'Vergoeding slaappil later afschaffen' Weerstand tegen prikpil voor onbekwame moeders Miljoenen voor het streekvervoer RBH is dé uuinterbandenspecicilist Wilt u miljonair worden? 4 Vrijdag 31 oktober 2008 PZC Vrees dat verslaafde patiënt toevlucht zoekt tot illegale medicijnen. DEN HAAG - Het afschaffen van de vergoeding van slaappillen en kal meringstabletten moet een jaar worden uitgesteld. Dat vinden Zorgverzekeraars Nederland, de Nederlandse Patiënten Consumen ten Federatie (NPCF) en de apo thekersorganisatie KNMP. De NPCF stuurde vorige week een brief met dat verzoek aan minister Ab Klink (Volksgezondheid). Deze wil de vergoeding per januari aanstaande stopzetten. Volgens de instanties hebben verslaafden aan slaap- en kalmeringspillen dan te weinig tijd om fatsoenlijk af te kicken. Apothekers en zorgverzeke raars voorzien dat die vervolgens via internet op zoek gaan naar ille gale, goedkopere alternatieven of overstappen op duurdere medicij nen die wel worden vergoed. Ne derland telt ongeveer 700.000 ver slaafden aan slaap- en kalmerings middelen. „Willen we voorkomen dat die op oorlogspad gaan, dan moeten we ze minstens genoeg tijd geven om af te kicken", stelt de KNMP. Bovendien hebben som mige mensen de middelen echt no dig om fatsoenlijk te kunnen func tioneren, maar kunnen ze niet zelf de kosten van twaalf tot zestien eu ro per maand betalen, aldus de KNMP. De NPCF sluit zich bij dat voorstel aan en suggereert daar naast dat Klink de artsen en apo thekers, die patiënten de medicij nen aanreiken, beter voorlicht over de gevolgen van verslaving. Alleen het schrappen van de ver goeding lost dat probleem van niet op, zegt de NPCF. Een woordvoer der van Klink laat weten dat de be windsman zijn besluit al anderhalf jaar geleden heeft aangekondigd. „Er is voldoende tijd geweest om afkickprogramma's aan te bieden." pagina 3: commentaar PETER PvdA werkt aan omstreden wetsvoorstel. door Sandra Donker DEN HAAG - Incidenten zijn het, maar wel heel schrijnende inciden ten. Marjo van Dijken, Kamerlid voor de PvdA, krijgt de treurige verhalen geregeld binnen. Laatst nog, een oma die al twee kinderen van haar aan harddrugs- verslaafde dochter opvoedde, schreef haar wanhopig waarom het toch niet mogelijk was sommige vrouwen te verbieden om nog langer een kind op de wereld te zetten. Want, re kende de brievenschrijfster voor, haar dochter kon de komende vijf tien jaar nog talloze malen zwan ger raken. En oma had haar han den al vol aan twee. Van Dijken werkt al drie jaar aan een omstreden initiatiefwetsvoor stel om ouders die aantoonbaar niet voor een kind kunnen zorgen, minstens twee jaar het recht te ontzeggen om opnieuw in ver wachting te raken. Het gaat haar niet alleen om zwakbegaafden die opvoedkundige taken niet aan blij ken te kunnen, maar ook om va ders en moeders die een kind ern stig hebben verwaarloosd, mishan deld, of zelfs gedood. „Ik wil dat alle ouders een kans krijgen om te bewijzen dat zij voor hun kind kunnen zorgen. Maar als zij uit de ouderlijke macht zijn gezet, moet de familie rechter een instrument in handen hebben om te voorkomen dat zij opnieuw dezelfde fouten maken. Ik ken gevallen van vrouwen die tot achtmaal toe zwanger zijn ge raakt, net zolang tot ze er ééntje mogen houden." Als de rechter oordeelt dat de situatie voldoende is verbeterd, kan de 'prikpilmaatre gel' worden ingetrokken. De discussie over gedwongen anti conceptie voor falende ouders laait eens in de zoveel tijd op. Drie jaar geleden zorgde de gewelddadi ge dood van de peuter Savanna voor ontzetting, zeker toen bleek 'Het gaat ver, maar niemand kan iets beters verzinnen om kinderen te beschermen' dat er eerder al een uithuisplaat sing voor het meisje was afgege ven na signalen van mishandeling, maar dat de gezinsvoogd daar geen gebruik van wenste te ma ken. Enkele maanden daarna wer den de moeder en haar vriend be trapt met het dode lichaam van Sa vanna in de achterbak van hun au to. Deze week ontstond beroering na dat een pasgeboren baby van een verstandelijk gehandicapt echtpaar in Geldermalsen meteen na de ge boorte bij pleegouders werd onder gebracht omdat het stel niet in staat werd geacht voor het kindje te zorgen. Het voorstel van de PvdA is om streden, en het is de vraag of het er ooit komt. „Ik krijg e-mails waarin gevraagd wordt of mijn achternaam Hitier is", aldus Van Dijken. Bij de coali tiepartijen hoeft de PvdA niet te