Vrouwen kiezen eerder voor A-merk -merken vallen in het goedkoopste segment en zijn kwalitatief meestal niet te vergelijken met A- en huismerken Nathalie Geurtsen Mevrouw Wookelmann 'Met de huidige economische situatie hebben de huismerken de wind in de zeilen.' Koen de Jong van het bureau IPLC PZC Vrijdag 31 oktober 2008 1 3 - Prijsvergelijking tussen Peildatum: 30 oktober 2008 Bedragen in centen ES EuroShopper HM Huismerk A A-merk huismerken A-merk mi Albert Heijn ES HM A Super de Boer Aldi HM A HM Vergeleken A-merken: Hagelslag puur (per 100 gr.) Tomatensoep (per 1 liter) Unox Spaghetti (per 100 gr.) Grand'ltalia Pindakaas (per 100 gr.) 13,8 23,4 31,4 24,8 32,3 19,8 Paprikachips (per 100 gr.) Fritessaus (per 1 literj 60,0 134,6 192,0 140,0 169,0 75,0 Remia Bleekmiddel (per 1 liter) 32,0 109,3 141,3 133,3 145,3 35,0 Glorix Sinaasappelsap (per 1 liter) 92,0 112,0 99,0 116,0 12,6 Appelsientje Thee, Eng. melange (20x4 gr.) 28,0 61,0 88,0 65,0 89,0 49,0 Pickwick Pastasaus (per 100 gr.) Heinz Cola van Coca Cola of het huismerk van Albert Heijn? Becel of boter van de Ciooo? De consument staat in de supermakt voor veel, heel veel keuzes. Het huismerk is goedko per, maar is het ook even lekker? Smaak is lastig te testen, er valt niet over te twisten, maar natuur lijk is het wel gebeurd. Het leukste vinden consumenten het als daar uit blijkt dat duur niet automa tisch staat voor goed. Tv-programma Kassa van de VA RA heeft in het verleden heel wat producten 'blind' voorgelegd aan een mix van deskundigen. De re sultaten voor de huismerken zijn wisselend. Bij de melkhagelslag bij voorbeeld staan A-merken Venz en De Ruijter op de eerste en tweede plaats. Euroshopper, Fair Trade en Albert Heijn maken de top 5 compleet. De strijd bij de pu re hagelslag wint AH wel, gevolgd door Euroshopper, Fair Trade, Venz. en Ciooo. De Ruijter eindigt op een zevende plaats. ermarkt worden gemaakt. Euroshopper van Albert Heijn valt hier ook onder „We hebben alle merken weieens geprobeerd en de pindakaas van Calvé is de lekkerste. Mijn moeder kocht die ook altijd, misschien heeft het daar mee te maken", zegt Nathalie Geurtsen (28 jaar). Ze zit op een bankje in de hal van het winkelcentrum met haar twee jonge kinderen. „We kopen van allerlei merken. We letten op de prijzen, maar de smaak geeft meestal de doorslag." Daarom dus pindakaas van Calvé, beschuit van het AH-huismerk en kipsaté van Euroshopper. „Dat vlees is malser, vind ik. Maar mijn moeder vindt die van Mora lekkerder." Geurtsen doet de meeste, boodschappen bij de Aldi, maar voor versproducten gaat ze naar Albert Heijn. „Omdat ze die niet hebben bij de Aldi. Vers vind ik meestal lekkerder dan voorverpakt, behalve de kaas. Verder letten we veel op de aanbiedingen. Niet omdat er misschien een recessie aankomt, dat deden we altijd al." „Ik koop vooral producten van Euroshopper en het huismerk van Albert Heijn", zegt de 50-jarige mevrouw Wookelmann. Alleen als de kwaliteit duidelijk ten koste gaat van de zuinigheid doet ze een greep naar een duurder A-merk. „Het afwasmiddel van Euroshopper, dat koop ik nooit weer. Dat maakt niet goed schoon. Gelukkig zijn de duurdere merken regelmatig in de aanbieding." Soms is bet goedkoopste product smaakvoller dan die van de dure A-merken. „De gewone chips van Euroshopper zijn het lekkerst. Die koop ik altijd, behalve als ik jarig ben. Dan mag het allemaal wat luxer", vertelt ze, terwijl ze vier pakken melk in haar boodschappentas stopt. Dat de economische vooruitzichten minder rooskleurig zijn, verandert haar koopgedrag nauwelijks. Af en toe gaat ze naar de Lidl waar de meeste boodschappen goedkoper zijn. „Ik zou daar wel vaker naar toe willen, maar dat is te ver weg voor mij. Ik heb geen auto." Voor het AD deed het Centrum voor Smaakonderzoek in 2005 een onderzoek naar de smaak van de huis- en de A-merken. De uitslag: consumenten zien het verschil tus sen de producten wel, maar proe ven het niet. Bij de vergelijking van 16 A- eri huismerken komt 15 keer een A-merk als 'lekkerste' uit de bus. Als proevers een blind doek omkrijgen verandert dit. Nu komen in 11 gevallen de huismer ken als beste bovendrijven. Zowel Coca Cola als Heineken vallen dui delijk terug bij de blinde test. Wie kopen eigenlijk die A-mer ken? Volgens marktonderzoeker Gfk zijn de A-merken in de Rand stad populairder dan elders. Vrou wen-zijn sterker gericht op A-mer- ken. Gfk vroeg zesduizend huis houdens ook hoe ze 100 euro zou den uitgeven. Daaruit bleek dat on geveer evenveel mensen het groot ste deel van het bedrag zouden be steden aan huismerken, waaron der Gfk ook de producten uit Aldi en Lidl rekent, als aan A-merken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13