'Die regels zijn opgesteld voor de steeds groter wordende binnenvaartschepen; maar
de kleintjes moeten er ook aan voldoen David Twigt, binnenvaartschipper
PZC Dinsdag 28 oktober 2008 I 1 1
het water
Scheepstypen binnenvaart
infographic: JD bron: BVB
erdwijnen, komen hier voortaan vrachtauto's."
In Europa varen bijna 20.000 binnenvaartschepen* met een laadvermogen van
ruim 12 miljoen ton. Ruim de helft van de Europese vloot vaart onder Nederlandse
vlag. Op de internationale Rijn vervoeren zij 55% van de lading. Het aantal schepen
daalt, maar de gemiddelde tonnage per schip groeit. Vervoerscapaciteit
Spits 14x
lengte: 38,50 meter-breedte: 5 meter - diepgang: 2,20 meter - laadvermogen: 350 ton
Kempenaar 22x
lenqte: 50 meter - breedte: 6,60 meter - diepgang: 2,50 meter - laadvermogen: 550 ton
Europaschip 54x
lenate: 85 meter - breedte: 9.50 meter - dieoaana: 2.50 meter - laadvermoaen: 1.350 ton
---- w
Vierbaksduwstel 440x
lengte: 193 meter - breedte: 22,80 meter-diepgang: 2,50/3,70 meter - laadvermogen: 11.000 ton
Standaard tankschip 120x
lengte: 110 meter - breedte: 11,40 meter - diepgang: 3,50 meter- laadvermogen: 3.000 ton
as."-,.
Tankschip 380x
lengte: 13 5 meter - breedte: 21,80 meter - diepgang: 4,40 meter - laadvermogen: 9.500 ton
Autoschip 600x
lengte: 110 meter - breedte: 11,40 meter - diepgang: 2,50 meter - laadvermogen: 600 auto's
Containerschip Kempenaarsklasse 32x
lengte: 63 meter - breedte: 7 meter - diepgang: 2,50 meter - laadvermogen: 32 TEU**
Standaard containerschip 200x
lengte: 110 meter - breedte: 11,40 meter - diepgang: 3,00 meter - laadvermogen: 200 TEU
Jk
~SBi
Containerschip jowi-klasse 470x
lengte: 135 meter - breedte: 17 meter - diepgang: 3,00 meter - laadvermogen: 470 TEU
Ro-ro schip 72x
lengte: 110 meter - breedte: 11,40 meter - diepgang: 2,50 meter
JI
ijk LV'lï
Palletschip I8x
lengte: 63 meter - breedte: 7,20 meter - diepgang: 2,75 meter - laadvermogen: 540/680 pallets
Alle actieve vracht- en passagiersschepen exclusief pontons, dekschuiten en beroepszeilschepen.
De afkorting TEU (Twenty feet Equivalent Unit) is de aanduiding voor de afmetingen van
containers en geeft de capaciteit van een schip aan.
voorbij
op
schip. Een nieuw schip kopen is
geen optie. „Dat kost een miljoen."
En de Franto kan, al stamt zij uit
1966, nog wel dertig jaar mee.
De actie van de schippers geniet in
ieder geval de sympathie van politi
ci. „De meeste van deze regels kun
nen meteen de prullenbak in",
meent Tweede Kamerlid Charlie Ap-
troot die bij de WD gaat over 'min
der regels'. „Het is belachelijk dat ei
sen voor nieuwe schepen ook wor
den gesteld aan bestaande schepen.
Dat doen we voor woningen ook
niet. Zoiets doe je alleen als het echt
onveilig is. Maar de meeste van de
ze regels hebben daarmee niets te
maken en zijn pure bemoeizucht."
Aptroot gaat de regering vragen ont
heffing te verlenen aan de oude
schepen en wil dat desnoods in de
Kamer afdwingen.
Daarnaast presenteert de SP, deze
week al, een eigen rapport over de
kleine binnenvaart aan staatssecreta
ris Huizinga. „De kleine schepen
moeten behouden blijven", zegt
Emile Roemer, SP-woordvoerder
Verkeer en Waterstaat. „Van de
kleinste scheepstypen zijn sinds
1976 slechts drie nieuwe bijge
bouwd."
De regels zelf zijn niet terug te
draaien, vreest hij. „De besluitvor
ming erover is voorbij. We moeten
het dus zoeken in dispensatie (dan
hoeven kleine schippers niet aan al
le regels te voldoen) of compensatie
(kleine schippers krijgen dan hun
kosten vergoed).
De kans daarop is echter nul, als het
aan het ministerie van Verkeer en
Waterstaat ligt. „Dit speelt maar bij
een klein deel van de vloot", zegt
woordvoerster Anne van der Vliet.
Dat dat kleine deel wel alle kleine
schepen bevat, daarvan is bij het mi
nisterie niets bekend. Als dat al zo
is, dan ligt de verantwoordelijkheid
ervoor bij de sector zelf, betoogt
Van der Vliet. „Over deze regels is
uitgebreid overleg geweest met bin-
nenvaartorganisaties. De sector was
het ermee eens. Dit gold toen niet
als probleem."
„Nogal wiedes", reageren Twigt en
Fluitsma. Binnen al de ingewikkel
de Europese overlegstructuren, spre
ken vooral de grote reders met ko
lossale schepen. De kleine binnen
schipper doet en telt daar helemaal
niet mee.
Dat klopt niet, vinden zij. „Wij va
ren door de haarvaten van het vaar-
wegennet. Waar wij komen, zoals
bij dit bedrijf in Doetinchem, kun
nen grotere schepen dan een spits
niet varen. Als wij verdwijnen,
komt hier voortaan een vrachtauto.
Meer vrachtwagens op de weg bete
kent meer files. De samenleving
heeft baat bij de kleine binnenvaart
schepen. Het is jammer dat wij voor
de meeste mensen zo onzichtbaar
zijn."
Binnenvaartregels voor nieuwe én oude schepen
De binnenvaartregels waaraan
de kleine binnenvaartschippers
in 2010 moeten voldoen, zijn
opgesteld door de Centrale
Commissie voor de Rijnvaart
(CRR), die al in 1815 is opge
richt om het vrije scheepverkeer
op de Rijn te regelen.
Tegenwoordig ontleent de CRR
haar bevoegdheden binnen de
Europese Unie aan het Verdrag
van Straatsburg.
De door de commissie opgestel
de regels zijn als Europese. Richt
lijn verwerkt in het Nederlandse
Binnenvaartreglement. Daar
aan ontlenen zij in Nederland
hun juridische werking.
De strengere eisen aan de sche
pen golden al sinds 1976 voor
nieuw te bouwen schepen. In
2004 werd bepaald dat vanaf
2010 ook de oudere schepen
aan die eisen moeten gaan vol
doen.
Het toezicht op de naleving van
de regels ligt bij ambtenaren
van lagere overheden als provin
cies en gemeenten. Zij kunnen
schippers die niet voldoen boe
tes opleggen en hen kan verlen
ging van hun vergunning om
als binnenschipper te werken,
worden geweigerd.
Volgens het scheepvaarttijd
schrift Schuttevaer voldoet nog
geen enkel schip onder de 1000
ton aan de eisen. Het blad heeft
uitgerekend dat het verdwijnen
van die schepen leidt tot een
toename van 35.000 tot 67.000
vrachtwagens op de weg.