producten absorberen n 'Onze voor de watersport CDA wil masterplan Kwaliteit van hun werknemers is belangrijkste zorg voor MKB'ers schap met vlag 36 Vrijdag 31 oktober 2008 PZC Van Lanschot BR ABA NTS !M DAGBLAD BN DeStem PZC \titerp°iis Provincie Zeeland zou een grotere rol kunnen vervullen bij promotie. door Rinus Antonisse MIDDELBURG - De Statenfractie van het CDA pleit voor een zoge noemd masterplan voor de water sport in Zeeland. Een betere pro motie van Zeeland als watersport gebied zou in elk geval onderdeel van zo'n plan moeten zijn. Statenlid J. M. Meulenberg-Op 't Hof legt de suggestie in schriftelij ke vragen voor aan het dagelijks provinciebestuur. Ze wijst op 'sig nalen' uit de watersportsector dat de provincie meer zou kunnen doen. Het Statenlid wil weten of er (nieuwe) ontwikkelingen zijn die méér geld voor de watersport promotie rechtvaardigen. Meulen- berg vestigt de aandacht op de aan pak (gekoppeld aan een zak vol geld) van de provincie Friesland als het gaat om promotie van de watersport. Ze vraagt zich af of dit een voorbeeld kan zijn voor een Zeeuwse aanpak en of de NV Eco nomische Impuls Zeeland hierin een rol kan vervullen. Het CDA beklemtoont dat de voor Zeeland belangrijke recreatiesector te maken heeft met terugloop. Op watersportgebied is de provincie echter nog lang niet uitgegroeid. Daar liggen dus kansen, aldus Meu- lenberg. Ze noemt verbetering van sommige jachthavens en meer doen op het gebied van arrange menten. Vanuit de watersportsec tor wordt vooral gewezen op meer promotie. Het Statenlid erkent dat een be langrijke rol bij de ondernemers zelf ligt. Maar een gezamenlijke aanpak stokt door versnippering. Vandaar dat het CDA vooralsnog een taak voor de provincie ziet. Bijna helft ondernemers kampt met terugkerend personeelstekort. DIEMEN - TWee derde van de Neder landse ondernemers in het mid den- en kleinbedrijf (MKB) maakt zich het meest zorgen over de kwa liteit van hun personeel. Bijna de helft van de zelfstandige onderne mers maakt zich het drukst over het invullen van (tijdelijke) vacatu res. Dit blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van HR-dienst- verlener Randstad naar de belang rijkste zorgen onder 606 onderne mers uit het midden- en kleinbe drijf Van de ondernemers moet zelfs 8 procent 'nee' verkopen aan klan ten als gevolg van personeelsge brek. Dat is opmerkelijk in deze tijd waarin de economie zich in zwaar weer bevindt, zegt de uit zendorganisatie. Van de respondenten geeft 42 pro cent aan regelmatig tot structureel te worden geconfronteerd met per soneelstekorten. „Voor jonge on dernemers tot 35 jaar geldt zelfs dat zes op de tien van hen hier mee te maken hebben", stelt Chris Heutink, directeur Operations Randstad Nederland. Het onderzoek geeft ook aan dat zelfstandige ondernemers hard wil len werken om personeelstekorten op te vangen. Zo besteden bijna vier op de tien directeur-eigenaren wekelijks meer dan vijftig uur op de zaak. Twee derde van de ondervraagden zegt óók wekelijks gemiddeld meer dan vijf uur privétijd in de onderneming te steken. Ondanks de personeelszorgen laat het onderzoek zien dat onderne mers blij zijn met hun beroepskeu ze. Driekwart van de zelfstandig ondernemers zou zó opnieuw be sluiten om 'voor zichzelf te begin nen'. Een jong Middelburgs bedrijf wil de wereld veroveren met biologisch afbreekbare worsten die olie en andere vloeistoffen op kunnen slurpen. door Nadia Berkelder Olievervuiling op de composthoop? Het kan, zeggen Mattias Svensson en Michel Roelse. Ze willen het liefst de we reld veroveren met hun biologisch afbreekbare absorptiemiddelen. Upsorb heet hun piepjonge be drijf, dat gevestigd is in een kleine bedrijfsruimte in Middelburg. Met hun producten kan gemorste vloei stof worden verzameld. Het kan gaan om chemicaliën, olie, of bij voorbeeld