Opel Insignia doet de Vectra vergeten Nog een mpv erbij: Fiat Qubo 1 In Essen draait het om de pk's U least al een VW Golf V vanaf 444,-* PZC Vrijdag 31 oktober 2008 1 9 door Robbert Keegel Naar succes wordt veelal met scheve ogen gekeken. Zo heeft het succes van de personenversies van de besteller tjes Peugeot Partner, Citroen Ber- lingo en Renault Kangoo - in de omgangstaal veelal aangeduid met 'armeluis-MPV's' - de concurrentie aan het denken gezet. En daardoor heeft Fiat er nu ook eentje, de Fio- rino Qubo. Voor wie niet hecht aan uiterlijk vertoon is zo'n geciviliseerde be steller een uitkomst. Voor weinig geld een zee van praktisch bruikba re ruimte, met naar wens volop comfort, want ook de bedrijfsauto sector moet wel lekkere dingen als airconditioning en zo in de aanbie ding hebben. Die kleine bestellers zijn technisch ook vaak verwant aan een personenauto, zodat het rijgedrag doorgaans ook heel be hoorlijk is. Dat geldt allemaal in hoge mate voor de Qubo die bij ons de soort naam Fiorino is kwijtgeraakt. Fiat doet een beetje of daar het genre is uitgevonden, maar dat past wel in de houding die bij doorvragen de bekentenis oplevert dat het wiel toch echt wel aan een Turijn- se ingenieur te danken is. Als laatkomer heeft de Qubo, die technisch verwant is aan de Punto (wielbasis 2,51 m), natuurlijk voor delen. Aan beide zijden bijvoor beeld een schuifdeur die im- en ex port van personen en goederen vergemakkelijkt. De binnenruimte is enorm. Zoals bij een echte MPV gast kun je met het meubilair alle kanten uit en dat leidt tot een maximale bagageruimte van 2,5 kuub. Daar kan iedereen wat mee. Er is een keuze tussen een 1,4-1 benzinemotor van 73 pk en de be kende, uiterst aangename 1,3-1 Multijet diesel van 75 pk die aan een vijfbak of de zestraps 'Dualo- gic' schakelrobot kan worden ge koppeld. Die laatste schakelt wel beroerd, maar kan een uitkomst voor invaliden zijn. De Qubo is er alleen met voorwielaandrijving. Een kort ritje leert ons dat het rij gedrag geheel en het comfort zo wat op luxewagenniveau staat en dat het er ook van binnen best aar dig uitziet, zeker in de versie Dyna mic die er vanaf 15.750 euro is. De simpeler 'Active' komt wat later op onze markt en we weten nog niet wat die gaat kosten. Vast minder dan de grotere Doblo, die er nu vanaf 14.195 euro is. Keus genoeg dus, ook bij Fiat.. Hij was al 'statisch' geïntroduceerd en langs een paar autotentoonstellingen gesleept, maar nu hebben we ook kunnen rijden met de nieuwe Opel Insignia die de Vectra opvolgt en deze meteen uit ons geheugen heeft gewist. door Robbert Keegel Om dat laatste zal niemand rouwig zijn, want de laatste Vectra was niet bepaald de meest gedenkwaardige Opel aller tijden. Geen auto die kon opboksen tegen moderne spelers als vooral de Ford Mondeo, de Renault Laguna en de Citroën C5, die allemaal op hun eigen wijze de hegemonie van de VW Passat in dit (zaken)- reizigersdomein willen doorbreken. Dat bij de ontstaansgeschiedenis van de Insignia diezelfde Passat het doel was waarnaar ze streefden, willen de Opel-ingenieurs schoor voetend wel toegeven. Terwijl de nieuweling uiterlijk héél wat anders is geworden, valt in het interieur niet aan de vergelijking te ontkomen. Natuurlijk is het design anders en helemaal niet verkeerd, maar je proeft dat dezelfde aandacht is geschonken aan de afwerking en de materiaalkeuze als bij de aartsrivaal. We hebben met verschillende versies gereden en dat gaf ons de overtuiging dat de doelgroep (zakelijke rijders) er zich opperbest in zal voelen. De Insignia is er in eerste