Ford volgt met Fiesta de trend
Het Saabje staat nu
weer vooraan in de garage
PZC Vrijdag 31 oktober 2008 1 7
De nieuwe Ford Fiesta is al met al een leuk ding met heel nette prijzen.
foto GPD
Ford had in de Fiesta al een
prettige auto in een van de
weinige nog groeiende
marktsegmenten. Nu
hebben ze hem ook nog
eens in een erg leuk jasje
gestoken.
door Robbert Keegel
Net als de rest van de ge
neralisten in de autowe
reld concentreert Ford
zich extra op de kleine
re automobielen, zoals de Fiesta,
want zeker in West-Europa zit er
alleen in die marktsegmenten hier
en daar nog wat groei. Vooral hier,
want in Nederland werd dit jaar,
tot en met de maand september,
weliswaar over het geheel nog een
plusje geboekt (van 1,2 procent,
vergeleken met de eerste drie kwar
talen van 2007), echte groei was
er echter alleen in de segmenten
van de kleinste modellen te zien.
En, zo geldt al jaar en dag, aan
kleintjes wordt minder verdiend
dan aan grotere modellen. De best
seller, met 13.063 exemplaren de
Peugeot 207, is een auto uit het
B-segment. Nummer twee VW
Golf (13.015) en nummer vijf Ford
Focus (9.605) zitten weliswaar in
het C-segment, maar nummer
drie Opel Corsa (12.200) zit weer
in het B-segment. Nummer vier
Toyota Aygo (10.624), de kam
pioen in het kleinste, bivakkeert in
het A-segment.
Nu heeft die kleine Aygo twee qua-
si-Europese klonen in de vorm
van de Citroen Ci en de Peugeot
107, die in dezelfde Tsjechische
Toyotafabriek worden gebouwd.
En als je hun verkoopcijfers eerlijk
heidshalve aan die van de kleine
Toyota toevoegt, dan kom je op
een totaal van 21.744 exemplaren
en is dat verreweg de nummer één
op onze totale markt. Een A-klas-
ser dus - en Toyota heeft een nóg
kleiner autootje, de iQ_waar we
volgende maand al mee gaan rij
den, in de pijplijn zitten.
De trend naar kleiner, zuiniger,
'schoner' en vooral goedkoper is
dus duidelijk. Of die trend het ge
volg is van de 'kredietcrisis' of juist
een oorzaak ervan, is een kwestie
van welke economische geloofs
richting je aanhangt. Maar al con
stateren we duidelijk een neiging
tot 'downsizing', de klanten zijn al
lerminst bereid daar veel luxe,
comfort en veiligheid aan op te of
feren. Die trend valt aan den lijve
van de nieuwe Fiesta te constate
ren. Qua buitenmaten is hij nauwe
lijks gegroeid: 1 x b x h was 392 x
168 x 146 cm en dat is nu 395 x 172
x 148 cm, terwijl de wielbasis zelfs
gelijk is gebleven met 2,49 cm. De
ruimte binnen is echter aanmerke
lijk toegenomen, al geldt dat niet
voor de koffer: met de bank plat
979 liter en met mensen achterin
een wel even grote 295 liter. Maar
hij is wel lichter geworden, 55 kilo
zelfs in de instapversie die nu
1.098 kg aan de haak brengt. Mooi
hoor, die 55 kilo afslanking, maai
bij z'n geboorte 32. jaar geleden
woog de kleine Ford nog maar 765
kilo. Maar die had geen airco, air
bags, ABS en zo.
Ook bij de motoren is downsizing
het motto. Het begint bij een 1,25-1
die we nét wat te iel vinden, maar
met de 1,4-1 valt goed te leven. In
zijn 96 pk, maar op de snelweg
heb je enig geduld nodig voordat
de vaart er een beetje in zit: het
duurt 12,2 tellen voordat-ie hon
derd rijdt. De 1,6 van 120 pk is
dan aanzienlijk prettiger. Uiteraard
zijn er ook diesels, maar die zijn
door Den Haag buiten de markt
geprijsd (die zal €18465 kosten).
Met de zo wisselende brandstof
prijzen valt het omslagpunt nau
welijks redelijk uit te rekenen,
maar het zal dik boven de 30.000
km per jaar liggen en dat kan je ie
mand, hoe comfortabel de nieuwe
Fiesta ook is, niet aandoen. Want
echt, het comfort is dik voor me
kaar. Je zit prima, maar ik zou
nooit een driedeurs nemen. Hoe
wel de achterbank alleen voor kor
te ritten voor volwassenen valt
aan te bevelen, stap je met eigen
portieren toch veel makkelijker in.
