Zeeland Plan voor 'Wat is straks de winst Scheldekavel nu lucratief Kerk komt geld tekort voor restauratie Op Soestdijk Plan voor zorgcentrumpje in Rilland is nog weinig concreet Bezuinigingen brengen Vlissings bouwproject naar positief resultaat. Hervormde kerk in Krabbendijke wil toren grondig aanpakken. 26 Donderdag 6 november 2008 PZC -8 door Wendy van den Hurk VLISSINGEN - Het Scheldekwartier is uit de rode cijfers. Door de Ma chinefabriek te slopen, extra wo ningen te bouwen en het groene eiland in de Binnenhaven te ver vangen door een jachthaven, buigt het Vlissingse stadsbestuur het ver lies van achttien miljoen euro om ,in een winst van 2,7 mille. Hoeveel het scheelt als de fabriek niet wordt gerestaureerd, wil wet houder Piet Polderman niet zeg gen, maar het gaat om miljoenen. „En als je op die locatie kiest voor het bouwen van extra huizen, le vert het juist geld op. Bovendien zat het enorme volume ons dwars. Dat dwong de omgeving er ook toe om kolossen te worden en het zou lastig zijn om een exploitant voor de fabriek te vinden." Toch zal het bouwplan geen histo rische gebouwen tekortkomen, ga randeert het college. Immers, het Dokje van Perry, de Zware Plaat werkerij, de Timmerfabriek en het hoofdkantoor van de Schelde zijn er ook nog. Die blijven. Door wat ideeën te schrappen, en te vervangen door zaken die geld opleveren, is het Schelde kwartier eindelijk winstgevend in plaats van verlieslijdend. Maar voor de platgelegde Schelde- kraan zit een restauratie er waar schijnlijk evenmin in. Te duur. En ook het met onkruid overwoeker de vakbondsgebouw - volgens het college een bouwval - gaat tegen de grond. Daarnaast is het kleine driehoekige parkje in het water van de Binnenhaven van de baan. Liever laat het college daar ligplaat sen aanleggen voor zeezeiljachten. Die leveren de stad tenminste geld op. En het groen, dat wordt gecom penseerd in het Blauwe Dorp, in het verlengde van de Singel, het laatste stukje Scheldekwartier. Het komt daar in plaats van de water partij met brug en dure kades. Eigenlijk zou een groot stuk van het rijtje winkels aan het Schelder plein gesloopt worden, om ruimte te maken voor een grootse entree naar het Scheldeterrein. Dat gaat niet door. En de bestrating in het hele Scheldekwartier verandert. In plaats van duurzaam natuursteen, kiest het college voor goedkoper materiaal. Met al deze bezuinigingen zou het moeten lukken. De komende zes maanden benut het stadsbestuur om een partner voor de exploita tie van het Scheldekwartier te vin den. Behalve schrappen doet het college ook nog iets extra's: alle vervuilde grond moet weg. En om risico's te kunnen opvangen, zorgt ze voor een buffer van tien mil joen. De raad beslist 27 november of zij dit ook allemaal wil. RILLAND - In de plannen van wo ningcorporatie R&B Wonen en zorggroep Ter Weel voor een klein schalig zorgcentrum in Rilland zit weinig schot. „We zijn ons nog aan het oriënteren, het staat echt nog in de kinderschoenen", aldus Theo van Driessche, hoofd project ontwikkeling van R&B Wonen. Bewoners van de huurwoningen aan de Vliedbergstraat en Inke- loortstraat zijn al meer dan een jaar geleden per brief op de hoog te gesteld van de mogelijke bouw van een zorgcentrumje op die loca tie. Sindsdien is het echter stil ge bleven, alsdus bewoner Adrie de Schipper. „Wel staan er drie hui zen leeg en die worden volgens mij ook niet meer verhuurd." Directeur Pim Hurkens van Ter Weel heeft evenenees weinig con crete informatie. „Wij hebben in derdaad nog ruimte om twaalf plaatsen neer te zetten. Of we dat zullen doen is nog maar de vraag. Het is een dure voorziening, want er moet permanent personeel rondlopen. We hebben een soort gelijk plannetje voor Wemeldinge voorlopig ook even in de ijskast ge zet." jaren fors. Zeker als de Wester- schelde Container Terminal (WCT) er komt. Om aan de wettelijke eisen voor spoorlawaai te voldoen, moest rail beheerder Prorail maatregelen tref fen. Die bestaan binnen delen van de bebouwde kommen uit geluids schermen, betonnen liggers en rail dempers. Ze staan al in Kapelle, Krabbendijke en Rilland. Voor Goes was zo'n 'Berlijnse muur' in de stad onacceptabel. De gemeente weigerde aan de WCT mee te werken, tenzij het spoor zou worden omgelegd of (halfjver- diept op het huidige tracé. Het col lege van burgemeester en wethou ders oogstte met die halsstarrig heid een bijdrage van 20 miljoen euro van Zeeland Seaports, het ha venbedrijf dat belang heeft bij de groei van het goederenvervoer per spoor. Daarmee ligt al een aardig kapitaal tje op de plank. