Wissenkerke kwam twee keer worstelend boven Verschillende zogenaamde vlieten -insteekhaventjes - werden ge dempt waaronder de Sint Jans- vliet. Dat was de vliet waar de Zeeuwse platbodems na een tocht over de Schelde hun mosselen aan land zetten. Deze voormalige Sint Jansvliet, te genwoordig het Sint lansplein, is nog goed terug te vinden omdat daar de voetgangerstunnel onder de Schelde boven de grond komt. In de wandelgids zijn enkele trans paranten opgenomen die over el kaar gelegd kunnen worden zodat op die manier de veranderingen aan de Scheldekaai door de eeu wen heen zichtbaar worden. Zo is Napoleon tegen het eind van de achttiende eeuw verantwoorde lijk voor de eerste zogenaamde rechttrekking van de Schelde- kaaien. Hij wil van Antwerpen een marinebasis maken en legt een fortengordel rond de stad aan. Hij wil ook een nieuwe stad op de linkeroever bouwen, maar dat komt niet van de grond. Met de eerste rechttrekking bezorgt Napo leon de Antwerpenaren, vooral de bourgeoisie, een heuse Promenade des Anversois, waarmee ze de Scheldekaaien een zeker soort spektakelwaarde geven. In 1870 worden de kaaien weder om onder handen genomen. Dat is mede het gevolg van het feit dat de stad uit zijn voegen barst. Door deze rechttrekking verdwijnt bijna de volledige middeleeuwe burcht waar Antwerpen ontstond, de Sint-Walburgiskerk en 600 huizen. Ook de fabelachtig luxe bordelen en danspaleizen die in heel Euro pa over de tong gaan, verdwijnen van de aardbodem. Alleen het Steen (het huidige Maritiem Mu seum), nu een wezensvreemd ele ment op de Scheldekaaien, mag de Scheldekaaien worden ontdekt als plaats voor cultuur, feesten en festivals. In die ontwikkeling wordt ook de vernieuwing van de Scheldekaaien meegenomen. Met de aanleg van een waterkering die hoog genoeg moet worden, maar die je eigenlijk niet mag zien. De Schelde moet de voordeur worden van Antwerpen, is de opzet van het stadsbestuur. De stroom moet dichter bij de stad worden gebracht. Het Portuge se Landschapsbureau Proap mag een Masterplan voor de inrichting van het gebied maken. Daarin zal volop ruimte zijn voor het recrea tieve aspect. Maar het is nadrukke lijk ook de bedoeling dat bewo ners en gebruikers van het gebied hun stem laten horen. Het Flandria Plein nabij het Scheepvaartmuseum in het Steen. blijven staan. Het had overigens niet veel gescheeld, slechts één stem in de gemeenteraad van Ant werpen of deze burcht was ook ge sloopt. Bij deze werken sneuvelt ook de Sint Jansvliet en de aanlan ding van Zeeuwse mosselen op die plaats. De komst van de spoorlijn naar Antwerpen en de aanleg van een aantal stations, waaronder het Centraal Station, leidt er toe dat er andere routes in de stad ontstaan. De Schelde is niet langer alleen be palend. De as Centraal Sta- tion-Keyserlei-Meir-Groenplaats, die wordt doorsneden door de as van de leien, neemt in belang toe. Het kruispunt van die assen wordt het centrale punt van het nieuwe Antwerpen. Ook aan de Schelde verandert van alles. De Antwerpse havens ko men steeds noordelijker te liggen en gaan nu ook de stroom over in westelijke richting. Dat alles bete kent voor de Scheldekaaien dat ze steeds meer verpauperen. Er ge beurt niets mee. De ruimte wordt alleen nog voor opslag gebruikt. Opslag van auto's en containers. Sinds 1980 komt daar weer een kentering in. De trek uit de stad stopt en vooral jongeren zoeken de stadskern en het waterfront op. In navolging van andere Europese havensteden worden bedrijfslood- sen opgekocht en bewoonbaar ge maakt. De pakhuizen rond het Bonapartedok en het Willemdok zijn nu gevuld met aantrekkelijke appartementen en penthouses. En Ondertussen worden op en om het havengebied ook initiatieven genomen die het verleden levend moeten houden. Zoals de inrich ting van de oude magazijnen van de Red Star Line op de Rijnkaai tot herinneringsplaats en museum voor de landverhuizers die vanuit Antwerpen vertrokken of er juist een nieuwe toekomst hoopten te vinden. Ook aan Zeeland blijft in Antwerpen een herinnering be houden, al worden de mosselen uit Yerseke tegenwoordig met vrachtwagens aangevoerd. Het bordje Zeeuwse Graanmarkt blijft daar aan de gevel hangen, waar die markt in het verleden altijd werd gehouden en de Zeeuwse en Hol landse schepen met hun graan af meerden. PZC Dinsdag 21 oktober 2008 35 illustratie Adri Karman De toevoeging kerke komt veelvuldig voor in het Zeeuwse bij dorpen die ontstaan zijn in de 12e en 13e eeuw. Zo ook bij het Noord- Bevelandse Wissekerke. De naam verwijst naar een vermoedelijke kerk - stichting van een zekere Heer Wis se of Wisso. Wissekerke wordt al in 1242 als parochie genoemd. De locatie van dit oude Wissekerke is echter niet bekend. Tijdens een stormvloed omstreeks 1342 ging het dorp ten onder. Ongeveer ter hoogte van het te genwoordige Geersdijk werd het dorp weer opgebouwd. In 1530 tijdens de St. Felix-vloed verdronk echter ook, met ge heel Noord-Beveland, dit tweede Wissekerke. In 1652 werd op Noord-Beveland een naar het verloren dorp genoemde polder herdijkt en groeide het, al op de inpolde- ringskaarten ingetekende, nieuwe Wissekerke voorspoedig. In 1968 was men genoodzaakt de 17e eeuwse kerk af te bre ken en door een nieuw gebouw te vervangen. Vandaar de ei gentijdse naaldvormige torenspits die de skyline van hét der de Wissekerke siert. In 1958 werd Wissekerke Wissenkerke.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 37