P Eerbetoon aan joke Smit Heerlijke vertelling over naoorlogse jaren Kloeke biografie is tevens een tijdsbeeld Peter van Gestel - Kleine Felix. Uitgeverij Querido. 13,50 euro, vanaf tien jaar. Peter van Gestel door Hanneke van den Berg I eter van Gestel werd enke le jaren geleden overla den met prijzen voor zijn boek Winterijs (2001), een jeugdroman die zich afspeelde in de jaren vlak na de Tweede We reldoorlog. Winterijs zal vermoe delijk altijd zijn beste werk blij ven, maar met zijn nieuwe boek Kleine Felix komt hij er heel erg dichtbij. Felix is negen als het boek begint. Hij woont samen met zijn ouders in een onbewoonbaar ver klaarde woning in hartje Amster dam. Door de enorme woning nood jaagt niemand hen daar weg. Het is ook een periode waarin mensen afleiding zoeken voor de zware levensomstandigheden in dansgelegenheden en bioscopen, zoals Tuschinski. In die dagen kreeg je daar niet alleen een film te zien, maar werd je ook getrak teerd op een varieté-show. Op zijn negende verjaardag gaat Felix met zijn moeder naar Tuschinski en tot zijn verrassing wordt het voorprogramma verzorgd door zijn vader, die jongleur is. Lang kan hij echter niet genieten van die mooie herinnering. Eerst vertrekken zijn oom en tante met hun dochter Veertje, zijn vas te speelkameraadje, naar Austra lië en wat later vertellen zijn ouders hem dat ze een tijdje naar Amerika gaan. De vader van Felix mag op een schip van de Holland Amerika Lijn optreden en Felix moet zolang naar een kinderhuis dat Vreugdevol heet. Ze noemen het niet 'kindertehuis' maar 'kin derhuis', omdat dat minder defi nitief klinkt, minder als een af scheid.'Vreugdevol' blijkt het huis allerminst en Felix houdt het er dan ook niet lang uit. Na de zoveelste vernedering gaat hij er samen met een meisje van door. Hij raakt haar snel kwijt in een bos en moet alleen naar Am sterdam zien te komen. Felix mag dan klein zijn, hij is wel vindingrijk en bovenal erg dapper. Dat Peter van Gestel dit boek in de naoorlogse jaren laat spelen, zal geen toeval zijn. Als geen an der kan hij de sfeer van die jaren tot leven brengen. Daarnaast do seert hij zijn gortdroge humor weer zeer zorgvuldig. 'Haar be nen, zag hij, waren lichtbruin, maar als haar rok naar links of naar rechts zwaaide, zag hij een stukje wit van een dijbeen, en dan dacht hij: daar hoor je niet naar te kijken. Maar het was dan ook geen kijken, hij zag het bij toeval doordat zijn ogen nu een maal open waren'. Slechts één moment werkt ver warrend, al op de tweede bladzij de. Felix is net wakker, hij is ne gen jaar oud geworden en een bladzijde verder zegt zijn moe der: 'Je schaamt je voor je moe- der, is het niet? Dat hoort erbij als je tien bent, niets aan te doen, kom mee'. Op dat moment zal de lezer nog denken: jeetje, die moe der is wel erg ongeïnteresseerd in haar zoon, dat ze niet eens weet hoe oud hij is. Maar wie verder leest, merkt dat de moeder soms weliswaar wat onhandig is met haar moederlij ke gevoelens, maar dat ze wel veel om Felix geeft. Te veel om zijn leeftijd verkeerd te benoe men. 't Zal wel een slordigheidje zijn geweest. Als werkende moeder ijverde Joke Smit voor recht op werk en abortus van vrouwen, foto's ANP en het recht op abortus van vrouwen. Maar ze sprak zich ook uit over bijna alles waar vrouwen in die tijd last van hadden: afhan kelijkheid van de man, gebrek aan toekomst perspectief en juridische achterstelling. Zo maakte zij het persoonlijke tot politiek. Joke Smit (1933-1981) verwierf zich al vrij snel de titel 'moeder van het Nederlandse feminis me'. Marja Vuijsje (1955) is freelance journalist en werkte voor onder meer Opzij en het ra dioprogramma Met het oog op morgen. Zij le vert een leesbaar en degelijk werk af, al valt over zo'n publieke figuur uit de recente ge schiedenis niet zo makkelijk nog iets nieuws te melden. Wel blijkt bijna dertig jaar na het overlijden van Smit een beter overzicht mogelijk van die buitengewoon roerige jaren waarin het feminisme op kwam en deels aan onderlinge verdeeldheid ten onderging. Maar