'Vergoeding
slaappil later
afschaffen'
Weerstand tegen prikpil
voor onbekwame moeders
Miljoenen voor
het streekvervoer
RBH is dé uuinterbandenspecicilist
Wilt u miljonair worden?
4 Vrijdag 31 oktober 2008 PZC
Vrees dat verslaafde
patiënt toevlucht zoekt
tot illegale medicijnen.
DEN HAAG - Het afschaffen van de
vergoeding van slaappillen en kal
meringstabletten moet een jaar
worden uitgesteld. Dat vinden
Zorgverzekeraars Nederland, de
Nederlandse Patiënten Consumen
ten Federatie (NPCF) en de apo
thekersorganisatie KNMP.
De NPCF stuurde vorige week een
brief met dat verzoek aan minister
Ab Klink (Volksgezondheid). Deze
wil de vergoeding per januari
aanstaande stopzetten. Volgens de
instanties hebben verslaafden aan
slaap- en kalmeringspillen dan te
weinig tijd om fatsoenlijk af te
kicken. Apothekers en zorgverzeke
raars voorzien dat die vervolgens
via internet op zoek gaan naar ille
gale, goedkopere alternatieven of
overstappen op duurdere medicij
nen die wel worden vergoed. Ne
derland telt ongeveer 700.000 ver
slaafden aan slaap- en kalmerings
middelen. „Willen we voorkomen
dat die op oorlogspad gaan, dan
moeten we ze minstens genoeg
tijd geven om af te kicken", stelt
de KNMP. Bovendien hebben som
mige mensen de middelen echt no
dig om fatsoenlijk te kunnen func
tioneren, maar kunnen ze niet zelf
de kosten van twaalf tot zestien eu
ro per maand betalen, aldus de
KNMP. De NPCF sluit zich bij dat
voorstel aan en suggereert daar
naast dat Klink de artsen en apo
thekers, die patiënten de medicij
nen aanreiken, beter voorlicht
over de gevolgen van verslaving.
Alleen het schrappen van de ver
goeding lost dat probleem van niet
op, zegt de NPCF. Een woordvoer
der van Klink laat weten dat de be
windsman zijn besluit al anderhalf
jaar geleden heeft aangekondigd.
„Er is voldoende tijd geweest om
afkickprogramma's aan te bieden."
pagina 3: commentaar
PETER
PvdA werkt aan
omstreden
wetsvoorstel.
door Sandra Donker
DEN HAAG - Incidenten zijn het,
maar wel heel schrijnende inciden
ten. Marjo van Dijken, Kamerlid
voor de PvdA, krijgt de treurige
verhalen geregeld binnen. Laatst
nog, een oma die al twee kinderen
van haar aan harddrugs- verslaafde
dochter opvoedde, schreef haar
wanhopig waarom het toch niet
mogelijk was sommige vrouwen te
verbieden om nog langer een kind
op de wereld te zetten. Want, re
kende de brievenschrijfster voor,
haar dochter kon de komende vijf
tien jaar nog talloze malen zwan
ger raken. En oma had haar han
den al vol aan twee.
Van Dijken werkt al drie jaar aan
een omstreden initiatiefwetsvoor
stel om ouders die aantoonbaar
niet voor een kind kunnen zorgen,
minstens twee jaar het recht te
ontzeggen om opnieuw in ver
wachting te raken. Het gaat haar
niet alleen om zwakbegaafden die
opvoedkundige taken niet aan blij
ken te kunnen, maar ook om va
ders en moeders die een kind ern
stig hebben verwaarloosd, mishan
deld, of zelfs gedood.
„Ik wil dat alle ouders een kans
krijgen om te bewijzen dat zij
voor hun kind kunnen zorgen.
Maar als zij uit de ouderlijke
macht zijn gezet, moet de familie
rechter een instrument in handen
hebben om te voorkomen dat zij
opnieuw dezelfde fouten maken.
Ik ken gevallen van vrouwen die
tot achtmaal toe zwanger zijn ge
raakt, net zolang tot ze er ééntje
mogen houden." Als de rechter
oordeelt dat de situatie voldoende
is verbeterd, kan de 'prikpilmaatre
gel' worden ingetrokken.
De discussie over gedwongen anti
conceptie voor falende ouders
laait eens in de zoveel tijd op. Drie
jaar geleden zorgde de gewelddadi
ge dood van de peuter Savanna
voor ontzetting, zeker toen bleek
'Het gaat ver, maar niemand
kan iets beters verzinnen
om kinderen te beschermen'
dat er eerder al een uithuisplaat
sing voor het meisje was afgege
ven na signalen van mishandeling,
maar dat de gezinsvoogd daar
geen gebruik van wenste te ma
ken. Enkele maanden daarna wer
den de moeder en haar vriend be
trapt met het dode lichaam van Sa
vanna in de achterbak van hun au
to.
Deze week ontstond beroering na
dat een pasgeboren baby van een
verstandelijk gehandicapt echtpaar
in Geldermalsen meteen na de ge
boorte bij pleegouders werd onder
gebracht omdat het stel niet in
staat werd geacht voor het kindje
te zorgen.
Het voorstel van de PvdA is om
streden, en het is de vraag of het
er ooit komt.