instantie in drie carrosserievormen, waarvan De Opel Insignia sedan de stationcar Sports Tourer nog geen acte de présence gaf De sedan en de hatchback, wijken om te zien én in het gebruik nauwelijks af De kofferklep is bij de één wat groter, terwijl de ander een knik in de carrosserielijn vertoont. Beide hebben ze een coupé-achtig voorkomen hetgeen bevestigd wordt door de benepen hoofd ruimte achterin, zeker bij het in- en uitstappen. Vertegenwoordigers hebben zelden volk achterin, dus hen zal de enorme (monster)kofferruimte be vallen. In de vierdeurs meet die 500-1.010 liter en in de hatchback 520-1.020 en maximaal 1.465 liter. Scheelt dus niet zo veel, op dezelfde wielbasis van 2,74 m, maar het achter uitzicht is in de sedan duidelijk beter. Ook om te rijden stelt de Insignia de Vectra volledig in de schaduw. We konden alleen met een V6 2,8-1 (260 pk) en een tweeliter ben zineturbo (220 pk) rijden want er waren nauwelijks diesels beschik baar, terwijl de zakelijke doelgroep die toch zal prefereren, en die twee bevielen prima. De zespitter heeft standaard vierwielaandrijving en dat was op natte Oostenrijkse bergweggetjes uiterst geruststellend. Dus ook wat rijeigenschappen be treft kan de Insignia zich met het beste in deze klasse meten. En dan zijn er leuke veiligheidsgadgets, zoals de verkeersbordherkenning die niet alleen de geldende maximumsnelheid in de gaten houdt, maar ook in- haalverboden noteert. Hetzelfde 'Opel Eye' houdt ook het ongewild overschrijden van de rijbaanlijnen bij. En verder zitten er alle elektronische grappen aan boord die nu gebruikelijk zijn - uiteraard afhankelijk van de uitvoering. Natuurlijk komen we begin 2009 foto GPD uitgebreider op de Insignia terug, als die in Nederland bij de dealers staat. De prijskaartjes beginnen dan bij 26.920 euro en daar wordt een ons onbekende 1,6-liter voor geleverd. Dieselen begint bij 31.045 euro en voor een hatchback moet 400 euro worden bijbetaald. Op de 41ste internationale Motor Show van Essen, net de grens over bij Ven- lo, draait het van zaterdag 29 no vember tot en met zondag 7 de cember vooral om pk's. Ongege neerd veel pk's. In de nieuwe are na van het Messe-complex is een spectaculair racecircuit opge bouwd, er zijn sportwagens te zien en de show biedt het grootste aanbod ter wereld op het gebied van autotuning. Ook zijn er oldti mers, klassieke auto's en veel mo toren. Op het indoorcircuit kunnen be zoekers zelf meerijden tijdens de jacht op nieuwe records. Op het ge bied van techniek is er eveneens veel aanbod: wielen van koolstof vezel, maar ook racedempers, inno vatieve remsystemen en hypermo derne smeermiddelen. Op de Dream Car Boulevard staan de sportwagens. Het zijn er in to- aal twintig en ze zijn afkomstig van Audi, Rolls-Royce en Bentley, Bugatti, Ferrari, Lamborghini, Ma- serati, Porsche en Mercedes-Benz. Ook enkele modellen van exoti sche merken, waaronder Pagani, AscariKoenigsegg, Saleen en het kwakkelende Nederlandse merk Spyker, zijn te bewonderen. De show in de Messehallen aan de Norbertstraat in Essen is op maan dag tot en met vrijdag open van 10.00 tot 18.00 uur en op zaterdag en zondag van 9.00 tot 18.00 uur. Volwassenen betalen zestien euro entree, kinderen tot zestien jaar twaalf euro. De show in Essen toont ook verschillende opvallende modellen. foto GPD Schelde Autolease R Uit voorraad leverbaar! *Vraag naar de voorwaarden. Tel, 0118 - 42 40 22 info@scheldeautolease.nl www.scheldeautolease.nl De Qubo van Fiat heeft een maximale bagageruimte van 2,5 kuub. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 19