Kijker kiest de
musicalsterren
media
42
U
Nieuw(s)
Wordt het Freek, Roy of John? Morgen (zondag) kiezen kijkers van
tv-programma Op Zoek Naar Joseph de finalist die volgens hen de
hoofdrol in de productie Joseph and the Amazing Technicolor
Dreamcoat verdient. In musicalland wordt verdeeld gedacht over
dergelijke talentenprogramma's. Thalia Brandt peilde de meningen.
'Ik vind dit soort
programma's verschrikkelijk'
PZC
Zaterdag 25 oktober 2008
media@wegener.nl
024-3650570
In de serie Heimwee TV worden elke
week series uit het verleden belicht
die de geur van nostalgie ademen.
Deze Week: Ti-ta-tovenaar
door Ivar Hoekstra
M
ijn vader is een
tovenaar, 't is
echt, 't is heus,
't is raar maar
waar, een
ti-ta-tovenaar, 't is raar, 't is raar,
't is waar. Hij heeft het ook aan mij
geleerd, maar soms gaat het wel
eens verkeerd. En gaat het niet zo
als ik wil, dan doe ik dit... en alles
staat stil!'
Zo begon tussen 1972 en 1974 iede
re avond dé kijkcijferhit voor jeug
dig Nederland. Ti-ta-tovenaar, ont
sproten aan het eindeloos creatieve
brein van Lo Hartog van Banda.
Die kreeg van de NOS de opdracht
een waardige opvolger te beden
ken voor Pipo de Clown. Het liefst
iets met een aap.
Dat beest kreeg als Ta-to-toveraap
uiteindelijk een bijrolletje in
Ti-ta-tovenaar. De verhaaltjes van
vijf minuten speelden zich afin
een piepschuimen luchtkasteel,
waar tovenaar Ti-ta en dochter Ti-
ka er lustig op los toverden om
aardbeien (aardbezieën) in kame
len te veranderen. Dat lukte na
tuurlijk nooit, maar door hun ge
pruts werden wel de dorpelingen,
onwetend van het luchtkasteel dat
boven hen zweefde, lustig heen en
weer getoverd tussen dorp en kas
teel. Grootste slachtoffer: het heer
tje. Een licht-paniekzaaiend me-
foto GPD
neertje dat iedere aflevering
moord en brand schreeuwde als
hij per ongeluk slachtoffer werd
van een toverstreek.
Zoals vaak bij jeugdseries stalen de
bijrollen de show. Wat Kluk-Kluk
was voor Pipo, waren de Grobbe-
bollen voor Ti-ta-tovenaar. Groen
tje en Geeltje, twee zwabbervormi-
ge marionetten van wol die als een
soort Beavis and Butthead avant la
lettre commentaar gaven op al dat
tovergestuntel. Geeltje riep met
zijn geknepen stemmetje te pas,
maar vooral te onpas 'hupsa-
keeeee!'. Wat Groentje, duidelijk
gempdelleerd naar een hippie, be
antwoordde met een uiterst sloom
'hé broer.... huhuhuhuhuhu'.
De kracht van Ti-ta-tovenaar zat
hem in de Efteling-achtige sprook
jessfeer en de verborgen bood
schap voor de ouderen die perfect
paste in de maatschappij van toen:
de relaxte, vrijgevochten luchtkas
teelbewoners versus de bekrom
pen dorpsbewoners.
Na het grote succes van de musical
Ti-ta-tovenaar in de Efteling, komt
de serie in een nieuw jasje ook
weer terug op de buis. In decem
ber starten er acht nieuwe afleve
ringen. Zonder Barry Stevens
(Kwark), Ton Lensink (Ti-ta) en
Maroesja Lacunes (Tika), maar mét
de Grobbebollen.