„Ik krijg e-mails waarin gevraagd
wordt of mijn achternaam Hitier
is", aldus Van Dijken. Bij de coali
tiepartijen hoeft de PvdA niet te
rekenen op,steun. „De overheid
mag niet gaan bepalen welke
ouders wel of geen kinderen mo
gen krijgen", zegt Mirjam Sterk
(CDA), „Dat is een hele enge ont
wikkeling. In het uiterste geval kan
je een kind nog voor de geboorte
onder toezicht stellen, dat gaat ons
al ver genoeg." Ook andere fracties
zijn negatief zoals de WD en
D66.
Avocaat Geert Jan Knoops vindt
het wetsvoorstel 'ronduit gevaar
lijk'. Als de overheid gaat oordelen
over slecht ouderschap wordt de
inbreuk op het persoonlijk leven
van mensen wel heel erg groot,
vindt hij, „Het is een hellend vlak
en juridisch onhoudbaar."
„Het gaat inderdaad heel ver, maar
niemand kan iets beters verzinnen
om de kinderen te beschermen",
reageert Van Dijken. „Het alterna
tief is een pasgeboren kind tussen
de benen van de moeder wegha
len, of een baby geboren laten wor
den met een foetaal alcoholsyn
droom. Dat raakt aan de rechten
van het kind." Toch zijn andere ju
risten voorstander van het
PvdA-plan. Hoogleraar strafrecht
Theo de Roos deed samen met col
lega's drie jaar geleden al een op
roep om ouders die veroordeeld
zijn wegens het doden van hun
kind, de keuze te geven zich te la
ten steriliseren. „Soms is de kans
reëel dat mensen opnieuw in de
fout gaan. Dat is heel gevaarlijk.
Maar onze oproep heeft tot dusver
re weinig gevolg gekregen. Nie
mand durft hier z'n vingers aan te
branden."
HÉT /N7ERESS-&&RT- C9£E-N H-c-^
WAT H£Ê£T
WAT V/NI? "Jij Efö VAN
Helft extra geld voor
regionaal openbaar
vervoer komt van Rijk.
door Rudi Buis
DEN HAAG - Staatssecretaris Tineke
Huizinga (Verkeer en Waterstaat)
heeft met de bestuurders van stads
regio's en provincies een akkoord
bereikt over miljoeneninvesterin
gen in het regionaal openbaar ver
voer. De grote steden krijgen het
meeste geld, al vloeien ook miljoe
nen euro's naar de regio's.
Dat blijkt uit de uitkomsten van
bestuurlijke overleggen die afgelo
pen week zijn gevoerd, waar deze
krant over beschikt. De lijst wordt
vandaag bekend gemaakt.
Huizinga spreekt van 'een rij
mooie projecten'. Zo worden mil
joenen euro's gestoken in het
streekvervoer in onder meer Zwol
le, Arnhem, Enschede, Den Bosch,
Eindhoven en Tilburg.
In totaal wordt 1,1 miljard euro
extra geïnvesteerd in regionaal
openbaar vervoer, bleek vorige
week al uit de Mobiliteitsaanpak
van het ministerie van Verkeer.
De helft van dat bedrag is afkom
stig van het Rijk, de regio's dragen
zelf ook ruim een half miljard eu
ro bij. Huizinga: „Reizigers kun
nen straks sneller, vaker en zonder
omwegen reizen met het regionaal
openbaar vervoer."
Volgens de staatssecretaris wordt
een aantal projecten nog deze kabi
netsperiode, dus uiterlijk in 2011,
afgerond zodat snel resultaat kan
worden geboekt. „Met de overige
projecten wordt in elk geval nog
deze periode begonnen."
Met de investering wil Huizinga
het voor reizigers makkelijker ma
ken om met het openbaar vervoer
en de fiets van deur tot deur te ko
men, en bevorderen dat reizigers
Verdeling geld
hun rit met de auto kunnen com
bineren met bus, tram, trein of me
tro.
„De reiziger krijgt straks meer
keus", aldus de. staatssecretaris.
Huizinga wil in de toekomst ge
bruik maken van multimediale
reisinformatie: reizigers krijgen
dan bijvoorbeeld op hun gsm in
formatie over hun reis, en een ad
vies over de beste rit.
„In dat advies staat dan hoe duur
de reis is, hoe lang je er over doet
en wat de milieubelasting is."
Een greep uit de regio's die geld voor het vervoer krijgen:
Provincie Zeeland: 1,5 miljoen euro voor busvervoer.
Provincie Overijssel: 24 miljoen euro voor doorstroming Zwolle en Deven
ter, en uitbouw stadsnet Zwolle.
Stadsregio Arnhem-Nijmegen: 20 miljoen euro voor onder meer busver
voer (Waalsprinter).
Regio Twente: 23 miljoen euro voor onder meer busvervoer (project Kra
keling Twente).
Provincie Gelderland: 13 miljoen euro voor doorstroming
Apeldoorn-Zwolle en Doetinchem-Enschede.
Provincie Noord-Brabant: 22 miljoen euro voor onder meer doorstro
ming Den Bosch-Eindhoven-Breda Noordwest, Tilburg-Den Bosch en bus
vervoer in Breda.
Stadsregio Eindhoven: 76,5 miljoen euro voor hoogwaardig openbaar ver
voer Eindhoven-Nuenen en Eindhoven-HTC.
Provincie Limburg: nog niet bekend. Bestuurders maken komende weken
afspraken over investeringen.
filÉDRM HÖNK€NSZflND B V
koop dan nu 4 winterhanden bij Riedaml
er> u ontvangt gratis1/5 Staatslot
SMóuwetsweg 66, H 'zdnë:
Tel: 0113 - 567750