BMW 7-serie is nu helemaal af Subaru Forester nu ook met diesel PZC Vrijdag 24 oktober 2008 1 9 door Robbert Keegel De Duitse autofabri kant BMW heeft de nieuwe 7-serie nu he lemaal af Toen we er een paar maanden ge leden al mee kennismaakten op de Zuid-Franse testbaan Miramas, waren allerlei details nog afge plakt, maar nu konden we er in al haar glorie mee rijden. Dat gebeur de in en om Dresden, op strakke nieuwe Autobahnen, door druk stadsverkeer, maar vooral over vro lijke kronkelweggetjes in het Erts gebergte, waar grote delen van het plaveisel nog stamden uit de barre tijden van vóór de val van de Muur. Vooral zo'n snelle opeenvolging van splinternieuw ZOAB en met teer gevulde stuiterkasseien beves tigde wat we op Miramas al begon nen te vermoeden: het instelbare onderstel van de nieuwe 7 strijkt het allemaal glad tot een biljartla ken. Dit is het werkelijke 'aan de weg kleven'. Met een schakelaar links van de versnellingspook (de 7 is er uitslui tend met automaat en wel met een van de best schakelende aller tijden) en de fameuze iDrive (een soort computermuis die aanvanke lijk onlogisch, maar inmiddels werkt alsof ze bij Apple in de leer zijn geweest) kan de bestuurder kiezen tussen comfortabel, nor maal, sportief of zéér sportief. Die standen zijn nu eens werkelijk ver schillend en als je daar zin in hebt, kan je er leuk mee spelen, maar 'normaal' is echt al goed genoeg. Die nieuwe onderstelafstelling is ei genlijk het belangrijkste van de nieuwe 7, want natüiïrlijk zijn de motoren weer (dynamisch) effi ciënter, dus niet alleen krachtiger, maar ook weer een stuk schoner en zuiniger. BMW lijkt daarin voorop te lopen, maar natuurlijk is vooral de naaste concurrentie even hard bezig. Het is alleen (toeval? Natuurlijk niet) zo dat de Beiers hun moto ren allemaal al in de richting had den van de te verwachten emis sie-eisen en daar nu gigantisch mee scoren. Nee, nóg belangrijker is het nieuwe uiterlijk. Veel min der uitgesproken (lelijk? Ja, eigen lijk wel) dan de voorganger, maar daardoor ook een stuk anoniemer. In elk geval is die monsterlijke ver hoogde kont verdwenen. Mogelijk verse stof tot controverse zijn de werkelijk enorme 'nieren' in de grille, het van heel langgerekt tot nu zeer breed uitgedijde handels merk van BMW. Ik vind ze wel stoer en in ieder geval veel uitgeba- lanceerder dan veel van die grove luchthappers op andere modellen. Rijdt de nieuwe 7 dus subliem, ziet hij er minder grof uit, staat het comfort op eenzame hoogte, het fraaist is misschien wel de nieuwe interieurafwerking. Zo mooi was het nog nooit in een BMW en het meubilair is het bes te dat ik ooit in welke auto dan ook aantrof De fauteuils voorin doen me denken aan de Lounge Chair van het echtpaar Eames. De nieuwe 7 is er weer in twee ver sies, die met een wielbasis van 3,07 en de Li die de achterpassa giers 14 cm meer beenruimte biedt. Motoren van 245 (73od), 326 (740 i),. of 407 (75oi) pk, de eerste twee hebben een C-label, géén slurptax en kosten 98.150 en 101.150 euro. De topper komt op 120.600 euro, lang 2850 euro meer. door Robbert Keegel Subaru, hét merk van de vierwielaandrijvers, hield dit jaar grote schoonmaak. Vrijwel alle modellen wer den enigszins vernieuwd en de komst van het eerste model met dieselmotor was een mijlpaal. Dat is een unieke krachtbron, want Su baru houdt vast aan het principe van de boxermotor, waarbij twee cilinderrijen plat tegenover elkaar liggen, en combineert die bouw wijze als enige met de dieseltech niek. Dat, zo bleek al eerder, gaat heel erg goed. Dit voorjaar kreeg hun cross- over-werkpaard Forester een op knapbeurt. De Forester is een ech te kruising tussen een forse station car en een stoere SUV. Daarbij valt enerzijds de nadruk op het werk dat de machine kan verzetten en anderzijds is een inte rieur gecreëerd dat een luxe limo niet zou misstaan. Die twee wa penfeiten zijn nu gecombineerd. Als logische stap heeft ook de op gefleurde Forester de nieuwe die selboxer gekregen en dat maakt hem voor de professionals nog wat aantrekkelijker. Het is een mo tor die heel wat in z'n mars heeft. Het is een tweeliter viercilinder met een