Een koel in memoriam 'Z Linley Havers sprankelen weer De wereld van de oudere man 1 8 Donderdag 23 oktober 2008 PZC BOEKEN KORT Anna Enquist doet in Contrapunt een nieuwe poging het verdriet om haar omgekomen dochter te verwerken. Ze doet dat aan de hand van de Coldbergvariaties van Bach, een muzikaal keurslijf dat ongewenste sentimentaliteit weert. door Jaap Goedegebuure De gestage opmars van het autobiogra fische proza heeft in enkele gevallen geleid tot een literair subgenre waar in dierbare overledenen worden her dacht. Denk aan A.F.Th, van der Heijden (Asbe- stemmmg), Connie Palmen (I.M.) en Kristien Hemmerechts Taal zonder mij). In 2004 publiceerde Anna Enquist de dichtbun del De tussentijd. Wat er aan poëzie in te vin den was, deed even rauw als ruw aan. Rauw vanwege de niet te bevatten dood van dochter Margit (omgekomen bij een verkeersongeval), ruw omdat er, om begrijpelijke redenen, nau welijks gepoogd was het verdriet te sublimeren in vormen die het beheersbaar kunnen maken. Nu we vier jaar verder zijn, komt Enquist met de roman Contrapunt waarin ze nogmaals de confrontatie aangaat met het verlies. Ditmaal langs een omweg die haar in staat stelt om het - letterlijk! - te kunnen bevatten. Aan de ene kant zijn er de herinneringen aan de kindertijd en adolescentie van de dochter, anderzijds wor den we betrokken bij het instuderen van de Goldbergvariaties, een beroemd pianowerk van Johann Sebastian Bach. De moeite die Enquists alter ego doet om Bachs opus in de vingers te krijgen, bepaalt niet alleen de opzet van de roman, maar staat ook symbool voor haar treurarbeid. Wat daar- *bij helpt, is de herkenning van Bach als een partner in het verdriet: kort voordat hij dit 32-delige werk schreef, overleed zijn zoon Bern- hard. Opvallend is de nietsontziende eerlijkheid waarmee Enquist spreekt over haar gevoelens, zowel jegens Bach als jegens het gestorven kind. Het tweeslachtige mengsel van irritatie en bewondering voor de componist, heeft een parallel in het proces van aantrekken en afsto ten dat tussen moeder en dochter plaatsvindt. De muzikale oriëntatie is karakteristiek voor Anna Enquist, die naast haar schrijverschap al tijd nog werkzaam was als psychotherapeut, maar die ook een conservatoriumdiploma op zak heeft. Dat je klanken nooit rechtstreeks kunt vertalen in proza of poëzie, beseft En- De inverna waait, zo als elke zomerdag, rustig over het Lago Maggiore. Niets aan de hand, maar ook voor het Lago geldt: stil le wateren, diepe gronden. De ro man De bisschopskamer van Piero Chiara (1913-1986) heeft het be drieglijk kabbelende tempo waar suspense onder zit. Een jonge zei ler legt aan in een haventje, maakt ter plekke kennis met de dokter, diens vrouw en haar schoonzus Matilde. Het is 1946; Matilde is oor logsweduwe. Het gaat fout wan neer zowel de dokter als de zeiler poogt haar te verleiden. Chiara be kijkt het gebeuren en beschrijft het met milde ironie. Piero Chiara - De bisschopskamer. Serena Libri, 19,95 euro. WYOMING Ze schrijft romans, zoals Scheepsberichten en Accor deonmisdaden. Maar Pulitzer-Pri- zewinnaar Annie Proulx (1935) is ook verhalenschrijfster. De lange succesfilm Brokeback Mountain was gebaseerd op haar indringen de korte verhaal Twee cowboys. De verhalen van Proulx in Goed zoals het is, zijn gesitueerd in de staat Wyoming, in het noordwesten van de VS. In het ruige landschap aldaar, waar de mens weinig voor stelt, waar de mens zijn plek moet kennen. Negen nieuwe verhalen in deze derde Wyoming-bundel. Annie Proulx - Goed zoals het is. De Geus, 19,90 euro (geb.) Elena Ferrante is een mysterie. Naar verluidt is ze een Italiaanse schrijfster. Ze werd 'om streeks' 1965 in Napels geboren. Lange tijd heeft ze in een niet na der omschreven buitenland ge woond. Dat zijn de biografische ge gevens waar we het als lezer mee moeten doen. In De verborgen dochter, de derde roman van Fer rante in vertaling, bekijkt een ge scheiden vrouw hoe een moeder met haar dochtertje speelt op het strand. Idyllisch, maar de vrouw kan niet tegen het geluk van de an der. Ze steelt in een onbewaakt moment de pop van het meisje. Met noodlottig gevolg. Elena Ferrante - De verborgen dochter. Wereldbibliotheek, 16,50 euro. Anna Enquist. quist overigens maar al te goed. Misschien, zo houdt ze ons voor, is dat wel zo prettig: je kunt je van het deprimerende keurslijf