Advies van Nijpels moet snel worden uitgevoerd Een prima alternatief wordt met bedenkelijke argumenten afgeserveerd' ONTPOLDEREN PZC Vrijdag 24 oktober 2008 j 1 5 De Hedwigepolder foto Camile Schelstraete VOOR ONTPOLDERINC Commissie Nijpels bevestigt eerder onderzoek: voor goed natuurherstel valt niet te ontkomen aan het in be slag nemen van grond. Het advies van de Commissie Natuurherstel Westerschelde is duidelijk. Er zijn alternatie ven voor ontpoldering van het Nederlandse deel van de Hertogin Hedwigepolder. Maar die heffen het bezwaar tegen het onder wa ter zetten van landbouwgrond niet op. De vijf door de commissie Nijpels aangedragen alternatieven gaan namelijk ook uit van ont- polderen of van het invoeren van een zoge heten 'gecontroleerd gereduceerd getij'. Er is hoe dan ook grond voor nodig. Bij het maken van doorlaten in de zeewering zelfs meer dan bij ontpolderen. Bovendien blijft overeind dat ongetwijfeld - net als bij de Hedwigepolder - het instrument van ontei gening nodig zal zijn om de benodigde op pervlakte te halen. Vandaar dat de commissie klip en klaar kan stellen dat het ontpolderen van de Hedwige 'de best denkbare maatregel' is. Daarmee bevestigt de commissie de bevin dingen die al sinds 2003 in allerlei onderzoe ken en rapporten naar voren zijn gekomen. Om aan de verplichting tot natuurherstel in de Westerschelde te kunnen voldoen, is méér ruimte voor de rivier onontkoombaar. En omdat het natuurherstel moet bestaan Tenzij Kamer regeringscrisis wii, rest er weinig anders dan het advies uit te voeren uit gelijkwaardige estuariene natuur - onder invloed van het getij - is aan het in beslag nemen van grond niet te ontkomen. Fijntjes geeft de commissie aan dat het parle ment daar in feite in 2001 mee instemde, door de Lange Termijnvisie 2030 voor het Scheldebekken te omarmen. De Tweede Kamer herhaalde dat nog eens in 2005 door akkoord te gaan met de uitwer king op korte termijn in de vorm van de Ontwikkelingsschets 2010. In het parlement is wel steeds aangedrongen - mede onder streept met moties - op alternatieven voor ontpoldering en in elk geval op vrijwillige grondverwerving. Die moties zijn altijd blijven zweven. Een duidelijke confrontatie daarover tussen rege ring en Kamer bleef uit. Het instellen van de Commissie Natuurher stel Westerschelde was een uiterste poging van de regering om de morrende parlemen tariërs tegemoet te komen. Tenzij de Twee de en/of Eerste Kamer een regeringscrisis over de Hedwigepolder wil, rest er weinig anders dan het advies van de commissie Nijpels uit te voeren. Kijkend naar natuurlijkheid, draagvlak, reali- satietijd en kosten scoort de Hedwigepolder omvormen tot natuur, beter dan de vijf al ternatieven (en véél beter dan 'natuuraanleg elders in de Delta of in het noorden des lands). De commissie wijst er bovendien op dat niet lichtvoetig kan worden omgesprongen met de in een verdrag met Vlaanderen vast gelegde verplichting om de Hedwigepolder onder water te zetten. Weliswaar wil Vlaanderen een eventueel al ternatief 'welwillend en serieus' bekijken, maar het verdrag moet in elk geval gewij zigd worden (tijdrovende zaak) en het is zeer de vraag of de zuiderburen aan een al ternatief meebetalen. Tegenover de commis sie is aangeven dat Vlaanderen zich dan van de verplichting ontslagen acht om voor om vorming van de Hedwigepolder te betalen. Opmerkelijk is de conclusie van de commis sie Nijpels over de verwerving van de Hedwigepolder. Hoewel de commissie in al gemene zin vindt dat streven naar vrijwilli ge grondverwerving een goede zaak is, meent ze in dit geval dat onteigening de voorkeur verdient. Dat zorgt voor snelle dui delijkheid, biedt de pachters in de polder een betere positie en jaagt de grondprijzen niet op. De commissie veegt de vloer aan met de op vatting dat grondverwerving alleen op vrij willige basis mag. Dat geldt niet alleen in het geval Hedwigepolder, maar ook andere projecten waarvan het algemeen belang overheerst. De commissie heeft sterk de indruk dat de tegenstanders van ontpoldering in het ver bieden van onteigening een middel zien om ontpolderen te voorkomen. Dat is een onei genlijke vermenging van opvattingen over politiek-maatschappelijke doelen en over de inzet van wettelijke middelen. Volgens de commissie mogen politieke dis cussies er niet toe leiden dat vrijwilligheid van grondverwerving een principe wordt en dat de daarvoor bestaande wettelijke be voegdheden opzij geschoven worden. 