Kijker kiest de musicalsterren media 42 U Nieuw(s) Wordt het Freek, Roy of John? Morgen (zondag) kiezen kijkers van tv-programma Op Zoek Naar Joseph de finalist die volgens hen de hoofdrol in de productie Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat verdient. In musicalland wordt verdeeld gedacht over dergelijke talentenprogramma's. Thalia Brandt peilde de meningen. 'Ik vind dit soort programma's verschrikkelijk' PZC Zaterdag 25 oktober 2008 media@wegener.nl 024-3650570 In de serie Heimwee TV worden elke week series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. Deze Week: Ti-ta-tovenaar door Ivar Hoekstra M ijn vader is een tovenaar, 't is echt, 't is heus, 't is raar maar waar, een ti-ta-tovenaar, 't is raar, 't is raar, 't is waar. Hij heeft het ook aan mij geleerd, maar soms gaat het wel eens verkeerd. En gaat het niet zo als ik wil, dan doe ik dit... en alles staat stil!' Zo begon tussen 1972 en 1974 iede re avond dé kijkcijferhit voor jeug dig Nederland. Ti-ta-tovenaar, ont sproten aan het eindeloos creatieve brein van Lo Hartog van Banda. Die kreeg van de NOS de opdracht een waardige opvolger te beden ken voor Pipo de Clown. Het liefst iets met een aap. Dat beest kreeg als Ta-to-toveraap uiteindelijk een bijrolletje in Ti-ta-tovenaar. De verhaaltjes van vijf minuten speelden zich afin een piepschuimen luchtkasteel, waar tovenaar Ti-ta en dochter Ti- ka er lustig op los toverden om aardbeien (aardbezieën) in kame len te veranderen. Dat lukte na tuurlijk nooit, maar door hun ge pruts werden wel de dorpelingen, onwetend van het luchtkasteel dat boven hen zweefde, lustig heen en weer getoverd tussen dorp en kas teel. Grootste slachtoffer: het heer tje. Een licht-paniekzaaiend me- foto GPD neertje dat iedere aflevering moord en brand schreeuwde als hij per ongeluk slachtoffer werd van een toverstreek. Zoals vaak bij jeugdseries stalen de bijrollen de show. Wat Kluk-Kluk was voor Pipo, waren de Grobbe- bollen voor Ti-ta-tovenaar. Groen tje en Geeltje, twee zwabbervormi- ge marionetten van wol die als een soort Beavis and Butthead avant la lettre commentaar gaven op al dat tovergestuntel. Geeltje riep met zijn geknepen stemmetje te pas, maar vooral te onpas 'hupsa- keeeee!'. Wat Groentje, duidelijk gempdelleerd naar een hippie, be antwoordde met een uiterst sloom 'hé broer.... huhuhuhuhuhu'. De kracht van Ti-ta-tovenaar zat hem in de Efteling-achtige sprook jessfeer en de verborgen bood schap voor de ouderen die perfect paste in de maatschappij van toen: de relaxte, vrijgevochten luchtkas teelbewoners versus de bekrom pen dorpsbewoners. Na het grote succes van de musical Ti-ta-tovenaar in de Efteling, komt de serie in een nieuw jasje ook weer terug op de buis. In decem ber starten er acht nieuwe afleve ringen. Zonder Barry Stevens (Kwark), Ton Lensink (Ti-ta) en Maroesja Lacunes (Tika), maar mét de Grobbebollen. GASTHOOFDREDACTEÖR De Britse zanger James Blunt gaat even iets anders doen. Op 17 november verruilt hij zijn microfoon voor een pen, omdat hij die dag gasthoofdredacteur wordt van de gratis krant Metro. Als Global Edi tor of The Day zal hij zijn steentje bijdragen aan de Metro die wereldwijd in circa 150 steden verschijnt in 20 landen, waaronder Nederland. Het is de eer ste keer dat een artiest voor een dagje aan het roer mag staan van Metro. Aanleiding voor dit kijkje bij de buren is de verschijning van Blunts nieuwe single Love, Love, Love op 10 november. KRONING Ook voormalig NOS-regisseur Rudolf Spoor neemt een kijkje over de grens. Hij is gevraagd begin november de tv-uitzendingen over de kroning van de nieuwe koning in Bhutan te regisseren. Spoor is uitgenodigd door de Bhutanese premier Jigme Yoser en de publieke omroep Bhutan Broadcasting Service (BBS). Rudolf Spoor nam de regie van onder meer talloze Koninginne dagen, Prinsjesdagen, sinterklaasoptochten en herdenkingsprogramma's voor zijn rekening. Hoogtepunt was het huwelijk van prins Willem-Alexander en prinses Maxima in 2002, waarmee hij zijn NOS-loopbaan afsloot. ROLL OVER BEETHOVEN Nog een, zij het kortstondige, uitwisseling gaat op 20 november plaatsvinden. Zes 3FM dj's nemen die dag op de klassieke zen der Radio 4 plaats achter de microfoon om daar over hun klassieke muziek- kennis te praten. De 3FM'ers krijgen wel hulp van de kenners. Radio 4-presen- tatoren nemen die dag een plek in als sidekick. Zo krijgt Gerard Ekdom hulp van Hans van den Boom, neemt Maartje van Weegen plaats naast Giel Beelen en wordt Rob Stenders bijgestaan door Ernst Daniël Smid. 