Werken, werken en nog eens werken arbeidsmarkt KABINETSPLANNEN VOOR DE KOMENDE JAREN 17 B20-53-A 320-54-A. B3STO Oouderen moeten steeds meer aan het wer Foto: archief BN/DeStem Wanneer we de begroting van het ministerie van Sociale Za ken en Werkgelegenheid voor 2009 bestuderen kan er slechts één conclu sie worden getrokken: verhoging van de arbeidsdeelname. Minister Don- ner (CDA) en staatssecretaris Abou- taleb (PvdA) hebben een serie stimu leringsmaatregelen ontwikkeld om het geformuleerde doel (op termijn) te bereiken. Of alle voorgenomen prikkels voldoende zullen zijn, moet betwijfeld worden, want op onderde len is er zeker sprake van 'zuinig heid' en zal juist op die terreinen ruimhartiger beleid ontwikkeld moe ten worden. door Peter Vrancken VLISSINGEN - De eerste contouren mo gen dan uit de op derde dinsdag van sep tember bekend gemaakte miljoenenbegro- ting blijken, in de begroting van het minis terie van Sociale Zaken en Werkgelegen heid worden ook al maatregelen op de lan gere termijn aangegeven. Vooral maatre gelen om de arbeidsdeelname te prikkelen. Nauw daarmee verwant is natuurlijk de wetenschap, dat Nederland 111 de komende tien jaren een ernstige vergrijzing zal door maken. De na de tweede wereldoorlog ge boren burgers gaan namelijk op weg naar de AOW-gerechtigde leeftijd, die nu nog op 65 jaar staat, maar zeker niet langer hei lig meer is. Een verhoogde arbeidsdeelname houdt ook rechtstreeks verband met de betaal baarheid van de AOW en de inning van loongerelateerde belastingen. Derde speer punt is, dat naarmate de arbeidsdeelname toeneemt, het beslag op uitkeringen zal af nemen. Daarmee wordt ook de financiële huishouding van de staat ontlast. Het mes snijdt derhalve aan meerdere kanten. Stimuleringsmaatregelen Minister Donner en staatssecretaris Abou- taleb leggen vooral de nadruk op de ar beidsdeelname (en terugkeer op de ar beidsmarkt) van ouderen, mensen vanaf vijftig jaar. Realiteit is, dat werkgever ten minste zeer terughoudend zijn om oudere werklozen in dienst te nemen of nog ou dere werknemers (langer) in dienst te hou den. Op die terreinen komen de bewinds lieden op Sociale Zaken en Werkgelegen heid met een aantal stimuleringsmaatrege len: - Werkgevers die een werknemer (of werkneemster) vanaf 50 jaar een loon dienstbetrekking aanbieden, kunnen een premiekorting van 6.500 euro op de werkloosheids- en arbeidsongeschikt heidsverzekering tegemoet zien; - Werkgevers die een werknemer (of werkneemster) van 62 jaar of ouder in dienst houden, krijgen gedurende een periode van 3 jaar een premiekorting van 2.750 euro en vanaf het jaar 2013 een premiekorting van 6.500 euro; - Werknemers die na hun 62-ste levensjaar blijven doorwerken, gaan een belasting voordeel genieten. Dit belasting oordeel wordt inmiddels ook de 'doorwerkbo- nus' genoemd. Deze bonus wordt ieder jaar verzilverd en is inkomens- en leef- tijdsafhankelijk. De doorwerkbonus is gemaximeerd tot een bedrag van 4.591 euro; - Werknemers die na het bereiken van de 65-jarig leeftijd willen doorwerken, kunnen hun AOW-uitkering gedurende maximaal vijf jaar laten opschorten en ontvangen dan een hogere AOW-uitke- ring. Economen hebben inmiddels al la ten weten, dat een verhoogde AOW- uitkering in rekenkundig opzicht zeker niet interessant is. Overigens gaat ook de mogelijkheid bestaan om de AOW slechts gedeeltelijk te ontvangen; - Met ingang van 2009 willen de bewinds lieden een inkomensafhankelijke combi natiekorting invoeren die zich met name richt op