Zeeuwse gemeenten
Scheepsbouw verontrust
Duracell-konijn
Aarden niet blij
met 'monopolie'
2 Vrijdag 24 oktober 2008 PZC
ONDINE VAN DER VLEUTEN
Het belangrijkste struikelblok in mijn journalistieke
loopbaan ben ikzelf Er blijkt namelijk een recht even
redig verband te bestaan tussen maatschappelijk suc
ces en slaperigheid. Logisch: als je slaapt kun je niet aan je car
rière werken. In de loop der jaren heb ik zo tussen neus en lip
pen door aan deze en gene gevraagd hoe het met de slaapbe-
hoefte stond. De maatschappelijk meest geslaagde proefperso
nen antwoordden meestal met nauw verholen trots iets als:
„Oh, aan vier uur heb ik wel genoeg."
Met schroom beken ik dat een uur of negen voor mij het mini
mum is. Ik weet dat dit op ongeloof stuit, omdat de meeste
mensen mij aanzien voor een
onvermoeibaar Duracell-konijn.
De waarheid is dit: tijdens mijn
slaap windt zich ergens binnen
in mij een veer op. Bij het ont
waken loopt die direct af en be
gin ik rond te springen, net als
de blikken cowboy die bij mijn zoon op de kast staat. Na ver
loop van tijd is de veer geheel ontspannen en val ik stil. Dan
zit ik op de bank, hef traag mijn arm, wijs naar de afstandsbe
diening en vraag: „Wil iemand mij die even aangeven?"
Volgens de overlevering viel ik als middelbare scholier een
keer in slaap bij Duits. Ik zat precies vóór mevrouw Heinz, en
snurkte licht, wat de nodige hilariteit veroorzaakte. Mijn lera
res legde haar vinger op de lippen en zei, licht vermanend:
„Ssst! Ze zal het nodig hebben!"
Mijn slaapgebrek van toen was te wijten aan de disco. Tegen
woordig komt het door een jongetje, dat elke morgen om een
uur of zes op mijn buik springt. Daarbij krijg ik, met het ver
strijken der jaren, in toenemende mate behoefte aan een siës
ta. Dus. Als we nu volgende week het nieuwe PZC-gebouw be
trekken, kunnen er dan a.u.b. ergens wat ligstoelen komen? Of
desnoods een paar hangmatten, tussen de archiefkasten?
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
ik zat precies voor
mevrouw Heinz en
snurkte licht...
COLOFON
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Bevelanden-Tholen
Stationspark 28, Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Tel: 0115-645769
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs, Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060
pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl
Personeelsadvertenties 0900-5628 722
Kleintjes 0900-6743 836
-----gI--
HÜHll'l'I'lfl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan pok: 0800 - 0231 231 (gratis)
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer
Handtekening W\fW
De PZC gaal zorgvuldig om r
nel persoonsgegevens In hei colofon treil u nadeie informatie
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
www.pzc.nl/iezersservice
of bel: 0800 - 0231 231
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
lezersservice@pzc.nl
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Burgemeester Lonink
houdt vast aan twee
coffeeshops Terneuzen.
door Maurits Sep, Raymond de Frel
en Luc Oggel
VLISSINGEN - Niet sluiten, niet ge
dogen, maar legaliseren en regule
ren door de overheid. Dat is de bes
te oplossing voor de problemen
met cofFeshops, vindt de Vlissing-
se burgemeester Wim Dijkstra.
„En legaliseren is niet alles vrijge
ven, maar wel de handel regule
ren, aan strenge voorwaarden ver
binden. Zoals we ook doen met
medicijnen."
Toch heeft Dijkstra begrip voor
zijn collega's in Bergen op Zoom
en Roosendaal, die alle coffee
shops willen sluiten. „De overlast
die ze daar ondervinden is vele
malen groter dan in Vlissingen en
Middelburg. Ik kijk dan ook met
belangstelling naar wat ze daar
doen." Ook zijn collega's in Ter
neuzen en Goes houden de situa
tie in de West-Brabantse gemeen
ten nauwlettend in de gaten.
Bang voor een verschuiving van
klanten en overlast is Dijkstra niet.
„Dat gebeurde ook niet na de slui
ting van de coffeeshops in Terneu
zen, dus waarom nu wel? Drugs
toeristen kwamen naar Check
point omdat je daar softdrugs van
hele goede kwaliteit kon kopen.
Dat doen ze af en toe. Maar voor
de gewone kwaliteit gaan ze naar
shops bij hen in de buurt."
vlissingen - Coffeeshophouder Ge
rard Aarden, met zaken in Vlissin
gen en Goes, krijgt door de sluitin
gen van collega's zo ongeveer het
monopolie in Zuidwest-Neder
land. Maar blij is hij niet met deze
ontwikkeling. Hij verwacht name
lijk wel toestroom van klanten.
Om te voorkomen dat hij in de pro
blemen komt -bijvoorbeeld door
dat minderjarigen illegaal binnen
komen- heeft hij gisteren met een
beveiligingsbedrijf gesproken over
extra bewaking bij de deuren, on
der meer met tv-schermen. Aar
den vindt net als de burgemeester
dat de beste oplossing voor het
drugsprobleem is om de handel en
verkoop te legaliseren.