water van smeltend ijs waar vis op wordt gelegd tijdens het transport. Biologisch afbreekbare absorptie- producten zijn er meer: „Van Chi nees geitenhaar bijvoorbeeld", ver telt Svensson. „Dat absorbeert echt perfect. Alleen zinkt het als je het op het water legt. Daar heb je dus niks aan bij olielekkages op zee. Onze producten absorberen veel meer dan andere absorptie middelen. En ze blijven drijven." Een halve kilo biologisch afbreek baar materiaal is voldoende om een liter olie op te nemen. Van conventionele producten van kunststof of kattenbakkorrels is drie tot vier kilo nodig om dezelf de hoeveelheid olie op te ruimen. Mattias Svensson en Michel Roel se hebben elkaar leren kennen bij het chemisch concern Thermphos in Vlissingen-Oost, waar ze allebei op de marketingafdeling werkten. „Ik heb eind 2006 mijn baan opge zegd", vertelt Roelse. „Om te kun nen beginnen met Filo Chemical, een im- en exportbedrijf in chemi caliën." Svensson werd iets later benaderd door een Zweedse ondernemer, die hij kende van toen hij nog in Zweden woonde. „Of de handel in absorptiemateriaal iets voor mij zou zijn. 'Absoluut niet', zei ik toen. Die mensen zochten een op volger omdat ze met hun bedrijf wilden stoppen en ik had een keer marktonderzoek voor ze gedaan. We hebben het toch bestudeerd en we begonnen het steeds leuker te vinden. Dus toen heb ik ook mijn baan opgezegd." Het kón omdat het bedrijf van Roelse al genoeg geld opbracht. Upsorb zit écht nog in de opstart fase. „We hebben miljoenen poten tiële klanten, maar hoe bereik je die? We zijn het enige bedrijf bui ten het Midden-Oosten dat deze producten verkoopt. Het is een beetje roepen in de woestijn, maar het begint langzaam vruchten af te werpen. Wij geloven er heilig in dat het een succes gaat worden. Ik durf te zeggen dat we één van de marktleiders van Nederland gaan worden. We zijn een heel ambiti eus bedrijf." Het is een goede tijd om de markt te veroveren, vindt Svensson. „Om twee redenen: Het imago van be drijven, ze kunnen laten zien dat ze verantwoord bezig zijn omdat ze milieuvriendelijke producten ge bruiken. Dat is tegenwoordig be langrijk. Bovendien kan het bedrij ven in de kosten schelen. In som mige landen mag ons product na gebruik op de vuilnisbelt, in Cana da bijvoorbeeld. Het is in twee maanden afgebroken, met olie er in duurt het zes maanden. Of het niet raar is om het op de vuilnis belt te gooien? Olie is een natuur product." Ze verkopen kussens, matjes, wor sten van drie meter lang die aan el kaar vast gemaakt kunnen worden én miniworstjes. Een grote worst kan 85 liter olie opslurpen. „En hij stoot water af, dus hij blijft drij ven." De worst is bij uitstek geschikt voor gebruik op zee: ze kunnen aan elkaar worden gekoppeld om de olie te omcirkelen. „Alleen als de zee heel wild is, werkt dat niet", zegt Svensson. „Dan moeten er schermen om de vervuiling wor den gelegd. Wij willen graag dat ze ons losse product gebruiken.- Dat kun je daarna weer wegvis- sen." Het spul, mét olie, laten drij ven zou ook geen probleem zijn: na zes maanden is het weg. „Al leen vinden ze dat in bijvoorbeeld jachthavens niet zo'n goed idee. Die willen alles in één keer opge ruimd hebben." De producten van Upsorb worden gemaakt in Dubai. Niet voor niets: daar zit de grootste afnemer van het bedrijf, een grote scheepswerf Bovendien is de productie in Du bai - nog - goedkoop. Toch overwe gen Svensson en Roelse om op ter mijn ook een deel van de produc tie naar Nederland te verplaatsen. Upsorb doet ook nog in conventio neel absorptiemateriaal van kunst stof, polypropuleen, en in speciale producten, bijvoorbeeld matjes die gebruikt worden bij vistransport per vliegtuig. „Vliegmaatschap- Mattias Svensson (links) en Michel Roelse met hun absorptiemiddelen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 88