Metaalsector gaat nieuwe werknemers 'scoren' ZZP chauffeurs bij voorbaat kansloos arbeidsmarkt Hans van Breukelen spreekt de metaalwerkgevers toe. Foto: Werk en Vakmanschap Genoeg gepraat; actie! Deze op roep deed Hans van Breukelen tijdens de bijeenkomst IJzersterk Ta lent in het RBC-stadion in Roosen daal. Hij sprak op verzoek van Werk Vakmanschap over de toekomst van de metaaltechniek in de regio Brabant en Zeeland. De ruim hon derd toehoorders, waaronder onder nemers, onderwijs en ketenpartners, onderstreepten zijn boodschap. De zelfde middag nog formeerden zij uit hun midden een 'dreamteam' dat moet scoren met voldoende nieuwe medewerkers om de komende tekor ten het hoofd te bieden. door Henk van de Voorde ROOSENDAAL - Hans van Breukelen. de voormalige keeper van het Nederlands voetbalelftal en landskampioen PSV, druk te het zijn publiek nog maar eens op het hart; problemen bestaan niet, uitdagingen wel. En een uitdaging kunnen de Zeeuw se en Brabantse werkgevers het zeker noe men. De metaalsector moet in 2010 reke ning houden met een tekort van 70.000 werknemers. Omgerekend naar de regio Brabant en Zeeland zijn maar liefst 2.000 tot 3.000 nieuwe werknemers nodig. Van Breukelen prikkelde de zaal door op te merken dat de instroom her en der van en kele nieuwe werknemers absoluut niet voldoende is om de strijd te winnen. „De metaalbranche zit in een vechtmarkt. U moet mensen binnenhalen anders gaat uw bedrijf naar de knoppen", was zijn niet mis te verstane boodschap. Eerder had Arend Segaar, voorzitter van de Coöperatie Werk Vakmanschap, het probleem al glashelder neergezet. Op een beroepsbevolking van circa 10 miljoen mensen, staan circa 900.000 mensen aan de kant. Dit zijn mensen die hebben aan gegeven te willen en kunnen werken. Al leen de match tussen hen en de metaal branche ontbreekt. Terecht dat Segaar hier kansen ziet. De vraag is alleen hoe deze mensen te mobiliseren, enthousiasmeren en vervolgens toe te leiden naar een baan in de metaalsector. Vakkanjers Erik Holtslag, directeur van de Stichting Arbeidsmarkt en Opleiding Metalektro (A+O), ging op verzoek van Arend Segaar in op de inspanningen van het bedrijfstak fonds op dit gebied. Hierbij noemde hij onder andere de jaarlijkse Vakkanjerwed- strijden die samen met stichting OOM (bedrijfstakfonds klein metaal) georgani seerd worden. Verder wees hij op de suc cesvolle samenwerking met Werk Vak manschap. Deze samenwerking resulteer de in het afgelopen jaar in een instroom van circa vijftig nieuwe werknemers. Het bijzondere hieraan was dat de flexkracht direct met zijn opleiding kon starten. Deze opleiding werd gefinancierd door A+O terwijl Werk Vakmanschap voor de be geleiding van de kandidaat zorgde. Vol gens Holtslag blijkt uit het succes opnieuw de noodzaak om kandidaten bij de hand te nemen. Een ander vooruitstrevend project vond plaats in Zeeuws-Vlaanderen. Hier werden op verzoek van SM EO (Stichting Metaal en Elektro Zeeuws-Vlaanderen) kandidaten gedurende drie maanden klaar gestoomd voor een functie in de metaal branche, met financiering van de oplei- dingskosten door OOM. Paul Verdur- men, directeur van De Feyter in Terneu- zen en bestuurslid SMEO, roemde de sa menwerking met Werk Vakmanschap. Hij werd bijgevallen door Reinder Knoops, één van de kandidaten uit het project. Hij is inmiddels werkzaam bij De Feyter in Terneuzen. „Ik heb een vakdi ploma en een mooie baan. Ik ga echt flui tend naar mijn werk." Successen als deze