'Die regels zijn opgesteld voor de steeds groter wordende binnenvaartschepen; maar de kleintjes moeten er ook aan voldoen David Twigt, binnenvaartschipper PZC Dinsdag 28 oktober 2008 I 1 1 het water Scheepstypen binnenvaart infographic: JD bron: BVB erdwijnen, komen hier voortaan vrachtauto's." In Europa varen bijna 20.000 binnenvaartschepen* met een laadvermogen van ruim 12 miljoen ton. Ruim de helft van de Europese vloot vaart onder Nederlandse vlag. Op de internationale Rijn vervoeren zij 55% van de lading. Het aantal schepen daalt, maar de gemiddelde tonnage per schip groeit. Vervoerscapaciteit Spits 14x lengte: 38,50 meter-breedte: 5 meter - diepgang: 2,20 meter - laadvermogen: 350 ton Kempenaar 22x lenqte: 50 meter - breedte: 6,60 meter - diepgang: 2,50 meter - laadvermogen: 550 ton Europaschip 54x lenate: 85 meter - breedte: 9.50 meter - dieoaana: 2.50 meter - laadvermoaen: 1.350 ton ---- w Vierbaksduwstel 440x lengte: 193 meter - breedte: 22,80 meter-diepgang: 2,50/3,70 meter - laadvermogen: 11.000 ton Standaard tankschip 120x lengte: 110 meter - breedte: 11,40 meter - diepgang: 3,50 meter- laadvermogen: 3.000 ton as."-,. Tankschip 380x lengte: 13 5 meter - breedte: 21,80 meter - diepgang: 4,40 meter - laadvermogen: 9.500 ton Autoschip 600x lengte: 110 meter - breedte: 11,40 meter - diepgang: 2,50 meter - laadvermogen: 600 auto's Containerschip Kempenaarsklasse 32x lengte: 63 meter - breedte: 7 meter - diepgang: 2,50 meter - laadvermogen: 32 TEU** Standaard containerschip 200x lengte: 110 meter - breedte: 11,40 meter - diepgang: 3,00 meter - laadvermogen: 200 TEU Jk ~SBi Containerschip jowi-klasse 470x lengte: 135 meter - breedte: 17 meter - diepgang: 3,00 meter - laadvermogen: 470 TEU Ro-ro schip 72x lengte: 110 meter - breedte: 11,40 meter - diepgang: 2,50 meter JI ijk LV'lï Palletschip I8x lengte: 63 meter - breedte: 7,20 meter - diepgang: 2,75 meter - laadvermogen: 540/680 pallets Alle actieve vracht- en passagiersschepen exclusief pontons, dekschuiten en beroepszeilschepen. De afkorting TEU (Twenty feet Equivalent Unit) is de aanduiding voor de afmetingen van containers en geeft de capaciteit van een schip aan. voorbij op schip. Een nieuw schip kopen is geen optie. „Dat kost een miljoen." En de Franto kan, al stamt zij uit 1966, nog wel dertig jaar mee. De actie van de schippers geniet in ieder geval de sympathie van politi ci. „De meeste van deze regels kun nen meteen de prullenbak in", meent Tweede Kamerlid Charlie Ap- troot die bij de WD gaat over 'min der regels'. „Het is belachelijk dat ei sen voor nieuwe schepen ook wor den gesteld aan bestaande schepen. Dat doen we voor woningen ook niet. Zoiets doe je alleen als het echt onveilig is. Maar de meeste van de ze regels hebben daarmee niets te maken en zijn pure bemoeizucht." Aptroot gaat de regering vragen ont heffing te verlenen aan de oude schepen en wil dat desnoods in de Kamer afdwingen. Daarnaast presenteert de SP, deze week al, een eigen rapport over de kleine binnenvaart aan staatssecreta ris Huizinga. „De kleine schepen moeten behouden blijven", zegt Emile Roemer, SP-woordvoerder Verkeer en Waterstaat. „Van de kleinste scheepstypen zijn sinds 1976 slechts drie nieuwe bijge bouwd." De regels zelf zijn niet terug te draaien, vreest hij. „De besluitvor ming erover is voorbij. We moeten het dus zoeken in dispensatie (dan hoeven kleine schippers niet aan al le regels te voldoen) of compensatie (kleine schippers krijgen dan hun kosten vergoed). De kans daarop is echter nul, als het aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat ligt. „Dit speelt maar bij een klein deel van de vloot", zegt woordvoerster Anne van der Vliet. Dat dat kleine deel wel alle kleine schepen bevat, daarvan is bij het mi nisterie niets bekend. Als dat al zo is, dan ligt de verantwoordelijkheid ervoor bij de sector zelf, betoogt Van der Vliet. „Over deze regels is uitgebreid overleg geweest met bin- nenvaartorganisaties. De sector was het ermee eens. Dit gold toen niet als probleem." „Nogal wiedes", reageren Twigt en Fluitsma. Binnen al de ingewikkel de Europese overlegstructuren, spre ken vooral de grote reders met ko lossale schepen. De kleine binnen schipper doet en telt daar helemaal niet mee. Dat klopt niet, vinden zij. „Wij va ren door de haarvaten van het vaar- wegennet. Waar wij komen, zoals bij dit bedrijf in Doetinchem, kun nen grotere schepen dan een spits niet varen. Als wij verdwijnen, komt hier voortaan een vrachtauto. Meer vrachtwagens op de weg bete kent meer files. De samenleving heeft baat bij de kleine binnenvaart schepen. Het is jammer dat wij voor de meeste mensen zo onzichtbaar zijn." Binnenvaartregels voor nieuwe én oude schepen De binnenvaartregels waaraan de kleine binnenvaartschippers in 2010 moeten voldoen, zijn opgesteld door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CRR), die al in 1815 is opge richt om het vrije scheepverkeer op de Rijn te regelen. Tegenwoordig ontleent de CRR haar bevoegdheden binnen de Europese Unie aan het Verdrag van Straatsburg. De door de commissie opgestel de regels zijn als Europese. Richt lijn verwerkt in het Nederlandse Binnenvaartreglement. Daar aan ontlenen zij in Nederland hun juridische werking. De strengere eisen aan de sche pen golden al sinds 1976 voor nieuw te bouwen schepen. In 2004 werd bepaald dat vanaf 2010 ook de oudere schepen aan die eisen moeten gaan vol doen. Het toezicht op de naleving van de regels ligt bij ambtenaren van lagere overheden als provin cies en gemeenten. Zij kunnen schippers die niet voldoen boe tes opleggen en hen kan verlen ging van hun vergunning om als binnenschipper te werken, worden geweigerd. Volgens het scheepvaarttijd schrift Schuttevaer voldoet nog geen enkel schip onder de 1000 ton aan de eisen. Het blad heeft uitgerekend dat het verdwijnen van die schepen leidt tot een toename van 35.000 tot 67.000 vrachtwagens op de weg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11