Reden voor spoedoverleg met de
burgemeesters van Roosendaal,
Bergen op Zoom en van Goes,
Middelburg en Terneuzen ziet
Dijkstra dan ook niet, net zomin
als hij nu noodmaatregelen zal
voorbereiden.
Burgemeester Jan Lonink van Ter
neuzen denkt er ongeveer hetzelf
de over als zijn Vlissingse collega.
Ook hij is niet bang voor een ver
schuiving van drugstoerisme naar
zijn gemeente en voor meer over
last. „Wij zijn toch een minder gro
te stedelijke omgeving, waardoor
we eerder goed zicht hebben op
vreemde groepen bezoekers." De
situatie tussen Terneuzen en de
West-Brabantse gemeenten is vol
gens hem dan ook niet te vergelij
ken. „Zij hebben samen acht cof-
'Legaliseren is niet alles
vrijgeven, maar wel de
handel reguleren'
feeshops én grote problemen met
het illegale circuit. De overlast is
daar echt van criminele aard. Ieder
een keek met argusogen naar Ter
neuzen, toen coffeeshop Check
point in juni dicht moest van justi
tie. Maar het aantal drugstoeristen
daalde met 75 procent en de over
last van illegale handel nam niet
toe. Daar hebben de burgemees
ters van Bergen op Zoom en
Roosendaal ook naar gekeken.
Maar de recente ontwikkeling in
Terneuzen hebben ze niet meer
meegenomen. Nu de tweede cof
feeshop in Terneuzen (Miami) tij
delijk ook geen drugs verkoopt,
neemt de illegale handel wél toe."
Dat sterkt Lonink in de gedachte
om in Terneuzen twee shops te
blijven gedogen, al moeten strenge
maatregelen ervoor zorgen dat al
leen de lokale bevolking bij de
shops terechtkan.
Lonink: „We zijn natuurlijk heel
benieuwd hoe de situatie in
Roosendaal en Bergen op Zoom
zich zal ontwikkelen. Tenminste,
als het zover komt. Het gaat im
mers nog maar om een voorne
men van twee burgemeesters en al
lerlei procedures kunnen dit pro
ces nog behoorlijk vertragen."
De Goese burgemeester Dick van
der Zaag maakt zich meer zorgen
dan zijn collega's. Hij is wel bang
dat een deel van de drugstoeristen
uit Bergen op Zoom en Roosen
daal naar Zeeland zullen uitwij
ken. Hij is dan ook niet blij met
het besluit van de gemeenten Ber
gen op Zoom en Roosendaal.
Van der Zaag sluit niet uit dat een
deel van de klanten van die coffees
hops hun heil in Goes zullen zoe
ken. „Die mensen zullen toch wil
len blijven gebruiken en als ze dat
legaal willen doen wellicht deze
kant op komen."
De burgemeester wil op voorhand
nog geen maatregelen nemen. „La
ten we eerst maar eens bekijken
wat er na 1 februari daadwerkelijk
gebeurt."
Scheepsbouw wil
technisch personeel
werven in buitenland.
door Jeffrey Kutterink
den haag - De Nederlandse
scheepsbouw wil technici werven
in Roemenië en Bulgarije. Ook
moeten bedrijfsscholen worden
opgericht. Alleen zo kan het schrij
nend personeelstekort worden op
gelost.
Dat zijn conclusies die staan in het
rapport '5x aanpakken' dat
Scheepsbouw Nederland gisteren
heeft gepresenteerd in Den Haag.
In de scheepsbouw werken 35.000
mensen en de omzet is in twee
jaar tijd met 60% gestegen. „Het
gaat goed in de sector", zei direc
teur. M. Bloem van Scheepsbouw
Nederland, waar onder andere de
Zeeuwse werven de Schelde en
Padmos lid van zijn. Maar om te
zorgen dat de scheepsbouw niet
ten onder gaat aan het eigen suc
ces moet er veel gebeuren. Bedrij
ven moeten niet alleen met elkaar,
maar ook met de overheid gaan sa-
menbwerken. Begin dit jaar waren
er ruim 2500 vacatures en dat aan
tal loopt op. Er is een tekort aan
technici op alle niveaus. Daarnaast
treden als gevolg van de vergrij
zing de komende vijf tot vijftien
jaar drie van de tien werknemers
uit. En het aantal scholieren dat af
studeert aan een technische oplei
ding is te laag. Het gebrek aan
nieuw personeel is één van de
grootste zorgen van de scheeps
bouw. Ook de werving en kwali
teit schieten te kort. Nu 'vindt de
opleiding voornamelijk plaats op
het college en is er minder sprake
van het wekelijks opdoen van prak
tijkervaring bij dezelfde werkge
ver'. Daarom moeten er weer be
drijfsscholen komen. Verder moet
er in Europees verband geld wor
den vrijgemaakt om nieuwe typen
duurzame schepen te ontwikke
len. Verder moeten bedrijven on
derling meer gaan samenwerken
bij het verwerven en vervullen
van opdrachten.
De scheepsbouw schreeuwt om
personeel. De sector wil mensen
uit het buitenland werven en
nieuwe bedrijfsscholen oprich
ten.
Persconferentie over het plan van de gemeenten, foto Robert van den Berge