Opel Insignia doet de Vectra vergeten
Nog een mpv erbij: Fiat Qubo
1
In Essen draait het om de pk's
U least al een
VW Golf V
vanaf 444,-*
PZC Vrijdag 31 oktober 2008 1 9
door Robbert Keegel
Naar succes wordt veelal
met scheve ogen gekeken.
Zo heeft het succes van de
personenversies van de besteller
tjes Peugeot Partner, Citroen Ber-
lingo en Renault Kangoo - in de
omgangstaal veelal aangeduid met
'armeluis-MPV's' - de concurrentie
aan het denken gezet. En daardoor
heeft Fiat er nu ook eentje, de Fio-
rino Qubo.
Voor wie niet hecht aan uiterlijk
vertoon is zo'n geciviliseerde be
steller een uitkomst. Voor weinig
geld een zee van praktisch bruikba
re ruimte, met naar wens volop
comfort, want ook de bedrijfsauto
sector moet wel lekkere dingen als
airconditioning en zo in de aanbie
ding hebben. Die kleine bestellers
zijn technisch ook vaak verwant
aan een personenauto, zodat het
rijgedrag doorgaans ook heel be
hoorlijk is.
Dat geldt allemaal in hoge mate
voor de Qubo die bij ons de soort
naam Fiorino is kwijtgeraakt. Fiat
doet een beetje of daar het genre
is uitgevonden, maar dat past wel
in de houding die bij doorvragen
de bekentenis oplevert dat het
wiel toch echt wel aan een Turijn-
se ingenieur te danken is.
Als laatkomer heeft de Qubo, die
technisch verwant is aan de Punto
(wielbasis 2,51 m), natuurlijk voor
delen. Aan beide zijden bijvoor
beeld een schuifdeur die im- en ex
port van personen en goederen
vergemakkelijkt. De binnenruimte
is enorm.
Zoals bij een echte MPV gast kun
je met het meubilair alle kanten
uit en dat leidt tot een maximale
bagageruimte van 2,5 kuub. Daar
kan iedereen wat mee.
Er is een keuze tussen een 1,4-1
benzinemotor van 73 pk en de be
kende, uiterst aangename 1,3-1
Multijet diesel van 75 pk die aan
een vijfbak of de zestraps 'Dualo-
gic' schakelrobot kan worden ge
koppeld. Die laatste schakelt wel
beroerd, maar kan een uitkomst
voor invaliden zijn. De Qubo is er
alleen met voorwielaandrijving.
Een kort ritje leert ons dat het rij
gedrag geheel en het comfort zo
wat op luxewagenniveau staat en
dat het er ook van binnen best aar
dig uitziet, zeker in de versie Dyna
mic die er vanaf 15.750 euro is. De
simpeler 'Active' komt wat later op
onze markt en we weten nog niet
wat die gaat kosten. Vast minder
dan de grotere Doblo, die er nu
vanaf 14.195 euro is.
Keus genoeg dus, ook bij Fiat..
Hij was al 'statisch'
geïntroduceerd en langs een
paar autotentoonstellingen
gesleept, maar nu hebben
we ook kunnen rijden met
de nieuwe Opel Insignia die
de Vectra opvolgt en deze
meteen uit ons geheugen
heeft gewist.
door Robbert Keegel
Om dat laatste zal
niemand rouwig zijn,
want de laatste Vectra
was niet bepaald de
meest gedenkwaardige Opel aller
tijden. Geen auto die kon opboksen
tegen moderne spelers als vooral de
Ford Mondeo, de Renault Laguna
en de Citroën C5, die allemaal op
hun eigen wijze de hegemonie van
de VW Passat in dit (zaken)-
reizigersdomein willen doorbreken.
Dat bij de ontstaansgeschiedenis
van de Insignia diezelfde Passat het
doel was waarnaar ze streefden,
willen de Opel-ingenieurs schoor
voetend wel toegeven. Terwijl de
nieuweling uiterlijk héél wat anders
is geworden, valt in het
interieur niet aan de vergelijking te
ontkomen. Natuurlijk is het design
anders en helemaal niet verkeerd,
maar je proeft dat dezelfde
aandacht is geschonken aan de
afwerking en de materiaalkeuze als
bij de aartsrivaal. We hebben met
verschillende versies gereden en dat
gaf ons de overtuiging dat de
doelgroep (zakelijke rijders) er zich
opperbest in zal voelen.