GASTHOOFDREDACTEÖR De Britse zanger James Blunt gaat even iets anders
doen. Op 17 november verruilt hij zijn microfoon voor een pen, omdat hij
die dag gasthoofdredacteur wordt van de gratis krant Metro. Als Global Edi
tor of The Day zal hij zijn steentje bijdragen aan de Metro die wereldwijd in
circa 150 steden verschijnt in 20 landen, waaronder Nederland. Het is de eer
ste keer dat een artiest voor een dagje aan het roer mag staan van Metro.
Aanleiding voor dit kijkje bij de buren is de verschijning van Blunts nieuwe
single Love, Love, Love op 10 november.
KRONING Ook voormalig NOS-regisseur Rudolf Spoor neemt een kijkje over
de grens. Hij is gevraagd begin november de tv-uitzendingen over de kroning
van de nieuwe koning in Bhutan te regisseren. Spoor is uitgenodigd door de
Bhutanese premier Jigme Yoser en de publieke omroep Bhutan Broadcasting
Service (BBS). Rudolf Spoor nam de regie van onder meer talloze Koninginne
dagen, Prinsjesdagen, sinterklaasoptochten en herdenkingsprogramma's voor
zijn rekening. Hoogtepunt was het huwelijk van prins Willem-Alexander en
prinses Maxima in 2002, waarmee hij zijn NOS-loopbaan afsloot.
ROLL OVER BEETHOVEN Nog een, zij het kortstondige, uitwisseling gaat op
20 november plaatsvinden. Zes 3FM dj's nemen die dag op de klassieke zen
der Radio 4 plaats achter de microfoon om daar over hun klassieke muziek-
kennis te praten. De 3FM'ers krijgen wel hulp van de kenners. Radio 4-presen-
tatoren nemen die dag een plek in als sidekick. Zo krijgt Gerard Ekdom hulp
van Hans van den Boom, neemt Maartje van Weegen plaats naast Giel Beelen
en wordt Rob Stenders bijgestaan door Ernst Daniël Smid. 'Roll over Beetho
ven' is de hele dag te volgen via de webcast van Radio 4.
egenwoordig
wordt alles maar
via televisie verko
zen", merkt Tony
Neef op. De musi-
H calster, momenteel
wisselend te zien in Les Misérables,
ergert zich aan de programma's die
zoeken naar popsterren, maar is en
thousiaster over de zoektocht naar
musicaltalent. „Daarin wordt éin
delijk eens gelet op de inhoud, de
manier waarop kandidaten num
mers interpreteren en het jurycom
mentaar van bijvoorbeeld Op Zoek
Naar Joseph is constructief', vindt
Neef. „De panelleden Pia Douwes,
Paul de Leeuw en Willem Nijholt
zijn dan ook niet de minsten."
Talentenprogramma's als Wie
Wordt Tarzan(2006), De Weg
Naar Fame (2007) en Op Zoek
NaarEvita (2007) leverden hoofd
rolspelers voor respectievelijk Tar
zan, Fame en Evita op. Joke de
Kruijf koestert gemengde gevoe
lens voor dit type tv-auditie. „Aan
de ene kant tonen deze shows kij
kers hoe ingewikkeld en bijzonder
ons vak is en dat is positief Tegelij
kertijd is er een competitie-ele
ment. Dat is sowieso een trend op
tv-gebied. Gekoppeld aan musicals
vind ik dat niet zo fijn om te zien."
De Kruijf snapt de motivatie van
deelnemers. „Zij willen naamsbe
kendheid creëren. Tegenwoordig
word je immers niet alleen om je
talent, maar net zozeer om je
marktwaarde uitgekozen. Ik heb
ook veel respect voor de kandida
ten. Het zijn professionals die vaak
avond aan avond in grote produc
ties staan. 'Tussendoor' moeten ze
iedere week een nummer met cho
reografie leren voor tv. Dan moet
je onder enorme druk presteren."
Volgens Erwin van Lambaart, pa
nellid van Evita en Joseph en alge
meen directeur van Joop van den
Ende Theaterproducties dat deze
musicals naar Nederland haalde,
kwamen er na Op Zoek Naar Evita
meer aanmeldingen binnen bij mu
sicalopleidingen en conservatoria.
