BMW 7-serie is nu helemaal af
Subaru Forester nu ook met diesel
PZC Vrijdag 24 oktober 2008 1 9
door Robbert Keegel
De Duitse autofabri
kant BMW heeft de
nieuwe 7-serie nu he
lemaal af Toen we er
een paar maanden ge
leden al mee kennismaakten op
de Zuid-Franse testbaan Miramas,
waren allerlei details nog afge
plakt, maar nu konden we er in al
haar glorie mee rijden. Dat gebeur
de in en om Dresden, op strakke
nieuwe Autobahnen, door druk
stadsverkeer, maar vooral over vro
lijke kronkelweggetjes in het Erts
gebergte, waar grote delen van het
plaveisel nog stamden uit de barre
tijden van vóór de val van de
Muur.
Vooral zo'n snelle opeenvolging
van splinternieuw ZOAB en met
teer gevulde stuiterkasseien beves
tigde wat we op Miramas al begon
nen te vermoeden: het instelbare
onderstel van de nieuwe 7 strijkt
het allemaal glad tot een biljartla
ken. Dit is het werkelijke 'aan de
weg kleven'.
Met een schakelaar links van de
versnellingspook (de 7 is er uitslui
tend met automaat en wel met
een van de best schakelende aller
tijden) en de fameuze iDrive (een
soort computermuis die aanvanke
lijk onlogisch, maar inmiddels
werkt alsof ze bij Apple in de leer
zijn geweest) kan de bestuurder
kiezen tussen comfortabel, nor
maal, sportief of zéér sportief. Die
standen zijn nu eens werkelijk ver
schillend en als je daar zin in hebt,
kan je er leuk mee spelen, maar
'normaal' is echt al goed genoeg.
Die nieuwe onderstelafstelling is ei
genlijk het belangrijkste van de
nieuwe 7, want natüiïrlijk zijn de
motoren weer (dynamisch) effi
ciënter, dus niet alleen krachtiger,
maar ook weer een stuk schoner
en zuiniger. BMW lijkt daarin
voorop te lopen, maar natuurlijk is
vooral de naaste concurrentie even
hard bezig.
Het is alleen (toeval? Natuurlijk
niet) zo dat de Beiers hun moto
ren allemaal al in de richting had
den van de te verwachten emis
sie-eisen en daar nu gigantisch
mee scoren. Nee, nóg belangrijker
is het nieuwe uiterlijk. Veel min
der uitgesproken (lelijk? Ja, eigen
lijk wel) dan de voorganger, maar
daardoor ook een stuk anoniemer.
In elk geval is die monsterlijke ver
hoogde kont verdwenen. Mogelijk
verse stof tot controverse zijn de
werkelijk enorme 'nieren' in de
grille, het van heel langgerekt tot
nu zeer breed uitgedijde handels
merk van BMW. Ik vind ze wel
stoer en in ieder geval veel uitgeba-
lanceerder dan veel van die grove
luchthappers op andere modellen.
Rijdt de nieuwe 7 dus subliem,
ziet hij er minder grof uit, staat
het comfort op eenzame hoogte,
het fraaist is misschien wel de
nieuwe interieurafwerking. Zo
mooi was het nog nooit in een
BMW en het meubilair is het bes
te dat ik ooit in welke auto dan
ook aantrof De fauteuils voorin
doen me denken aan de Lounge
Chair van het echtpaar Eames.
De nieuwe 7 is er weer in twee ver
sies, die met een wielbasis van
3,07 en de Li die de achterpassa
giers 14 cm meer beenruimte
biedt. Motoren van 245 (73od), 326
(740 i),. of 407 (75oi) pk, de eerste
twee hebben een C-label, géén
slurptax en kosten 98.150 en
101.150 euro. De topper komt op
120.600 euro, lang 2850 euro meer.
door Robbert Keegel
Subaru, hét merk van de
vierwielaandrijvers, hield
dit jaar grote schoonmaak.
Vrijwel alle modellen wer
den enigszins vernieuwd en de
komst van het eerste model met
dieselmotor was een mijlpaal. Dat
is een unieke krachtbron, want Su
baru houdt vast aan het principe
van de boxermotor, waarbij twee
cilinderrijen plat tegenover elkaar
liggen, en combineert die bouw
wijze als enige met de dieseltech
niek. Dat, zo bleek al eerder, gaat
heel erg goed.
Dit voorjaar kreeg hun cross-
over-werkpaard Forester een op
knapbeurt. De Forester is een ech
te kruising tussen een forse station
car en een stoere SUV.
Daarbij valt enerzijds de nadruk
op het werk dat de machine kan
verzetten en anderzijds is een inte
rieur gecreëerd dat een luxe limo
niet zou misstaan. Die twee wa
penfeiten zijn nu gecombineerd.
Als logische stap heeft ook de op
gefleurde Forester de nieuwe die
selboxer gekregen en dat maakt
hem voor de professionals nog
wat aantrekkelijker. Het is een mo
tor die heel wat in z'n mars heeft.
