Zeeland
Plan voor 'Wat is straks de winst
Scheldekavel
nu lucratief
Kerk komt geld tekort voor restauratie
Op Soestdijk
Plan voor zorgcentrumpje in
Rilland is nog weinig concreet
Bezuinigingen brengen
Vlissings bouwproject
naar positief resultaat.
Hervormde kerk in
Krabbendijke wil toren
grondig aanpakken.
26 Donderdag 6 november 2008 PZC -8
door Wendy van den Hurk
VLISSINGEN - Het Scheldekwartier
is uit de rode cijfers. Door de Ma
chinefabriek te slopen, extra wo
ningen te bouwen en het groene
eiland in de Binnenhaven te ver
vangen door een jachthaven, buigt
het Vlissingse stadsbestuur het ver
lies van achttien miljoen euro om
,in een winst van 2,7 mille.
Hoeveel het scheelt als de fabriek
niet wordt gerestaureerd, wil wet
houder Piet Polderman niet zeg
gen, maar het gaat om miljoenen.
„En als je op die locatie kiest voor
het bouwen van extra huizen, le
vert het juist geld op. Bovendien
zat het enorme volume ons dwars.
Dat dwong de omgeving er ook
toe om kolossen te worden en het
zou lastig zijn om een exploitant
voor de fabriek te vinden."
Toch zal het bouwplan geen histo
rische gebouwen tekortkomen, ga
randeert het college. Immers, het
Dokje van Perry, de Zware Plaat
werkerij, de Timmerfabriek en het
hoofdkantoor van de Schelde zijn
er ook nog. Die blijven.
Door wat ideeën te schrappen,
en te vervangen door zaken die
geld opleveren, is het Schelde
kwartier eindelijk winstgevend
in plaats van verlieslijdend.
Maar voor de platgelegde Schelde-
kraan zit een restauratie er waar
schijnlijk evenmin in. Te duur. En
ook het met onkruid overwoeker
de vakbondsgebouw - volgens het
college een bouwval - gaat tegen
de grond. Daarnaast is het kleine
driehoekige parkje in het water
van de Binnenhaven van de baan.
Liever laat het college daar ligplaat
sen aanleggen voor zeezeiljachten.
Die leveren de stad tenminste geld
op. En het groen, dat wordt gecom
penseerd in het Blauwe Dorp, in
het verlengde van de Singel, het
laatste stukje Scheldekwartier. Het
komt daar in plaats van de water
partij met brug en dure kades.
Eigenlijk zou een groot stuk van
het rijtje winkels aan het Schelder
plein gesloopt worden, om ruimte
te maken voor een grootse entree
naar het Scheldeterrein. Dat gaat
niet door. En de bestrating in het
hele Scheldekwartier verandert. In
plaats van duurzaam natuursteen,
kiest het college voor goedkoper
materiaal.
Met al deze bezuinigingen zou het
moeten lukken. De komende zes
maanden benut het stadsbestuur
om een partner voor de exploita
tie van het Scheldekwartier te vin
den. Behalve schrappen doet het
college ook nog iets extra's: alle
vervuilde grond moet weg. En om
risico's te kunnen opvangen, zorgt
ze voor een buffer van tien mil
joen. De raad beslist 27 november
of zij dit ook allemaal wil.
RILLAND - In de plannen van wo
ningcorporatie R&B Wonen en
zorggroep Ter Weel voor een klein
schalig zorgcentrum in Rilland zit
weinig schot. „We zijn ons nog
aan het oriënteren, het staat echt
nog in de kinderschoenen", aldus
Theo van Driessche, hoofd project
ontwikkeling van R&B Wonen.
Bewoners van de huurwoningen
aan de Vliedbergstraat en Inke-
loortstraat zijn al meer dan een
jaar geleden per brief op de hoog
te gesteld van de mogelijke bouw
van een zorgcentrumje op die loca
tie. Sindsdien is het echter stil ge
bleven, alsdus bewoner Adrie de
Schipper. „Wel staan er drie hui
zen leeg en die worden volgens
mij ook niet meer verhuurd."
Directeur Pim Hurkens van Ter
Weel heeft evenenees weinig con
crete informatie. „Wij hebben in
derdaad nog ruimte om twaalf
plaatsen neer te zetten. Of we dat
zullen doen is nog maar de vraag.
Het is een dure voorziening, want
er moet permanent personeel
rondlopen. We hebben een soort
gelijk plannetje voor Wemeldinge
voorlopig ook even in de ijskast ge
zet."
jaren fors. Zeker als de Wester-
schelde Container Terminal
(WCT) er komt.
Om aan de wettelijke eisen voor
spoorlawaai te voldoen, moest rail
beheerder Prorail maatregelen tref
fen. Die bestaan binnen delen van
de bebouwde kommen uit geluids
schermen, betonnen liggers en rail
dempers. Ze staan al in Kapelle,
Krabbendijke en Rilland.
Voor Goes was zo'n 'Berlijnse
muur' in de stad onacceptabel. De
gemeente weigerde aan de WCT
mee te werken, tenzij het spoor
zou worden omgelegd of (halfjver-
diept op het huidige tracé. Het col
lege van burgemeester en wethou
ders oogstte met die halsstarrig
heid een bijdrage van 20 miljoen
euro van Zeeland Seaports, het ha
venbedrijf dat belang heeft bij de
groei van het goederenvervoer per
spoor.
