Vrouwen kiezen
eerder voor A-merk
-merken vallen in het goedkoopste segment en zijn kwalitatief meestal niet te vergelijken met A- en huismerken
Nathalie Geurtsen
Mevrouw Wookelmann
'Met de huidige economische situatie hebben de huismerken de wind in de zeilen.'
Koen de Jong van het bureau IPLC
PZC Vrijdag 31 oktober 2008 1 3 -
Prijsvergelijking tussen
Peildatum: 30 oktober 2008
Bedragen in centen
ES EuroShopper
HM Huismerk
A A-merk
huismerken A-merk
mi
Albert Heijn
ES HM A
Super de Boer Aldi
HM A HM
Vergeleken
A-merken:
Hagelslag puur (per 100 gr.)
Tomatensoep (per 1 liter)
Unox
Spaghetti (per 100 gr.)
Grand'ltalia
Pindakaas (per 100 gr.)
13,8 23,4 31,4 24,8 32,3 19,8
Paprikachips (per 100 gr.)
Fritessaus (per 1 literj
60,0 134,6 192,0 140,0 169,0 75,0 Remia
Bleekmiddel (per 1 liter)
32,0 109,3 141,3 133,3 145,3 35,0 Glorix
Sinaasappelsap (per 1 liter)
92,0 112,0 99,0 116,0 12,6 Appelsientje
Thee, Eng. melange (20x4 gr.) 28,0 61,0 88,0 65,0 89,0 49,0 Pickwick
Pastasaus (per 100 gr.)
Heinz
Cola van Coca Cola of het
huismerk van Albert
Heijn? Becel of boter van
de Ciooo? De consument staat in
de supermakt voor veel, heel veel
keuzes. Het huismerk is goedko
per, maar is het ook even lekker?
Smaak is lastig te testen, er valt
niet over te twisten, maar natuur
lijk is het wel gebeurd. Het leukste
vinden consumenten het als daar
uit blijkt dat duur niet automa
tisch staat voor goed.
Tv-programma Kassa van de VA
RA heeft in het verleden heel wat
producten 'blind' voorgelegd aan
een mix van deskundigen. De re
sultaten voor de huismerken zijn
wisselend. Bij de melkhagelslag bij
voorbeeld staan A-merken Venz
en De Ruijter op de eerste en
tweede plaats. Euroshopper, Fair
Trade en Albert Heijn maken de
top 5 compleet. De strijd bij de pu
re hagelslag wint AH wel, gevolgd
door Euroshopper, Fair Trade,
Venz. en Ciooo. De Ruijter eindigt
op een zevende plaats.
ermarkt worden gemaakt. Euroshopper van Albert Heijn valt hier ook onder
„We hebben alle merken weieens geprobeerd en de pindakaas van Calvé is
de lekkerste. Mijn moeder kocht die ook altijd, misschien heeft het daar
mee te maken", zegt Nathalie Geurtsen (28 jaar).
Ze zit op een bankje in de hal van het winkelcentrum met haar twee jonge
kinderen. „We kopen van allerlei merken. We letten op de prijzen, maar de
smaak geeft meestal de doorslag." Daarom dus pindakaas van Calvé,
beschuit van het AH-huismerk en kipsaté van Euroshopper. „Dat vlees is
malser, vind ik. Maar mijn moeder vindt die van Mora lekkerder."
Geurtsen doet de meeste, boodschappen bij de Aldi, maar voor
versproducten gaat ze naar Albert Heijn. „Omdat ze die niet hebben bij de
Aldi. Vers vind ik meestal lekkerder dan voorverpakt, behalve de kaas.
Verder letten we veel op de aanbiedingen. Niet omdat er misschien een
recessie aankomt, dat deden we altijd al."
„Ik koop vooral producten van Euroshopper en het huismerk van Albert
Heijn", zegt de 50-jarige mevrouw Wookelmann. Alleen als de kwaliteit
duidelijk ten koste gaat van de zuinigheid doet ze een greep naar een
duurder A-merk. „Het afwasmiddel van Euroshopper, dat koop ik nooit
weer. Dat maakt niet goed schoon. Gelukkig zijn de duurdere merken
regelmatig in de aanbieding."
Soms is bet goedkoopste product smaakvoller dan die van de dure
A-merken. „De gewone chips van Euroshopper zijn het lekkerst. Die koop
ik altijd, behalve als ik jarig ben. Dan mag het allemaal wat luxer", vertelt
ze, terwijl ze vier pakken melk in haar boodschappentas stopt.
Dat de economische vooruitzichten minder rooskleurig zijn, verandert haar
koopgedrag nauwelijks. Af en toe gaat ze naar de Lidl waar de meeste
boodschappen goedkoper zijn. „Ik zou daar wel vaker naar toe willen, maar
dat is te ver weg voor mij. Ik heb geen auto."
Voor het AD deed het Centrum
voor Smaakonderzoek in 2005 een
onderzoek naar de smaak van de
huis- en de A-merken. De uitslag:
consumenten zien het verschil tus
sen de producten wel, maar proe
ven het niet. Bij de vergelijking
van 16 A- eri huismerken komt 15
keer een A-merk als 'lekkerste' uit
de bus. Als proevers een blind
doek omkrijgen verandert dit. Nu
komen in 11 gevallen de huismer
ken als beste bovendrijven. Zowel
Coca Cola als Heineken vallen dui
delijk terug bij de blinde test.
Wie kopen eigenlijk die A-mer
ken? Volgens marktonderzoeker
Gfk zijn de A-merken in de Rand
stad populairder dan elders. Vrou
wen-zijn sterker gericht op A-mer-
ken. Gfk vroeg zesduizend huis
houdens ook hoe ze 100 euro zou
den uitgeven. Daaruit bleek dat on
geveer evenveel mensen het groot
ste deel van het bedrag zouden be
steden aan huismerken, waaron
der Gfk ook de producten uit Aldi
en Lidl rekent, als aan A-merken.