Metaalsector gaat nieuwe werknemers 'scoren'
ZZP chauffeurs bij voorbaat kansloos
arbeidsmarkt
Hans van Breukelen spreekt de metaalwerkgevers toe. Foto: Werk en Vakmanschap
Genoeg gepraat; actie! Deze op
roep deed Hans van Breukelen
tijdens de bijeenkomst IJzersterk Ta
lent in het RBC-stadion in Roosen
daal. Hij sprak op verzoek van Werk
Vakmanschap over de toekomst
van de metaaltechniek in de regio
Brabant en Zeeland. De ruim hon
derd toehoorders, waaronder onder
nemers, onderwijs en ketenpartners,
onderstreepten zijn boodschap. De
zelfde middag nog formeerden zij uit
hun midden een 'dreamteam' dat
moet scoren met voldoende nieuwe
medewerkers om de komende tekor
ten het hoofd te bieden.
door Henk van de Voorde
ROOSENDAAL - Hans van Breukelen.
de voormalige keeper van het Nederlands
voetbalelftal en landskampioen PSV, druk
te het zijn publiek nog maar eens op het
hart; problemen bestaan niet, uitdagingen
wel. En een uitdaging kunnen de Zeeuw
se en Brabantse werkgevers het zeker noe
men. De metaalsector moet in 2010 reke
ning houden met een tekort van 70.000
werknemers. Omgerekend naar de regio
Brabant en Zeeland zijn maar liefst 2.000
tot 3.000 nieuwe werknemers nodig. Van
Breukelen prikkelde de zaal door op te
merken dat de instroom her en der van en
kele nieuwe werknemers absoluut niet
voldoende is om de strijd te winnen. „De
metaalbranche zit in een vechtmarkt. U
moet mensen binnenhalen anders gaat uw
bedrijf naar de knoppen", was zijn niet mis
te verstane boodschap.
Eerder had Arend Segaar, voorzitter van
de Coöperatie Werk Vakmanschap, het
probleem al glashelder neergezet. Op een
beroepsbevolking van circa 10 miljoen
mensen, staan circa 900.000 mensen aan
de kant. Dit zijn mensen die hebben aan
gegeven te willen en kunnen werken. Al
leen de match tussen hen en de metaal
branche ontbreekt. Terecht dat Segaar hier
kansen ziet. De vraag is alleen hoe deze
mensen te mobiliseren, enthousiasmeren
en vervolgens toe te leiden naar een baan
in de metaalsector.
Vakkanjers
Erik Holtslag, directeur van de Stichting
Arbeidsmarkt en Opleiding Metalektro
(A+O), ging op verzoek van Arend Segaar
in op de inspanningen van het bedrijfstak
fonds op dit gebied. Hierbij noemde hij
onder andere de jaarlijkse Vakkanjerwed-
strijden die samen met stichting OOM
(bedrijfstakfonds klein metaal) georgani
seerd worden. Verder wees hij op de suc
cesvolle samenwerking met Werk Vak
manschap. Deze samenwerking resulteer
de in het afgelopen jaar in een instroom
van circa vijftig nieuwe werknemers. Het
bijzondere hieraan was dat de flexkracht
direct met zijn opleiding kon starten. Deze
opleiding werd gefinancierd door A+O
terwijl Werk Vakmanschap voor de be
geleiding van de kandidaat zorgde. Vol
gens Holtslag blijkt uit het succes opnieuw
de noodzaak om kandidaten bij de hand te
nemen. Een ander vooruitstrevend project
vond plaats in Zeeuws-Vlaanderen. Hier
werden op verzoek van SM EO (Stichting
Metaal en Elektro Zeeuws-Vlaanderen)
kandidaten gedurende drie maanden klaar
gestoomd voor een functie in de metaal
branche, met financiering van de oplei-
dingskosten door OOM. Paul Verdur-
men, directeur van De Feyter in Terneu-
zen en bestuurslid SMEO, roemde de sa
menwerking met Werk Vakmanschap.
Hij werd bijgevallen door Reinder
Knoops, één van de kandidaten uit het
project. Hij is inmiddels werkzaam bij De
Feyter in Terneuzen. „Ik heb een vakdi
ploma en een mooie baan. Ik ga echt flui
tend naar mijn werk."