„Als een programma op die ma
nier als kweekvijver voor talent
fungeert, is dat natuurlijk fantas--
tisch." Voor de start van Op Zoek
Naar Evita toonde 90 procent uit
het theatervak zich nog negatief
over het auditeren voor een musi
cal op tv, stelt Van Lambaart. „Er
na was 80 procent positief." De re
den? „Wij bouwen mensen op, we
breken ze niet af De deelnemers
krijgen workshops en échte kan
sen. Van veel van de Idols-win
naars hoor je niks meer en als je
iets van ze hoort, zitten ze in de
musicalwereld. Dat is niet voor
niets."
Zo zijn drie van de tien Evita-fina-
listen eind dit jaar te zien in
Anatevka van Mare Vijn Theater
producties. Wienelce Remmers,
die zesde werd, speelt nu Maria in
The Sound of Music dat uit de koker
van V8cV Entertainment komt.
„Voor Evita had ik al mooie hoofd
rollen gespeeld (onder meer in De
Jantjes en Rembrandt, red.) maar
nog geen naamsbekendheid", ver
telt ze. „Ik vond het sjpannend aan
een tv-show mee te doen."
Op televisie optreden bleek tot
haar verrassing 'compléét anders'
dan voor een volle theaterzaal
staan. „Want een tv-camera regis
treert heel andere dingen. Zo merk
te ik dat ik tijdens live-optredens
afstandelijk overkwam. Daar heb
ik aan gewerkt. Achteraf gezien
was er te weinig tijd om in te gaan
op het zang- of acteerwerk. Wel
heb ik mediatraining gehad. En ik
heb geleerd hoe je in korte tijd een
hele show in elkaar draait."
Moet Remmers een nadeel noe
men, dan is het dat deelnemers be
oordeeld worden op 'moment
opnames'. „Als je niet goed in je
vel zit of ziek bent, beïnvloedt dat
direct je prestatie. Ik ben slechts
over twee van mijn optredens te
vreden. Voor The Sound of Music
hebben we zes weken gerepeteerd.
Als je dan een dag niet lekker bent,
kun je alsnog knallen omdat je rol
compleet in je systeem zit."
Waar Remmers enthousiast naar
Op Zoek Naar Joseph kijkt, doet
Ruud de Graaf dat jüist niet. „Ik
vind dit soort programma's ver-
Foto's:
1. Ron Link (midden) dankt zijn
hoofdrol aan Wie Wordt Tarzan?
2. De Weg Naar Fame zocht meer
dere hoofdrolspelers.
3. Op Zoek Naar Evita werd gewon
nen door Brigitte Heitzer.
foto's GPD
Wie is die Joseph toch?
Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat is de eerste grote musical
van het duo Andrew Lloyd Webber en Tim Rice. De musical begon zijn ze
getocht midden jaren zestig als een twintig minuten durend muziekspel
voor Britse (lagere) scholen. Enkele jaren later verbreedden Lloyd Webber
en Rice het stuk tot het huidige musicalformaat.
Het verhaal is gebaseerd op het Bijbelse verhaal van Jozef die van zijn va
der Jakob een felgekleurde jas krijgt. Jozefs broers worden hier zo jaloers
over dat ze hem verkopen als slaaf. Jozef belandt in Egypte waar hij, van
wege zijn gave om dromen te interpreteren, de rechterhand wordt van de
farao. Op www.wieisjozef.nl wordt het echte Bijbelse verhaal van Jozef uit
eengezet door het Nederlands Bijbelgenootschap en de Ikon.
Any Dream Will Do, de Britse variant van Op Zoek Naar Joseph, werd gewon
nen door Lee Mead die de rol van Joseph in Londen vertolkt. Eerder trok
ken sterren als David Cassidy, Jason Donovan en - in een filmversie - Don-
ny Osmond de jas van Joseph aan.
De Nederlandse Joseph And The Amazing Technicolor Dreamcoat beleeft op
12 december zijn première in de Stadsschouwburg Utrecht.