Schoner op reis met Peugeot Bioflex
Chrysler New-Yorker was zijn tijd ver vooruit
PZC Vrijdag 24 oktober 2008 1 7
Uiterlijk is er weinig veranderd aan de Peugeot 407.
foto's GPD
E85, de milieuvriendelijke
autobrandstof waarin 85
procent bio-ethanol zit,
wordt door onze regering
niet gesteund. Toch zijn er
steeds meer auto's te koop
die erop kunnen rijden, zoals
de Peugeot 407.
door Robbert Keegel
Op Prinsjesdag bleek
weer dat Den Haag web
nig ziet in substantiële
bijmenging van uit bio
logische elementen gestookte alco
hol (ethanol is één van de alcohol
soorten) in autobrandstof - of dat
nu benzine of diesel is.
De regeringen van Duitsland,
Frankrijk, Oostenrijk, Hongarije
en Zweden denken daar anders
over. De laatste heeft als doelstel
ling vastgelegd dat het land in
2020 geheel onafhankelijk van
aardolie moet zijn.
De landen ondersteunen die onaf-
hankelijkheidwens met fiscale en
andere stimulerende maatregelen
die het rijden op bio-ethanol aan
trekkelijker maken.
De automerken die E85-auto's heb
ben, zoals Ford, Saab en Volvo, nu
ook Peugeot/Citroën en Renault,
terwijl VW met al z'n submerken
er klaar voor is, rekenen geen van
allen een meerprijs..Bij Saab bij
voorbeeld is er nog een extra voor
deeltje, omdat die de turbodruk
van zijn modellen op E85 op
schroeft (de klopvastheid van alco
hol is hoger) waardoor er een pk
of twintig als bonus tevoorschijn
komt.
Kopen van een E8s-auto heeft nu
al zin voor mensen die vaak in
Duitsland of Frankrijk rijden en
wellicht een Tamoil-pomp op een
van hun gangbare routes hebben.
En natuurlijk kan altijd gewone
benzine worden getankt, de auto
stelt zichzelf op welk mengsel dan
ook in.
Dus stappen we met een gerust
hart in de onlangs wat vernieuw
de Peugeot 407 die met zijn
E85-lustende motor de titel 'Bio-
Flex' draagt. Zoals we al eerder bij
een ander merk vaststelden, merk
je daar bij het rijden niets van. Hij
is wat onzuiniger, maar precies
konden we dat niet meten, mede
doordat niet bekend was wat er
aan mengsel door de vorige testge
bruiker in was achtergelaten. Zelf
heb ik alleen maar benzine kun
nen tanken; ik huldig het principe
dat je er niet voor om moet rijden,
want dan is ieder milieu- en bespa-
ringseffect meteen tenietgedaan.
Bij zijn laatste beurt werd de grote
muil van de 407 optisch wat min
der geprononceerd gemaakt, kreeg
het interieur wat fraaiere materia
len en kwamen er vooral ver
nieuwde motoren, waaronder de
ze BioFlex. De verdere vernieuwin
gen speelden zich of op miniem
detailniveau.
Dus blijft de 407 een prettige reis-
auto, die ook met deze 140-pk
tweeliter biomotor niets, maar
dan ook niets opwindends heeft.
Een puik stuk gereedschap voor
de reiziger, die op een wielbasis
van 2,73 meter lekker veel ruimte
biedt en een kofferbak van 498 li
ter kent. Helemaal niets op aan te
merken, maar wel érg saai.
De 407 ST BioFlex kost dus hetzelf
de ais de even krachtige ST: 29.100
euro (de goedkoopste kost 25.350
Het interieur van de Peugeot 407 is, net als de rest, een beetje saai.
euro, een diesel 28.200 euro) en hij
heeft een C-label vanwege de
C02-uitstoot van 192 g/km. Aan te
bevelen voor reizigers.
Concurrenten:
Citroen Cj: Nieuw design maakt
de zeer ruime C5 hoogst aantrekke
lijk, want de prijs is laag. De sta
tioncar Tourer is terecht populair.
Wielbasis 2,75 m, bagage 471-1315 1.
Gewicht 1469 kg. Benzine 1,8 tot
3,01,117-210 pk, diesel 1,6 tot 2,7 1,
110-204 pk. Vanaf 26.290 euro, die
sel 33.790 euro. Plus: design, interi
eur, ruimte, prijs, Tourer. Min: af
werking.
Ford Mondeo: Jongste editie is dit
segment eigenlijk een maat ont
groeid. Ook als hatchback, zeer po
pulaire Wagon, S-Max en Galaxy.
Wielbasis 2,85 m, bagage 550-1370
1. Gewicht 1567 kg. Benzine 1,6 tot
2,5 1,125-220 pk, diesel 2,0 1,125-
140 pk. Vanaf 26.025 euro, diesel
31.125 euro. Plus: rijgedrag, keuze,
prijs, afwerking. Min: 1,6-motor te
zwak.
door Joeri Wisse
Elektrisch verstelbare stoe
len, airconditioning, vier
elektrisch bedienbare ra
men, stuurbekrachtiging; voor
een auto van 1973 waren de Ame
rikanen hun tijd ver vooruit, con
stateert Middelburger Henk Goos-
sen.
Zijn New-Yorker Brougham was
jarenlang het vlaggenschip van au
tofabrikant Chrysler. Vijfendertig
jaar na de productie van de Ame
rikaanse slee is dat nog steeds te
merken.
Goossen kan zich haast geen bete
re auto wensen. Toegegeven, han
dig is het het niet als je met een
gevaarte van 2,10 meter breed en
5,5 meter lang door de binnen
stad van Middelburg moet ploete
ren. Om over parkeren nog maar
te zwijgen.
„Als ik naar de stad wil, ga ik op
de fiets. |e kunt zo'n auto bijna
nergens kwijt."
Onder de gigantische motorkap
huist een motor die in alles bij de
auto past. „Het is een acht cilin
der 7,5 liter motor. Gelukkig rijdt
hij op gas, dat was een voorwaar
de toen ik drie jaar geleden op
zoek was naar een Amerikaanse
auto."
Af en toe schakelt Goossen over
Henk Goossen kan rekenen op aandacht met z'n auto. foto Ruben Oreel
op benzine. „Dat is goed voor de
motor. Maar dan rijdt hij 1 op 2.
Op gas rijdt hij 1 op 4."
Dankzij het typische geluid - de
vorige eigenaar heeft er een sport
uitlaat onder gemonteerd - weet
heel de Schepenenstraat dat hij
thuiskomt. „Met zo'n auto trek je
altijd de aandacht." Sinds kort
moet de straat het zonder de gele
Amerikaan doen. „In één week
end is-ie twee keer bekrast." Re
den genoeg voor Henk Goossen
om de Chrysler naar een garage
te verkassen. „Voor mijn werk
heb ik 'm niet nodig. Als we in
het weekend naar een evenement
gaan voor Amerikaanse auto's,
haal ik de auto met fiets op."
Goossen heeft de New-Yorker nu
tweeënhalf jaar. „Ik had altijd de
droom om ooit een Harley en
een Amerikaan te hebben. Dat is
gelukt", lacht hij tevreden.
Het doel is om de New-Yorker in
een zo origineel mogelijke staat
te brengen. „Aan het dak heb ik
veel werk gehad. Er zat een laag
vinyl over, dat hoorde bij de luxe
Brougham-uitvoering. Omdat er
roest onderzat, heb ik die er hele
maal af moeten krabben." Hij be
sloot de auto helemaal geel te
spuiten, maar wil toch weer te
rug naar het vinyl.