rekenen op,steun. „De overheid mag niet gaan bepalen welke ouders wel of geen kinderen mo gen krijgen", zegt Mirjam Sterk (CDA), „Dat is een hele enge ont wikkeling. In het uiterste geval kan je een kind nog voor de geboorte onder toezicht stellen, dat gaat ons al ver genoeg." Ook andere fracties zijn negatief zoals de WD en D66. Avocaat Geert Jan Knoops vindt het wetsvoorstel 'ronduit gevaar lijk'. Als de overheid gaat oordelen over slecht ouderschap wordt de inbreuk op het persoonlijk leven van mensen wel heel erg groot, vindt hij, „Het is een hellend vlak en juridisch onhoudbaar." „Het gaat inderdaad heel ver, maar niemand kan iets beters verzinnen om de kinderen te beschermen", reageert Van Dijken. „Het alterna tief is een pasgeboren kind tussen de benen van de moeder wegha len, of een baby geboren laten wor den met een foetaal alcoholsyn droom. Dat raakt aan de rechten van het kind." Toch zijn andere ju risten voorstander van het PvdA-plan. Hoogleraar strafrecht Theo de Roos deed samen met col lega's drie jaar geleden al een op roep om ouders die veroordeeld zijn wegens het doden van hun kind, de keuze te geven zich te la ten steriliseren. „Soms is de kans reëel dat mensen opnieuw in de fout gaan. Dat is heel gevaarlijk. Maar onze oproep heeft tot dusver re weinig gevolg gekregen. Nie mand durft hier z'n vingers aan te branden." HÉT /N7ERESS-&&RT- C9£E-N H-c-^ WAT H£Ê£T WAT V/NI? "Jij Efö VAN Helft extra geld voor regionaal openbaar vervoer komt van Rijk. door Rudi Buis DEN HAAG - Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) heeft met de bestuurders van stads regio's en provincies een akkoord bereikt over miljoeneninvesterin gen in het regionaal openbaar ver voer. De grote steden krijgen het meeste geld, al vloeien ook miljoe nen euro's naar de regio's. Dat blijkt uit de uitkomsten van bestuurlijke overleggen die afgelo pen week zijn gevoerd, waar deze krant over beschikt. De lijst wordt vandaag bekend gemaakt. Huizinga spreekt van 'een rij mooie projecten'. Zo worden mil joenen euro's gestoken in het streekvervoer in onder meer Zwol le, Arnhem, Enschede, Den Bosch, Eindhoven en Tilburg. In totaal wordt 1,1 miljard euro extra geïnvesteerd in regionaal openbaar vervoer, bleek vorige week al uit de Mobiliteitsaanpak van het ministerie van Verkeer. De helft van dat bedrag is afkom stig van het Rijk, de regio's dragen zelf ook ruim een half miljard eu ro bij. Huizinga: „Reizigers kun nen straks sneller, vaker en zonder omwegen reizen met het regionaal openbaar vervoer." Volgens de staatssecretaris wordt een aantal projecten nog deze kabi netsperiode, dus uiterlijk in 2011, afgerond zodat snel resultaat kan worden geboekt. „Met de overige projecten wordt in elk geval nog deze periode begonnen." Met de investering wil Huizinga het voor reizigers makkelijker ma ken om met het openbaar vervoer en de fiets van deur tot deur te ko men, en bevorderen dat reizigers Verdeling geld hun rit met de auto kunnen com bineren met bus, tram, trein of me tro. „De reiziger krijgt straks meer keus", aldus de. staatssecretaris. Huizinga wil in de toekomst ge bruik maken van multimediale reisinformatie: reizigers krijgen dan bijvoorbeeld op hun gsm in formatie over hun reis, en een ad vies over de beste rit. „In dat advies staat dan hoe duur de reis is, hoe lang je er over doet en wat de milieubelasting is." Een greep uit de regio's die geld voor het vervoer krijgen: Provincie Zeeland: 1,5 miljoen euro voor busvervoer. Provincie Overijssel: 24 miljoen euro voor doorstroming Zwolle en Deven ter, en uitbouw stadsnet Zwolle. Stadsregio Arnhem-Nijmegen: 20 miljoen euro voor onder meer busver voer (Waalsprinter). Regio Twente: 23 miljoen euro voor onder meer busvervoer (project Kra keling Twente). Provincie Gelderland: 13 miljoen euro voor doorstroming Apeldoorn-Zwolle en Doetinchem-Enschede. Provincie Noord-Brabant: 22 miljoen euro voor onder meer doorstro ming Den Bosch-Eindhoven-Breda Noordwest, Tilburg-Den Bosch en bus vervoer in Breda. Stadsregio Eindhoven: 76,5 miljoen euro voor hoogwaardig openbaar ver voer Eindhoven-Nuenen en Eindhoven-HTC. Provincie Limburg: nog niet bekend. Bestuurders maken komende weken afspraken over investeringen. filÉDRM HÖNK€NSZflND B V koop dan nu 4 winterhanden bij Riedaml er> u ontvangt gratis1/5 Staatslot SMóuwetsweg 66, H 'zdnë: Tel: 0113 - 567750

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 4