de minst verdienende partner. Meestal is dat de vrouw die, als ze werkt, dat vaak in deeltijd doet. Naarmate de omvang van het deeltijddienstverband toeneemt, zal de korting stijgen. Voor deze korting wordt een bedrag van 900 miljoen euro uitgetrokken. Personen die niet werken en evenmin een uitkering ontvangen, worden gestimuleerd te gaan werken. Om dat aantrekkelijk te maken wil het kabinet met ingang van volgend jaar een inkomensafhankelijke arbeids- korring invoeren; -Jongeren krijgen vanaf volgend jaar geen bijstand meer. Zij zullen door de ge meenten, zodra zij zich voor een WWB- uitkering komen melden, direct een per soonlijk aanbod ontvangen dat voorziet in scholing, werk of een combinatie van beiden. - Werkgevers die een werkloze in dienst nemen die al minimaal een jaar een uit kering ingevolge de Werkloosheidswet (WW) ontvangt, kunnen via het UWV in aanmerking komen voor een loonkos tensubsidie. - Eenzelfde regeling gaat ook gelden voor werknemers die geheel of gedeeltelijk ar beidsongeschikt zijn; - De wettelijke regels voor het accepteren van een aangeboden baan worden (nog) verder aangescherpt. Werklozen die mi nimaal gedurende een jaar een WW-uit- kering ontvangen, moeten ieder werk aanbod gaan accepteren. Factoren als werkervaring en de hoogte van het in het verleden ontvangen loon (en de daaraan gerelateerde WW-uitkering) spelen daarbij geen rol meer. Een even tueel lager inkomen zal echter wel tijde lijk door het UWV worden aangevuld. Haalbaarheid Of de vorige maand geopenbaarde kabi netsplannen haalbaar zijn, zal moeten blij ken. Allereerst zal het arbeidsethos van de gemiddelde werknemer, ofwel de wil om langer te (blijven) werken, moeten wijzi gen. Daarnaast rijst de vraag, in hoeverre de werkgevers bereid zijn hun bijdrage te leveren aan alle voornemens. En wat te denken van werknemers met zogenoemde zware (lichaamsbelastende) beroepen, zo als stratenmakers en werknemers die zwaar lichamelijke arbeid moeten verrichten. Een belangrijk deel van arbeidsongeschikt heid is hieraan gerelateerd. Daarnaast is en blijft (waarschijnlijk) iedere burger als gevolg van een ingeslopen na tuurlijk 'fenomeen', calculerend en zal zich steeds de vraag gaan voorleggen, of langer werken in relatie tot een hoger in komen (en arbeidsvreugde) wel interessant genoeg is om daadwerkelijk zijn mede werking aan de kabinetsplannen te verle nen. Want de bewindslieden gaan in hun plan nen nog niet zover, dat voor 65-plussers enigerlei verplichting gaat gelden. Er is slechts sprake van beïnvloeding door fi nanciële prikkels, die welhaast zeker, op basis van hetgeen de plannen nu inhou den, onvoldoende zullen blijken. De plannen kennen voor bepaalde g'oe- pen ook ronduit negatieve aspecten. Zo gaan werkenden, waarvan de partner niet werkt, vanaf 2009 in stapjes een deel van het huidige belastingvoordeel kwijtraken, waarmee de zogeheten heffingskorting kan worden overgedragen. Het kabinet vindt dat die mogelijkheid een belemme- rende factor vormt om juist die niet wer kende partner toch op te nemen in het ar beidsproces. En wat te denken van de groep oudere en tot dusverre niet werkende partners uit het klassieke rolpatroon. De kansen op de arbeidsmarkt lijken mini maal, ook met alle stimuleringsmaatrege len van het kabinet. De al jaren verdienen de partner lijkt er het slachtoffer van te worden. Peter Vrancken is ah docent recht verbonden aan de Hogeschool Zeeland en de Inholland Acade-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 93