de grootste verdienste van deze biogra fie is wel dat zij tevens een tijdsbeeld geeft. Daardoor wordt duidelijk hoe achtergesteld vrouwen tot in de jaren zestig en zeventig nog waren, hoeveel beter vrouwen van nu af zijn en hoeveel er nog moet gebeuren. Zo was het destijds heel gewoon dat vrouwen stopten met werken als ze trouwden. Het is tegen dit soort vanzelfsprekendheden dat Smit zich keerde. Zij wilde de vrouw vooral bevrijden van haar rol als verlengstuk van haar man. Hoe vooruitstrevend ook, Smit werd als me deoprichter van Man Vrouw Maatschappij en ijveraarster voor geleidelijke verbetering van de kansen voor vrouwen al snel links in gehaald door radicalere lotgenoten. Dat zij lid bleef van de PvdA en haar idealen door praten en overleggen en niet door harde ac tie wilde verwezenlijken, werd door veeL van haar 'zusters' niet begrepen. In intellec tueel opzicht en dankzij haar enorme ener gie hield zij echter altijd een voorsprong. Achteraf kun je alleen maar zeggen dat Smit veel bepalender is geweest voor de rechten van vrouwen dan al die radicale lotgenoten, die elkaar het vrouwenhuis uit ruzieden. Smit combineerde - zij het met enige moei te - haar werk, moederschap en haar relaties met mannen en vrouwen met haar tomelo ze inspanningen voor het feminisme. Tot aan haar dood aan kanker op 48-jarige leef- tijd, bleef zij zich inzetten. „Ik wil dat het voor mijn dochter en kleindochter beter wordt", zei ze in een van haar laatste inter views. Vuijsje geeft naast een helder beeld van de strijd van Smit ook een bewogen weergave van alle ontwikkelingen en verwikkelingen in haar persoonlijk leven. Dat Smit aan dat laatste nog toe kwam, is gezien haar talloze werk zaamheden verbazingwekkend. Q Marja Vuijsje - Joke Smit. Biografie van een feminis te. Atlas, 496 pagina's. 24,95 euro Vrouwen in Nederland profiteren nog steeds van de tomeloze inzet en intelligentie van feministe Joke Smit (1933-1981Journaliste Marja Vuijsje schreef haar biografie. door Mieske van Eek Achtendertig steden en dor pen hebben een Joke Smit straat, -laan of-plein. Leiden heeft een Joke Smitmonument en een onderzoeksinstituut dat haar naam draagt. Elke twee jaar wordt de Joke Smitprijs uitgereikt aan een persoon of in stantie die een bijdrage levert aan de verbe tering van de positie van de vrouw. Joke Smit is in de twintigste eeuw ongetwij feld een van de invloedrijkste vrouwen ge weest. Dat Marja Vuijsje een kloeke biogra fie over haar schreef, is dan ook niet meer dan terecht. Heel veel zaken waar vrouwen van nu gedachteloos van genieten, is mede of vooral te danken aan deze dochter van een christelijke hoofdonderwijzer, die zich met calvinistische ijver en onverzettelijke vernieuwingsdrift inzette voor de vijfurige werkdag, abortus en gelijkberechtiging van de vrouw. Het tijdschrift De Gids, sinds 130 jaar bij uit stek het bolwerk van beschaafde 'letterhe ren', wijdde in 1967 een nummer aan 'he dendaags onbehagen'. Naast het onbehagen van Anton Constandse, Bram de Swaan en Joop den Uyl moest er, zo bedach ten de zes heren van de redactie, ook een stuk van een vrouw in komen. Dat hebben ze geweten. Omdat Hedy d'Ancona geen tijd had, schoof ze de opdracht door naar een tot dan toe tamelijk onbekende lerares Frans. Joke Kool-Smit - zoals ze zich toen nog noemde - leverde een artikel af, dat de bij dragen van de andere schrijvers volkomen in de schaduw stelde. Ze schreef er meteen Joke Smit met haar dochter. historie mee. Dit stuk geldt als het begin van de tweede feministische golf in Neder land. Met Het onbehagen van de vrouw kon de vrouwenbeweging jaren vooruit. Het was helder, spits en levendig en hier en daar humoristisch geschreven. Maar wat vooral raakte, was het standpunt dat de schrijfster innam. Zij bracht in het verhaal haar 'pri- vé-inventaris' in en stelde zich niet alleen op als intellectuele en kritische beschouwer, maar ook als lotgenote. Als werkende moe der ijverde zij vooral voor het recht op werk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 19