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Prorail, de provincie en de gemeente dra gen ook bij, zodat er nu 38,5 mil joen euro in kas is. Voor dat be drag wil Goes het spoor half ver diepen, ofwel in een iets verzon ken bak leggen. Mooier dan scher men, optisch echter geen ideale op lossing. Bovendien rekent dit plan slechts ten dele af met het spoor als ver keersobstakel, dat in Goes zorgt voor steeds meer files in de spits. Dat doet het alternatieve plan van HB Architecten uit Kapelle en Bam Infrastructuur wel: het spoor verzinkt compleet, zodat alle spoorkruisingen kunnen verval len. Het plan is gemaakt op ver zoek van ondernemers aan het spoor (Jumbo-gebied). Knelpunt: het kost minstens 110 miljoen euro en wie dat moet betalen, is ondui delijk. Voor Goes zeifis die pols stok wel een stuk te lang. Toch denkt Han Admiraal, lector ondergronds bouwen aan de Hogeschool Zee land, dat Goes niet over één nacht ijs moet gaan. „Het probleem van Goes is dat het spoor tot steeds meer planologische en verkeers problemen leidt, de ruimtelijke kwaliteit en de leefbaarheid aan tast. De gemiddelde Goesenaar heeft zijn buik vol van de treinen. Maar: er ligt nu een unieke kans om in één klap al die problemen op te lossen en het gebied, als wa re er geen spoor, geheel opnieuw vorm te geven. Dat kan als je het spoor volledig verdiept. Doe je dat nu niet, dan hou je de eerstvolgen de honderd jaar spoorse doorsnij dingen." Han Admiraal, lector ondergronds bouwen aan de Hogeschool Zeeland. foto Lex de Meester Goes kan voor eens en altijd van het wegen doorsnijdende spoor afkomen, als het tracé door de stad volledig wordt verdiept. De gemeente moet zich daarom niet blind staren op een halfverdiepte bak, de goedkoopste oplossing die decennia later duurkoop zal zijn, zegt lector ondergronds ruimtegebruik Han Admiraal van de Hogeschool Zeeland. door Frank Balkenende Ooit lag het Goese spoor aan de rand van de stad, waardoor inwo ners relatief weinig last hadden van goederentreinen. Zo als in zoveel steden volgde de ene uitbreidingswijk na de andere. Ze werden gebouwd in het open ge bied rond de historische stad. Zo kwam het spoor in de jaren zestig en zeventig vanzelf in het hart van Goes te liggen en werd het voor in woners steeds meer een bron van lawaai. Vooral de laatste jaren is het goederenvervoer, dat veel meer herrie veroorzaakt dan passa- gierstreinen, toegenomen en klin ken de klaagzangen luider. Volgens prognoses groeit het aan tal goederentreinen de komende exclusieve kinderschoenen Wintercollectie is binnen. Opril Grote Markt 1 4461 AK GOES (0113) 21 66 62 www.opsoestdijk.nl www.opsoestdijk-outlet.nl door Luc Oggel KRABBENDIJKE - De hervormde kerk in Krabbendijke komt 41.000 euro tekort vopr de restauratie voor de kerktoren. De kerkenraad doet een beroep op mogelijke sub sidiepotjes van de gemeente Rei- merswaal. De toren raakte op 2 juni fors be schadigd door een blikseminslag, waarbij brand ontstond. Om te kunnen blussen, moest er een gat in de toren worden gezaagd. Ook alle - net geïnstalleerde - bekabe ling, internet-, telefoon- en geluids apparatuur kon de vuilnisbak in. Weliswaar een verzekeringskwes tie, maar bij de herstelwerkzaam heden kwamen ook andere gebre ken tevoorschijn. „Als de steigers er toch staan, kunnen we beter ge lijk de hele toren aanpakken", zegt Leen van der Schoor, binnen de kerkenraad verantwoordelijk voor de gebouwen. „Je kunt een nieuwe haan moeilijk op een rotte balk neerzetten." De schade door de blikseminslag kwam neer op zo'n 32.000 euro. Dat wordt door de brandverzeke ring gedekt. Om de toren (die van de kerkelijke gemeente zelf is) in zijn geheel te restaureren, is nog eens 41.000 extra nodig. „Die heb ben we niet, want net als veel ker ken zijn ook wij een beetje armlas tig", aldus Van der Schoor. Raads lid en Krabbendijkenaar Marien Weststrate (Leefbaar Reimers- waal), die door Van der Schoor was aangesproken, kaartte de situa tie deze week aan tijdens de raads vergadering. Wethouder Hans de Kunder, die niet van de situatie op de hoogte was, zei er best eens met de kerkenraad over te willen praten. En wat als de gemeente wellicht niet bijspringt? „Tja, dan zullen we nog meer aanspraak moeten doen op onze leden", al dus Van der Schoor.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 74