Cultuur Dode dichters herleven in Wandelkerk Publiek komt ogen te kort bij Mutter Courage De goedkoopste autoverzekering BenZeker van Nederland? vergelijkt en helpt u op weg! Poëziemanifestatie slaat brug tussen dichtkunst verleden en heden. PZC Maandag 3 november 2008 21 door Ali Pankow MIDDELBURG - Hoe vrij mag je om gaan met het poëtisch erfgoed? Heel vrij, zo bleek gistermiddag tij dens de manifestatie in de Wandel- kerk onder de Lange Jan in Middel burg. Onder de titel Ghy lustich volck laat de Werkgroep Poëzie van de Kunst- 8c Cultuurroute Middelburg dode dichters uit de 16e tot t8e eeuw op speelse wijze herleven. De betreffende poëten hebben allen een lijntje met Zee land. Zij zijn er geboren, hebben er gewoond of zijn een keer op be zoek geweest. Ter gelegenheid van de tiende ma nifestatie heeft deze werkgroep een gelijknamige bundel uitge bracht waarin de oorspronkelijke gedichten naast hun hedendaagse vertaling c.q. interpretatie staan af gedrukt. De voordracht van beide versies, steeds als tweeluik, leverde gisteren een fraaie performance op, die als 'poëtisch cabaret' om schreven zou kunnen worden. Dichter Thom Schrijer toonde zich een liefhebber van dit soort optredens. Met verve manifesteer de hij zich onder meer met zijn ei gentijdse bewerking van Principiis Obsta van Jacob Cats. Bij Schrijer kreeg het gedicht de titel Bezint als gij begint. Met daarin de bood schap 'Als het paard is op de loop dan komt de toom te laat'. Karei Leeftink toonde de euvele moed enig commentaar te leveren op die moralistische vader Cats. Leeftink hield deze dichter voor maar liever niet meer te zeuren over welk lief iemand moet kie foto Lex de Meester Kuipers en zijn opvolger Marcel Koopman kwamen met een twee spraak op basis van een Waer- schouwinghe voor de snoode vrouw van Apollonius Schotte. Verdere medewerking was er van de dichters Johannes Buma en Juul Kortekaas. Terwijl Leen de Broekert op spinet en Jos Vogel op een zogeheten portatief zorgden voor de muzikale intermezzi. Informatie over de bundel Ghy lustig volck bij: overduin@zeelandnet.nl. zen. Immers: 'Het is toch ieders ei gen zaak, te minnen wie hij min nen wil'. Leonard Peutermans moet het in 1622 moeilijk hebben gehad met het vertrek van Anna Roemer Visschers uit Middelburg. Hij wijdde er 23 strofen aan. Mid delburgs stadsdichter Marcel Koop man vond dat het met drie ook wel kon en maakte er in eigentijd se bewoordingen een nog veel krachtiger samenvatting van. Ook Johannes Rogiers had destijds veel verzen nodig om de Claghen- de Vrijster te laten schelden op de man die haar in de steek had gela ten. Theo Raats liet dezelfde verbit- 'Staan al uw schone verzen reeds gedrukt? Of was uw inspiratie snel voorbij'?' tering in vijf verzen horen en hij liet de Vryer anno 2008 terugkeren bij zijn lief. Met een Sonnet aan de Zeeuwse poë ten bracht Anneke Schenk ook An na Roemer onder de aandacht. Schenk vroeg hedendaagse poëten of het is gelukt goud te maken uit de Zeeuwse klei. 'Staan al uw scho ne verzen reeds gedrukt? Of was uw inspiratie snel voorbij?' Een Dubbel-boere-praetje tussen Lieven ende Mayken van Apollo nius Schotte kreeg een pikante, nieuwe versie, van Hans Overduin. Hij droeg die voor samen met Jo hanna Kruit. Ook voormalig stadsdichter Jan Hedendaagse dichters laten dode dichters herleven tijdens poëziemanifestatie. MUTTER COURAGE Anstatt dass Trio met Mutter Courage. In: Zeeuwse Concertzaal Middelburg. Van: Paul Dessau, Hans Eisler.Kurt Weill,Scot Joplin door Jeanette Vergouwen sche teksten. Zo gaven humoris tische intervallen, gebracht door de tenorsax, precies het manken van iemand met een houten been weer en zorgde de marimba voor het goede, iets sensuele sfeertje bij de liederen van Kurt Weill. Het instrumentale intermezzo de Ragtime Dance van Joplin door ma rimba en sopraansax was een pri ma overgang naar de Bilbaosong uit de opera Happy End van Weill. Na de pauze werd de Mutter Coura ge suite van Paul Dessau vertolkt. Hier kwamen de theatrale aspec ten veel tot hun recht. De suite is gebaseerd op het beken de toneelstuk van Brecht. Het gaat over een vrouw die alle gevaren Drie jonge musici die eens wat anders op het podium brengen dan gewoonlijk. Voor de pauze was het dan wel geen theatraal concert, maar er viel veel te horen en te beleven. Liederen van Eisler en Weill op teksten van Bertold Brecht roepen specifieke herinneringen op. Deze liederen te horen met een begelei ding van marimba en verschillen de saxofoons is apart. Michaela Riener zingt met een na tuurstem, zij schakelt moeiteloos over van haar borststem naar mid den- en kopstem. De stembeheer- sing is goed en zij is heel toonvast. De liederen worden soepel gezon gen met precies de vereiste karakte ristieke harde hoge tonen. Voor de pauze ging het vooral om de sfeer van de liederen waarin de liefde, de kroeg, de oorlog en het socialisme worden bezongen. De teksten van Bertold Brecht zitten vol satire, humor en kritiek op de toenmalige maatschappij. De muziek, arrangementen van Joey Marijs, onderstreept de kriti als klagende stem, marimba, melo dica en aangeblazen elektronische orgeltjes onderstreepten de felle zanglijnen. Als toeschouwer kom je ogen te kort om alles te volgen, maar het is toch de muziek zelf die het meeste boeit. De weinige attributen zijn functioneel en deze voorstelling zal vooral tot haar recht komen in een kleine, intie me ruimte. Anstatt dass Trio brengt kamermu ziek van een ander niveau en uit een andere tijd. De concertzaal in Middelburg heeft een bijzondere akoestiek, maar de teksten komen niet echt duidelijk over. Jammer was ook dat Courage steeds uitgesproken werd als koe- raasj; het vergt toch niet veel moed om dit woord juist uit te spreken. Maar dit zijn slechts schoonheids foutjes, de suite Mutter Courage werd met verve gebracht. Juist de instrumentatie en de realistische voordracht zorgden voor een apar te theatrale ervaring, die de sfeer uit de jaren dertig deed herleven. Anstatt dass Trio in de Zeeuwse Concertzaal. foto Lex de Meester van de oorlog voor lief neemt, als ze maar geld verdient. Zij is bereid daarin zover te gaan dat het lot van haar eigen kinderen daarmee gemoeid is. De teksten en liederen werden on dersteund door een begeleiding op verschillende instrumenten. Het slagwerk zorgde voor het marsritme, de sax fungeerde soms

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 65