Iedere hersenscheet
op het internet
ostvak IN - Microsof.
VANDAAG
12 Zaterdag 25 oktober 2008 PZC
illustratie
Erna van Ecrdewijk
en Jos Diender
Het woord 'weblog' - oftewel logboek
op het web - wordt vaak verbasterd tot
blog. Het woord werd in 1999 bedacht
door Peter Merhoiz, die bij wijze van
grap het woord weblog schreef ats
'we blog' in de zijbalk van zijn Engels
talig weblog peterme.com. Het bedrijf
Blogger, een van de pioniers op Web-
log-gebied, gebruikte de term to blog
veelvuldig,- zodat de meeste Amerikanen
nu van blogsj spreken in plaats van
weblogs.
Hét eerste Nederlandstalige weblog,
'More Wh ere That', begon rond juni
1999. Veel weblogs trekken na verloop
van tijd een vast publiek, uiteenlopend
van enkele tientallen tot duizenden
bezoekers per dag, dat regelmatig komt
kijken of er nieuws is verschenen
De meeste webloggers maken voor het
bijhouden van hun log gebruik van gratis
online diensten.
Maar ook sites
als Hyves bie-
den (gratis)
mogelij'khe-
dén voor het
vullen van Jfl
een web-
log.
Bekende politieke weblogs
Wouter Bos
http://www.pvda.nl/ renderer.do/
clearState/true/menuld/200034219/
returnPage/200032878/
p- Jan Marijnissen
http://www.janmarijnissen.nl/
Mark Rutte
http://www.markrutte.nl/liyves_b/og.plip
w StafDepla
http://www.stafdepla.nl/
Arie Slob
http://www.arieslob.nl/
Evenals Stiphout wierpen een jaar of vijf geleden vele miljoenen zich hartstochte
lijk op het fenomeen weblog, het digitale dagboek. Maar het weblog (of kortweg
blog) in de traditionele vorm heeft volgens kenners zijn langste tijd gehad. De Ame
rikaanse technologiejournalist Paul Boutin was afgelopen week in het internetmaga
zine Wired heel duidelijk: 'Denkt u erover een weblog te openen. Hier komt een
vriendelijk advies: doe het niet. En als u er al één heeft, trek de stekker eruit.'
Boutin constateert dat de 'blogosphere', het speelveld van de bloggers, is overspoeld
door marketingcampagnes van keiharde commerciëlen die alle 'volkse zelfexpres
sie' hebben verzopen.
„Er zal een verschuiving plaatsvinden'", voorspelt Sander Duivestein van het Ver
kenningsinstituut Nieuwe Technologie, het onderzoeksinstituut van Sogeti Group.
„Dé meesten die vijfjaar geleden nog een blog openden, hebben het nooit bijgehou
den. Alleen de echte professionals blijven over." Met die laatsten doelt Duivestein
op een enkel individu dat van zijn weblog zijn broodwinning heeft gemaakt. Maar
ook commerciële bedrijven, zoals 'shockblog' GeenStiil.nl. waar vaak een hele redac
tie achter zit. „Voor het bijhouden van een weblog is passie nodig en vasthoudend
heid. En niet iedereen heeft die karaktereigenschappen."
Evenals Boutin ziet Duivestein de weblog-houders van weleer zich steeds meer in
de richting van het zogeheten mirco-blogging begeven. Waar weblogs vaak welover
wogen, gewichtige en vooral lange stukken proza bevatten, daar gaat het bij mi-
cro-bloggen (via websites als Twitter en FriendFeed) om korte opmerkingen, foto's en
videofilmpjes die live op het internet te zien zijn. Het zijn een soort sms-berichten
via de computer. De gedane mededelingen zijn dan ook vaak gebonden aan een
maximum aantal tekens. Betekent dat ook dat micro-blogging oppervlakkiger is
dan weblogging? Duivestein: „Sommige mensen zetten iedere hersenscheet erop.
Bij veel sites is de eerste vraag: wat ben je aan het doen? En er zijn altijd gebruikers
die iets sufs zullen noemen als 'ik eet spaghetti'. Maar op een site als FriendFeed
zijn heel levendige discussies te volgen. Het is maar net wie je treft natuurlijk en bij
welke discussie je aanhaakt."
Duivestein denkt niet dat de weblog volledig zal uitsterven. „Het wordt én/én. De
commerciële en professionele blogs blijven over. De anderen vertrekken naar de so
ciale site ais Hyves en Facebook."
„Lulkoek, dat micro-blogging is helemaal niks!", zegt de New Yorkse videoblogger
Loren Feldman, bij kenners berucht om zijn weinig diplomatieke taalgebruik. Vol
gens hem zitten mensen als Boutin en Duivestein er volkomen naast. Hij vindt dat
sociale websites als Facebook en FriendFeed slechts zijn gebaseerd op de angst voor
vereenzaming. „Mensen willen nu eenmaal interactie en op die sites krijgt je direc
te feedback. Maar het is vals. Blijf trouw aan jezelf, vul je blog met jouw gedachten
en wees niet bang dat je geen reacties krijgt. Als je authentiek en origineel bent, zal
er altijd iemand jouw blog gaan lezen. Dus heb je wat te melden, zeg het dan op je
blog!"
door Joost Bosman 25-10-08 07.30 Reageren? nieuwsredactie@wegener.nl
Miljoenen mensen die vonden dat ze de wereld iets te
vertellen hadden, openden een jaar of vijf geleden enthousiast
een weblog. Maar volgens sommigen is het fenomeen
inmiddels alweer passé. Bijna geen enkele beginner kon zijn
geestdrift behouden. „Het hebben van een blog vereist passie."
Adam Curry
http://curry.mevio.com/
Hanneke Groenteman
http://www.hannekegroenteman.nl/
Marcel Möring
http://www.marcelmoring.com/
boeken.html
E* Francisco van Jole
http://www.2525.com/log/
Aart Stiphout begon in januari 2007 een weblog op de
sociale website Hyves. Met een bijzondere bedoeling: de
verwerking van zijn doodgeboren kindje. „Ik had het
nodig dingen van me af te schrijven. Bovendien bood
het als voordeel dat ik veel vrienden en bekenden kon
informeren over hoe het ervoor stond. Dat was voor bei
de kanten prettig, want de drempel voor mensen om te
bellen was soms hoog. Op deze manier konden ze via
mijn weblog reageren." Toen Stiphouts vrouw opnieuw
in verwachting raakte, is hij blijven schrijven op zijn
weblog. Om ook de wending ten goede met zijn vrien
den te delen.
Bekende persoonlijke weblogs