Ford volgt met Fiesta de trend Het Saabje staat nu weer vooraan in de garage PZC Vrijdag 31 oktober 2008 1 7 De nieuwe Ford Fiesta is al met al een leuk ding met heel nette prijzen. foto GPD Ford had in de Fiesta al een prettige auto in een van de weinige nog groeiende marktsegmenten. Nu hebben ze hem ook nog eens in een erg leuk jasje gestoken. door Robbert Keegel Net als de rest van de ge neralisten in de autowe reld concentreert Ford zich extra op de kleine re automobielen, zoals de Fiesta, want zeker in West-Europa zit er alleen in die marktsegmenten hier en daar nog wat groei. Vooral hier, want in Nederland werd dit jaar, tot en met de maand september, weliswaar over het geheel nog een plusje geboekt (van 1,2 procent, vergeleken met de eerste drie kwar talen van 2007), echte groei was er echter alleen in de segmenten van de kleinste modellen te zien. En, zo geldt al jaar en dag, aan kleintjes wordt minder verdiend dan aan grotere modellen. De best seller, met 13.063 exemplaren de Peugeot 207, is een auto uit het B-segment. Nummer twee VW Golf (13.015) en nummer vijf Ford Focus (9.605) zitten weliswaar in het C-segment, maar nummer drie Opel Corsa (12.200) zit weer in het B-segment. Nummer vier Toyota Aygo (10.624), de kam pioen in het kleinste, bivakkeert in het A-segment. Nu heeft die kleine Aygo twee qua- si-Europese klonen in de vorm van de Citroen Ci en de Peugeot 107, die in dezelfde Tsjechische Toyotafabriek worden gebouwd. En als je hun verkoopcijfers eerlijk heidshalve aan die van de kleine Toyota toevoegt, dan kom je op een totaal van 21.744 exemplaren en is dat verreweg de nummer één op onze totale markt. Een A-klas- ser dus - en Toyota heeft een nóg kleiner autootje, de iQ_waar we volgende maand al mee gaan rij den, in de pijplijn zitten. De trend naar kleiner, zuiniger, 'schoner' en vooral goedkoper is dus duidelijk. Of die trend het ge volg is van de 'kredietcrisis' of juist een oorzaak ervan, is een kwestie van welke economische geloofs richting je aanhangt. Maar al con stateren we duidelijk een neiging tot 'downsizing', de klanten zijn al lerminst bereid daar veel luxe, comfort en veiligheid aan op te of feren. Die trend valt aan den lijve van de nieuwe Fiesta te constate ren. Qua buitenmaten is hij nauwe lijks gegroeid: 1 x b x h was 392 x 168 x 146 cm en dat is nu 395 x 172 x 148 cm, terwijl de wielbasis zelfs gelijk is gebleven met 2,49 cm. De ruimte binnen is echter aanmerke lijk toegenomen, al geldt dat niet voor de koffer: met de bank plat 979 liter en met mensen achterin een wel even grote 295 liter. Maar hij is wel lichter geworden, 55 kilo zelfs in de instapversie die nu 1.098 kg aan de haak brengt. Mooi hoor, die 55 kilo afslanking, maai bij z'n geboorte 32. jaar geleden woog de kleine Ford nog maar 765 kilo. Maar die had geen airco, air bags, ABS en zo. Ook bij de motoren is downsizing het motto. Het begint bij een 1,25-1 die we nét wat te iel vinden, maar met de 1,4-1 valt goed te leven. In zijn 96 pk, maar op de snelweg heb je enig geduld nodig voordat de vaart er een beetje in zit: het duurt 12,2 tellen voordat-ie hon derd rijdt. De 1,6 van 120 pk is dan aanzienlijk prettiger. Uiteraard zijn er ook diesels, maar die zijn door Den Haag buiten de markt geprijsd (die zal €18465 kosten). Met de zo wisselende brandstof prijzen valt het omslagpunt nau welijks redelijk uit te rekenen, maar het zal dik boven de 30.000 km per jaar liggen en dat kan je ie mand, hoe comfortabel de nieuwe Fiesta ook is, niet aandoen. Want echt, het comfort is dik voor me kaar. Je zit prima, maar ik zou nooit een driedeurs