'Het wettelijk instrument van onteigening dient daarom te allen tijde ter beschikking te staan van de minister van LNV. Dit om prijsopdrijving te voorkomen en om in het uiterste geval het algemeen belang te kun nen laten prevaleren boven het individuele belang.'Nijpels onderstreept dat alle betrok kenen erbij gebaat zijn dat er snel knopen worden doorgehakt. Bewoners, grondeigena ren, bezoekers en bestuurders moeten wen nen aan elke ingreep in het gebied, consta teert hij terecht. Dat mag geen reden zijn om te blijven aarzelen, aldus Nijpels. En Tweede Kamerleden uit de regio moeten ophouden verwachtingen te wekken die niet waar te maken zijn, voegt hij eraan toe. Rinus Antonisse is algemeen verslaggever bij de Provinciale Zeeuwse Courant. TEGEN ONTPOLDERING Het advies van de Commissie natuur herstel Westerschelde, onder lei ding van oud-WD-minister Ed Nijpels, is een enorme domper voor tachtig procent van de Zeeuwen. De commissie zocht in opdracht van minister Verburg (CDA) naar alternatieven voor ontpoldering langs de Westerschelde. Wij menen dat het kabinet probeert via de commissie Nijpels zijn zin door te zetten. De boodschap die Nijpels dinsdag bracht, voldeed geheel aan de verwachtingen: de omstreden ontpoldering van de Hertogin Hedwigepolder moet doorgaan omdat dat het beste zou zijn om de natuur in de rivier te herstellen. Bovendien moet de eis van de grote meerderheid van de Tweede Kamer dat er geen grond onteigend mag worden voor de ontpoldering van tafel, zo geeft de commissie ongevraagd als extra advies. Van alle, in totaal 78 alternatieven die wer den ingediend, heeft de commissie er slechts vijf het predikaat 'kansrijk' gegeven en dus als serieus alternatief aangemerkt. Maar die komen vreemd genoeg alle vijf ook neer op ontpoldering. In drie gevallen 'Van de 78 alternatieven hebben slechts vijf het predikaat 'kansrijk' gekregen' gaat het om een rechtstreekse ontpoldering (maar dan van andere, nog grotere polders) en in de andere twee om 'gecontroleerd on der water zetten' van polders, waarbij er een doorgang in de dijk wordt gegraven en het zoute water via een sluis de polder in loopt. Iets wat je het beste kunt omschrij ven als 'ontpolderen light'. Het is vreemd dat de commissie andere, veel interessantere alternatieven, heeft afge wezen. Zo kreeg zij op aandringen van de Eerste Kamer carte blanche om ook buiten het Westerscheldegebied te zoeken naar al ternatieven. Die zoektocht heeft geleid tot de vaststelling dat in het Haringvliet vele honderden hectares estuariene natuur zul len ontstaan als de Haringvlietsluizen op een kier worden gezet. Dat is iets wat ook gaat gebeuren dankzij het zogenaamde 'Kier- besluit'. Daardoor komt er weer getijdenwer king in het Haringvliet en verder landin waarts, tot in de Biesbosch. De Kier zou, zo concludeert het rapport Nijpels, 'kunnen fungeren als opstap tot ver dergaande alternatieven die aanzienlijke op pervlakten schorren en slikken opleveren, die weer nieuwe leefgebieden voor soorten en gunstige omstandigheden voor de vesti ging van habitattypen opleveren.' Daar komt nog bij dat in de visie van de Delta commissie van oud-minister Veerman, de Haringvlietsluizen in de toekomst altijd open zullen staan, waardoor het Haringvliet in feite weer eenzelfde estuarium wordt als de Westerschelde nu is. Ondanks de positieve bevindingen, wijst de commissie Nijpels dit alternatief af omdat de maatregel 'niet op korte termijn realiseer baar is'. Dat is een onbegrijpelijk argument, temeer omdat er intussen overeenstem ming is bereikt tussen belanghebbenden om de Haringvlietsluizen met ingang van 2010 op een kier te zetten en het advies van de nieuwe Deltacommissie is om die kier groter en permanent te maken. Kortom: hier wordt een prima alternatief, waardoor estuariene natuur buitendijks ontstaat en er dus geen goede poldergrond onder water hoeft te worden gezet, met bedenkelijke ar gumenten afgeserveerd. Overigens blijven wij van mening, dat het probleem van de Westerschelde grotendeels kan worden opgelost door geen toestem ming te geven aan Antwerpen om de vaar geul nog verder te verruimen en verdiepen (met alle ecologische nadelen voor de ri vier), maar de grote containerschepen aan de kust, in Zeebrugge op te vangen. Dat doet Rotterdam ook op de Maasvlakte en Hamburg in Cuxhaven. De Antwerpse ha venlobby eist echter een onbeperkte door gang over de rivier van steeds grotere en die per stekende zeeschepen. Het kabinet Bal kenende meent kennelijk dat hij als 'goede nabuur' verplicht is om daar aan tegemoet te komen en deze kwetsbare rivier voor op te offeren. TE GAST SP-Kamerleden reageren op het advies van de commissie Nijpels. Hugo Polderman zit in Tweede Kamer, Kees Slager is Eerste-Kamerlid voor de Socialistische Partij.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15