Zelfstandige adviseurs hebben kennisknooppunt arbeidsmarkt De adviseurs aan het ontbijt in Huijbergen Foto: het fotoburo Zelfstandige ondernemers zonder personeel (ZZP'ers) hebben het voordeel dat ze binnen hun bedrijf geen rekening hoeven te houden met andere mensen. Ze kunnen hun ei gen koers uitstippelen en die zelf uit voeren. Nadeel is weer dat ze nie mand binnen handbereik hebben, die ze eens om advies kunnen vragen, ze hebben amper tijd voor kennisver breding want altijd druk. De Vereni ging Kennisknooppunt wil daar iets aan doen. Netwerkbijeenkomsten, lezingen, het elkaar opzoeken. KKP is een snel groeiende vereniging, ont staan in Zuidwest Nederland. Huij bergen, landgoed De Vijverhoeve is het epi centrum van de club van ZZP'ers in de adviessector. door Ron Gregoor HUIJBERGEN - Nederland krijgt steeds meer ZZP'ers. zelfstandige ondernemers zonder personeel. In 1985 was nog 1 tot 2 procent van de beroepsbevolking ZZP'er, in 2005 was dat percentage opgelopen tot bijna 15 procent. En dat aantal groeit nog steeds. Vooral in het segment adviseurs melden zich steeds meer accountants, bestuurs kundigen, organisatiedeskundigen bij de Kamer van Koophandel als startende on derneming. In de meeste gevallen hebben ze geen personeel. Er is volgens initiatiefnemer Etienne Schoenmakers heel veel behoefte aan on derling contact bij de beroepsgroep. Hij kan het weten, hij heeft zelf het adviesbu reau ESO Management Partners. Hij was enige tijd vice voorzitter van de Orde van Organisatie Adviseurs. En dan hoor je zo links en rechts wel het een en ander. Hij legt uit: "Je bent eigenlijk altijd aan het werk, iets aan het doen als je in je eentje een zaak moet runnen. Of je bent bezig met acquisitie. Dat doe je net zo lang tot je voldoende werk hebt. En daarna ben je dus aan het werk. Omdat je dat alleen doet, neemt dat al je tijd in beslag. Er is ei genlijk geen tijd om je eens te verdiepen in een problematiek, om je bezig te houden met nieuwe ontwikkelingen, om te net werken." Kennis vergaren Schoenmakers heeft daar iets op gevon den. Hij richtte de Vereniging Kennis knooppunt op. De club wil de adviseurs de gelegenheid geven op allerlei manieren kennis op te doen. Immers, kennis is de kurk van het bestaan van deze beroeps groep. Kennis haal je bij deskundigen, uit boe ken, maar ook van elkaar. Ieder heeft wel zijn specialisme. 'Kennis delen is vermenigvuldigen. Wel de zelfstandigheid blijven behouden, maar dan ook oog hebben voor kwaliteit en continuïteit als professional', is de eerste zin van een welkomstwoord in een boek werk. dat ieder nieuw lid ontvangt. Schoenmakers verzamelde in eerste instan tie een groep van zes, zeven adviseurs om zich heen. Vanaf augustus vorig jaar kwam de club regelmatig bij elkaar. De groep Etienne Schoenmakers: 'elkaar helpen.' versterkte elkaar en groeide. In januari van dit jaar werd er structuur aan gegeven, de vereniging was een feit. Het Kennisknooppunt is een vereniging van mensen, die allen zelfstandig werk zaam zijn in de zakelijke dienstverlening t aan bedrijven en instellingen. "Door deze unieke bundeling van ervaren specialisten Foto: het fotobu ro ontstaat dan een breed niulti disciplinair kennisknooppunt, waarbij iedereen elkaar kan helpen." Doel van het KKP is de be vordering van contact, overleg en uitwis seling van kennis en inzichten. Elkaar helpen Het werd hoog tijd dat de zelfstandige ad viseurs zich op een of andere manier ver enigen. Schoenmakers: "Adviseurs zijn experts, specialisten, maar op bepaalde ge bieden. Een bestuurskundige zal meer moeite hebben zijn boekhouding bij te houden, terwijl een accountant vaak met goed weet wat hij aan zijn PR moet doen. De leden kunnen van elkaar leren. Ze kunnen elkaar advies geven, ze kunnen zelfs delen van hun opdrachten aan elkaar uitbesteden. Kortom, ze kunnen voor el kaar van onschatbare waarde zijn." Het Kennisknooppunt wil de club zijn waarbinnen dat allemaal kan. Hoe doet de vereniging dat? - Ze organiseert maandelijks ontbijtsessies, van half acht tot negen uur. Tijdens die bijeenkomsten geven gastsprekers of le den van de club een voordracht over een specifiek onderwerp. Daarover kan dan een uitwisseling van kennis ot ervaringen ontstaan. Ook kunnen de leden elkaar verder ontmoeten en praten over hun specialismen en de inzet daarvan bij op drachten. - Binnen de vereniging kunnen de leden diverse Kennisgroepen vormen rondom hun vakspecialismen. In de frequente contacten van die groepen worden de laatste marktontwikkelingen met elkaar gedeeld. Door die bundeling van exper tise ontstaan er sociaal betrouwbare en vakmatig werkzame combinaties. - Vier maal per jaar organiseert KKP themadagen. De presentaties gaan in principe ober onderwerpen die interes sant zijn voor andere leden. Tevens heb ben de presentatoren de mogelijkheid om hun eigen onderneming, positie en functie op hun vakgebied nader toe te lichten, waardoor weer een verbreding van kennis en begrip van andere specia lismen ontstaat. - De leden van de club krijgen allemaal een kenniskaart en een netwerkatlas. Op de kenniskaart staan gegevens van de le den- wie doet wat. De netwerkatlas is nog uitgebreider. Hierin staat alle know how, dat de leden kwijt wallen. De net werkatlas is voor alle leden toegankelijk, de leden kunnen dus op elk moment be schikken over alle expertise van hun me de- leden Overigens tekenen de leden wel een ver klaring, dat ze geen misbruik maken van die gegevens. - De website van het KKP is al vanaf begin dit jaar in de lucht. Hierin wordt infor matie verstrekt over de eigen activiteiten en de mogelijkheden van de leden voor opdrachtgevers. De Vereniging Kennisknooppunt is in korte tijd gegroeid van zes naar twintig le den. Er is veel belangstelling voor de acti viteiten van KKP. "Om eens wat te noe men, we hebben binnenkort een ontbijt- sessie. Daar hebben zich veertig tot vijftig mensen voor aangemeld. Dat zijn in prin cipe toch allemaal aspirant- leden", rekent Schoenmakei's uit. Er hebben zich tot op heden vooral ZZP'ers uit Zuidwest Nederland aange meld. Maar, zegt Schoenmakers, zeker uit het hele land is daar belangstelling voor. "Want zoiets vind je nergens." Breed aanbod Met het Kennisknooppunt is een brede aanbodbundel ontstaan van ervaren en za kelijke dienstverleners in vakspecialismen en oplossend vermogen voor opdrachtge vers. De specialismen, die binnen de ver eniging verenigd zijn en dus een kennis- groep hebben zijn: Algemeen, management en organisatie. Financiën, administratie ene belastingen Personeel, HRM, training en opleidingen Contracten, subsidies en juridische zaken Marketing, sales, communicatie en PR ICT, hardware en automatisering Productie, techniek, logistiek en R&D Overheid, zorg, welzijn en overig non profit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 85