Maar ook bij het boodschappen-
doen zijn de extra deuren heel wat
plezieriger. Het pakken en om
doen van de gordel is in een drie
deurs een ware crime, want je
moet heel ver naar achteren grij
pen en dan zit de riem zelf altijd
ergens tussen of achter vast. Nog
wat: de tankdop is een prima ding
dat in één keer open en dicht gaat
en bovendien het tanken van ver
keerde brandstof voorkomt, maar
hij zit aan de verkeerde kant, links.
Rijden deed de Fiesta altijd al lek-
ker en deze editie is ook op dat ge
bied echt de beste ooit. Hij stuurt
prettig scherp, heel duidelijk en de
bekrachtiging is nét niet te onge
voelig - maar op het randje. Ford
heeft wel heel erg aan de te ver-
wachten omvangrijke vrouwelijke
klandizie gedacht. Een extra pluim
verdient het interieurdesign dat
in onze witte Fiesta ook gewoon
wit was, maar dat in de meest uit
bundige kleurtjes besteld kan wor
den. Van leuk modern tot vér over
de top. Ik waarschuw daarvoor,
want het gaat snel vervelen en kan
inruil verhinderen. Met de (extra)
veelkleurige 'sfeer'-verlichting
moet je bij mij al helemaal niet
aankomen.
Al met al een deksels leuk ding, de
nieuwe Ford Fiesta. Met heel nette
prijzen ook: vanaf 14.100 euro. De
vijfdeurs is 600 euro duurder. De
1,4 komt op minimaal 15.800 euro.
door Joeri Wisse
Voor de komst van de Saab
96 uit 1964 moest de gara
ge van William van den
Abeele eerst met een meter wor
den verlengd. Dat had de inwo
ner van Zuiddorpe er echter
graag voor over.
Sinds vier jaar, toen hij een
Triumph TR3A kocht, is de inwo
ner van Zuiddorpe verslingerd
aan oude automobielen én het rij
den van ritten bij de Classic Vehi
cle Club Zeeuws-Vlaanderen.
Van die club werd hij meteen lid
nadat hij de perfect gerestau
reerde Triumph bij een Friese au
tohandelaar op de kop had getikt.
„Nu heeft één van de clubleden
ook een Saab 96. Dat sprak mij
erg aan, omdat ik al jaren Saab
rijd. Ik zei tegen hem: als je die
ooit verkoopt, dan heb ik er wel
interesse in. Dat deed hij niet,
maar hij wist nog wel een mooi
exemplaar te koop staan, ook in
Friesland."
De auto met tweetaktmotor was
in goede staat. „Er zaten wel wat
doffe vlekken in de lak, maar na
een dag poetsen blonk alles weer.
En zelfs het aluminium blinkt
nu." Voor ritten met de oldtimer
club verkiest William de sportie
ve Triumph. „Maar bij slecht
William van den Abeele met zijn Saab 96 uit 1964.
weer neem ik de Saab." Daar
heeft de Zweedse wagen geen
moeite mee. „Ze zijn gemaakt
om in Zweedse weer te kunnen
foto Wim Kooyman
rijden. Op de bodem zit bijvoor
beeld een speciale coating." Uit
de kofferbak vist William een an
dere typisch Scandinavische acces
soire: béschermingsstukken die
opspattend ijswater en grote hoe
veelheden sneeuw buiten moet
houden. „In de zomer kan dat na
tuurlijk niet, dan moet de motor
gekoeld worden."
Tijdens één van de ritten met de
club haperde de koeling. „Het
was in de polder bij Sluis dat ik
geen koelwater meer had." De
koelwaterpomp was stuk, wat be
tekende dat William steeds onder
weg water moest bijvullen. Eerst
in een slootje bij Sluis, vervol
gens uit een fontein in Oostburg,
daarna bij mensen thuis in Philip
pine. „En als laatste bij mijn zus
in Westdorpe. De rit hebben we
niet uitgereden, maar ik ben ten
minste wel thuis gekomen."
Nu in Zuiddorpe de winter aan
breekt, zal de Saab vaker van stal
komen dan de Triumph TR3A.
William: „De Saab staat nu weer
vooraan in de garage."