van de woor den bevrijden en in klanklijnen en accoorden gaan denken. Zijn de streng gecomponeerde Goldbergvaria ties dan geen keurslijf, zo is de vraag. Het is heel goed mogelijk in Contrapunt een volmon dig 'ja' op die vraag te beluisteren. Maar En quist is ook stellig in haar overtuiging dat Bachs strenge discipline een probaat middel is om ongewenste sentimentaliteit (en, vanuit li terair perspectief gezien, ook de kitsch) buiten de deur te houden. illustratie Martien Bos De ijzeren zelftucht die Enquist zich oplegt, gaat in dit geval zo ver dat ze haar spiegelbeeld van grote afstand beziet. Ze ziet er consequent vanaf het een naam te geven en spreekt conse quent van 'de vrouw' of'de moeder'. Het resul taat is een zeer gedistantieerd, om niet te zeg gen koel, in memoriam. Het koelst zijn nog wel de passages die zijn ge wijd aan het fatale ongeval waarvan Margit het slachtoffer werd. Ze bevatten niet meer dan wat trefwoorden. Maar juist die snijden het diepst. Anna Enquist: Contrapunt. De Arbeiderspers, 205 pag. 19,95 euro. Elizabeth George - In wankel evenwicht. - Vertaling: Gert-Jan Kramer Marga Blankestijn. A. W. Bruna, 578pag., 22,95 euro. door Fred Monsma e zag eruit als een kruising tussen een zwerver en een vluchteling uit een oorlogsge bied, uitgedost in afdanker tjes van het Leger des Heils.' Even verderop beschrijft Eliza beth George brigadier Barba ra Havers als een speurneus van New Scotland Yard, ge kleed als 'overlevende van de orkaan Katrina'. Zo, daar staat Havers, de volkse assis tente van George's hoofdper soon Lord Thomas Linley, in George's nieuwste politiero man In wankel evenwicht. Elizabeth George bewijst met dit Linley 8c Havers-avontuur op de weg terug te zijn. De vo rige twee politieromans met dit opmerkelijke duo - een vrouw uit het volk naast een man uit de adelstand - stel den teleur. Linley heeft na de dood van zijn echtgenote He len een punt gezet achter zijn speurwerk voor Scotland Yard. Toch lijft de plaatselijke politie in Cornwall hem in bij een moordonderzoek. Hoe wel hij aan de politievrouw ter plaatse meldt dat hij niet meer in functie is, dwingt de ze hem zo ongeveer haar bij te staan bij het oplossen van de geheimzinnige dood - on geluk, zelfmoord of moord? - van een klimmer/surfer. Tij dens het onderzoek, waar Lin ley tegen zijn wil toch door geïntrigeerd raakt, wordt dui delijk hoe de zaak vertakkin gen heeft in het verleden van enkele betrokkenen. Het heeft er veel van weg dat de reeks van deze Amerikaan se schrijfster, die zich zo goed inleeft in die merkwaardige Britten, nog even verder kan. Immers, Linley lijkt er zo waar weer zin te hebben zijn loopbaan bij New Scotland Yard voort te zetten. Wilhelm Genazino - Liefdeskolder. Vertaling Gerrit Bussink. Atlas, 220 pag., 18,90 euro. door Kirsten van Santen Zelfhulpboeken lijken er vaak vooral voor vrouwen te zijn. Voor de tot nog toe vergeten doel groep van de oudere man is er nu ook iets op de markt: Liefdeskolder van de 66-jarige Duitse auteur Wilhelm Gena zino. Hij ontsluit in zijn ro man de wereld van de ouder wordende man en alle bijbe horende problemen. God dank doet Genazino, die in 2004 de prestigieuze Ge- org-Büchner prijs won en van wie Liefdeskolder gek ge noeg het eerste in het Neder lands vertaalde boek is, dat op een satirische, soms haast raadselachtige manier. In Liefdeskolder worstelt de hoofdpersoon, een freelance 'apocalypticus' op leeftijd, met zijn leven in Frankfurt en met zijn tanende krach ten. Tot voor kort liep alles op rolletjes. Zijn lezingen over het Laatste Oordeel wer den goed bezocht. En er was niet het geringste wolkje aan de lucht in zijn jarenlange lief desrelatie met zowel Judith als Sandra, twee leuke, maar heel verschillende vrouwen, die van eikaars bestaan niets weten. Nu de hoofdpersoon ouder wordt, is hij bang dat zijn 'overspel' aan het licht komt. Er is immers een dag in aantocht waarop de dames elkaar aan zijn ziek- of mis schien zelfs doodsbed zullen treffen. Er moet dus gekozen worden, zo besluit de ik-fi- guur. Maar dat lukt niet. Liefdeskolder is geen gemakke lijke kost, vooral omdat Gena zino zich verre houdt van op rechte ontroering. Hij blijft ge distantieerd, op zijn hoede Voor het sentiment. Maar mis schien is dat normaal voor een ouder wordende intellec tueel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 18