inhoud van r995 cm3 die uiteraard over een turbo beschikt en 147 pk levert bij het voor een diesel vrij vlotte toerental van 3600 omw/min. De trekkracht, met de bekende zuinigheid altijd hét sterke punt van een diesel, be draagt 350 Nm en dat maximum staat ten volle paraat tussen de 1800 en de 2400 toeren. Daarbij blijft het gemiddelde brandstofver bruik beperkt tot 6,3 liter per 100 kilometer en wordt een C02-emis- sie van 267 g/km genoteerd. Zo'n soepele motor smeekt natuur lijk om een automatische transmis sie, maar daar doet Subaru bij de Forester niet aan. Er zit een ro buuste zesbak in. Rijden met de Forester diesel is niet meteen een genoegen, want bij een koude start klinken er ouderwetse dieselgeluiden. Na een minuut of vijf is dat over. Statio- nair draaiend verraadt de boxer dan zijn brandstofkeuze nog wel, maar tijdens het rijden hoor je niets meer. Het koetswerk is volle dig kraakvrij en bevestigt weer eens hoe goed ze bij Subaru auto's in elkaar kunnen zetten. Terwijl de Forester in het terrein beslist z'n mannetje staat, is daardoor het gedrag op gebaande wegen niet in het gedrang gekomen. Van belang is dat de Forester diesel twee ton aan de trekhaak mag heb ben en dat, op een wielbasis van 2,62 m, de bagageruimte 387 tot 1629 liter omvat. De Subaru Fores ter diesel is er vanaf 35.995 euro, dat is 3500 euro meer dan de ben zine in dezelfde uitvoering. Mercedes maakt zijn S-klasse schoner Milieuvriendelijker kan ook in het topsegment: Merce des-Benz lanceert de S-Klasse Blue Efficiency. Met een verbruik van 7,6 liter (0,7 liter min der) en een C02-uitstoot van 199 gram/km (21 gram minder) is deze S 320 CDI de zuinigste S-Klasse ooit. Hij is voorzien van stuurbe krachtiging die alleen werkt in dien nodig, een automatische transmissie met ontkoppelinrich- ting tijdens stilstand en banden met verminderde rolweerstand. De prijs is 96.338 euro, dus het zal kopers niet gaan om de besparing op de brandstofrekening. De gewo ne 320 CDI kost nu 99.048 euro. Na drie kwartalen staat de drieling Toyota Aygo, Cit roen Cl en Peugeot 107 fier aan kop in de Nederlandse top-10 van autoverkopen. Gingen er in het hele jaar 2007 in totaal 19.099 van deze Japans/ Franse wa gentjes 'over de toonbank', dit jaar staat de teller na negen maanden reeds op 21.744 stuks. Op een straatlengte achterstand wist de Peugeot 207 zich te verze keren van de tweede plaats met 13.063 verkochte auto's, net voor de nummer drie: de Volkswagen Golf (13.015). De top-10 over de eerste drie kwartalen van 2008 wordt vol gemaakt door de Opel Corsa (12.200), Ford Focus (9605), Ford vermindert uitstoot C02 in de Mondeo De Ford Mondeo is de twee de Ford die als ECOnetic op de markt wordt ge bracht. Begin dit jaar is de Focus ECOnetic (115 gram CO2 per kilo meter) geïntroduceerd en begin 2009 volgt de Ford Fiesta ECOne tic met een ultralage C02-uitstoot van slechts 98 g/km. De Mondeo ECOnetic noteert 139 gram met zijn tweeliter turbodiesel van 115 pk en heeft ook banden met een lage rolweerstand als een van de middelen om het brandstofver bruik te drukken. Het brandstofverbruik is 5,2 l/ioo km gemiddeld. Met zijn A-label is hij er vanaf 30.900 euro. Peugeot 308 (8186), Ford Mondeo (8038), Opel Astra (7944), VW Po lo (7232) en op nummer 10 staat de nieuwkomer Renault Twingo (6940). Van het succesvolle 'supertrio' is de Toyota Aygo de populairste met 10.624 verkopen. Als we de model len apart zouden laten meetellen, dan stond de Aygo op eigen kracht keurig vierde, tussen de Corsa en de Focus. De Franse modellen bin nen het supertrio doen het onge veer even goed: Citroën 'deed' 5687 Ci'tjes en Peugeot verkocht 5433 keer de 107. In de eerste ne gen maanden zijn in totaal 421.340 nieuwe personenauto's verkocht, een stijging van 1,2 procent. 'Supertrio' aan kop van autoverkopen in Nederland De BMW 7-serie is veel stijlvoller dan de vorige generatie. Met de iets naar de bestuurder toe gedraaide middenconsole geeft de 7-serie van binnen weer het 'cockpit-gevoel.' Subaru Forester, met diesel interessanter voor professionals. foto Robbert Keegel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 19