Daarmee ligt al een aardig kapitaal
tje op de plank. Het ministerie
van Verkeer en Waterstaat, Prorail,
de provincie en de gemeente dra
gen ook bij, zodat er nu 38,5 mil
joen euro in kas is. Voor dat be
drag wil Goes het spoor half ver
diepen, ofwel in een iets verzon
ken bak leggen. Mooier dan scher
men, optisch echter geen ideale op
lossing.
Bovendien rekent dit plan slechts
ten dele af met het spoor als ver
keersobstakel, dat in Goes zorgt
voor steeds meer files in de spits.
Dat doet het alternatieve plan van
HB Architecten uit Kapelle en
Bam Infrastructuur wel: het spoor
verzinkt compleet, zodat alle
spoorkruisingen kunnen verval
len. Het plan is gemaakt op ver
zoek van ondernemers aan het
spoor (Jumbo-gebied). Knelpunt:
het kost minstens 110 miljoen euro
en wie dat moet betalen, is ondui
delijk. Voor Goes zeifis die pols
stok wel een stuk te lang.
Toch denkt Han Admiraal,
lector ondergronds bouwen
aan de Hogeschool Zee
land, dat Goes niet over één nacht
ijs moet gaan. „Het probleem van
Goes is dat het spoor tot steeds
meer planologische en verkeers
problemen leidt, de ruimtelijke
kwaliteit en de leefbaarheid aan
tast. De gemiddelde Goesenaar
heeft zijn buik vol van de treinen.
Maar: er ligt nu een unieke kans
om in één klap al die problemen
op te lossen en het gebied, als wa
re er geen spoor, geheel opnieuw
vorm te geven. Dat kan als je het
spoor volledig verdiept. Doe je dat
nu niet, dan hou je de eerstvolgen
de honderd jaar spoorse doorsnij
dingen."
Han Admiraal, lector ondergronds bouwen aan de Hogeschool Zeeland.
foto Lex de Meester
Goes kan voor eens en altijd van het wegen
doorsnijdende spoor afkomen, als het tracé door de
stad volledig wordt verdiept. De gemeente moet zich
daarom niet blind staren op een halfverdiepte bak, de
goedkoopste oplossing die decennia later duurkoop zal
zijn, zegt lector ondergronds ruimtegebruik Han
Admiraal van de Hogeschool Zeeland.
door Frank Balkenende
Ooit lag het Goese spoor
aan de rand van de
stad, waardoor inwo
ners relatief weinig last
hadden van goederentreinen. Zo
als in zoveel steden volgde de ene
uitbreidingswijk na de andere. Ze
werden gebouwd in het open ge
bied rond de historische stad. Zo
kwam het spoor in de jaren zestig
en zeventig vanzelf in het hart van
Goes te liggen en werd het voor in
woners steeds meer een bron van
lawaai. Vooral de laatste jaren is
het goederenvervoer, dat veel
meer herrie veroorzaakt dan passa-
gierstreinen, toegenomen en klin
ken de klaagzangen luider.
Volgens prognoses groeit het aan
tal goederentreinen de komende
exclusieve
kinderschoenen
Wintercollectie is binnen.
Opril Grote Markt 1 4461 AK GOES (0113) 21 66 62
www.opsoestdijk.nl www.opsoestdijk-outlet.nl
door Luc Oggel
KRABBENDIJKE - De hervormde
kerk in Krabbendijke komt 41.000
euro tekort vopr de restauratie
voor de kerktoren. De kerkenraad
doet een beroep op mogelijke sub
sidiepotjes van de gemeente Rei-
merswaal.
De toren raakte op 2 juni fors be
schadigd door een blikseminslag,
waarbij brand ontstond. Om te
kunnen blussen, moest er een gat
in de toren worden gezaagd. Ook
alle - net geïnstalleerde - bekabe
ling, internet-, telefoon- en geluids
apparatuur kon de vuilnisbak in.
Weliswaar een verzekeringskwes
tie, maar bij de herstelwerkzaam
heden kwamen ook andere gebre
ken tevoorschijn. „Als de steigers
er toch staan, kunnen we beter ge
lijk de hele toren aanpakken", zegt
Leen van der Schoor, binnen de
kerkenraad verantwoordelijk voor
de gebouwen. „Je kunt een nieuwe
haan moeilijk op een rotte balk
neerzetten."
De schade door de blikseminslag
kwam neer op zo'n 32.000 euro.
Dat wordt door de brandverzeke
ring gedekt. Om de toren (die van
de kerkelijke gemeente zelf is) in
zijn geheel te restaureren, is nog
eens 41.000 extra nodig. „Die heb
ben we niet, want net als veel ker
ken zijn ook wij een beetje armlas
tig", aldus Van der Schoor. Raads
lid en Krabbendijkenaar Marien
Weststrate (Leefbaar Reimers-
waal), die door Van der Schoor
was aangesproken, kaartte de situa
tie deze week aan tijdens de raads
vergadering. Wethouder Hans de
Kunder, die niet van de situatie op
de hoogte was, zei er best eens
met de kerkenraad over te willen
praten. En wat als de gemeente
wellicht niet bijspringt? „Tja, dan
zullen we nog meer aanspraak
moeten doen op onze leden", al
dus Van der Schoor.