bewijzen dat er volop mogelijkheden zijn. Maar, zo betoogde Hans van Breukelen, deze incidentele suc cessen zijn niet voldoende. De metaalsec tor moet als geheel, als team, zien te win nen. Mensen zijn daarbij niet te motive ren. De motivatie moet uit hen zelf ko men. Het is aan de branche om te laten zien hoe leuk de sector is. Dan komt het gevoel, de wil om daarbij te horen vanzelf Het 'dreamteam' dat hij vervolgens sa menstelde, gaat namens alle aanwezigen deze uitdaging aan. Hun opdracht? Een instroom van tweeduizend nieuwe mede werkers in de komende twee jaar. Of, in de woorden van Erik Holtslag: Tom Poes verzin een list! Chauffeurs, die voor zichzelf wil len beginnen als ZZP'er, hebben geen enkele kans op zelfstandigheid. De overheid, die heeft toegezegd het zelfstandig ondernemerschap te sti muleren, biedt deze grote groep mensen op geen enkele manier on dersteuning. door Ron Gregoor BBJBDA - Terwijl er een groot gebrek is aan vakmensen in de transportsector, staan mensen met de benodigde vakdiploma's langs de kant van de weg. Dat is ZZP Ne derland een doorn in het oog. Volgens John Marrink van ZZP Nederland wordt het tijd dat de overheid eens gaat inzien dat vakbekwame en gediplomeerde chauffeurs dezelfde rechten worden geboden zoals die voor iedere zelfstandige gelden. Op dit moment is het bij wet verboden om als transportbedrijf zelfstandige chauffeurs in te huren in drukke perioden. Artikel 14 van de Wet goederenvervoer zegt dat een transportbedrijf alleen gebruik mag maken van zijn eigen chauffeurs, die bij hem in dienst zijn. Er moet sprake zijn van een arbeidsverhouding, het vervoer geschiedt voor rekening en risico van de vergunninghouder, dat is de transporton dernemer. Dat zijn nu juist de eisen die de Flet zit niet snor met chauffeurs die vc belastingdienst stelt voor het verkrijgen van een VAR verklaring voor de ZZP'ers. Kortom, de ZZP chauffeurs is bij voorbaat kansloos tenzij hij over een vervoersver- r zichzelf willen beginnen, gunning kan beschikken. Hobbels Er liggen nogal wat hobbels voor Foto: archief BN/DeStem chauffeurs, die voor zichzelf willen begin nen. Naast de benodigde vakdiploma's en rijbewijzen moet hij ook beschikken over een eigen vermogen van minstens 18.000 euro om een vergunning aan te vragen. Vervolgens bedragen de jaarlijkse kosten voor een vergunning nog eens 500 euro. Het onderwerp is regelmatig besproken door de vervoersorganisatie met mensen uit de politiek. Die hebben weinig begrip voor de problematiek. Veel politieke par tijen zijn bang voor ontduiking van de CAO- lonen. Zij vrezen de komst van veel buitenlandse chauffeurs, vooral uit Polen. ZZP Nederland vindt dat hier hoognodig iets aan moet veranderen. De regels moe ten versoepeld worden. Veel vakmensen wenden zich tot ZZP Nederland. "Helaas moeten wij die mensen keer op keer te leurstellen. Dat stuit ons tegen de borst omdat binnen deze groep veel welwillende vakmensen zitten. Die mensen willen niet in loon dienst werken en al helemaal niet via een koppelbaasconstructie zoals bij een uit zendbureau", zegtjohan Marrink. Volgens ZZP Nederland moet er een ma nier te vinden zijn waarop kleine zelfstan digen in de transportsector kunnen wer ken. ZZP Nederland behartigt de belangen van ongeveer 3000 zelfstandigen zonder perso neel in ons land. Verder geeft ZZP Neder land veel voorlichting aan mensen die zelf standig ondernemer willen worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 86