m media fashiontv 43 Joseph 2 Joseph 3 FashionTV media@wegener.nl 024-3650570 PZC Zaterdag 25 oktober 2008 schrikkelijk, de rillingen gaan er van over mijn rug", zegt de direc teur van Impresariaat Ruud De Graaf BV dat verantwoordelijk is voor de huidige versie van Cabaret en. het binnenkort te verschijnen Op Hoop van Zegen. „Ik zie ze ook niet als springplank voor talent. Deze programma's zijn louter een slimme marketingtool, de scholen van Frank Sanders en Lucia Mar thas (een academie voor musical theater en een dansacademie, red.) doen vele malen meer aan de ont wikkeling van talent. Ik snap mijn collega's wel. Iedereen wil immers zoveel mogelijk aandacht voor zijn productie." De Graaf is verbaasd dat de publie ke omroep meewerkt aan deze ge sponsorde programma's. De zoek tochten naar Evita, naar kinderen voor Ciske de Rat en The Sound of Music en nu naar Joseph zijn te zien bij de Avro. „En ik vind het opmerkelijk dat het Commissariaat voor de Media ze toelaat." „Het is gewoon reclame", zegt ook theaterproducent Mare Vijn. De ze shows bestaan om nieuwe pro ducties onder de aandacht van het publiek te brengen. We hebben ja renlang zonder tv-programma's de meest fantastische talenten weten op te sporen, dus als opstapje voor artiesten hebben we ze niet nodig. Wel creëren ze sterren: Brigitte Heitzer, de winnares van Evita, draaide al een tijd mee in het we reldje, maar werd na haar zege plot seling musicalster. Sterren verko pen kaartjes." Naar de afvalraces van Evita en Jo seph keken wekelijks bijna ander half miljoen mensen. De finale van Evita was zelfs goed voor 2,4 miljoen kijkers. Vijn benijdt zijn concurrent openlijk: „Als de Avro mij belt en zegt 'jij kunt zo'n pro gramma krijgen voor vijf ton' zeg ik direct 'ja'." Zelfheeft hij twee programma-ideeën laten ontwikke len rondom Chicago, de musical die hij in 2009 naar theaterzalen brengt en waarvan de rolbezetting nog niet compleet is. „We voeren nu gesprekken met een aantal com merciële zenders. Alleen is daar een hoop geld mee gemoeid." Als het aan Joke de Kruijf ligt, is het na Joseph klaar met de zoek tochten. „Misschien loopt het ta lent van de eeuw zijn of haar door- braakrol wel mis omdat diegene zich niet prettig voelt bij deelname aan een tv-programma. Dat zou toch doodzonde zijn." Van Tony Neef mag het panel bij toekomstige auditieshows meer in breng hebben. Bij Tarzan en Fame was de mening van panelleden doorslaggevend, maar bij Evita en Joseph stemt het publiek. „Zo loop je het risico dat de leukste gekozen wordt, niet de beste", aldus Neef „Naar mijn mening is dat bij Evita gebeurd. Het is nu afwachten of de meest competente of de knapste deelnemer Joseph wint." r Reageren? redactie.media@wegener.nl 26 maart 1979 Was eerder te zien in de musicals Vincent, Jeans 15 en Rembrandt de musical. Werd tweede in Wie Wordt Tarzan. Is eerste understudy voor de rol van Tarzan in Tarzan, de musical. Roy van lersel 11 september 1986 Was eerder te zien in de musical Elisabeth. Schopte het op 16-jarige leeftijd tot de theaterronde van Idols. Zit in het ensemble van Tarzan, de musical en is tweede understudy voor Tarzan. Freek Bartels 24 oktober 1986 Was eerder te zien in de musicals Rent en Into the woods. Speelt nu de rol van Enjolras in Les Misérables. De digitale tv-kanalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar wat is er eigenlijk op te zien? 'Profiel Van' legt er wekelijks een onder de loep. WAT IS HET FashionTV (FTV) is een internationaal digitaal ka naal dat volledig gericht is op mode en modellen. Je krijgt er een kijkje achter de schermen van modeshows, ziet fotogra fen aan het werk tijdens een fotosessie en ziet het dagelijks leven van de modellen van dichtbij. Via dit kanaal blijf je 24 uur per dag op de hoogte van de mode van de toekomst. SINDS WANNEER Het kanaal is in 1997 opgericht door Michel Adam Lisowski. Sindsdien heeft het kanaal zich als een olievlek over de wereld verspreid. Het is inmiddels in ruim 200 landen te ontvangen door 300 miljoen huishoudens. VOOR WIE Modeliefhebbers jong en oud, zowel mannen als vrou wen. Veelvuldig gezien als be wegend achtergrondbeeld in modezaken. PROGRAMMERING Op geen en kele zender staan zoveel ver schillende programma's ge pland als op FashionTV. Maar het zijn dan ook allemaal ultra korte stukjes. Halve minuut, zes minuten, drie minuten. Het langste programma dat we heb ben kunnen ontdekken, duurde negen minuten. Weinig tijd en ruimte voor diepgang. Maar dat lijkt ook niet nodig te zijn op een zender waar het vooral gaat om plaatjes kijken. ONDERTITELD Nee, maar dat is vooral omdat er nauwelijks tot niet in gesproken wordt. BEKEND GEZICHT Ongetwijfeld komen er bekende modellenge- zichten voorbij. Maar vaak zijn ze op de catwalk zodanig kort in beeld, dat ze nauwelijks te herkennen zijn. Bovendien draait het op FashionTV vooral om de kleding en de make-up. HERHALINGEN Als je er langs komt zappen, lijkt het alsof er steeds hetzelfde uitgezonden wordt. Want je ziet steeds maar weer modellen over een catwalk lopen. Toch hebben de dames telkens iets anders aan en blijk je dus naar een andere modeshow te kijken. OOK VIA INTERNET Ja. Het ka naal is wereldwijd te ontvangen via de satelliet, maar het is ook via www.ftv.com live op inter net te zien. Het is wat lastig te vinden, maar er staat ook er gens een uitzendschema op ver stopt. MOEITE WAARD Het is wel veel van hetzelfde. Er zijn vast ge noeg fashionista's in de wereld die dagelijks op dit kanaal af stemmen. Wij verveelden ons na enkele minuten al.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 135