nemen. Hoe wel de achterbank alleen voor kor te ritten voor volwassenen valt aan te bevelen, stap je met eigen portieren toch veel makkelijker in. Maar ook bij het boodschappen- doen zijn de extra deuren heel wat plezieriger. Het pakken en om doen van de gordel is in een drie deurs een ware crime, want je moet heel ver naar achteren grij pen en dan zit de riem zelf altijd ergens tussen of achter vast. Nog wat: de tankdop is een prima ding dat in één keer open en dicht gaat en bovendien het tanken van ver keerde brandstof voorkomt, maar hij zit aan de verkeerde kant, links. Rijden deed de Fiesta altijd al lek- ker en deze editie is ook op dat ge bied echt de beste ooit. Hij stuurt prettig scherp, heel duidelijk en de bekrachtiging is nét niet te onge voelig - maar op het randje. Ford heeft wel heel erg aan de te ver- wachten omvangrijke vrouwelijke klandizie gedacht. Een extra pluim verdient het interieurdesign dat in onze witte Fiesta ook gewoon wit was, maar dat in de meest uit bundige kleurtjes besteld kan wor den. Van leuk modern tot vér over de top. Ik waarschuw daarvoor, want het gaat snel vervelen en kan inruil verhinderen. Met de (extra) veelkleurige 'sfeer'-verlichting moet je bij mij al helemaal niet aankomen. Al met al een deksels leuk ding, de nieuwe Ford Fiesta. Met heel nette prijzen ook: vanaf 14.100 euro. De vijfdeurs is 600 euro duurder. De 1,4 komt op minimaal 15.800 euro. door Joeri Wisse Voor de komst van de Saab 96 uit 1964 moest de gara ge van William van den Abeele eerst met een meter wor den verlengd. Dat had de inwo ner van Zuiddorpe er echter graag voor over. Sinds vier jaar, toen hij een Triumph TR3A kocht, is de inwo ner van Zuiddorpe verslingerd aan oude automobielen én het rij den van ritten bij de Classic Vehi cle Club Zeeuws-Vlaanderen. Van die club werd hij meteen lid nadat hij de perfect gerestau reerde Triumph bij een Friese au tohandelaar op de kop had getikt. „Nu heeft één van de clubleden ook een Saab 96. Dat sprak mij erg aan, omdat ik al jaren Saab rijd. Ik zei tegen hem: als je die ooit verkoopt, dan heb ik er wel interesse in. Dat deed hij niet, maar hij wist nog wel een mooi exemplaar te koop staan, ook in Friesland." De auto met tweetaktmotor was in goede staat. „Er zaten wel wat doffe vlekken in de lak, maar na een dag poetsen blonk alles weer. En zelfs het aluminium blinkt nu." Voor ritten met de oldtimer club verkiest William de sportie ve Triumph. „Maar bij slecht William van den Abeele met zijn Saab 96 uit 1964. weer neem ik de Saab." Daar heeft de Zweedse wagen geen moeite mee. „Ze zijn gemaakt om in Zweedse weer te kunnen foto Wim Kooyman rijden. Op de bodem zit bijvoor beeld een speciale coating." Uit de kofferbak vist William een an dere typisch Scandinavische acces soire: béschermingsstukken die opspattend ijswater en grote hoe veelheden sneeuw buiten moet houden. „In de zomer kan dat na tuurlijk niet, dan moet de motor gekoeld worden." Tijdens één van de ritten met de club haperde de koeling. „Het was in de polder bij Sluis dat ik geen koelwater meer had." De koelwaterpomp was stuk, wat be tekende dat William steeds onder weg water moest bijvullen. Eerst in een slootje bij Sluis, vervol gens uit een fontein in Oostburg, daarna bij mensen thuis in Philip pine. „En als laatste bij mijn zus in Westdorpe. De rit hebben we niet uitgereden, maar ik ben ten minste wel thuis gekomen." Nu in Zuiddorpe de winter aan breekt, zal de Saab vaker van stal komen dan de Triumph TR3A. William: „De Saab staat nu weer vooraan in de garage."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17