'Vondel kiest partij voor de schoft' Olifanten zonder hun derde dimensie Schutten maakt kindergeschenk Discussie over roman Mulisch Theater Nomade met Gijsbreght van Aemstel in Arsenaaltheater. Ben Sleeuwenhoek en virtuele kunst Axel King in deWillenrj. PZC Dinsdag 4 november 2008 29 Scène uit Cijsbreght van Aemstel door Theater Nomade, met Marcel Schouwstra, Dick Top en Ab Cietelink. VLISSINGEN - De in Vlissingen gebo ren schrijver Jan Paul Schutten maakt het Kinderboekenweekge schenk 2009. Dat wordt een non-fictie boek over eten, zo heeft de stichting Collectieve Propagan da van het Nedrlandse Boek (CPNB) gisteren bekendgemaakt. Schutten won eind september de Gouden Griffel met het geschiede nisboek Kinderen van Amsterdam. De 55e editie van de Kinderboe kenweek staat volgend jaar (van 7 tot en met 17 oktober) in het teken van eten en snoepen en heeft als motto Aan tafel! - eten en snoepen in kinderboeken. Afgezien van kook boeken hebben eten, drinken en snoepen volgens de CPNB altijd een speciale plaats in fictie gehad. Ook kinderboekenauteurs wagen zich graag aan het onderwerp. MIDDELBURG - Neerlandica Marlies Groen houdt vanavond in Middel burg een lezing over het schrijver schap van Harry Mulisch. In het bijzonder bespreekt zij Twee vrou wen (1975), de roman die momen teel centraal staat tijdens de cam pagne Nederland Leest en gratis onder bibliotheekleden wordt ver spreid. Groen gaat onder meer in op de vraag of het boek gaat over meer dan alleen een lesbische rela tie en op de wijze waarop het des tijds in de pers werd ontvangen. De bijeenkomst, met volop ruimte voor gedachtewisseling en discus sie, is georganiseerd door Stichting Literaire Activiteiten Zeeland. De ze wordt gehouden in de aula van de Zeeuwse Bibliotheek in Middel burg en begint om 20.00 uur. door Sonja de Jong VLISSINGEN - Enerzijds de schoon heid van de taal van Vondel, maar anderzijds ook de parallellen met de huidige tijd. Dat is wat theater maker Ab Gietelink van Theater Nomade zo aantrekt in Gijsbreght van Aemstel van Joost van den Von del. De voorstelling die hij er in. 2003 van maakte, neemt hij nu in reprise. „Maar wel in een totaal be werkte versie." Dat bewerken heeft niet zozeer be trekking op de teksten van Vondel als wel op de eigen toevoegingen van Gietelink. Zoals in vrijwel al zijn stukken legt hij ook hier weer de link naar de huidige tijd, in dit geval door de situatie in de 'be nauwde veste' van de Heer van Aemstel te spiegelen aan de situa tie waarin 'onze jongens' in Uruz- gan verkeren. Met videobeelden en muziek probeert Gietelink zijn publiek de parallellen te tonen en hen aan het denken te zetten over recht en onrecht, gelijk en onge lijk. „Er kloppen feitelijk twee harten in mijn borst", zegt Gietelink. „Enerzijds de liefde voor histori sche stukken en dan die van Von del voorop. Want die man maakte het mooiste wat er in ons taalge bied voorhanden is. Anderzijds ben ik ook steeds op zoek naar de achtergronden van de geschiede nis en de lessen die wij er vandaag nog uit kunnen leren. En ook in dat opzicht is juist Vondels Gijs breght heel interessant." Vrijwel elke Nederlander kan de eerste regels uit het stuk wel opzeg gen: 'Het hemelsche gerecht, heeft zich ten lange lesten/ erbarremt over my en myn benaeuwde, vesten.' Maar waar gaat het verder nu ei genlijk over? „Je kunt stellen dat het in feite de oermythe van de stad Amsterdam is. Het gaat over 'Allerlei zaken die wij nu de moslims aanwrijven, zitten ook in de Cijsbreght' oorlog, over verwoesting. En de aanleiding daarvoor is juist het in teressante: Gijsbreght, Heer van Aemstel, zat in het complot dat leidde tot de moord op Floris V, Graaf van Holland. Wij leren op school altijd dat die samenzweer ders de schoften waren. Maar Von del kiest nu juist partij voor die 'schoft'! Hij geeft hem zijn eigen le gitimatie, kiest de kant van de Am sterdammer en draait daarmee het gelijk op zijn kop. En in mijn visie