De Insignia is er in eerste instantie
in drie carrosserievormen, waarvan
De Opel Insignia sedan
de stationcar Sports Tourer nog
geen acte de présence gaf De sedan
en de hatchback, wijken om te zien
én in het gebruik nauwelijks af De
kofferklep is bij de één wat groter,
terwijl de ander een knik in de
carrosserielijn vertoont. Beide
hebben ze een coupé-achtig
voorkomen hetgeen bevestigd
wordt door de benepen hoofd
ruimte achterin, zeker bij het in- en
uitstappen.
Vertegenwoordigers hebben zelden
volk achterin, dus hen zal de
enorme (monster)kofferruimte be
vallen. In de vierdeurs meet die
500-1.010 liter en in de hatchback
520-1.020 en maximaal 1.465 liter.
Scheelt dus niet zo veel, op dezelfde
wielbasis van 2,74 m, maar het
achter uitzicht is in de sedan
duidelijk beter.
Ook om te rijden stelt de Insignia
de Vectra volledig in de schaduw.
We konden alleen met een V6 2,8-1
(260 pk) en een tweeliter ben
zineturbo (220 pk) rijden want er
waren nauwelijks diesels beschik
baar, terwijl de zakelijke doelgroep
die toch zal prefereren, en die twee
bevielen prima. De zespitter heeft
standaard vierwielaandrijving en
dat was op
natte Oostenrijkse bergweggetjes
uiterst geruststellend.
Dus ook wat rijeigenschappen be
treft kan de Insignia zich met het
beste in deze klasse meten. En dan
zijn er leuke veiligheidsgadgets,
zoals de verkeersbordherkenning
die niet alleen de geldende
maximumsnelheid in de
gaten houdt, maar ook in-
haalverboden noteert.
Hetzelfde 'Opel Eye' houdt ook het
ongewild overschrijden van de
rijbaanlijnen bij. En verder zitten er
alle elektronische grappen aan
boord die nu gebruikelijk zijn -
uiteraard afhankelijk van de
uitvoering.
Natuurlijk komen we begin 2009
foto GPD
uitgebreider op de Insignia terug,
als die in Nederland bij de dealers
staat. De prijskaartjes beginnen dan
bij 26.920 euro en daar wordt een
ons onbekende 1,6-liter voor
geleverd. Dieselen begint bij
31.045 euro en voor een hatchback
moet 400 euro worden bijbetaald.
Op de 41ste internationale
Motor Show van Essen,
net de grens over bij Ven-
lo, draait het van zaterdag 29 no
vember tot en met zondag 7 de
cember vooral om pk's. Ongege
neerd veel pk's. In de nieuwe are
na van het Messe-complex is
een spectaculair racecircuit opge
bouwd, er zijn sportwagens te
zien en de show biedt het grootste
aanbod ter wereld op het gebied
van autotuning. Ook zijn er oldti
mers, klassieke auto's en veel mo
toren.
Op het indoorcircuit kunnen be
zoekers zelf meerijden tijdens de
jacht op nieuwe records. Op het ge
bied van techniek is er eveneens
veel aanbod: wielen van koolstof
vezel, maar ook racedempers, inno
vatieve remsystemen en hypermo
derne smeermiddelen.
Op de Dream Car Boulevard staan
de sportwagens. Het zijn er in to-
aal twintig en ze zijn afkomstig
van Audi, Rolls-Royce en Bentley,
Bugatti, Ferrari, Lamborghini, Ma-
serati, Porsche en Mercedes-Benz.
Ook enkele modellen van exoti
sche merken, waaronder Pagani,
AscariKoenigsegg, Saleen en het
kwakkelende Nederlandse merk
Spyker, zijn te bewonderen.
De show in de Messehallen aan de
Norbertstraat in Essen is op maan
dag tot en met vrijdag open van
10.00 tot 18.00 uur en op zaterdag
en zondag van 9.00 tot 18.00 uur.
Volwassenen betalen zestien euro
entree, kinderen tot zestien jaar
twaalf euro.
De show in Essen toont ook verschillende opvallende modellen. foto GPD
Schelde Autolease
R Uit voorraad leverbaar!
*Vraag naar de voorwaarden.
Tel, 0118 - 42 40 22 info@scheldeautolease.nl
www.scheldeautolease.nl
De Qubo van Fiat heeft een maximale bagageruimte van 2,5 kuub. foto GPD