste
paal voor het inbreidingsproject
Julianahof geslagen. P&S Project
ontwikkeling uit 's-Gravenpolder
bouwt dertien woningen, waarvan
de helft inmiddels is verkocht. Het
is voor het eerst sinds jaren dat het
dorp er woningen bij krijgt. De eer
ste ideeën voor het plan dateren al
van meer dan vijfjaar geleden.
IETS TE SCHENKEN SCHENKEN?
TUURLIJK! MAAR WEET U WAT EEN
GESCHENK TOT EEN GESCHENK
MAAKT? SAMEN MET DE MENSEN VAN
WIJNKOPERIJ VAN LEERZEM KOMT
U ERUIT EEN BIJZONDERE FLES
GEDISTILLEERD, EEN PASSENDE WIJN.
NEE, NIET ZOMAAR IETS SCHENKEN:
AANDACHT SCHENKEN! VAN EEN
BESCHEIDEN ZAK TOT EEN WIJNKIST
MET UW EIGEN LOGO. VAN EEN TOT
EEN HELEBOEL
Wynfarp e/üj Tm jfevuum.
MOLENWATER 137 MIDDELBURG
0118 613338
gelijkvloerse kruising
B. Ballotstraat
halfverdiepte
spoorbak
Kloetingseweg
'P'egelsti
PZC Rolant Quist, Donja Odijk illustratie Danker Jan Oreel bron Gemeente Goes, HB Architecten, BAM
Op en om het spoor door Goes worden over enkele
jaren maatregelen genomen om overlast door
(goederen)treinen te verminderen.
Huidig plan (rechts)
Kosten: nog onbekend,
streven is rond 40 miljoen euro.
Totaal in kas: 38,5 min.
Alternatief plan (onder)v^ J
Kosten: nog onbekend,
streven is rond
40 miljoen euro.
Totaal in kas: 38,5 min.
fiets-/voetgangerstunnel
Kloetingseweg/Patijnweg
-- j
tunnel onder het spoor Van Hertumweg
NS-station moeten worden
verlaagd. Voetgangerstunnel-
Circulatieplein zorgt voor
vlotte doorstroming.
tje maakt plaats voor een
I overkapping.
Tracé ligt grotendeels noordelijk van
huidige spoorlijn. Tijdens de aanleg van
de spoorbak, kan het treinverkeer
gewoon doorgaan. Bij het station wordt
een tijdelijk perron aangelegd op het
rangeerterrein.
Langs een deel van het spoor
ontstaat ruimte voor de
bouw van woningen en
kantoorvilla's.
wrm m m
Stationspark
Huidig rangeerspoor
verdwijnt. Mogelijk
bouw van kantoren.
Nieuwe noord-zuidkruisingen zijn
gemakkelijk te maken. Tweede
ontsluiting van parkeerterrein
Stationspark is mogelijk.
O In deze variant zijn geen tunnels nodig
aan de Van Hertumweg en Kloetingse
weg (de fietsersovergang bij Ockenburgh).
Autoverkeer rijdt vanaf de
Kloetingseweg tot de overgang bij de
Buijs Ballotstraat over het dak van de
verdiepte spoorbak.
Spoor wordt totaal verdiept vanaf Buijs
Ballotstraat tot voorbij Van Hertumweg.
Spoorbak 4 km. lang, inclusief toeritten.