Iedere hersenscheet op het internet ostvak IN - Microsof. VANDAAG 12 Zaterdag 25 oktober 2008 PZC illustratie Erna van Ecrdewijk en Jos Diender Het woord 'weblog' - oftewel logboek op het web - wordt vaak verbasterd tot blog. Het woord werd in 1999 bedacht door Peter Merhoiz, die bij wijze van grap het woord weblog schreef ats 'we blog' in de zijbalk van zijn Engels talig weblog peterme.com. Het bedrijf Blogger, een van de pioniers op Web- log-gebied, gebruikte de term to blog veelvuldig,- zodat de meeste Amerikanen nu van blogsj spreken in plaats van weblogs. Hét eerste Nederlandstalige weblog, 'More Wh ere That', begon rond juni 1999. Veel weblogs trekken na verloop van tijd een vast publiek, uiteenlopend van enkele tientallen tot duizenden bezoekers per dag, dat regelmatig komt kijken of er nieuws is verschenen De meeste webloggers maken voor het bijhouden van hun log gebruik van gratis online diensten. Maar ook sites als Hyves bie- den (gratis) mogelij'khe- dén voor het vullen van Jfl een web- log. Bekende politieke weblogs Wouter Bos http://www.pvda.nl/ renderer.do/ clearState/true/menuld/200034219/ returnPage/200032878/ p- Jan Marijnissen http://www.janmarijnissen.nl/ Mark Rutte http://www.markrutte.nl/liyves_b/og.plip w StafDepla http://www.stafdepla.nl/ Arie Slob http://www.arieslob.nl/ Evenals Stiphout wierpen een jaar of vijf geleden vele miljoenen zich hartstochte lijk op het fenomeen weblog, het digitale dagboek. Maar het weblog (of kortweg blog) in de traditionele vorm heeft volgens kenners zijn langste tijd gehad. De Ame rikaanse technologiejournalist Paul Boutin was afgelopen week in het internetmaga zine Wired heel duidelijk: 'Denkt u erover een weblog te openen. Hier komt een vriendelijk advies: doe het niet. En als u er al één heeft, trek de stekker eruit.' Boutin constateert dat de 'blogosphere', het speelveld van de bloggers, is overspoeld door marketingcampagnes van keiharde commerciëlen die alle 'volkse zelfexpres sie' hebben verzopen. „Er zal een verschuiving plaatsvinden'", voorspelt Sander Duivestein van het Ver kenningsinstituut Nieuwe Technologie, het onderzoeksinstituut van Sogeti Group. „Dé meesten die vijfjaar geleden nog een blog openden, hebben het nooit bijgehou den. Alleen de echte professionals blijven over." Met die laatsten doelt Duivestein op een enkel individu dat van zijn weblog zijn broodwinning heeft gemaakt. Maar ook commerciële bedrijven, zoals 'shockblog' GeenStiil.nl. waar vaak een hele redac tie achter zit. „Voor het bijhouden van een weblog is passie nodig en vasthoudend heid. En niet iedereen heeft die karaktereigenschappen." Evenals Boutin ziet Duivestein de weblog-houders van weleer zich steeds meer in de richting van het zogeheten mirco-blogging begeven. Waar weblogs vaak welover wogen, gewichtige en vooral lange stukken proza bevatten, daar gaat het bij mi- cro-bloggen (via websites als Twitter en FriendFeed) om korte opmerkingen, foto's en videofilmpjes die live op het internet te zien zijn. Het zijn een soort sms-berichten via de computer. De gedane mededelingen zijn dan ook vaak gebonden aan een maximum aantal tekens. Betekent dat ook dat micro-blogging oppervlakkiger is dan weblogging? Duivestein: „Sommige mensen zetten iedere hersenscheet erop. Bij veel sites is de eerste vraag: wat ben je aan het doen? En er zijn altijd gebruikers die iets sufs zullen noemen als 'ik eet spaghetti'. Maar op een site als FriendFeed zijn heel levendige discussies te volgen. Het is maar net wie je treft natuurlijk en bij welke discussie je aanhaakt." Duivestein denkt niet dat de weblog volledig zal uitsterven. „Het wordt én/én. De commerciële en professionele blogs blijven over. De anderen vertrekken naar de so ciale site ais Hyves en Facebook." „Lulkoek, dat micro-blogging is helemaal niks!", zegt de New Yorkse videoblogger Loren Feldman, bij kenners berucht om zijn weinig diplomatieke taalgebruik. Vol gens hem zitten mensen als Boutin en Duivestein er volkomen naast. Hij vindt dat sociale websites als Facebook en FriendFeed slechts zijn gebaseerd op de angst voor vereenzaming. „Mensen willen nu eenmaal interactie en op die sites krijgt je direc te feedback. Maar het is vals. Blijf trouw aan jezelf, vul je blog met jouw gedachten en wees niet bang dat je geen reacties krijgt. Als je authentiek en origineel bent, zal er altijd iemand jouw blog gaan lezen. Dus heb je wat te melden, zeg het dan op je blog!" door Joost Bosman 25-10-08 07.30 Reageren? nieuwsredactie@wegener.nl Miljoenen mensen die vonden dat ze de wereld iets te vertellen hadden, openden een jaar of vijf geleden enthousiast een weblog. Maar volgens sommigen is het fenomeen inmiddels alweer passé. Bijna geen enkele beginner kon zijn geestdrift behouden. „Het hebben van een blog vereist passie." Adam Curry http://curry.mevio.com/ Hanneke Groenteman http://www.hannekegroenteman.nl/ Marcel Möring http://www.marcelmoring.com/ boeken.html E* Francisco van Jole http://www.2525.com/log/ Aart Stiphout begon in januari 2007 een weblog op de sociale website Hyves. Met een bijzondere bedoeling: de verwerking van zijn doodgeboren kindje. „Ik had het nodig dingen van me af te schrijven. Bovendien bood het als voordeel dat ik veel vrienden en bekenden kon informeren over hoe het ervoor stond. Dat was voor bei de kanten prettig, want de drempel voor mensen om te bellen was soms hoog. Op deze manier konden ze via mijn weblog reageren." Toen Stiphouts vrouw opnieuw in verwachting raakte, is hij blijven schrijven op zijn weblog. Om ook de wending ten goede met zijn vrien den te delen. Bekende persoonlijke weblogs

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12