Het is een tweeliter viercilinder
met een inhoud van r995 cm3 die
uiteraard over een turbo beschikt
en 147 pk levert bij het voor een
diesel vrij vlotte toerental van
3600 omw/min. De trekkracht,
met de bekende zuinigheid altijd
hét sterke punt van een diesel, be
draagt 350 Nm en dat maximum
staat ten volle paraat tussen de
1800 en de 2400 toeren. Daarbij
blijft het gemiddelde brandstofver
bruik beperkt tot 6,3 liter per 100
kilometer en wordt een C02-emis-
sie van 267 g/km genoteerd.
Zo'n soepele motor smeekt natuur
lijk om een automatische transmis
sie, maar daar doet Subaru bij de
Forester niet aan. Er zit een ro
buuste zesbak in.
Rijden met de Forester diesel is
niet meteen een genoegen, want
bij een koude start klinken er
ouderwetse dieselgeluiden. Na een
minuut of vijf is dat over. Statio-
nair draaiend verraadt de boxer
dan zijn brandstofkeuze nog wel,
maar tijdens het rijden hoor je
niets meer. Het koetswerk is volle
dig kraakvrij en bevestigt weer
eens hoe goed ze bij Subaru auto's
in elkaar kunnen zetten. Terwijl
de Forester in het terrein beslist
z'n mannetje staat, is daardoor het
gedrag op gebaande wegen niet in
het gedrang gekomen.
Van belang is dat de Forester diesel
twee ton aan de trekhaak mag heb
ben en dat, op een wielbasis van
2,62 m, de bagageruimte 387 tot
1629 liter omvat. De Subaru Fores
ter diesel is er vanaf 35.995 euro,
dat is 3500 euro meer dan de ben
zine in dezelfde uitvoering.
Mercedes maakt zijn
S-klasse schoner
Milieuvriendelijker kan ook
in het topsegment: Merce
des-Benz lanceert de
S-Klasse Blue Efficiency. Met een
verbruik van 7,6 liter (0,7 liter min
der) en een C02-uitstoot van 199
gram/km (21 gram minder) is deze
S 320 CDI de zuinigste S-Klasse
ooit. Hij is voorzien van stuurbe
krachtiging die alleen werkt in
dien nodig, een automatische
transmissie met ontkoppelinrich-
ting tijdens stilstand en banden
met verminderde rolweerstand.
De prijs is 96.338 euro, dus het zal
kopers niet gaan om de besparing
op de brandstofrekening. De gewo
ne 320 CDI kost nu 99.048 euro.
Na drie kwartalen staat de
drieling Toyota Aygo, Cit
roen Cl en Peugeot 107
fier aan kop in de Nederlandse
top-10 van autoverkopen. Gingen
er in het hele jaar 2007 in totaal
19.099 van deze Japans/ Franse wa
gentjes 'over de toonbank', dit jaar
staat de teller na negen maanden
reeds op 21.744 stuks.
Op een straatlengte achterstand
wist de Peugeot 207 zich te verze
keren van de tweede plaats met
13.063 verkochte auto's, net voor
de nummer drie: de Volkswagen
Golf (13.015). De top-10 over de
eerste drie kwartalen van 2008
wordt vol gemaakt door de Opel
Corsa (12.200), Ford Focus (9605),
Ford vermindert uitstoot
C02 in de Mondeo
De Ford Mondeo is de twee
de Ford die als ECOnetic
op de markt wordt ge
bracht. Begin dit jaar is de Focus
ECOnetic (115 gram CO2 per kilo
meter) geïntroduceerd en begin
2009 volgt de Ford Fiesta ECOne
tic met een ultralage C02-uitstoot
van slechts 98 g/km. De Mondeo
ECOnetic noteert 139 gram met
zijn tweeliter turbodiesel van 115
pk en heeft ook banden met een
lage rolweerstand als een van de
middelen om het brandstofver
bruik te drukken.
Het brandstofverbruik is 5,2 l/ioo
km gemiddeld. Met zijn A-label is
hij er vanaf 30.900 euro.
Peugeot 308 (8186), Ford Mondeo
(8038), Opel Astra (7944), VW Po
lo (7232) en op nummer 10 staat
de nieuwkomer Renault Twingo
(6940).
Van het succesvolle 'supertrio' is
de Toyota Aygo de populairste met
10.624 verkopen. Als we de model
len apart zouden laten meetellen,
dan stond de Aygo op eigen kracht
keurig vierde, tussen de Corsa en
de Focus. De Franse modellen bin
nen het supertrio doen het onge
veer even goed: Citroën 'deed'
5687 Ci'tjes en Peugeot verkocht
5433 keer de 107. In de eerste ne
gen maanden zijn in totaal 421.340
nieuwe personenauto's verkocht,
een stijging van 1,2 procent.
'Supertrio' aan kop van autoverkopen in Nederland
De BMW 7-serie is veel stijlvoller dan de vorige generatie.
Met de iets naar de bestuurder toe gedraaide middenconsole geeft de
7-serie van binnen weer het 'cockpit-gevoel.'
Subaru Forester, met diesel interessanter voor
professionals.
foto Robbert Keegel