Successen als deze bewijzen dat er volop
mogelijkheden zijn. Maar, zo betoogde
Hans van Breukelen, deze incidentele suc
cessen zijn niet voldoende. De metaalsec
tor moet als geheel, als team, zien te win
nen. Mensen zijn daarbij niet te motive
ren. De motivatie moet uit hen zelf ko
men. Het is aan de branche om te laten
zien hoe leuk de sector is. Dan komt het
gevoel, de wil om daarbij te horen vanzelf
Het 'dreamteam' dat hij vervolgens sa
menstelde, gaat namens alle aanwezigen
deze uitdaging aan. Hun opdracht? Een
instroom van tweeduizend nieuwe mede
werkers in de komende twee jaar. Of, in
de woorden van Erik Holtslag: Tom Poes
verzin een list!
Chauffeurs, die voor zichzelf wil
len beginnen als ZZP'er, hebben
geen enkele kans op zelfstandigheid.
De overheid, die heeft toegezegd het
zelfstandig ondernemerschap te sti
muleren, biedt deze grote groep
mensen op geen enkele manier on
dersteuning.
door Ron Gregoor
BBJBDA - Terwijl er een groot gebrek is
aan vakmensen in de transportsector, staan
mensen met de benodigde vakdiploma's
langs de kant van de weg. Dat is ZZP Ne
derland een doorn in het oog. Volgens
John Marrink van ZZP Nederland wordt
het tijd dat de overheid eens gaat inzien dat
vakbekwame en gediplomeerde chauffeurs
dezelfde rechten worden geboden zoals
die voor iedere zelfstandige gelden.
Op dit moment is het bij wet verboden
om als transportbedrijf zelfstandige
chauffeurs in te huren in drukke perioden.
Artikel 14 van de Wet goederenvervoer
zegt dat een transportbedrijf alleen gebruik
mag maken van zijn eigen chauffeurs, die
bij hem in dienst zijn. Er moet sprake zijn
van een arbeidsverhouding, het vervoer
geschiedt voor rekening en risico van de
vergunninghouder, dat is de transporton
dernemer. Dat zijn nu juist de eisen die de
Flet zit niet snor met chauffeurs die vc
belastingdienst stelt voor het verkrijgen
van een VAR verklaring voor de ZZP'ers.
Kortom, de ZZP chauffeurs is bij voorbaat
kansloos tenzij hij over een vervoersver-
r zichzelf willen beginnen,
gunning kan beschikken.
Hobbels
Er liggen nogal wat hobbels voor
Foto: archief BN/DeStem
chauffeurs, die voor zichzelf willen begin
nen. Naast de benodigde vakdiploma's en
rijbewijzen moet hij ook beschikken over
een eigen vermogen van minstens 18.000
euro om een vergunning aan te vragen.
Vervolgens bedragen de jaarlijkse kosten
voor een vergunning nog eens 500 euro.
Het onderwerp is regelmatig besproken
door de vervoersorganisatie met mensen
uit de politiek. Die hebben weinig begrip
voor de problematiek. Veel politieke par
tijen zijn bang voor ontduiking van de
CAO- lonen. Zij vrezen de komst van
veel buitenlandse chauffeurs, vooral uit
Polen.
ZZP Nederland vindt dat hier hoognodig
iets aan moet veranderen. De regels moe
ten versoepeld worden. Veel vakmensen
wenden zich tot ZZP Nederland. "Helaas
moeten wij die mensen keer op keer te
leurstellen.
Dat stuit ons tegen de borst omdat binnen
deze groep veel welwillende vakmensen
zitten. Die mensen willen niet in loon
dienst werken en al helemaal niet via een
koppelbaasconstructie zoals bij een uit
zendbureau", zegtjohan Marrink.
Volgens ZZP Nederland moet er een ma
nier te vinden zijn waarop kleine zelfstan
digen in de transportsector kunnen wer
ken.
ZZP Nederland behartigt de belangen van
ongeveer 3000 zelfstandigen zonder perso
neel in ons land. Verder geeft ZZP Neder
land veel voorlichting aan mensen die zelf
standig ondernemer willen worden.