Cultuur
Dode dichters herleven in Wandelkerk
Publiek komt ogen te kort bij Mutter Courage
De goedkoopste autoverzekering BenZeker
van Nederland? vergelijkt en helpt u op weg!
Poëziemanifestatie slaat
brug tussen dichtkunst
verleden en heden.
PZC Maandag 3 november 2008 21
door Ali Pankow
MIDDELBURG - Hoe vrij mag je om
gaan met het poëtisch erfgoed?
Heel vrij, zo bleek gistermiddag tij
dens de manifestatie in de Wandel-
kerk onder de Lange Jan in Middel
burg. Onder de titel Ghy lustich
volck laat de Werkgroep Poëzie
van de Kunst- 8c Cultuurroute
Middelburg dode dichters uit de
16e tot t8e eeuw op speelse wijze
herleven. De betreffende poëten
hebben allen een lijntje met Zee
land. Zij zijn er geboren, hebben
er gewoond of zijn een keer op be
zoek geweest.
Ter gelegenheid van de tiende ma
nifestatie heeft deze werkgroep
een gelijknamige bundel uitge
bracht waarin de oorspronkelijke
gedichten naast hun hedendaagse
vertaling c.q. interpretatie staan af
gedrukt. De voordracht van beide
versies, steeds als tweeluik, leverde
gisteren een fraaie performance
op, die als 'poëtisch cabaret' om
schreven zou kunnen worden.
Dichter Thom Schrijer toonde
zich een liefhebber van dit soort
optredens. Met verve manifesteer
de hij zich onder meer met zijn ei
gentijdse bewerking van Principiis
Obsta van Jacob Cats. Bij Schrijer
kreeg het gedicht de titel Bezint als
gij begint. Met daarin de bood
schap 'Als het paard is op de loop
dan komt de toom te laat'.
Karei Leeftink toonde de euvele
moed enig commentaar te leveren
op die moralistische vader Cats.
Leeftink hield deze dichter voor
maar liever niet meer te zeuren
over welk lief iemand moet kie
foto Lex de Meester
Kuipers en zijn opvolger Marcel
Koopman kwamen met een twee
spraak op basis van een Waer-
schouwinghe voor de snoode
vrouw van Apollonius Schotte.
Verdere medewerking was er van
de dichters Johannes Buma en
Juul Kortekaas. Terwijl Leen de
Broekert op spinet en Jos Vogel op
een zogeheten portatief zorgden
voor de muzikale intermezzi.
Informatie over de bundel Ghy lustig
volck bij: overduin@zeelandnet.nl.
zen. Immers: 'Het is toch ieders ei
gen zaak, te minnen wie hij min
nen wil'. Leonard Peutermans
moet het in 1622 moeilijk hebben
gehad met het vertrek van Anna
Roemer Visschers uit Middelburg.
Hij wijdde er 23 strofen aan. Mid
delburgs stadsdichter Marcel Koop
man vond dat het met drie ook
wel kon en maakte er in eigentijd
se bewoordingen een nog veel
krachtiger samenvatting van.
Ook Johannes Rogiers had destijds
veel verzen nodig om de Claghen-
de Vrijster te laten schelden op de
man die haar in de steek had gela
ten. Theo Raats liet dezelfde verbit-
'Staan al uw schone verzen
reeds gedrukt? Of was uw
inspiratie snel voorbij'?'
tering in vijf verzen horen en hij
liet de Vryer anno 2008 terugkeren
bij zijn lief.
Met een Sonnet aan de Zeeuwse poë
ten bracht Anneke Schenk ook An
na Roemer onder de aandacht.
Schenk vroeg hedendaagse poëten
of het is gelukt goud te maken uit
de Zeeuwse klei. 'Staan al uw scho
ne verzen reeds gedrukt? Of was
uw inspiratie snel voorbij?'
Een Dubbel-boere-praetje tussen
Lieven ende Mayken van Apollo
nius Schotte kreeg een pikante,
nieuwe versie, van Hans Overduin.
Hij droeg die voor samen met Jo
hanna Kruit.
Ook voormalig stadsdichter Jan
Hedendaagse dichters laten dode dichters herleven tijdens poëziemanifestatie.
MUTTER COURAGE
Anstatt dass Trio met Mutter
Courage. In: Zeeuwse Concertzaal
Middelburg. Van: Paul Dessau,
Hans Eisler.Kurt Weill,Scot Joplin
door Jeanette Vergouwen
sche teksten. Zo gaven humoris
tische intervallen, gebracht door
de tenorsax, precies het manken
van iemand met een houten been
weer en zorgde de marimba voor
het goede, iets sensuele sfeertje bij
de liederen van Kurt Weill.
Het instrumentale intermezzo de
Ragtime Dance van Joplin door ma
rimba en sopraansax was een pri
ma overgang naar de Bilbaosong
uit de opera Happy End van Weill.
Na de pauze werd de Mutter Coura
ge suite van Paul Dessau vertolkt.
Hier kwamen de theatrale aspec
ten veel tot hun recht.
De suite is gebaseerd op het beken
de toneelstuk van Brecht. Het gaat
over een vrouw die alle gevaren
Drie jonge musici die eens
wat anders op het podium
brengen dan gewoonlijk.
Voor de pauze was het dan wel
geen theatraal concert, maar er
viel veel te horen en te beleven.
Liederen van Eisler en Weill op
teksten van Bertold Brecht roepen
specifieke herinneringen op. Deze
liederen te horen met een begelei
ding van marimba en verschillen
de saxofoons is apart.
Michaela Riener zingt met een na
tuurstem, zij schakelt moeiteloos
over van haar borststem naar mid
den- en kopstem. De stembeheer-
sing is goed en zij is heel toonvast.
De liederen worden soepel gezon
gen met precies de vereiste karakte
ristieke harde hoge tonen.
Voor de pauze ging het vooral om
de sfeer van de liederen waarin de
liefde, de kroeg, de oorlog en het
socialisme worden bezongen. De
teksten van Bertold Brecht zitten
vol satire, humor en kritiek op de
toenmalige maatschappij.
De muziek, arrangementen van
Joey Marijs, onderstreept de kriti
als klagende stem, marimba, melo
dica en aangeblazen elektronische
orgeltjes onderstreepten de felle
zanglijnen. Als toeschouwer kom
je ogen te kort om alles te volgen,
maar het is toch de muziek zelf
die het meeste boeit. De weinige
attributen zijn functioneel en deze
voorstelling zal vooral tot haar
recht komen in een kleine, intie
me ruimte.
Anstatt dass Trio brengt kamermu
ziek van een ander niveau en uit
een andere tijd. De concertzaal in
Middelburg heeft een bijzondere
akoestiek, maar de teksten komen
niet echt duidelijk over.
Jammer was ook dat Courage
steeds uitgesproken werd als koe-
raasj; het vergt toch niet veel
moed om dit woord juist uit te
spreken.
Maar dit zijn slechts schoonheids
foutjes, de suite Mutter Courage
werd met verve gebracht. Juist de
instrumentatie en de realistische
voordracht zorgden voor een apar
te theatrale ervaring, die de sfeer
uit de jaren dertig deed herleven.
Anstatt dass Trio in de Zeeuwse Concertzaal. foto Lex de Meester
van de oorlog voor lief neemt, als
ze maar geld verdient. Zij is bereid
daarin zover te gaan dat het lot
van haar eigen kinderen daarmee
gemoeid is.
De teksten en liederen werden on
dersteund door een begeleiding op
verschillende instrumenten.
Het slagwerk zorgde voor het
marsritme, de sax fungeerde soms