Schoner op reis met Peugeot Bioflex Chrysler New-Yorker was zijn tijd ver vooruit PZC Vrijdag 24 oktober 2008 1 7 Uiterlijk is er weinig veranderd aan de Peugeot 407. foto's GPD E85, de milieuvriendelijke autobrandstof waarin 85 procent bio-ethanol zit, wordt door onze regering niet gesteund. Toch zijn er steeds meer auto's te koop die erop kunnen rijden, zoals de Peugeot 407. door Robbert Keegel Op Prinsjesdag bleek weer dat Den Haag web nig ziet in substantiële bijmenging van uit bio logische elementen gestookte alco hol (ethanol is één van de alcohol soorten) in autobrandstof - of dat nu benzine of diesel is. De regeringen van Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Hongarije en Zweden denken daar anders over. De laatste heeft als doelstel ling vastgelegd dat het land in 2020 geheel onafhankelijk van aardolie moet zijn. De landen ondersteunen die onaf- hankelijkheidwens met fiscale en andere stimulerende maatregelen die het rijden op bio-ethanol aan trekkelijker maken. De automerken die E85-auto's heb ben, zoals Ford, Saab en Volvo, nu ook Peugeot/Citroën en Renault, terwijl VW met al z'n submerken er klaar voor is, rekenen geen van allen een meerprijs..Bij Saab bij voorbeeld is er nog een extra voor deeltje, omdat die de turbodruk van zijn modellen op E85 op schroeft (de klopvastheid van alco hol is hoger) waardoor er een pk of twintig als bonus tevoorschijn komt. Kopen van een E8s-auto heeft nu al zin voor mensen die vaak in Duitsland of Frankrijk rijden en wellicht een Tamoil-pomp op een van hun gangbare routes hebben. En natuurlijk kan altijd gewone benzine worden getankt, de auto stelt zichzelf op welk mengsel dan ook in. Dus stappen we met een gerust hart in de onlangs wat vernieuw de Peugeot 407 die met zijn E85-lustende motor de titel 'Bio- Flex' draagt. Zoals we al eerder bij een ander merk vaststelden, merk je daar bij het rijden niets van. Hij is wat onzuiniger, maar precies konden we dat niet meten, mede doordat niet bekend was wat er aan mengsel door de vorige testge bruiker in was achtergelaten. Zelf heb ik alleen maar benzine kun nen tanken; ik huldig het principe dat je er niet voor om moet rijden, want dan is ieder milieu- en bespa- ringseffect meteen tenietgedaan. Bij zijn laatste beurt werd de grote muil van de 407 optisch wat min der geprononceerd gemaakt, kreeg het interieur wat fraaiere materia len en kwamen er vooral ver nieuwde motoren, waaronder de ze BioFlex. De verdere vernieuwin gen speelden zich of op miniem detailniveau. Dus blijft de 407 een prettige reis- auto, die ook met deze 140-pk tweeliter biomotor niets, maar dan ook niets opwindends heeft. Een puik stuk gereedschap voor de reiziger, die op een wielbasis van 2,73 meter lekker veel ruimte biedt en een kofferbak van 498 li ter kent. Helemaal niets op aan te merken, maar wel érg saai. De 407 ST BioFlex kost dus hetzelf de ais de even krachtige ST: 29.100 euro (de goedkoopste kost 25.350 Het interieur van de Peugeot 407 is, net als de rest, een beetje saai. euro, een diesel 28.200 euro) en hij heeft een C-label vanwege de C02-uitstoot van 192 g/km. Aan te bevelen voor reizigers. Concurrenten: Citroen Cj: Nieuw design maakt de zeer ruime C5 hoogst aantrekke lijk, want de prijs is laag. De sta tioncar Tourer is terecht populair. Wielbasis 2,75 m, bagage 471-1315 1. Gewicht 1469 kg. Benzine 1,8 tot 3,01,117-210 pk, diesel 1,6 tot 2,7 1, 110-204 pk. Vanaf 26.290 euro, die sel 33.790 euro. Plus: design, interi eur, ruimte, prijs, Tourer. Min: af werking. Ford Mondeo: Jongste editie is dit segment eigenlijk een maat ont groeid. Ook als hatchback, zeer po pulaire Wagon, S-Max en Galaxy. Wielbasis 2,85 m, bagage 550-1370 1. Gewicht 1567 kg. Benzine 1,6 tot 2,5 1,125-220 pk, diesel 2,0 1,125- 140 pk. Vanaf 26.025 euro, diesel 31.125 euro. Plus: rijgedrag, keuze, prijs, afwerking. Min: 1,6-motor te zwak. door Joeri Wisse Elektrisch verstelbare stoe len, airconditioning, vier elektrisch bedienbare ra men, stuurbekrachtiging; voor een auto van 1973 waren de Ame rikanen hun tijd ver vooruit, con stateert Middelburger Henk Goos- sen. Zijn New-Yorker Brougham was jarenlang het vlaggenschip van au tofabrikant Chrysler. Vijfendertig jaar na de productie van de Ame rikaanse slee is dat nog steeds te merken. Goossen kan zich haast geen bete re auto wensen. Toegegeven, han dig is het het niet als je met een gevaarte van 2,10 meter breed en 5,5 meter lang door de binnen stad van Middelburg moet ploete ren. Om over parkeren nog maar te zwijgen. „Als ik naar de stad wil, ga ik op de fiets. |e kunt zo'n auto bijna nergens kwijt." Onder de gigantische motorkap huist een motor die in alles bij de auto past. „Het is een acht cilin der 7,5 liter motor. Gelukkig rijdt hij op gas, dat was een voorwaar de toen ik drie jaar geleden op zoek was naar een Amerikaanse auto." Af en toe schakelt Goossen over Henk Goossen kan rekenen op aandacht met z'n auto. foto Ruben Oreel op benzine. „Dat is goed voor de motor. Maar dan rijdt hij 1 op 2. Op gas rijdt hij 1 op 4." Dankzij het typische geluid - de vorige eigenaar heeft er een sport uitlaat onder gemonteerd - weet heel de Schepenenstraat dat hij thuiskomt. „Met zo'n auto trek je altijd de aandacht." Sinds kort moet de straat het zonder de gele Amerikaan doen. „In één week end is-ie twee keer bekrast." Re den genoeg voor Henk Goossen om de Chrysler naar een garage te verkassen. „Voor mijn werk heb ik 'm niet nodig. Als we in het weekend naar een evenement gaan voor Amerikaanse auto's, haal ik de auto met fiets op." Goossen heeft de New-Yorker nu tweeënhalf jaar. „Ik had altijd de droom om ooit een Harley en een Amerikaan te hebben. Dat is gelukt", lacht hij tevreden. Het doel is om de New-Yorker in een zo origineel mogelijke staat te brengen. „Aan het dak heb ik veel werk gehad. Er zat een laag vinyl over, dat hoorde bij de luxe Brougham-uitvoering. Omdat er roest onderzat, heb ik die er hele maal af moeten krabben." Hij be sloot de auto helemaal geel te spuiten, maar wil toch weer te rug naar het vinyl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17