ligt daar precies het probleem van alle oorlogen: vanuit hun eigen op tiek hebben alle partijen het gelijk aan hun kant. Dat gegeven trek ik door naar de huidige situatie in Af ghanistan. Maar Gietelink ziet nog meer over eenkomsten tussen Gijsbreght van Aemstel en het hedendaagse Neder land. „Allerlei zaken die wij nu de moslims aanwrijven, zoals eer wraak, onderdrukking van vrou wen, sterven om de eer, zitten ook in de Gijsbreght. Mensen vergeten hun eigen geschiedenis, het is goed om je te realiseren op wat voor waarden die oermythe van Amsterdam gestoeld is." In zijn versie van de Gijsbreght handhaaft Gietelink de authen tieke teksten. „Die taal is zo mooi, die moet je niet vereenvoudigen. Maar ik meng die met video- fragementen over Uruzgan en met muziek en met soefidansers. Door die verbinding te leggen, dwing ik het publiek om na te gaan denken over de parallellen." Cijsbreght van Aemstel door Theater No made, morgen in het Arsenaaltheater in Vlissingen. Aanvang: 20.15 uur. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Plat liggen ze op de vloer van het Vlissingse kunstcen trum deWillem3. De olifanten heb ben hun derde dimensie verloren. De slurf van de een grijpt in de staart van de ander, als in een cir cusact. Op de donkere olifant lig gen vijf kleurrijke ballen, die ook onmiskenbaar naar het circus ver wijzen. Dezelfde ballen keren te rug op het lichtgekleurde exem plaar, maar dan volledig vlak en bleek, alsof ze onder het gewicht van de olifant zijn platgewalst. Wie vertrouwd is met het werk van Ben Sleeuwenhoek, herkent het onmiddellijk: de ogenschijnlij ke eenvoud, het werken met vaste elementen, de sprekende kleuren, het ontbreken van diepte, de in vloeden van Aziatische filosofieën en religies. Doorgaans schildert hij, maar het 'vloerbeeld' dat te zien is in Vlissingen, is in feite ook een (liggend) schilderij. Sleeuwenhoek, die recent Zeeland heeft verlaten om zich definitief in Berlijn te vestigen, maakte het werk halverwege de jaren negen tig. De gemeente Vlissingen heeft het onlangs aangekocht. Dat was reden voor deWillem3 om het weer te tonen, aangevuld met werk van Sleeuwenhoek uit diver se collecties, waarop ook dieren fi gureren en soms ook de ballen te rugkeren. In de andere zaal is nog de ten toonstelling van/over de virtuele kunstenaar Axel King te zien, een creatie van LplusL, ofwel Leroy Leroy. Axel King is - zo luidt het verhaal - een webplatform waar al lerlei anonieme, grafische ontwer pers hun werk kunnen plaatsen en laten beoordelen. De werken met de beste beoordeling worden met behulp van software gemengd tot een nieuw beeld en, naar men zegt in China, vertaald op canvas. De voornaamste vraag is: op welk moment in het proces wordt het kunst? Axel King heeft op die manier de beschikking over een uitgebreide, verborgen ploeg medewerkers. De voornaamste vragen die LplusL daarmee wil stellen is: wie is de nu kunstenaar? En op welk moment in het proces wordt het kunst? Het concept is breed uitgewerkt, met onder meer een eigen website www.axelking.com Een verdieping hoger herbergt een van de gaststudio's van deWillem3 een bij uitstek Zeeuwse expositie. Jan van den Berg maakte herkenba re foto's van en rond de Vlissingse binnenhaven, zowel de fraaie als de minder fraaie kanten ervan. Sandra Burgers schreef er poëti sche teksten bij. Beeld en tekst versterken elkaar. Bijvoorbeeld over de Timmerfa briek. Het gedicht van Burgers sluit af met de regels: Een monument/ waar niets anders dan/ het vervlogen straatbeeld// de oude fabriek het licht betimmert. Exposities: 'All about the elephant' van Ben Sleeuwenhoek, 'Axel King' van LplusL en 'What you see is what you get' van Sandra Burgers Jan van den Berg, t/m 16 november in deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Geopend: wo. t/m zo. 12.00-17.00 uur. Vloerbeeld van Ben Sleeuwenhoek. foto deWillemï foto deWillem3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 31