'Roll over Beetho ven' is de hele dag te volgen via de webcast van Radio 4. egenwoordig wordt alles maar via televisie verko zen", merkt Tony Neef op. De musi- H calster, momenteel wisselend te zien in Les Misérables, ergert zich aan de programma's die zoeken naar popsterren, maar is en thousiaster over de zoektocht naar musicaltalent. „Daarin wordt éin delijk eens gelet op de inhoud, de manier waarop kandidaten num mers interpreteren en het jurycom mentaar van bijvoorbeeld Op Zoek Naar Joseph is constructief', vindt Neef. „De panelleden Pia Douwes, Paul de Leeuw en Willem Nijholt zijn dan ook niet de minsten." Talentenprogramma's als Wie Wordt Tarzan(2006), De Weg Naar Fame (2007) en Op Zoek NaarEvita (2007) leverden hoofd rolspelers voor respectievelijk Tar zan, Fame en Evita op. Joke de Kruijf koestert gemengde gevoe lens voor dit type tv-auditie. „Aan de ene kant tonen deze shows kij kers hoe ingewikkeld en bijzonder ons vak is en dat is positief Tegelij kertijd is er een competitie-ele ment. Dat is sowieso een trend op tv-gebied. Gekoppeld aan musicals vind ik dat niet zo fijn om te zien." De Kruijf snapt de motivatie van deelnemers. „Zij willen naamsbe kendheid creëren. Tegenwoordig word je immers niet alleen om je talent, maar net zozeer om je marktwaarde uitgekozen. Ik heb ook veel respect voor de kandida ten. Het zijn professionals die vaak avond aan avond in grote produc ties staan. 'Tussendoor' moeten ze iedere week een nummer met cho reografie leren voor tv. Dan moet je onder enorme druk presteren." Volgens Erwin van Lambaart, pa nellid van Evita en Joseph en alge meen directeur van Joop van den Ende Theaterproducties dat deze musicals naar Nederland haalde, kwamen er na Op Zoek Naar Evita meer aanmeldingen binnen bij mu sicalopleidingen en conservatoria. „Als een programma op die ma nier als kweekvijver voor talent fungeert, is dat natuurlijk fantas-- tisch." Voor de start van Op Zoek Naar Evita toonde 90 procent uit het theatervak zich nog negatief over het auditeren voor een musi cal op tv, stelt Van Lambaart. „Er na was 80 procent positief." De re den? „Wij bouwen mensen op, we breken ze niet af De deelnemers krijgen workshops en échte kan sen. Van veel van de Idols-win naars hoor je niks meer en als je iets van ze hoort, zitten ze in de musicalwereld. Dat is niet voor niets." Zo zijn drie van de tien Evita-fina- listen eind dit jaar te zien in Anatevka van Mare Vijn Theater producties. Wienelce Remmers, die zesde werd, speelt nu Maria in The Sound of Music dat uit de koker van V8cV Entertainment komt. „Voor Evita had ik al mooie hoofd rollen gespeeld (onder meer in De Jantjes en Rembrandt, red.) maar nog geen naamsbekendheid", ver telt ze. „Ik vond het sjpannend aan een tv-show mee te doen." Op televisie optreden bleek tot haar verrassing 'compléét anders' dan voor een volle theaterzaal staan. „Want een tv-camera regis treert heel andere dingen. Zo merk te ik dat ik tijdens live-optredens afstandelijk overkwam. Daar heb ik aan gewerkt. Achteraf gezien was er te weinig tijd om in te gaan op het zang- of acteerwerk. Wel heb ik mediatraining gehad. En ik heb geleerd hoe je in korte tijd een hele show in elkaar draait." Moet Remmers een nadeel noe men, dan is het dat deelnemers be oordeeld worden op 'moment opnames'. „Als je niet goed in je vel zit of ziek bent, beïnvloedt dat direct je prestatie. Ik ben slechts over twee van mijn optredens te vreden. Voor The Sound of Music hebben we zes weken gerepeteerd. Als je dan een dag niet lekker bent, kun je alsnog knallen omdat je rol compleet in je systeem zit." Waar Remmers enthousiast naar Op Zoek Naar Joseph kijkt, doet Ruud de Graaf dat jüist niet. „Ik vind dit soort programma's ver- Foto's: 1. Ron Link (midden) dankt zijn hoofdrol aan Wie Wordt Tarzan? 2. De Weg Naar Fame zocht meer dere hoofdrolspelers. 3. Op Zoek Naar Evita werd gewon nen door Brigitte Heitzer. foto's GPD Wie is die Joseph toch? Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat is de eerste grote musical van het duo Andrew Lloyd Webber en Tim Rice. De musical begon zijn ze getocht midden jaren zestig als een twintig minuten durend muziekspel voor Britse (lagere) scholen. Enkele jaren later verbreedden Lloyd Webber en Rice het stuk tot het huidige musicalformaat. Het verhaal is gebaseerd op het Bijbelse verhaal van Jozef die van zijn va der Jakob een felgekleurde jas krijgt. Jozefs broers worden hier zo jaloers over dat ze hem verkopen als slaaf. Jozef belandt in Egypte waar hij, van wege zijn gave om dromen te interpreteren, de rechterhand wordt van de farao. Op www.wieisjozef.nl wordt het echte Bijbelse verhaal van Jozef uit eengezet door het Nederlands Bijbelgenootschap en de Ikon. Any Dream Will Do, de Britse variant van Op Zoek Naar Joseph, werd gewon nen door Lee Mead die de rol van Joseph in Londen vertolkt. Eerder trok ken sterren als David Cassidy, Jason Donovan en - in een filmversie - Don- ny Osmond de jas van Joseph aan. De Nederlandse Joseph And The Amazing Technicolor Dreamcoat beleeft op 12 december zijn première in de Stadsschouwburg Utrecht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 134